Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Badge +3

Verstandigste lijkt me om richting Schiphol zien te komen, met een metro vanaf Duivendrecht (kwartiertje lopen) naar Zuid en/of bus 300/356 vanaf de ArenA. Maar die zullen ook wel uitpuilen, drama 😥

Reputatie 7
Badge

Een rood sein niet boeiend? Ik denk daar (samen met al mijn collega machinisten) heel anders over.

1 rood sein kunnen we wel voorbij, maar een hele rits stoptonend voorbij? No way. Daarbij geldt dat een aanwijzing STS (de opdracht om een stoptonend sein voorbij te rijden) inhoudt dat alle wissels voorzichtig (= <10km/u) bereden moeten worden. Je bent al een uur bezig om vanuit Amsterdam naar de Singelgrachtbrug te komen. Gaat niet gebeuren.

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Badge +3

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Overwegen zullen wel werken, alleen kunnen er geen seinen en wissels bediend worden?

Communicatie zal dan voornamelijk via telefoon (GSM-R) moeten? Dat was geen optie blijkbaar, rond Amsterdam.

Badge +3

Vanaf Schiphol is het de hele avond al niet veel beter. Tijdens het half uurtje dat men dacht dat de storing opgelost was reden er een paar treinen en daarna alles weer vervallen. https://treinposities.nl/vertrekstaat/schiphol-airport/2023-06-04

I know, maar een nachtje doorhalen op Schiphol Plaza is prima te doen.

Badge +3

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Reputatie 7
Badge +1

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Zal wel een foutje geweest zijn op twitter. Was vandaag natuurlijk weer een feest van herkenning met de elkaar tegensprekende tweets vanuit NS maar goed. Ook logisch nadenken van reizigers is er helaas niet meer bij. Die mensen die denken dat er bussen gaan komen: Ik snap het echt niet en ook dat verwijzen naar de thuisbrengplicht. Dat is nog net te doen als er één trein gestrand is maar bij dit soort aantallen natuurlijk totaal niet haalbaar. Het zal waarschijnlijk druk zijn op Schiphol en in de Ziggo Dome.

 

Ik hoop dat de treinen morgen wel weer rijden maar gezien de problemen van vandaag zou ik daar niet te vast op rekenen.

Badge +3

Mijn kolom in Tweetdeck voor NS_Online ontplofte zo ongeveer, dus die maar afgesloten (want de wekker om 6:15 en 6:45 beginnen) maar succes voor de getroffenen. Met name die met Jongeren Dagkaarten (publiek Harry Styles)…

Tja, met het ticket mag je tot 04.00 door poortjes in Eindhoven (“daar staat mijn fiets”) maar daar kom je dus niet meer vannacht, en Eindhoven Centraal is vanaf ca. 1:30 hermetisch afgesloten. 😥

Reputatie 7
Badge +1

Mijn kolom in Tweetdeck voor NS_Online ontplofte zo ongeveer, dus die maar afgesloten (want de wekker om 6:15 en 6:45 beginnen) maar succes voor de getroffenen. Met name die met Jongeren Dagkaarten (publiek Harry Styles)…

Tja, met zo’n ticket mag je tot 04.00 door poortjes in Eindhoven (daar staat mijn fiets) maar daar kom je dus niet meer vannacht. 😥

Welterusten

Reputatie 7
Badge +3

Een nieuwe morgen met nog steeds zorgen, storing nog niet opgelost en treinen rijden nog steeds niet. Prognose nu 9:00 uur. 

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Begreep dat die back-up locatie nogal flexibel gebruikt kan worden (voor oefeningen e.d.) en dus eerst ingericht/geconfigureerd moest worden als ‘kopie’ van de TDL post in Amsterdam.

Maar ja, dat zou in deze tijden geen 4 uur hoeven duren lijkt me, want het zullen geen losse pc’s zijn die allemaal eerst voorzien moeten worden van een backup/image… en dan nog 🙄

Dat gezegd hebbende, een compleet gecrashte (niet eens zo ingewikkelde) Enterprise Exchange omgeving ‘even klonen’ kostte een jaar of 15 geleden wel gewoon een dag, met het op de juiste manier routeren van het dataverkeer als grootste uitdaging.

En de NS (Flex) webshop updaten dus een dag of vier… maar dat is prima op zich, want want ze bij OV-chipkaart onlangs in een weekend gedaan hebben 😥


Dat klopt, de back-up locatie wordt normaliter gebruikt als simulatoromgeving voor de opleidingen tot treindienstleider en treinverkeersleider, maar kan ook gebruikt worden als back-up om de taken van een andere verkeersleidingspost over te nemen.

Overigens denk ik niet dat het zozeer om het configureren van de verschillende werkplekken gaat, maar dat de meeste tijd in het laten propageren van configuratiewijzigingen in de infrastructuur van ProRail zit. al werk ik niet op de IT afdeling en weet ik het daarom niet zeker. Op werkplekniveau is het in ieder geval op alle verkeersleidingsposten eenvoudig mogelijk om mee te kijken met alle andere “werkplekken” (stukken spoor die door één treindienstleider bediend worden) van alle verkeersleidingsposten in Nederland. het is alleen niet zomaar mogelijk om infrastructuur te bedienen dat onder een andere verkeersleidingspost valt.

Zo is er ook ongeveer 5 uur nodig om aankomende vrijdag op zaterdagnacht de verkeersleidingspost in Amsterdam te heractiveren nu de oorzaak van de storing gevonden en opgelost is. En ik heb het vermoeden dat die werkplekken niet opnieuw geconfigureerd hoeven te worden.

 

 

……..

 

Ik kan nog geen update geven over een compensatie of afhandeling van extra kosten als gevolg vanwege de storing. 

 

Bij deze @Erryt NS 

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514729/ook-vanochtend-geen-treinen-van-en-naar-amsterdam-door-storing

Luister maar even naar het audiofragment. in de laatste anderhalve minuut doet de woordvoerder van de NS een handreiking. ;)

Er hangt idd nogal wat omheen, vergeet niet dat het niet alleen een paar computers zijn, maar ook alle randapparatuur. Telefoons provisionen, et cetera.

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Nee als het systeem plat ligt dan kun je niet vaststellen hoe de wissels liggen, zeker niet bij een station als Amsterdam CS waar zo enorm veel wissels liggen.  Op een regionaal lijntje zou je dat wellicht nog wel kunnen inschatten en door een machinist kunnen laten checken, maar rondom Amsterdam CS snap ik dat ze absoluut geen risico’s nemen in deze.

Dat is wat simpel gezegd, de beveiliging bestaat uit meerdere systemen. Daarnaast hoeven treinen ook niet per se naar Amsterdam Centraal te rijden, een pendeltrein tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Bijlmer had ook veel mensen thuis kunnen brengen en op dat baanvak liggen aanzienlijk minder wissels. Maar ik vind dat we verder niet te veel moeten speculeren over wat er wel en niet mogelijk was tot het onderzoek is afgerond. Het is jammer dat NS-medewerkers hier vooruitlopen op dit onderzoek door nu al te stellen dat er geen mogelijkheden waren. Dit is schadelijk voor het imago van de spoorsector dat al niet zo best is.

Als ingewijde van Prorail kun je dan toch komen met wat er volgens jou mogelijk was geweest?

En hoe zie jij het voor je dat een TRDL aan een flink aantal machinisten een aanwijzing stop tonend sein gaat geven? Daar is deze dan wel even mee zoet op veel trajecten want dat moet voor elk bediend sein.

Kom dan eens met iets concreters dan alleen aan te geven dat het NS personeel te kritisch is en vooruitloopt door te zeggen dat er NIETS mogelijk.

 

Laten we nu als voorbeeld eens nemen dat er geen trein uit Zwolle naar Lelystad kon rijden, de verkeerspost Zwolle regelt alles tot aan het opstelterrein van Lelystad, het vervolgstukje van een paar kilometer naar Lelystad Centrum heeft een beperkt aantal wissels en ook het aantal seinen is zeer beperkt.  Toch is er geen mogelijkheid bedacht bij Prorail om hier iets mee te doen.

En ja, ik snap dat het om een groot gebied gaat welke onder de post Amsterdam valt maar roep dan niet zomaar iets hier waarmee je eigenlijk mij en Edwin schoffeert.

En dan nog moet je als machinist bewust door rood gaan rijden en dat blijft een dingetje voor een machinist wat zijn oorsprong heeft in de opleiding. Ondanks de aanwijzing STS rij je toch niet lekker door het rode sein omdat alle verantwoording voor wat fout kan gaan of fout gaat bij de machinist ligt. Normaal kan de machinist rijden zonder verantwoording voor hoe de wissels liggen, of overwegen werken e.d. maar bij een aanwijzing STS wordt alle verantwoording afgeschoven op de machinist en als je met een paar honderd reizigers rijdt dan is die verantwoording erg groot.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned

Er zou zeker gekeken kunnen worden hoe krachten te bundelen. In het fragment op de NOS zijn zeker al 4 man die richting Zwolle en Groningen willen. Vul een taxi en je bent iig op pad. Zit je alleen nog met extreme bedragen die men durft te vragen, dus zou hiervoor iers opgezet moeten kunnen worden. Waar bv reizigers en taxi's elkaar kunnen vinden pf zoiets. 

Ik ben ooit 1x met een machinist in ik dacht de Blaaktunnel gegaan, terwijl alle seinen of op rood stonden of uitgevallen. Daar liggen volgens mij weinig wissels en mijn machinist vond het vreselijk, dus ik herken hetgeen @Edwin hier aangeeft.

Bij een aantal grote verstoringen in het verleden was er via Twitter met een bepaalde hashtag een vraag- en aanbod systeem voor gestrande reizigers. Zelf heb ik 2x met vreemden kunnen meerijden, die spontaan hun diensten aanboden.

Er is meer duidelijkheid over de afhandeling van claims. Deze informatie kan je hier vinden. 

Reputatie 7
Badge +1

En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Een trein in elke richting zal alleen een paar hoofdlijnen bedienen maar daarmee ben je er niet. Mensen moeten naar allerlei stations, niet alleen naar een handjevol intercitystations. Veel mensen zullen dus verderop alsnog stranden.

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dit dus. Goede reactie @Tamzin Het probleem verplaatsen heeft inderdaad geen enkel nut.

Allereerst kun je je fatsoen houden en mij aanspreken met Jeroen in plaats van “Gast”.

Ik heb je in mijn vorige reactie respectvol aangesproken en jou reactie was om op de man terug te reageren. Als je inhoudelijk zou reageren kun je ook een respectvolle reactie terugkrijgen, maar helaas kies jij er steeds opnieuw voor om anderen woorden in de mond te leggen en op de man te spelen en daar ben ik klaar mee.

Op de man terug reageren?  Logisch als jij Edwin en mij aanspreekt dat wij ook naar jou terug reageren.

Ook geef jij aan dat we niet zo hard naar Prorail mogen wijzen en dan vraag ik me af wat jij voor funcite hebt bij Prorail aangezien je het zo voor Prorail opneemt.

Ik heb mijn reactie nog eens gelezen maar zie niets aanstootgevends waardoor jij mij opeens maar met “Gast” aan spreekt.  Ik heb je ook nergens een ander “naampje” gegeven en verbaster ook de naam van Prorail nergens al zou dan makkelijk kunnen door de “r” te veranderen in een “f”.

Maar nogmaals, je spreekt van mogelijke andere opties en je mijdt elke reactie daarop als ik je vraag om eens concreet te worden daarmee.

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Reputatie 7
Badge +3

En nu kom je dat uit Prorail nu naar buiten komt dat er na de herstart 2 posten wel werkten en dat daarmee treinen waren binnengehaald.  Waarom is er dan niet gekozen om toch wat pendeltreinen te laten rijden via deze 2 posten?  Dat had Prorail dan toch in werking kunnen stellen in overleg met de NS?  Met de mogelijkheid tot 1 pendel per uur in de verschillende richtingen was al een hoop ellende voor reizigers voorkomen.

Machinist Stefan tweette vannacht om half 2 dat er één werkplek van de treindienstleiders beschikbaar op Amsterdam was (ok, dat waren er volgens ProRail nu dus 2) om het gestrande materieel af te voeren naar de rangeerterreinen en dat hij al een tijdje in de wachtrij stond. Hij stond “slechts” 5 uur op Schiphol gestrand. Met slechts 1 of 2 beschikbare werkplekken voor treindienstleiders die het gestrande materieel afvoeren zul je niet ook nog reizigerstreinen kunnen laten pendelen, in ieder geval niet in die mate dat het ook echt impact heeft op de grote reizigersstroom. 

Het snelheidsverloop van trein 2970 van gisteravond staat nu niet meer op Treinpositiies, maar die had vlak na het terugkeren van de storing iets van 35 - 40 minuten gedaan over het stukje Breukelen - Bijlmer Arena met max 40 km/u en zo'n 10 keer stil staan, Als je op zo'n manier één of twee treinen tegelijk kan laten rijden schiet het ook niet op. 

 

Wat ik me wel afvraag is op welk moment men besloot uit te wijken naar de noodlocatie in Utrecht en of dat niet eerder had gekund. 

En dan nog steeds de openstaande vraag, werk je voor Prorail ?

Ik ga toch even verzoeken om deze vraag links te laten liggen. Het is prima om je dat af te vragen, maar dit is nu al meerdere keren gevraagd en het is duidelijk dat Bemined daar geen antwoord op wil geven. Dat is ook zijn goed recht. Sowieso snap ik ook niet waar die link vandaan komt. Ik werk niet voor ProRail en zal ze ook zeker niet gaan verdedigen in deze situatie, maar vind het punt wat Bemined probeert te maken zeer begrijpelijk en realistisch.

Stijn NS, jammer dat je dit openbaar aankaart maar wie de bal kaatst kan ook een reactie verwachten openbaar.

Allereerst zijn er meerdere dingen in reacties van Beminded die duidelijk maken dat hij veel meer van de spoorsector af weet dan het gemiddelde forum lid hier, gezien meerdere posts afgelopen tijd heb ik sterk de indruk dat Beminded dus bij Prorail werkt en dat vraag ik hem gewoon direct, is toch geen probleem.

Als hij had aangegeven daar geen antwoord op te geven was dat een keuze geweest maar negeren dan kan je de vraag nogmaals verwachten.

Je maakt er nu een probleem van dat ik dit dus direct aan iemand vraag, blijkbaar een klacht ontvangen, maar je maakt geen probleem van het feit dat deze Beminded mij aanspreekt als “Gast” waarvan ik ook direct naar hem aangeef daar neit van gediend te zijn.  Ik heb niet met hem op school gezeten dus hij kan mij gewoon fatsoenlijk aanspreken, naar mijn idee heb ik hem ook nergens geschoffeerd qua aanspreken.

En dat ik na een opmerking vraag om verduidelijking hoe hij dat gezien had qua oplossing blijft hij er omheen draaien. Roep dan niet dat NS medewerkers te snel een conclusie trekken, die NS medewerkers draaien ook al enige tijd mee op het spoor.  Daarbij wordt ik aangemerkt als NS medewerker wat ik overigens al enige tijd niet ben, vandaar dat jullie er EX-machinist van hebben gemaakt.

Overigens zie ik in mijn PB's dat ik niet de enige ben met het vermoeden waar Beminded actief is.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn over wat iemand wel en niet mag en kan doen als hij bij XYZ bedrijf werkt. Als iemand daar echter niet op wil ingaan, is dat ook hun keuze en daar zal iedereen respect voor moeten hebben. Wel of niet werkzaam zijn bij ProRail hoeft geheel niets te maken te hebben met hoe iemand in deze situatie staat en niemand hoeft dat bekend te maken om deel te kunnen nemen in deze discussie.

Voor nu in dit topic is het klaar met deze speculaties. Verdere berichten hierover zal ik verwijderen.

@JJRZ  dat reizigers in dit geval bij de NS moeten zijn voor de oplossing is ook logisch, net als dat het logisch is dat Prorail hier voor op moet gaan draaien qua kosten want daar ligt de storing.

En wat de NS zeker beter kan is communiceren met medewerkers en reizigers, helaas is dat al vele jaren een verbeter punt maar hebben ze blijkbaar nog steeds niemand gevonden die dat op een goede manier kan invullen. 

 

De openingspost en een aantal reacties daarna waren gewoon ongepast, NS medewerkers stonden net zo in hun hemd als de reizigers met dat verschil dat de NS voor personeel moet zorgen dat ze terug komen op hun standplaats maar dat kan wel uren na je dienst zijn.  En als je gestrand staat krijg je ook geen eten en drinken en ben je net zo op jezelf aangewezen als de reizigers dat zijn.

 

En het vastleggen geeft dan wel voor je gevoel meer houvast maar in de luchtvaart is het allemaal vastgelegd en moet je alsnog maar afwachten of je uitgekeerd krijgt. Zo worden vluchten gecanceld vanwege het weer en blijkt er totaal niets aan de hand te zijn op de route maar kun je fluiten naar een vergoeding.

En als je dan recht hebt op een vergoeding dan moet je de afhandeling weer afwachting, inmiddels wacht ik al weken op een aanzienlijk bedrag van KLM en die afhandeling loopt ook voor geen meter, gelukkig is het voor mij geen probleem maar anderen zouden er grote problemen mee kunnen krijgen financieel.

Dus vastleggen helpt maar een klein beetje

Sommige rechten hebben natuurlijk op zich niks met deze specifieke storing te maken, maar zijn gewoon algemeen geldig. Daar zou de klanteNService af en toe wel wat meer van mogen weten, en communiceren. Ze zouden gewoon een link aan moeten kunnen klikken, waar alle regelingen, zowel van NS als vanuit andere partijen, duidelijk uitgelegd staan.

Misschien moet daar maar eens politieke druk op komen met een ook een standaard formulier.

 

@JJRZ  Hier wordt gewoon aangegeven door de medewerker wat geïnstrueerd is om door te geven aan klanten, de NS gokt er op dat daardoor de kosten lager uitvallen dan als er meteen wordt aangegeven dat extra kosten vergoed worden.

Badge +3

Gewoon het onderzoek afwachten, en verder accepteren dat er nou eenmaal wel eens dingen misgaan. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven.

Boze tongen spreken al over een nogal goed gelukte hack op de systemen van ProRail, maar alle partijen inclusief de msm (main stream media) houden natuurlijk de lippen op elkaar 🤣

Reputatie 7
Badge

Zeg je nou dat het beleid is om tegen reizigers te liegen over hun rechten? Dat lijkt me gewoon strafbaar toch?

Niet liegen maar verzwijgen. 

In die tweet staat toch echt "Helaas worden extra kosten niet vergoedt." Dat is feitelijk onjuist dus een vergissing of een leugen en geen verzwijging.

Reageer