testperiode NS intercity nieuwe generatie | NS Community

testperiode NS intercity nieuwe generatie


Reputatie 5

De ontwikkeling van de ICNG is een nieuwe fase ingegaan. Er was een brochure waar beknopt werd aangegeven hoe de ontwikkeling zou gaan:

https://nieuws.ns.nl/download/180564/infographicicng.pdf

Zie je dat in de 1 na laatste fase zitten. Met ongeveer 1 jaar vertraging. Als gevolg van de coronavirus en dat de testperiode wat langer duurde dan gepland. 

Deze ICNG 3108 wordt gebruikt voor opleidingsdoeleinden. Waarschijnlijk nog niet voor testritten. Zien wanneer de eerste echte testrit gedaan wordt. Er zijn al meer details bekend. Zo schijnt dat de ICNG meer automatisch kan omschakelen in spanningssluizen waardoor de treinmachinisten minder handelingen hoeven te doen. Waardoor het aantal storingen en defecten zal verminderen. Alstom heeft een grote reputatie met treinen die omschakelen met beveiligingssystemen en stroomsystemen. Ben dan benieuwd welke oplossing ze hebben voor het intensief omschakelen in de spanningssluizen.

De Traxx locomotief had/heeft moeite met de spanningssluizen. Deze locomotief is niet op gebouwd om regelmatig om te schakelen. Alleen even bij de grens omschakelen en daarna weer lange tijd niet omschakelen. Niet 4 - 6 keer p/u omschakelen. Daar heeft deze goederenlocomotief moeite mee.

De ICNG heeft enkele deuren zodat het goed tegen luchtdruk kan als er een Eurostar/Thalys met 250 - 300 km p/u passeert. Dat zal waarschijnlijk geen probleem gaan worden. Hoop dat de ICNG aanzienlijk stiller zal zijn dan de NS ICR. Die maken een behoorlijke herrie. Maar vermoed doordat het een moderne trein is dit het geval zal zijn. Vergelijkbaar met de SLT, SNG, Flirt Sprinter met Jacobsdraaistellen en minder assen.

ERTMS is essentieel voor het rijden op de HSL Zuid. Alstom is een van de grootste en beste leveranciers van ERTMS, De Atlas ERTMS van Alstom heeft een goede reputatie. Heb daar veel vertrouwen omdat de ERTMS op de Hanzelijn en de Betuweroute goed werkt. 

Hopelijk zal de ICNG vanaf december 2021 in de dienstregeling gaan rijden. En is die ellende met corona hopelijk grotendeels voorbij. 

 


312 reacties

Reputatie 5

Gaan de testritten vanaf morgen beginnen? Ondanks vierkante wielen en problemen met statische omzetter. 

Zien wanneer de nieuwe ICNG instromen. En of de ICNG steeds meer overdag te zien zijn op de HSL en Hanzelijn. 

Reputatie 5

Waarom is er niet gekozen voor een dubbeldekker?

Gaat die nieuwe trein dan ook naar Belgie rijden?

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

Reputatie 5

Oke maar gaat de ICNG de oude treinen van de IC brussel vervangen?

Reputatie 7
Badge +1

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

Reputatie 5

De nieuwe generatie dubbeldekkers komt nog. Zowel de ICM als de DDZ gaan richting 2030 vervangen worden, dat kan niet alleen met ICNG. ICNG vervangt ICR en een deel van ICM, dan wordt DDZ en het restant van ICM later vervangen door de nieuwe dubbeldekkers. In de jaren ‘30 bestaat de intercityvloot van NS dan weer grotendeels uit nieuwe treinen, net zoals in de jaren ‘80 en '90. VIRM gaat nog wel even iets langer mee, hoewel het ook mogelijk is dat er later VIRM's vervangen gaan worden door de nieuwe dubbeldekkers. VIRM is alleen nog niet zo heel oud dus het zou weinig zin hebben om die voor 2040 helemaal van het spoor te halen.

Het is alleen nog onduidelijk of de V-IRM-M op spoortrajecten gaat rijden die zijn voorzien van ETCS. En daarom ook voorzien worden van ETCS. Maar de uitrol van ETCS zal ergens tussen 2025 -2050 gaan gebeuren. In ieder zal dan genoeg andere (NS) treinen zijn die dan al voorzien zijn van ETCS. Kunnen ze de V-IRM-M gefaseerd gaan afvoeren als ze besluiten het niet van ETCS te voorzien. 

Reputatie 5

Ja, de 3301 t/m 3320 zijn geschikt om over het Belgische spoor te rijden en zullen de huidige getrokken TRAXX + ICRm rijtuigen vervangen. 

20 achtdelige ICNG België met totaal (20 x 410 zitplaatsen) = 8200 zitplaatsen is aanzienlijk meer dan de huidige 11 - 12 stammen NS Traxx + ICR. Worden die 20 stellen specifiek ingezet tussen Brussel - Rotterdam - Amsterdam/Den Haag?  

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Reputatie 5

Waarom er geen dubbeldekkers voor de HSL zijn besteld is al eerder gevraagd en ook redenen voor gegeven. 

Voorlopig nog genoeg ruimte op de HSL. Ondanks het verschil in maximumsnelheid tussen Thalys & Eurostar (300 km p/u) en IC Direct (160 km p/u). En straks de ICNG (200 km p/u). Verschil in snelheid wordt gemaakt tussen Nieuw Vennep - Rotterdam Noord,, Barendrecht - Zevenbergsche Hoek en Breda Zuid - Antwerpen Noord. Die dubbeldekstreinen zijn op de HSL Zuid voorlopig nog niet nodig. Het is geen HSL Lyon - Parijs waar een enorm hoge frequentie is. 

Lijk me praktisch als NS kiest voor een Coradia Stream Duplex die ze eventueel kunnen koppelen aan een enkeldeks Coradia Stream (ICNG). Vooral handig als bijvoorbeeld de verbinding Groningen/Leeuwarden - Breda met ICNG wordt gereden. Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad kunnen enkeldekstreinen het meestal wel alle reizigers vervoeren. Maar tussen Lelystad - Schiphol is de vervoersstroom aanzienlijk groter. Handig als je dan een dubbeldeksintercity kunt koppelen met enkeldeksintercity's. Iets wat SNCF ook doet met TGV Duplex en TGV Reseau. 

Nadeel is dat je ergens ook weer moet afkoppelen.Lijk me dat kan in Almere Centrum.   

Reputatie 5

Ik vermoed dat ze hoofdzakelijk voor de IC Brussel diensten worden ingezet, want het zijn de enigste treinstellen in de hele serie die vanuit de fabriek al op 3.000 V DC kunnen rijden en beschikken over TBL 1+. Uiteraard kunnen deze treinen ook gewoon binnenlandse diensten rijden, mocht dat nodig zijn. 

Eventueel kunnen ze gekoppeld rijden tussen Amsterdam - Brussel. Vooral in de zomerperiode was de Beneluxtrein vaak vol. Totdat de coronavirus zich verspreidde. 

En eventueel kan zoals je al aangeeft andere ICNG versterken. Vergelijkbaar met ICE/TGV waar de ICE 3 International gekoppeld rijdt met de ICE Dortmund - Frankfurt.

Reputatie 5

200 km per uur im plaats van 160 km per uur. Hoeveel tijd gaat dat schelen op een traject van bv Breda- Brussel?

Reputatie 5

200 km per uur im plaats van 160 km per uur. Hoeveel tijd gaat dat schelen op een traject van bv Breda- Brussel?

Tussen Breda - Antwerpen wordt het verschil in snelheid gemaakt vanaf knooppunt Princeville tot Antwerpen Noord. Schat in dat op de ongeveer 50 km lange traject 2 - 3 minuten tijdswinst geboekt wordt door ICNG België. 

Gok dat tussen Amsterdam Centraal - Brussel Zuid op totaal 8 minuten tijdswinst van ICNG België t.o.v. de huidige Beneluxtrein. Hangt wel sterk af van welke rijpad ProRail en Infrabel ICNG België geven. 

 

Reputatie 5

8 minuten reistijd winst voor miljoenen kosten aan nieuwe treinen. Ik gok dat sneller gewoon te duur was.

Reputatie 5

8 minuten reistijd winst voor miljoenen kosten aan nieuwe treinen. Ik gok dat sneller gewoon te duur was.

Ja. Waarom 250 km treinmaterieel aanschaffen die aan hogere Europese (bots) normen moeten voldoen? Dat gaf NS 15 jaar geleden al aan een ex Minister. NS wilde de Intercity Max plan uitvoeren. Maar Minister Netelenbos en overheid waren geheel gefocust op zo snel mogelijke reistijden.

De 11 jaar HSL ervaring heeft geleerd dat reizigers zowel behoefte hebben aan snelle directe duurdere HST zoals Thalys & Eurostar als tragere flexibelere treinen zoals Beneluxtrein tussen Amsterdam - Brussel. 

Daar komt bij dat de energieverbruik van 200 km p/u voor vervoerder NS aanzienlijk lager is dan 250 km p/u treinmaterieel. Scheelt ook geld.

Reputatie 5

ICNG gaat straks deels de oude IC Max plan uitvoeren:

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Intercity_Max

De HSL Oost werd niet aangelegd. 

Reputatie 5

Weer wat details gevonden. In Railhobby is te lezen dat RailAdventure de ICNG eerst overbrengt naar Deventer. En dat het op eigen kracht dan moet gaan rijden. Naar Watersgraafsmeer? Of CTA Utrecht? 

Jammer genoeg geen testrit. Dat er vandaag nog niet getest is begrijpelijk. Al is soms slecht weer het beste weer voor testritten. :wink: Maar dat komt later wel als de ICNG echt goed getest is.   

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Reputatie 5

Ik heb de gedurende de zomervakantie de ICNG meermalen gezien voor testritten, toen waren ze in de nachtelijke uren op de Hanzelijn de stroomafnemers aan het testen.  En aangezien ze moesten wachten met testen op een vertraagde trein welke ik moest wegrangeren heb ik mooi even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trein van binnen te bekijken.

Trein ziet er echt netjes uit en ruimtelijk, maar ik vraag me wel af of het zo blijft qua interieur of dat er toch meer stoelen in komen straks en het allemaal weer wat krapper zal worden.

Waarom altijd nachtelijke ritten op de Hanzelijn tot nu toe? Vanwege ETCS testritten? Op vele andere spoortrajecten reed de ICNG tot augustus overdag. 

Las in PDF van Alstom Coradia Stream dat ICNG 256 zitplaatsen in vijfdelige NS Coradia Stream/ICNG krijgt. Als die gegevens zo blijven. Qua aantal zitplaatsen enigszins vergelijkbaar met ICM-M. 

Hoewel de testtreinen niet volledig afgebouwd zijn qua interieur, staat het interieurontwerp uiteraard gewoon vast. Dus ja, de treinen blijven dit ruime ontwerp houden. Ze zijn tenslotte ook als IC ontworpen. En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

 

En voor wat betreft testritten, daar is men de komende tijd natuurlijk nog niet klaar mee, dus er is nog meer dan genoeg kans om de trein zo af en toe rond te zien rijden 😄

Reputatie 5

Als die ICNG zag zoals twee jaar geleden als mock up gok ik dat ICNG een aantal overeenkomsten krijgt met SNG zoals prullenbakken, toilet, displays, USB aansluiting, stopcontacten, gelijkvloerse instap. Wel meer ruimte. Ben benieuwd naar bekleding van ICNG. Hoop op velours bekleding in tweede klas zoals bij ICM-M. Maar smaken zullen verschillen. 

De bekleding is te zien op de vele foto's die al op internet te vinden zijn. Dat is gewoon nepleer, net als de meeste andere NS treinen.

En al die dingen die je noemt zitten er uiteraard in. Dat is tegenwoordig gewoon de basisuitrusting van een trein.

Reputatie 5

Hoewel de testtreinen niet volledig afgebouwd zijn qua interieur, staat het interieurontwerp uiteraard gewoon vast. Dus ja, de treinen blijven dit ruime ontwerp houden. Ze zijn tenslotte ook als IC ontworpen. En ze zijn inderdaad enorm ruim. Zelfs onderuitgezakt in de 2e klas heb ik als iemand van redelijk normale lengte (187 cm) nog behoorlijk wat beenruimte over. 

 

En voor wat betreft testritten, daar is men de komende tijd natuurlijk nog niet klaar mee, dus er is nog meer dan genoeg kans om de trein zo af en toe rond te zien rijden 😄

Wordt ongeduldig. 😠😉 Maar je hebt gelijk. De testperiode duurt nog lang. En laten ze het zeer grondig voordat goedkeuring naar ERA/IL&T gaat. 

Bij de Fyra ging destijds medewerkers van Eurolloyd Register Rail mee. Nu is het Ricardo Rail. Heeft Ricardo Rail ook een rol bij toelating van ICNG? 

Als het interieur zo blijft wordt de trein echt heel erg ruim, wordt dus een beetje de luxe segment binnen de NS vloot. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Stoel zat net zoals in de andere nieuwe of gereviseerde treinen wat harder maar het is wel een zetel waar je inzit.

En de cabine zag er ook heel netjes uit, al had het corona scherm welke er nu in zit wel inmiddels de nodige schade veroorzaakt aan de afwerking van de cabine.

De testtreinen gaan na het testen dan ook helemaal gestript worden en weer volledig opnieuw opgebouwd door Alstom in lijn met de serieproductieversie van de trein. Dus die schade door dat scherm maakt gelukkig niet uit. Dat zal in de opnieuw opgebouwde trein niet meer te zien zijn.

Persoonlijk vond ik de stoelen erg goed zitten en ze pakken bij mij erg goed in de rug. Maar stoelen zijn natuurlijk iets heel persoonlijks. Ook bij deze stoelen zullen er ongetwijfeld mensen zijn die ze niet prettig zullen vinden zitten.

Reageer