Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoestende, niezende, snotterende mensen worden nog steeds geadviseerd om thuis te blijven en te testen. Dat moest ook de afgelopen 2 jaar.

En bij een negatief testresultaat hoef je dus niet thuis te blijven. Daarnaast kan iemand hoesten vanwege een andere oorzaak dan een verkoudheid of Covid en dit gewoon altijd hebben, dan kun je wel iedere dag thuisblijven en gaan testen. Zo lees ik bv ook dat je je niet hoeft laten testen als je je klachten herkent van een andere ziekte/aandoening die je hebt, bijvoorbeeld hooikoorts of een andere allergie, astma of COPD.

Reputatie 2

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. Het is wel de vraag of die versoepelingen blijven met al die besmettingen. Misschien wilt het kabinet het nog niet doen om dat ze bang zijn dat er dan over een paar maanden weer een lockdown nodig is.

Reputatie 7
Badge +1

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. Het is wel de vraag of die versoepelingen blijven met al die besmettingen. Misschien wilt het kabinet het nog niet doen om dat ze bang zijn dat er dan over een paar maanden weer een lockdown nodig is.

Wat de overheid nu vooral wil is stapsgewijs van de regels af, en niet in één klap alles. Zo kan men beter monitoren wat versoepelingen doen met het virus.

Mocht het aantal besmettingen/ziekenhuisopnamen toch opeens gigantisch stijgen kunnen bijvoorbeeld bepaalde maatregelen nog even vastgehouden worden.

Reputatie 7
Badge +3

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. Het is wel de vraag of die versoepelingen blijven met al die besmettingen. Misschien wilt het kabinet het nog niet doen om dat ze bang zijn dat er dan over een paar maanden weer een lockdown nodig is.

Geef het volk brood en spelen om het rustig te houden….

De verwachting was dat carnaval niet beperkt zou blijven tot in horecagelegenheden, dus daarom mag alles en iedereen los. De oproep van carnavalsteden om carnaval in eigen stad te vieren is boven de rivieren aan dovemansoren gezegd. Daar is men druk bezig met plannen/voorbereidingen om af te zakken naar beneden de rivieren. In gelegenheden met meer dan 500 bezoekers is 1g verplicht. Maar met 499 dus niet. Na elke carnavalsperiode zijn er de weken daarna meer zieken. Dat zal nu niet anders zijn. De vraag is alleen of dat meer ziekenhuisopnamen oplevert in de overbelaste zorg, waar al meer dan 10% van de medewerkers bezoek thuis zit.

Het is wat dat betreft niet vreemd dat mondkapjesplicht nog steeds moet in OV. Zo reduceer je hopelijk het aantal ziektegevallen. Daarbij is sinds de invoering in OV die verplichting bij versoepeling gebleven. 15 maart zal er opnieuw gekeken worden naar de maatregelen, dan zal het effect van carnaval wel zichtbaar zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. 

Ik zie vooral de logica niet niet dat wel de 1,5 meter maatregel verdwijnt maar de mondkapjes in het OV blijven. De mondkapjes in het OV kwamen er nu juist omdat je in het OV vaak geen afstand kunt houden, maar die afstand afstand hoeft niet meer. Mondkapjes zijn bovendien een aanvulling op andere maatregelen en zo ongeveer alle andere maatregelen verdwijnen, op wat basisregels als handen wassen, hoesten/niezen in je elleboog en ventileren na. Als de 1,5 meter nog wel was gebleven was ook logischer om in het OV de mondkapjes te houden. Nu mag je blijkbaar weer overal in iemands nek staan te hijgen (en buiten.het OV ook zonder mondkapje). Niet dat ik dat nu ga doen, vond ik voor Corona al niet echt prettig of beleefd. 

Om eerlijk te zijn zie ik ook de logica niet dat carnaval wel mag en zonder mondkapje reizen in de trein niet. Het is wel de vraag of die versoepelingen blijven met al die besmettingen. Misschien wilt het kabinet het nog niet doen om dat ze bang zijn dat er dan over een paar maanden weer een lockdown nodig is.

De overheid doet het in zijn broek voor de horeca maffia en de carnavalsvierders, dus die durven ze geen beperkingen op te leggen. Het OV ligt al twee jaar aan het staatsinfuus en moet dus genadebrood eten.

 

Reputatie 2

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Zolang dat hoesten niet is vanwege een besmetting met het SARS-CoV-2 virus maar is vanwege een gewone verkoudheid is er eigenlijk niets aan de hand. Ja, je kunt anderen ermee besmetten maar een gewone verkoudheid levert geen ernstige klachten op, hooguit wat ongemak als hoesten, verstopte neus, snotteren, zere keel, heesheid, misschien nog wat hoofdpijn en gaat vanzelf over. Als je ook al vanwege een normale verkoudheid (geen Covid-19) niet meer met de trein mag, niet naar werk, niet naar school, eigenlijk nergens heen, kun je net zo goed het land de hele herfst en winter op slot gooien. 

Ik vind het asociaal om continu hoestend in een trein te gaan zitten.

Mensen worden nu eenmaal verkouden en moeten naar hun werk.  Buiten het OV zweeft het verkoudheidsvirus ook rond.  Dat hoort nu eenmaal bij het leven. 

Reputatie 2

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Mondkapjes hebben nauwelijks effect op her totaal aantal besmettingen.  Ik vind het fijn om te zien dat steeds meer mensen die dingen onder hun kin dragen in de trein. Ik zelf zet mijn broodtrommel op tafel zodat ik altijd een eetexcuus heb. Gelukkig nog nooit aangesproken door de conducteur.  Die laatsten dragen mondkapjes meestal ook onder hun neus zie ik.

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Het hele land is twee jaar lang op slot geweest om de kwetsbaren te beschermen. 

We hebben nog maar zeer beperkt zicht op de nevenschade die dit voor gezonde mensen heeft opgeleverd. 

De tijd is nu gekomen dat kwetsbaren zich ook maar eens wat flexibeler moeten opstellen. 

Als ze nog meer praatjes hebben wordt het tijd voor een hardere aanpak. Bijvoorbeeld een OV-verbod. 

Reputatie 7
Badge +3

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Nog even los van het feit dat er niet genoeg testcapaciteit voor alle OV reizgers. Stichting Open Nederland gaf eerder aan een maximale capaciteit van zo’n 600- tot 700 duizend testen per dag te hebben. Dat is niet genoeg.

Badge +3

Nog even los van het feit dat er niet genoeg testcapaciteit voor alle OV reizgers. Stichting Open Nederland gaf eerder aan een maximale capaciteit van zo’n 600- tot 700 duizend testen per dag te hebben. Dat is niet genoeg.

En dat gaat dan om (centrale) testlocaties, dus je zult dan op of in de buurt van elk station ge(snel)test moeten kunnen worden, dus graag een half uur voor uw reis aanwezig :smirk:  Of de dag voor je reis naar de GGD voor een negatieve test (met eigen vervoer, niet met het ov!)

Die zou dan 48 uur geldig zijn i,p.v. de huidige 25 uur begreep ik. Hoeveel mensen zullen dat enkele keren per week bereid zijn te doen, zolang het niet om toegang tot een evenement gaat?

Reputatie 5

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Mondkapjes hebben nauwelijks effect op her totaal aantal besmettingen.  Ik vind het fijn om te zien dat steeds meer mensen die dingen onder hun kin dragen in de trein. Ik zelf zet mijn broodtrommel op tafel zodat ik altijd een eetexcuus heb. Gelukkig nog nooit aangesproken door de conducteur.  Die laatsten dragen mondkapjes meestal ook onder hun neus zie ik.

Nee, natuurlijk niet. Ze kunnen bijdragen aan het beperken van besmettingsrisico, maar dan alleen bij professioneel gebruik in een gecontroleerde (bv klinische) omgeving in combinatie met andere beschermingsmiddelen. Een algemene mondkapplicht heeft nauwelijks effect. Het is vooral symboolpolitiek: voor politici is het een makkelijk zichtbare maatregel waardoor ze de indruk kunnen wekken dat ze de ziekte serieus nemen en veel mensen vinden het blijkbaar fijn om de illusie te hebben dat ze invloed op het virus kunnen hebben door er een te dragen. 

Zo’n gedachtenkronkel is niet eens serieus te nemen Robert.

Dan is het nog logischer om mensen die bang zijn in het OV maar een hazmat suit met bijbehorend anti-viraal gasmasker te laten dragen. 

Reputatie 7

In steeds meer landen geen kapjes meer in het ov. Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zwitserland volgt half maart. Vanaf a.s. vrijdag hoeft het niet meer in IJsland (alle maatregelen worden opgeheven) en ook in al het Londens ov vervalt de plicht. Het wordt slechts een aanbeveling er eentje te dragen indien je kwetsbaar bent of je niet prettig voelt zonder. Het wordt ook daar een eigen verantwoordelijkheid.

Het Nederlands ov zal over een aantal weken vast volgen. Hopelijk na 15 maart. Nog even volhouden dus.

Reputatie 7
Badge +3

Nederland is wel vaak later met dingen dan andere landen, met bepaalde maatregelen maar ook met beginnen met vaccinaties en boosters. Uitzondering was de lockdown in december, maar dat was dan wel weer het gevolg van het latere begin van de boostercampagne. En die lockdown heeft het tempo en de piek van de omikrongolf vertraagd waardoor we dus weer later zijn met afschaffen van allerlei maatregelen. Dus ja, de hoop is gevestigd op 15 maart einde mondkapjes in het OV. Gelukkig al vanaf vrijdag niet meer in winkels, dat onding gaat dan gelijk niet meer op. 

In steeds meer landen geen kapjes meer in het ov. Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zwitserland volgt half maart.

Dat zijn natuurlijk slechts een handjevol Europese landjes die nou niet bepaald representatief zijn voor de wereld. 

Reputatie 7

In steeds meer landen geen kapjes meer in het ov. Denemarken, Zweden, Noorwegen. Zwitserland volgt half maart.

Dat zijn natuurlijk slechts een handjevol Europese landjes die nou niet bepaald representatief zijn voor de wereld. 

Dat is het piepkkeine Nederland natuurlijk ook niet. Wij kunnen prima aansluiten bij Denemarken etc 😉

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Mondkapjes hebben nauwelijks effect op her totaal aantal besmettingen.  Ik vind het fijn om te zien dat steeds meer mensen die dingen onder hun kin dragen in de trein. Ik zelf zet mijn broodtrommel op tafel zodat ik altijd een eetexcuus heb. Gelukkig nog nooit aangesproken door de conducteur.  Die laatsten dragen mondkapjes meestal ook onder hun neus zie ik.

Nee, natuurlijk niet. Ze kunnen bijdragen aan het beperken van besmettingsrisico, maar dan alleen bij professioneel gebruik in een gecontroleerde (bv klinische) omgeving in combinatie met andere beschermingsmiddelen. 

In Japan waar mondkapjes dragen bij verkoudheid altijd al de norm is is hier veel onderzoek naar gedaan en de conclusie daar is dat een gewoon eenvoudig mondkapje wel degelijk een effectief middel is om verspreiding van virussen via de lucht op drukke plaatsen te beperken. Maar ja, Japanners zijn dan natuurlijk domme mensen volgens jou.

Het verzet tegen mondkapjes in Nederland is vooral een gevolg van de opstelling van Jaap van Dissel. Die heeft maandenlang volgehouden dat er geen wetenschappelijk bewijs was dat corona via de lucht verspreid kon worden (en mondkapjes daarom geen zin hadden) terwijl de hele wereld al lang beter wist.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.ad.nl/binnenland/ov-personeel-wil-van-mondmasker-af-te-veel-willem-engel-achtige-figuren-die-ons-provoceren~a6d48fe8/

 

Reputatie 2

Ik ga zaterdag naar Amsterdam gaat dan wat worden in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Reputatie 2

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Dat is eigenlijk wat het kabinet doet. Als genoeg mensen tegen mondkapjes in de trein zijn wordt het afgeschaft zonder goede onderbouwing. Persoonlijk zou ik wel fijn vinden als mondkapjes niet meer verplicht zijn maar dan wel voor een langere termijn.

Toegeven aan idioten is nooit een goed idee.

Dat is eigenlijk wat het kabinet doet. Als genoeg mensen tegen mondkapjes in de trein zijn wordt het afgeschaft zonder goede onderbouwing. 

Zie de horeca

Reputatie 7
Badge +3

Handhaving een probleem? Er is vanaf het begin slecht gehandhaafd. Was er maar vanaf begin goed gehandhaafd. Daarnaast gaven verschillende NS-medewerkers een slecht voorbeeld door een mondkapje niet of niet juist te dragen.

Waarom je wel met 499 m/v binnen zonder maatregelen mag feesten? Omdat mensen die carnaval willen vieren niet tegen te houden zijn en de horeca graag een vol 'huis' ziet zonder beperkingen. Naar de horeca, evenementen of drukke winkels gaan is een eigen keuze. OV is voor hen die geen ander vervoer hebben noodzakelijk voor werk, (mantel)zorg, essentiële winkels, familiebezoek. 

Reputatie 7
Badge +3

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. Zijn zij nou zo dom of ben ik zo slim? 

Reageer