Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik ben benieuwd of de klantenservice wel goed is geïnformeerd en goede antwoorden gaat geven na de invoering van de nieuwe EU verordening en AVR-NS woensdag.

Reputatie 7
Badge +3

Zo meteen in Op1 op NPO1 het duo Koolmees en Voppen. Eens turven hoe vaak ze sorry, onderzoek en verbetering gaan zeggen. 

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Het had geen zin om dat al op zondagavond te doen omdat de opstarttijd 5 uur is. De zondag was dus sowieso al verloren.

ProRail had echter wel een deadline van middernacht moeten stellen. Als het dan nog niet was opgelost had men moeten besluiten om over te schakelen naar Utrecht zodat de dienst op maandag gewoon had kunnen beginnen. Nu werd er met die beslissing tot ver in de nacht gewacht waardoor de ochtendspits onnodig ook een puinhoop werd.

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt, het is dus inderdaad niet meer dan een inspanningsverplichting. Het verbaast me wel omdat veel mensen op dit forum het altijd voorstellen alsof er een absolute plicht zou zijn wat dus niet zo is.

De EU-verordening stelt bij een aantal zaken "voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is". Het is dan aan NS om aan te tonen dat ze fysiek niet de mogelijkheid hadden. Te weinig personeel inzetten op de klantenservice valt daar volgens mij overigens niet onder, dat is een organisatorische oorzaak. Te weinig overnachtingsplekken of fysieke wegblokkades bv. wel.

Reputatie 7
Badge +1

Als het oplossen van een storing niet lukt met een reset, misschien vanaf dan een “2-sporen-beleid” volgen? 

Het had geen zin om dat al op zondagavond te doen omdat de opstarttijd 5 uur is. De zondag was dus sowieso al verloren.

ProRail had echter wel een deadline van middernacht moeten stellen. Als het dan nog niet was opgelost had men moeten besluiten om over te schakelen naar Utrecht zodat de dienst op maandag gewoon had kunnen beginnen. Nu werd er met die beslissing tot ver in de nacht gewacht waardoor de ochtendspits onnodig ook een puinhoop werd.

 

Dat waren ook de vragen van Rikus. NS Prorail hebben daar volgens mij weer niet op gereageerd. Beide partijen hebben nogal moeite om met kritiek om te gaan helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

De informatiepagina geeft wel de mogelijkheid om een los treinkaartje voor de maandag te declareren of dat de klantenservice een nieuw kaartje verstrekt wanneer je een los kaartje voor de zondag had en daarmee niet thuis kon komen, maar zegt niets over reizigers die met een vrije reisdag zondag hebben gereisd en nu moesten betalen om maandag terug te reizen. Met afgekocht reisrecht heb je net al met een los kaartje al vooraf betaald voor je reis, het is gewoon weer hetzelfde gezeur als het eens wat met een staking.  

 

Reputatie 7
Badge +3

Niets over moeten uitstellen van een reis door verstoring. Dus NS hoeft als je niet op reis was geen vergoeding te geven als je vanwege verstoring op een andere dag gaat reizen.

Dat lijkt me ook logisch want dat is volkomen oncontroleerbaar. Iedereen die vandaag op reis gaat kan wel beweren dat hij/zij van plan was die reis afgelopen zondag te maken.

Maar je kan wel vragen om een incheck of als voorwaarde stellen dat je aanmemelijk moet kunnen maken dat je zondagavond had willen reizen en die reis maandag gemaakt hebt. Dat zou een gemaakte heenreis kunnen zijn en/of een concertkaartje van 1 van de 2 concerten die er waren. Die voorwaarde is er wel om kosten die op de zondag zijn gemaakt te declareren. De kosten die mensen anders zondagavond zouden hebben gemaakt voor een taxi zijn een veelvoud van die voor de enkele reis naar huis de dag erna. 

Ja, maar wat je nu schrijft is heel iets anders dan je oorspronkelijke opmerking. 

Welke opmerking van mij bedoel je? Als je de eerste opmerking in de quote bedoelt, die is niet van mij maar van MoDe.

Reputatie 7
Badge +3

In Op1 gaf Wouter Koolmees aan dat hij wil dat reizigers recht wordt gedaan, en hij gaf aan dat er ruimhartige vergoeding voor taxi's komen, letterlijk “meldt je aan en we gaan het vergoeden". Dus je kunt wel 100 euro of zo voor een taxi terug krijgen (al moet ik nog wel even zien of iedereen de gemaakte kosten ook echt terug krijgt) maar niet de kosten van een enkele reis de dag er na van iets van maximaal 29 euro? Hoe doe je daarmee de Weekend Vrij reiziger recht?

Reputatie 7
Badge +3

Dat blijft altijd een probleem. In het verleden werd er dan geneuzeld dat je een incheck moest kunnen aantonen. Maar wie gaat er naar het station als er geen treinen rijden? Dat is van een onthutsende wereldvreemdheid.

Misschien is zo’n Weekend Vrij-reiziger wel thuisgebracht door iemand die daar kosten voor heeft moeten maken. Allerlei varianten zijn denkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Beste optie was waarschijnlijk de bus van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Haarlem (lijn 300). Maar die heeft natuurlijk ook geen onbeperkte capaciteit.

Die bedoelde ik ook met mijn eerste bus ArenA - Haarlem, via Sloterdijk was een goede 2e met denk ik meer capaciteit. En eenmaal in Leiden zul je ook langer nog met de trein kunnen. Moest je verder richting oosten of noorden loop je als de treinen gewoon rijden al gauw tegen het feit aan dat je niet meer tot je thuis station kan komen, dus nu helemaal. En met de prijzen die sommige chauffeurs zondagavond vroegen zat je al snel over de €125. 

Er waren ook mensen die met iemand in de auto mee konden rijden naar Utrecht maar dan vervolgens op Utrecht gestrand raakten omdat ze vanaf daar niet meer thuis konden komen. Wat ook niet mee hielp was dat het heel druk was in de parkeergarage bij de ArenA en het lang duurde voordat automobilisten de garage uit waren. 

Reputatie 7
Badge +1

Weet je wat pas zielig is? De schuld geven aan NS en Koolmees als er bij ProRail (weer eens) een systeem storing is en denken dat DB dan wel zou kunnen rijden in zo'n geval als DB de concessie zou hebben. Ga even lekker schelden op en lachen om ProRail. 

Maar hoeveel moet er mis gaan bij Prorail voordat daar wordt ingegrepen. Volgens mij is in Barendrecht .e.e.a. nog steeds niet geheel gereed en nu dit weer.

Reputatie 7
Badge +3

Die laatste paar bussen waren natuurlijk meteen vol. Hier ook een citaat van een Ziggo Dome-slaperOm 23.30 uur vertrok de laatste bus die ze had kunnen nemen, richting Breukelen. Maar die redde ze niet, omdat de bus al te vol stond en de buschauffeur geen mensen meer toeliet.

Reputatie 7
Badge +3

Nee ik snap dat het aan Prorail ligt maar vertel dan wel gewoon de waarheid op Twitter en spreek niet over a few problems. Vanavond zijn er 3 mega evenementen bij de Bijlmer Arena en je ziet op twitter nu al de bange vermoedens. NS zegt nu dat het om 19.30 uur is opgelost, maar dat zeiden ze ook bij de systeemstoring bij Rotterdam vorig jaar.

Die prognosetijd zal NS niet zo maar zelf verzinnen, maar doorkrijgen van ProRail. Dus klaag bij en over ProRail over de dingen die hun verantwoordelijk zijn en klaag bij en over NS over de dingen die onder NS vallen, bv de afhandeling als het langer gaat duren of als het opstarten niet zo soepel verloopt omdat treinen natuurlijk eerst weer naar de juiste locaties moeten rijden. Er zal vast wel genoeg te klagen over NS over blijven. 

Reputatie 7
Badge +3

Prorail zegt dat ze op zoek zijn naar de storing. Wordt geen tijdsprognose daar gegeven.

 

https://www.prorail.nl/storing-amsdterdam

Nee, daar wordt geen prognosetijd gegeven, maar intern zal er wel wat aan communicatie tussen ProRail en NS zijn en dat zien wij niet. De tijd is nu overigens al bijgesteld naar 20:30 uur en de Amsterdamse metro is opengesteld. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zit weer wat beweging in treinen die op opdiverse stations stil stonden, zo te zien op Treinposities. En machinist Stefan meldt dat er weer opgestart wordt.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me voorstellen dat mensen in eerste instantie dachten dat er nog wel treinen gingen rijden. Dat is de ellende in dit soort situaties. Je moet afgaan op je eigen intuïtie en blijkbaar niet op de reisinformatie. Dat is een heel treurige conclusie.

Reputatie 7
Badge +1

Er zit weer wat beweging in treinen die op opdiverse stations stil stonden, zo te zien op Treinposities. En machinist Stefan meldt dat er weer opgestart wordt.  

Zou mooi zijn, concert van Harry Styles begint om 9 uur. Er zullen een aantal wel te laat aankomen. Ik denk dat Prorail hier toch wel een duwtje van gaat krijgen. Veel mensen zullen gaan claimen bij Prorail en of dat na de storingen van vorig jaar en de beloofde beterschap zo maar opzij kan worden geschoven?? Ik vraag mij het echt af. 

Reputatie 7
Badge +3

Een tijdje stond de prognosetijd op 23:30 en zouden velen als ze ook direct om 23:30 konden vertrekken met een trein best nog wel op tijd thuis zijn gekomen. Maar zelfs als de storing om 23:30 opgelost zou zijn, had nog een tijd geduurd voor de boel weer opgestart zou zijn en er hooguit mondjesmaat treinen zouden kunnen rijden. En na meerdere prognosetijden te hebben gehad die avond was het ook best riskant om op die tijd van 23:30 te vertrouwen. Als je verder niets anders hebt om op te vertrouwen, wat moet je dan?. Gelukkig zag ik op Twitter ook genoeg ouders aangeven dat ze maar alvast gingen rijden, nog terwijl het concert bezig was. Die hadden er dus geen vertrouwen in. 

Reputatie 7
Badge

ProRail geeft nu zelf op Twitter ook aan dat de storing is opgelost.

 

Reputatie 7
Badge +1

concert van Harry Styles begint om 9 uur

“Concertorganisator Mojo heeft laten weten dat het concert van popster Harry Styles daarom minimaal een kwartier later zal beginnen” (bron).

 

Ja maar als je op Twitter kijkt dan zijn er dus inmiddels al heel veel mensen die een taxi hebben genomen.

Ik zou nu ook niet graag conducteur of machinist willen zijn, want zeker de eerste treinen uit Utrecht zullen bestormd worden.

Ben wel even benieuwd, inmiddels weten we dat het een hardware defect was en dat het onderdeel dat zelf niet wilde prijsgeven.

Maar wat leert Prorail hier nu van voor de toekomst. Na vele storingen op de VL posten in het verleden waardoor grote delen van het treinverkeer stil kwam te liggen zouden er back-ups komen.

Inmiddels weten we dat de huidige back-ups niet voldoen aan wat de reizigers in deze tijden verwachten, want 4 uur om een back-up systeem op te starten is gewoon heel erg lang.

Iemand al een rapport gezien van Prorail met de verbeter punten?  Of blijft dat rapport uit en zitten de reizigers volgende keer weer in dezelfde ellende?

Reputatie 7
Badge

Iemand al een rapport gezien van Prorail met de verbeter punten?  Of blijft dat rapport uit en zitten de reizigers volgende keer weer in dezelfde ellende?

Dat niet, maar wel een kamerverslag waarin de minister zei dat dat rapport er zou gaan komen, en dat ze dat ook even af wilde wachten voor ze eventueel extern van alles zou gaan overwegen zoals sommige kamerpeden toen al wilden.

Zoals ik gisteren begreep van de directie leden kwam die informatie steeds vanaf Prorail omdat daar de “hoop” was dat het systeem weer op te starten was.  Maar eigenlijk zie je met alle eerste meldingen van storingen een eerste aanname van de benodigde tijd.  Dit blijft altijd een inschatting en als je veel reist dan leer je daar mee omgaan (lees schat je beter in wat wijsheid is om te doen).

Het klonk me een beetje alsof ze bij ProRail de boel gewoon herstart hadden en daarna dachten dat het was opgelost, zonder te weten wat de oorzaak was. Daarna bleek het dan toch niet opgelost...

Daar kwam het wel op neer wat Voppen zei bij de NPO, toch vraag ik me af waarom de back-up locatie niet ook opgestart kon worden. Nu ben ik geen expert maar het lijkt me toch dat je dit op een andere locatie ook moet kunnen opstarten met een beperking dat er maar vanaf 1 locatie daadwerkelijk acties ondernomen kunnen worden.

En sorry, 4 uur om die locatie op te starten lijkt mij wel buiten proportoneel voor kritieke infra systemen. Ik snap dat het personeel zich moet verplaatsen van Amsterdam naar Utrecht maar dat doe je dan direct als blijkt dat het systeem niet goed opstart of functioneerd na de herstart. Probleem in deze is dat de Treindienstleiders specifieke kennis nodig hebben over het traject waar ze verantwoordelijk voor zijn dus je kan het niet eventjes aan mensen van een andere post over laten.

 

@Momo  Ik had al een keuze gemaakt nadat de eerste herstart niet goed ging, dan kun je er al bijna vanuit gaan dat het een lang verhaal gaat worden en de eindtijd geen garantie is. Trieste blijft dat er de dag erna van alles kan maar op het moment zelf door het management niet thuis gegeven wordt qua voorzieningen voor de gestrande reizigers.  Vraag me echt af of het top management van de NS en Prorail op dit soort momenten in crisis beraad bij elkaar komen, ik denk zelf van niet en dat die het de volgende dag in de ochtend meeting wel bespreken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben geen techneut nog ICT-er dus ik zou het echt niet weten. Maar een pinstoring bij een bank duurt tegenwoordig ook zo maar uren dus ja. Zo als ik elders las of misschien ook wel hier ergens er zijn veel te veel ict-ers die met deelprojectjes bezig zijn en er zijn er maar weinig die het hele proces nog snappen.

Mijn broer werkt op de ICT afdeling bij een bank die regelmatig storingen heeft, afgelopen vrijdag nog. In het verleden was dat bij het kernteam voor internetbankieren daar en heeft hij in die hoedanigheid menige storing mee gemaakt en mede verholpen. Nu is het meer opgedeeld en zit hij in een ander team wat een ander deel van het internetbankieren beheert, hij zit dus niet meer bjj het team wat het eerste wordt opgepiept als er een storing is in de internetbankieren omgeving. Bij een zeer langdurige storing enige tijd geleden waarbij het huidige kernteam de storing niet kon verhelpen, niets zagen in hun deel wat het zou kunnen veroorzaken, zijn hij en andere leden van het oude kernteam in hun deel gaan kijken omdat het intussen allemaal toch wel heel duurde. In hun deel zagen ze wel iets wat niet zo hoorde maar wat in principe niet de oorzaak zou moeten zijn, maar dit toch verder bekeken en doorgespeeld aan het andere team. Uiteindelijk bleek iets in het ene deel een reactie te geven in het andere deel waardoor de boel vastliep. Maar doordat de boel opgesplitst is kon het ene team niet zien wat er in het deel van het andere team gebeurde. En het andere team (waar mijn broer nu dus inzit) wist niet dat het het in hun deel zat en waren ook niet opgeroepen. Als de boel niet opgesplitst zou zijn, was de oorzaak waarschijnlijk sneller gevonden omdat dan alles onder het zelfde team zou vallen. 

In de media werd later aangegeven dat de storing het gevolg was van interne systemen die niet meer goed met elkaar communiceerden.

Badge +3

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Was dat de trein waar Dolf Jansen in zat?

Reageer