Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Die ‘Code Rood tafels’ zijn om een minimale dienstregeling voor elkaar te krijgen in het geval van een storing zoals we vorig jaar april hadden. Toen lagen alle bijsturingssystemen eruit, maar konden de seinen en wissels nog wel normaal bediend worden.

Dan kun je met een lokale sturing door een manager in overleg met de treindienstleiding een summiere pendeldienst opzetten om in ieder geval mensen van A naar B te krijgen.

 

Dat is hier niet aan de orde, seinen en wissels zijn niet te bedienen en een trein door alle seinen te loodsen die die tegenkomt is onbegonnen werk.

Badge +3

Dat gaat ook weer een dingetje worden, helemaal als de NOS het zo schrijft. 

NS schrijft het zelf ook.

Wel wordt het echt een keer tijd dat NS de bal ook bij Prorail neerlegt in de communicatie bij verstoringen en duidelijk maakt naar het publiek dat de NS hier totaal niets aan kan doen. De communicatie afdeling moet eens wat meer opkomen voor de NS wat dat betreft en dat zou voor de medewerkers van de NS ook prettiger zijn bij dit soort storingen. Geef toe als het bij jezelf ligt als organisatie maar wijs naar de ander als de oorzaak daar ligt.

Op zich kan NS hier niets aan doen maar NS roept de kritiek wel over zichzelf af door keer op keer ProRail de hand boven het hoofd te houden. De rampen en wanprestaties bij ProRail stapelen zich de laatste jaren op zonder dat NS duidelijk stelling neemt en ProRail publiekelijk verantwoordelijk stelt. Hoewel NS en ProRail formeel gescheiden organisaties zijn opereren ze onvoldoende onafhankelijk van elkaar, het is niet voor niets dat andere reizigers- en goederenvervoerders al jaren klagen dat NS en ProRail elkaar steeds de bal toespelen.

@Philned 

Er zou zeker gekeken kunnen worden hoe krachten te bundelen. In het fragment op de NOS zijn zeker al 4 man die richting Zwolle en Groningen willen. Vul een taxi en je bent iig op pad. Zit je alleen nog met extreme bedragen die men durft te vragen, dus zou hiervoor iers opgezet moeten kunnen worden. Waar bv reizigers en taxi's elkaar kunnen vinden pf zoiets. 

Ik ben ooit 1x met een machinist in ik dacht de Blaaktunnel gegaan, terwijl alle seinen of op rood stonden of uitgevallen. Daar liggen volgens mij weinig wissels en mijn machinist vond het vreselijk, dus ik herken hetgeen @Edwin hier aangeeft.

Reputatie 7
Badge

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

 

Daarnaast denk ik dat dit soort storingen en de vele sein-/wisselstoringen een stuk schadelijker voor het imago van de spoorsector zijn dan de mening can 2 machinisten die al de nodige ervaringen hebben.

 

 

En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Een trein in elke richting zal alleen een paar hoofdlijnen bedienen maar daarmee ben je er niet. Mensen moeten naar allerlei stations, niet alleen naar een handjevol intercitystations. Veel mensen zullen dus verderop alsnog stranden.

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Wat een slechte reactie, want je verdedigt hier wel degelijk Prorail en kom er dan ook voor uit waarom. Je doet je de laatste tijd vaker voor alsof je meer weet dan iemand die als hobby geïnteresseerd is in het spoor dus ben ik benieuwd of je voor Prorail werkt. Een simpel ja of nee volstaat al.

Verder hebben al die gestrande reizigers geen ene moet aan een onderzoek wat mogelijk nog maanden gaat duren, die waren gebaat bij een oplossing of alternatief toen het probleem zich voor deed, is dat nu zo moeilijk te begrijpen.

En als jij al een alternatief ziet dan ben niet alleen ik maar ik denk heel veel mensen die hier actief zijn erg nieuwsgierig wat er dan wel mogelijk had geweest en wat dan niet gedaan is. Jij geeft namelijk aan dat er mogelijk wel iets had gekund, kom dan ook met iets concreets en hul je niet in nevelen.

Het treinpersoneel van de NS staat echt wel klaar als er enige mogelijkheid was geweest om treinen te laten rijden, echter is het personeel en de NS wel afhankelijk van Prorail voor rijwegen en als die niet worden vrijgegeven dan houdt het op voor de NS en haar personeel.

 

 

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Olav93, het is iets heel anders dan een verkeersagent die jou door rood laat rijden en dat wordt tijdens de opleiding ook benadrukt vanwege de aansprakelijkheid.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Eeeh, ik denk dat je NS hier moet weglaten. Als Prorail aangeeft dat er geen treinverkeer mogelijk is omdat ze geen zicht hebben op de hele situatie en dus niets kunnen bedienen en niet weten hoe wissels liggen dan heeft de NS geen inbreng.

En hoe wil je in kaart krijgen hoe de wissels liggen, alleen dat is al een flinke klus voor de regio Amsterdam en dan zul je ook ergens iets van een kaart moeten hebben waarop je dat dan kunt intekenen en van daaruit een treindienst gaan regelen.   En ja, dat zal uiteindelijk wel mogelijk zijn maar daar gaat veel aan vooraf en is niet “eventjes” geregeld.  Zeker omdat ik niet verwacht dat er iemand is die de spullen klaar heeft liggen voor zo'n nood scenario.

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

De enige reden dat jij vraagt of ik bij ProRail werk is zodat je mijn reacties af kan doen als zijnde als partijdig, zo blijkt uit jouw opmerking hier:

Je bent leuke verhalen aan het ophangen om Prorail af te schermen, werk je er soms en zo ja geef dan eens aan wat je er doet?

Dit is dan ook precies de persoonlijke aanval waar ik het over heb, dat ik jou vervolgens stevig aanspreek na een eerste vriendelijk verzoek om fatsoenlijk te blijven is een direct gevolg op deze provocatie. Oftewel, wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten, om jouw eigen woorden te gebruiken.

Op dat soort vragen ga ik dus niet in, het heeft niets met de discussie te maken, want zoals ik al meerdere keren duidelijk heb gemaakt is mijn punt puur en alleen dat er nog geen conclusies getrokken kunnen worden. Dat er via privéberichten over iemands identiteit gespeculeerd wordt vind ik al helemaal walgelijk en zegt veel over het droevige niveau van sommigen hier.

Waar val ik je dan aan, je verteld toch nagenoeg een verhaal wat bij Prorail vandaan had kunnen komen, om die reden vraag ik je daar gewoon of je daar werkt en in welke functie zodat we kunnen zien welke waarde de dingen hebben die jij hier zegt.

Daar zit totaal geen persoonlijke aanval in maar een verzoek om duidelijkheid en openheid waar je informatie vandaan komt.

Als je je daardoor persoonlijk aangevallen voelt dan trek ik daar uiteraard wel mijn conclusies uit😎.

En wat mensen in PB tegen elkaar zeggen dat is iets persoonlijks en daar is vrijheid in, over mij zal ook genoeg gezegd worden en weet je wat, het interesseert mij helemaal niet wat ze over mij zeggen ik ken maar een enkeling persoonlijk en zolang je iemand niet persoonlijk kent kun je een mening hebben die we ook wel vooroordelen noemen die in werkelijkheid heel anders liggen. En als iemand aangeeft dat die er hetzelfde over denkt als mij dan is daar niets mee verkeerd mee gezegd. Snap niet dat je het dan een droevig niveau vindt hier maar dat is aan jezelf, je kunt altijd vragen om je account te laten verwijderen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Je blijft de boel verdraaien, ik geef hier helemaal nergens informatie die geverifieerd zou moeten worden, het enige wat ik hier aangaf was dat de conclusies van jou en Edwin voorbarig zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij de boel zo opblaast.

Overigens is de storing nog steeds niet verholpen, men verwacht ook morgen nog vanaf de back-up locatie te moeten werken. We zullen dus ook nog wel even geduld moeten hebben tot er antwoord komt op de vele vragen.

 

Dit topic is natuurlijk behoorlijk kritisch over de rol van Prorail gisteren. 

 

Persoonlijk vind ik dan dat iemand die bij Prorail werkt 2 keuzes heeft:

 

  1. Hij maakt bekend dat hij bij Prorail werkt en neemt aan de discussie deel dan is ook voor ieder forumlid zijn/haar rol duidelijk en kan men dan ook hier rekening mee houden in de reacties.
  2. Hij/zij neemt niet deel in de discussie.

Als jij geen zin hebt om mede te delen dat je al dan niet werkt bij Prorail prima, maar ga dan niet vreemd kijken als mensen daar toch naar gaan vissen en je hoeft echt geen Sherlock Holmes te zijn om bepaalde conclusies te trekken.

Wat een onnodige ontsporing van een topic, zeg. Er is een grote, langdurige storing, waardoor er niets meer rijdt. Sommigen vragen zich - logischerwijs - af of er nou werkelijk niks meer mogelijk was, zelfs geen noodpendeltrein tussen bepaalde stations. Dan zegt de een: nee, dat kon echt niet. En een ander zegt: Dat is te voorbarig, laten we het onderzoek even afwachten. Prima toch? Hoeven we toch vervolgens allemaal niet zo moeilijk over te doen? En of iemand bij ProRail werkt, of vakken vult bij de Lidl, maakt me echt niks uit.

Dat maakt toch wel heel veel uit om duiding te krijgen over de waarde van wat iemand zegt.

Die medewerker van de Lidl zal de Lidl aanprijzen en je niet verwijzen naar de concurrent. Net als wij van Wc eend altijd Wc eend adviseren voor het toilet.

Maar ik heb mijn antwoord al, dus dat zal geen discussie meer opleveren.

Reputatie 2

@JJRZ  

De openingspost en een aantal reacties daarna waren gewoon ongepast, NS medewerkers stonden net zo in hun hemd als de reizigers 

Ik begrijp heel goed dat sommige reacties ongepast zijn. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de medewerkers van NS in in hun hemd zouden staan als er op normale toon aan de klantenservice gevraagd wordt of er op maandag verder gereisd kan worden met bijvoorbeeld een WeekendVrij als er zondag vanuit Amsterdam helemaal geen treinen meer rijden. Het antwoord hierop is namelijk een eenduidige JA.

Ik kan alle screenshots van Twitter hier neerzetten, maar daar schiet niemand iets mee op. Het is een kleine moeite om bij een grote storing de medewerkers hier op te wijzen. Het is ook geen nieuw terrein en mensen vragen geen vergoeding van duizenden euro's of onthoofdingen maar slechts een verlenging van de geldigheid van hun vervoerbewijzen en de reacties daarop zijn, in ieder geval ten dele, shockerend. En dan hebben we het slechts over de meest basale reizigersrechten.

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Nee dat zeg ik niet. Extra kosten worden normaal niet vergoed volgens de regels, daaronder vallen concertkaartjes, vliegtickets e.d. 

En vergeet niet dat die hele klantenservice extern is. Ze doen gewoon wat ze wordt opgedragen en dat is verwijzen naar GTBV wat in eerste instantie ook het geval zal zijn als er treinen hadden gaan rijden later op de avond, begin van de nacht.

Er is ook niet omgeroepen dat je voor max. 150,- een hotel kon nemen, daar zijn mensen die op zo'n stretcher hebben gelegen nu ook niet blij mee. Die hadden graag een hotelbed gehad om op te slapen.

Maar helaas werkt dit overal zo, ook bij de airlines moet je op je strepen staan en weten hoe het werkt en wat ze moeten aanbieden. En ja, soms sta je dan zo'n 2 uur aan de balie om je gelijk te halen qua vergoeding van het hotel en kosten van eten en drinken. 

Reputatie 2

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Nog steeds een reële mogelijkheid? ProRail ontkent het niet, maar geeft slechts aan dat er geen signalen zijn dat "het zoiets zou zijn". Een andere uitleg is er verder ook niet gegeven, dus blijkbaar zijn er wat betreft ProRail voor geen enkele oorzaak voldoende signalen.

 

@JJRZ  

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Maar helaas werkt dit overal zo, ook bij de airlines moet je op je strepen staan en weten hoe het werkt en wat ze moeten aanbieden. 

Bij mijn laatste Lufthansa-vertraging vanaf Frankfurt van vorige zomer vanwege een staking heb ik ruim het dubbele van de ticketprijs teruggekregen. Lufthansa heeft verder vrijwel direct vrachtladingen (dit moet je letterlijk nemen) eten en drinken besteld voor de volledige luchthaven zonder dat iemand hier om gevraagd heeft en is er geflyerd om mensen te wijzen op hun reizigersrechten (ik weet niet of die mensen in dienst van de luchthaven of Lufthansa waren). Dus nee, het gaat zeker niet overal zo.

 

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. 

Of dat "aangetoond" moet worden of dat NS dat mag inschatten staat niet gespecificeerd.

Fysiek onmogelijk is daarnaast mijns inziens een zeer ruim begrip, niet voldoende bussen of personeel op de been kunnen of andere logistieke beperkingen brengen vallen daar vrees ik gewoon onder.

De EU-verordening is mijns inziens boterzacht. In individuele gevallen zal het prima werken maar bij wat grotere aantallen is het vrees ik een papieren tijger.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn mensen die vrezen dat anderen een slaatje willen slaan uit de situatie door claims te gaan indienen voor niet-gemaakte reizen die ze toch niet gemaakt zouden hebben.

Dat kleine risico bestaat natuurlijk. Maar dan zou NS natuurlijk kunnen vragen naar extra bewijsmateriaal als een verklaring van een werkgever of een ziekenhuis etc. Wat waarschijnlijk veel duurder en bewerkelijker is dan snel uitbetalen en allerlei vertraging betekent voor de terechte claims.

We hebben het hier natuurlijk niet over Bulgarenfraude en de Toeslagenaffaire.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kunnen reizigers die op of bij een station gestrand waren (denk aan die bij Bijlmer Arena) wel een incheck hebben. Al kan ik me vooral bij de concertgangers wel voorstellen dat ze in alle drukte daar, het feit dat er toch geen enkele trein reed en onzekerheid wat te doen, niet hebben ingecheckt, zeker als je niet van tevoren weet dat je uiteindelijk pas de volgende dag terug reist en dat je die incheck nodig hebt voor vergoeding voor een reis de volgende dag. Je kan met met Weekend Vrij in zo'n geval dus beter een dure taxi nemen dan voor veel minder geld de volgende dag terug reizen. 

Reputatie 7
Badge +1

Prorail zegt dat ze op zoek zijn naar de storing. Wordt geen tijdsprognose daar gegeven.

 

https://www.prorail.nl/storing-amsdterdam

Ik kan me voorstellen dat mensen in eerste instantie dachten dat er nog wel treinen gingen rijden. Dat is de ellende in dit soort situaties. Je moet afgaan op je eigen intuïtie en blijkbaar niet op de reisinformatie. Dat is een heel treurige conclusie.

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Badge +3

concert van Harry Styles begint om 9 uur

“Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen” (bron).

Reputatie 7
Badge +1

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Het klonk me een beetje alsof ze bij ProRail de boel gewoon herstart hadden en daarna dachten dat het was opgelost, zonder te weten wat de oorzaak was. Daarna bleek het dan toch niet opgelost...

Reputatie 7
Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

 

 

Dat van dat 4 uur om op te starten kan misschien wel kloppen. Maar toen na de eerste keer opstarten het weer fout ging had Prorail natuurlijk wel gelijk de uitwijklocatie moeten opstarten en niet weer opnieuw gaan proberen om het alleen in Amsterdam te fixen. Rikus heeft dat ook in zijn column aangegeven,

http://voorbeterov.nl/GOEDEMAANDAGMORGEN

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Reputatie 7
Badge +3

Parool: 

De storing waardoor het treinverkeer rond Amsterdam en Schiphol enkele uren platlag, is teruggekeerd. Bezoekers van het concert van Harry Styles in de Arena worden tijdelijk opgevangen in de Ziggo Dome.

 

Door de terugkeer van de storing komen fans nu alsnog in de problemen. Er rijden geen treinen na afloop van het concert. ‘We adviseren bezoekers die met de trein zijn gekomen dringend ander vervoer te regelen,’ schrijft de Arena op Twitter. Bezoekers die geen vervoer kunnen regelen of lang moeten wachten, kunnen terecht in de Ziggo Dome voor tijdelijke opvang.

 

De NS raadt mensen aan om hun reisplanner te checken en waar mogelijk hun reis uit te stellen. Ook kunnen reizigers gebruikmaken van het bus-, tram- en metronetwerk in Amsterdam. Het GVB zet extra metro’s in.

 

https://www.parool.nl/nederland/geen-treinverkeer-rond-amsterdam-bezoekers-harry-styles-opgevangen-in-ziggo-dome~b57f6288/

Reageer