Treinverkeer Amsterdam ligt plat.


*reacties verwijderd door moderator.


183 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Henkpeetersen Het probleem in dit soort gevallen is dat je een kaartje hebt gekocht om met NS te reizen. Je neemt geen dienst af van ProRail. NS zal terecht zeggen dat ze door overmacht geen treinen konden rijden. 

NS kan een claim indienen bij ProRail namens de reizigers. Maar of dat gaat gebeuren?

Reputatie 7
Badge +1

Claimen bij NS dan en NS moet die claim dan maar gaan neerleggen bij Prorail. Ik denk dat er morgen ook wel rumoer in de 2e kamer hierover zal ontstaan. De imagoschade is natuurlijk ook enorm. Je hebt vandaag weer zo'n 80.000 mensen er van overtuigt dat ze als ze een belangrijke afspraak hebben nooit op de trein kunnen vertrouwen.

Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

Haha, GPS is afhankelijk van de satellieten die het kan ‘zien’ (minimaal 3 volgens mij, en hoe meer hoe nauwkeuriger de positie). Onder een overkapping zijn dat er maar weinig dus krijg je dit soort afwijkingen.

Zie https://www.gps.nl/wat_is_gps-.html

Voor een nauwkeurige positie is het nodig om van minimaal 3 satellieten een goed GPS signaal te ontvangen, als tenminste de exacte tijd bekend is. Hierdoor kan een driedimensionaal snijpunt worden berekend van drie bollen. Aangezien vrijwel geen enkele GPS ontvanger (zeker de consumentenmodellen niet) een atoomklok heeft, is er een vierde satelliet nodig om die atoomtijd te ontvangen. Bij minder satellieten neemt de nauwkeurigheid af of is de positie niet te berekenen.

Wat hier ook (overduidelijk, wegens de grote afwijkingen) speelt is:

Wat rest is dus de multipath reflection, een afwijking die optreedt omdat het GPS signaal mogelijk door andere objecten is weerkaatst voordat het de ontvanger bereikt. Voor de meeste mensen die een televisie hadden die aangesloten was op een buitenantenne aan het huis is dit een bekend verschijnsel. Tv-signalen hebben ook last van multipath reflection, waardoor soms schaduwen in het televisiebeeld optreden omdat het tv-signaal in de buurt door een flatgebouw werd weerkaatst en tweemaal werd ontvangen. Bij een GPS-ontvanger gebeurt iets dergelijks, waardoor het tijdsverschil tussen de GPS-signalen gaat verschillen en dus de berekende positie ook.

Simpel gezegd, als jij op je dakterras zit en ik beneden aan de deur sta te roepen hoor je het misschien ook alsof ik ergens aan de overkant van de straat (reflectie via gebouw) sta.

Badge +3

Impressie van de eerdere storing… https://www.youtube.com/watch?v=QLSxF4rF_Ig

Ik wil u vragen dit forum te verlaten, dit is niet de plek om dit soort uitspraken te doen en ik reageer in geen enkel geval meer op u @Andreas lacht om Roger.

Ik wil u adviseren te solliciteren bij NS of ProRail of daar waar u denkt van toegevoegde waarde kunt zijn voor treinreizend Nederland. 

Reputatie 6

Er is ook altijd wat de laatste tijd…Heeft de NS geen vierkante wielen dan doet de computer van ProRail het weer niet (of hadden ze de stroomrekening niet voldaan) De zelfde vergoeding voor de passagiers als in de luchtvaart invoeren? En ook maar zorgen dat er een 2de en derde systeem meedraaien en bij uitval er vrijwel naadloos overgeschakeld kan worden naar zo een reserve systeem. Waarom kan het in de luchtvaart wel? Bij ProRail denken ze vast: een trein stopt gewoon en valt niet als een vliegtuig 10 km naar beneden….storing bij ons...niks ernstigs aan de hand….reizigers zijn onze klanten niet..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En ik weet niet wat de GPS van trein 3068 heeft gedaan. Heeft de machinist dat ding uit de trein gerukt en is ‘ie er mee gaan ijsberen op het perron tijdens het stilstaan daar of zo? 

Haha, GPS is afhankelijk van de satellieten die het kan ‘zien’ (minimaal 3 volgens mij, en hoe meer hoe nauwkeuriger de positie). Onder een overkapping zijn dat er maar weinig dus krijg je dit soort afwijkingen.

Het was eigenlijk een vraag waar ik geen antwoord op verwachtte, was vooral omdat het er zo onzettend gek uitzag.

Simpel gezegd, als jij op je dakterras zit en ik beneden aan de deur sta te roepen hoor je het misschien ook alsof ik ergens aan de overkant van de straat (reflectie via gebouw) sta.

Ja, nog sorry dat ik toen de bel niet hoorde boven op het dakterras toen ik daar met Henk_NL en J. al gezellig zat. 

 

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Badge +3

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Was dat de trein waar Dolf Jansen in zat?

Reputatie 7
Badge +3

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Was dat de trein waar Dolf Jansen in zat?

Dolfie's tweet was ergens rond 5 uur of en toen was dit treinstel ergens tussen Eindhoven, Weert of Roermond op weg naar Maastricht. De kerende rit staat nu bij de Arena. De concertgangers in die trein hebben dan wel ten minste het eerste half uur gemist. 

Reputatie 7
Badge +1

De terugweg naar huis gaat zo te zien ook wel een dingetje worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Prognosetijd is nu 23:30 uur (en wie weet wordt het nog later). Als het eenmaal opgelost is, zal het weer enige tijd duren voor het treinverkeer is opgestart. ArenA geeft nu dit aan op Twitter.

Er gaan een heleboel concertgangers niet of heel laat thuis komen, of moeten door ouders of anderen worden opgehaald. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Er staat dus letterlijk dat er geen treinen gaan rijden. Ik ben bang dat dit uit de hand gaat lopen. Als je de reisplanner van NS opent krijg je in het rood systeemstoring als je daar dan op klikt krijg je dit.

En pas als je dan op de actuele situatie klikt zie je dat het tot 23.30 uur duurt. Waarom zo omslachtig.

En ook maar zorgen dat er een 2de en derde systeem meedraaien en bij uitval er vrijwel naadloos overgeschakeld kan worden naar zo een reserve systeem. 

Alle beveiliging is al dubbel uitgevoerd maar door bedieningsfouten en onbegrepen protocollen gaat het toch keer op keer weer totaal mis bij ProRail. Ik vrees dat er een enorm gebrek aan IT kennis is.

ProRail is een ongekend bureaucratische tent waar iedere IT'er met een grote boog omheen loopt. Ze kunnen alleen mensen van het kaliber Rob Jetten of John Voppen krijgen en daar win je de oorlog niet mee.

Maar goed, we zullen er in moeten berusten. Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Badge +3

 

Reputatie 7
Badge +3

Parool: 

De storing waardoor het treinverkeer rond Amsterdam en Schiphol enkele uren platlag, is teruggekeerd. Bezoekers van het concert van Harry Styles in de Arena worden tijdelijk opgevangen in de Ziggo Dome.

 

Door de terugkeer van de storing komen fans nu alsnog in de problemen. Er rijden geen treinen na afloop van het concert. ‘We adviseren bezoekers die met de trein zijn gekomen dringend ander vervoer te regelen,’ schrijft de Arena op Twitter. Bezoekers die geen vervoer kunnen regelen of lang moeten wachten, kunnen terecht in de Ziggo Dome voor tijdelijke opvang.

 

De NS raadt mensen aan om hun reisplanner te checken en waar mogelijk hun reis uit te stellen. Ook kunnen reizigers gebruikmaken van het bus-, tram- en metronetwerk in Amsterdam. Het GVB zet extra metro’s in.

 

https://www.parool.nl/nederland/geen-treinverkeer-rond-amsterdam-bezoekers-harry-styles-opgevangen-in-ziggo-dome~b57f6288/

Reputatie 7
Badge +3

Update | 23.05 uur

Door de storing bij op de verkeersleidingspost rijden er geen treinen rondom Amsterdam. Het is uiterst onzeker of de treinen vanavond nog gaan rijden. Dat vinden we enorm vervelend voor de reizigers. We adviseren om zelf alternatief vervoer te regelen.

 

Badge +3

Verstandigste lijkt me om richting Schiphol zien te komen, met een metro vanaf Duivendrecht (kwartiertje lopen) naar Zuid en/of bus 300/356 vanaf de ArenA. Maar die zullen ook wel uitpuilen, drama 😥

Reputatie 7
Badge

Een rood sein niet boeiend? Ik denk daar (samen met al mijn collega machinisten) heel anders over.

1 rood sein kunnen we wel voorbij, maar een hele rits stoptonend voorbij? No way. Daarbij geldt dat een aanwijzing STS (de opdracht om een stoptonend sein voorbij te rijden) inhoudt dat alle wissels voorzichtig (= <10km/u) bereden moeten worden. Je bent al een uur bezig om vanuit Amsterdam naar de Singelgrachtbrug te komen. Gaat niet gebeuren.

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Badge +3

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Overwegen zullen wel werken, alleen kunnen er geen seinen en wissels bediend worden?

Communicatie zal dan voornamelijk via telefoon (GSM-R) moeten? Dat was geen optie blijkbaar, rond Amsterdam.

Dat gaat ook weer een dingetje worden, helemaal als de NOS het zo schrijft. 

Reputatie 7
Badge

Vrij recent had een NSer hier het nog over "code rood-tafels" om even een minumaal planninkje op te maken als er zoals nu geen centrale aansturing is. Ik snap echt wel dat je bij lange na geen normale dienstregeling kunt rijden zonder, maar helemaal niets is het andere uiterste. Een paar treinen rustig laten rijden kan desnoods met bijvoorbeeld een verkeersregelaar bij een overweg. Zelfs als Amsterdam uit komen een uur duurt zou dat in dit geval nog wel eens de beste optie kunnen zien geweest voor een hoop mensen.

Die ‘Code Rood tafels’ zijn om een minimale dienstregeling voor elkaar te krijgen in het geval van een storing zoals we vorig jaar april hadden. Toen lagen alle bijsturingssystemen eruit, maar konden de seinen en wissels nog wel normaal bediend worden.

Dan kun je met een lokale sturing door een manager in overleg met de treindienstleiding een summiere pendeldienst opzetten om in ieder geval mensen van A naar B te krijgen.

 

Dat is hier niet aan de orde, seinen en wissels zijn niet te bedienen en een trein door alle seinen te loodsen die die tegenkomt is onbegonnen werk.

Badge +3

Dat gaat ook weer een dingetje worden, helemaal als de NOS het zo schrijft. 

NS schrijft het zelf ook.

Reputatie 7
Badge +3

Verstandigste lijkt me om richting Schiphol zien te komen, met een metro vanaf Duivendrecht (kwartiertje lopen) naar Zuid en/of bus 300/356 vanaf de ArenA. Maar die zullen ook wel uitpuilen, drama 😥

Vanaf Schiphol is het de hele avond al niet veel beter. Tijdens het half uurtje dat men dacht dat de storing opgelost was reden er een paar treinen en daarna alles weer vervallen. https://treinposities.nl/vertrekstaat/schiphol-airport/2023-06-04

Als je nog in Haarlem kunt komen, vanaf daar gaan er nog enkele sprinters naar Den Haag

Badge +3

Vanaf Schiphol is het de hele avond al niet veel beter. Tijdens het half uurtje dat men dacht dat de storing opgelost was reden er een paar treinen en daarna alles weer vervallen. https://treinposities.nl/vertrekstaat/schiphol-airport/2023-06-04

I know, maar een nachtje doorhalen op Schiphol Plaza is prima te doen.

Reageer