Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. Zijn zij nou zo dom of ben ik zo slim? 

Omdat dat tien jaar geleden niet anders was. Toen moesten mensen met een kwetsbare gezondheid ook met het OV. Toen kon een flinke griep ook al ernstig zijn voor kwetsbaren. Toen had ook niemand een mondkapje op.

Wanneer zou jij het dan wel veilig vinden om weer zonder mondkapje te reizen?

Ik begrijp niet waarom mensen als Rintel van NS dat maar niet willen begrijpen. 

Ik wel, Mw Rintel ziet iedere maand de financiële resultaten voorbij komen. Ik zou niet graag in haar schoenen staan.

Hier op het forum kunnen wij makkelijk de moraalridder uithangen maar als je verantwoordelijk bent voor een bedrijf dat steeds verder in het moeras wegzakt praat je toch al snel anders 

Reputatie 7
Badge +3

In het kader van de infectieziektenbestrijding kan de overheid dit opleggen. Hoe meer er over geneuzeld wordt, des te langer de verwarring gaat duren.

NS heeft in grote mate zelf bijgedragen aan de verwarring door niet of nauwelijks te controleren op de mondkapjesdraagplicht. Het past NS niet om mee te huilen met de wolven in het bos. NS moet zich gewoon conformeren aan de overheidsrichtlijnen.

Reputatie 7

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Voor 2020 hoorde je nooit iemand over bescherming van kwetsbare mensen in het ov. Toen was dat niet belangrijk blijkbaar. Die situatie keert denk ik straks gewoon weer terug. Zou het lapje een plicht blijven, laten veel mensen het ov voor wat het is. Verder helpt het kapje eventueel misschien wel iets, wie zal het zeggen. Maar dan wel correct gebruikt. En dat doen er maar weinigen. En dat valt niet af te dwingen. Of je moet in China of Japan wonen, waar je in een staatskeurslijf leeft.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het lapje een plicht blijven, laten veel mensen het ov voor wat het is. 

Als het mondkapje blijft in het OV zal ik alleen gebruik maken van het OV, en dan met name de trein, wanneer ik echt niet anders kan. Ik ben 5 jaar afhankelijk geweest van de trein om naar werk te kunnen gaan. Wegens een reorganisatie heb ik die baan nu al zo'n 2,5 jaar niet meer. Op dit moment ben ik niet echt actief op zoek naar werk maar als ik dan toch een beetje kijk naar vacatures, kijk ik alleen banen waar ik zonder trein naar toe kan. Gewoon weer net als voor die periode van 5 jaar met de fiets.

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Of je moet in China of Japan wonen, waar je in een staatskeurslijf leeft.

De racistische standaard smoes om anarchie recht te praten.

Reputatie 7

Begrijpelijk @Momo Nog jaren met een mondkapje op in de trein gaat het niet worden voor heel veel mensen. Dat zie je wel aan hoe ermee omgegaan wordt, hoe belangrijk het wordt gevonden. 

Het blijft een onderwerp waarover zeer verschillend gedacht wordt. Iedereen heeft andere belangen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Iedere vergelijking met de situatie van voor 2020 gaat mank. 

Het is een nieuwe situatie met een nieuw virus waarin steeds afwegingen moeten worden gemaakt. De mondkapjes in het OV blijven helaas nog een tijdje. Het absurde van al het zeuren over de mondkapjes in het OV is dat het daardoor alleen maar langer gaat duren voordat ze worden afgeschaft.

Reputatie 5

Hoe zit het eigenlijk met de mondkapplicht op stations/perrons (dus als je niet in de trein zit)? Is die vanaf vandaag ook weer officieel weg? Ik zie er helemaal niets over op de NS-site staan.

Reputatie 2

Vandaag was ik de supermarkt de meeste mensen droegen nog mondkapjes. Ik niet. Dit is apart aangezien 90 procent van de mensen in de trein hun mondkapje op hun kin dragen en niet over hun mond en neus.

Reputatie 2

Hoe zit het eigenlijk met de mondkapplicht op stations/perrons (dus als je niet in de trein zit)? Is die vanaf vandaag ook weer officieel weg? Ik zie er helemaal niets over op de NS-site staan.

Die plicht blijft 

Reputatie 7

@Rene74 Iedere vergelijking met de situatie van voor 2020 gaat mank. 

Het is een nieuwe situatie met een nieuw virus waarin steeds afwegingen moeten worden gemaakt. De mondkapjes in het OV blijven helaas nog een tijdje. Het absurde van al het zeuren over de mondkapjes in het OV is dat het daardoor alleen maar langer gaat duren voordat ze worden afgeschaft.

Steeds meer landen heffen de plicht op. Het virus wordt endemisch, minder ernstig. Maar inderdaad heeft zeuren geen zin. Gewoon afwachten. Ondertussen trekken velen hun eigen plan. Niet dat dat goed is maar het gebeurt wel. Onder de neus, onder de kin. Wie houdt wie hier voor de gek. Kijk om je heen.…

Vandaag vervalt officieel de 1.5 meter, het nachtleven gaat volledig open, de kroegen zitten hier dit weekend vol carnavalsvierders maar in de trein en ook op het perron en station (?) ten allen tijde wel een mondkapje op. 

Reputatie 5

Hoe zit het eigenlijk met de mondkapplicht op stations/perrons (dus als je niet in de trein zit)? Is die vanaf vandaag ook weer officieel weg? Ik zie er helemaal niets over op de NS-site staan.

Die plicht blijft 

Bron? Ik zou het namelijk heel vreemd vinden. Tijdens de vorige versoepelingen (afgelopen zomer) toen mondkapjes ook overal afgeschaft werden behalve het OV, was het namelijk ook niet meer in het station verplicht. Nu gaan de versoepelingen in het algemeen nog veel verder dan toen, dus lijkt het me vreemd als er in het OV niets versoepeld wordt wat dat betreft.

Hoe zit het eigenlijk met de mondkapplicht op stations/perrons (dus als je niet in de trein zit)? Is die vanaf vandaag ook weer officieel weg? Ik zie er helemaal niets over op de NS-site staan.

Rijksoverheid.nl: het is wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op de volgende plekken:

Vandaag was ik de supermarkt de meeste mensen droegen nog mondkapjes. Ik niet. Dit is apart aangezien 90 procent van de mensen in de trein hun mondkapje op hun kin dragen en niet over hun mond en neus.

Veel mensen mijden het OV, dus degenen die je daar nog wel ziet zijn geen doorsnee van de totale bevolking. Zelfde met de horeca.

Reputatie 7

Rijksoverheid.nl: het is wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op de volgende plekken:

Ja. Duidelijke taal. Nu nog het nakomen ervan 🤔

78 procent van de ov-werknemers wil er vanaf las ik op metronieuws. 

Zij zien dat de regels matig tot slecht worden gevolgd en hebben geen trek in conflict met reizigers.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt er natuurlijk niet beter op wanneer de overheid het op papier regelt maar vervolgens de controle en handhaving niet regelt met de vervoersbedrijven.

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

En voor de beeldvorming, er is aan het begin van de mondkapjesplicht in het OV wel degelijk opgetreden tegen weigeraars, stellen dat dit niet zo is geeft een verkeerd beeld t.o.v. de werkelijkheid.

Echter heb je als treinpersoneel ook de afweging te maken of je een trein gaat stilzetten tot er assistentie is als de reiziger bleef weigeren waardoor ook de rest van de reizigers getroffen wordt en daarnaast nog eens andere treinen of dat je er niets mee doet.

Reputatie 2

Als ik in een trein kan zitten tussen Vlissingen en Leiden zonder controle dan is het voor mij duidelijk dat er geen sprake is van enige controle. Je ziet hoog uit een conducteur vluchtig voor bij lopen en af en toe naar buiten gaan op stations en aan een soort sleutel draaien.

Reputatie 7
Badge +3

Voor iedereen die roept dat tot de pandemie niemand zich extra beschermde tegen de griep: mensen die risico lopen voor ernstiger verloop van de griep werden/worden uitgenodigd voor de griepprik.

In de groep die inmiddels oproep voor 3 prikken + booster hebben gehad omdat zij extra risico op ernstige verloop van Covid-19 lopen zitten mensen die nog nooit een oproep voor griepprik hebben gehad, omdat bij hen griep eenzelfde verloop zal hebben als bij anderen. Andersom hebben niet alle griepprik-mensen een oproep voor 3 basis-covid-prikken gehad.

Beide groepen overlappen elkaar, maar niet alle kwetsbaren hebben dezelfde risico's bij griep en covid. Daarbij loopt iedereen dezelfde kans op long-covid, kwetsbaar of gezond, jong of oud. De maatregelen de afgelopen 2 jaar waren er niet alleen om kwetsbaren te beschermen, maar om iedereen te beschermen tegen (ernstige) ziekte maar ook uitval werkenden op cruciale plaatsen.

OV is altijd een grote besmettingsbron geweest. Het is ook niet zo vreemd dat er minder treinen rijden door ziek personeel door gedrag van hen die mondkapje onzin vinden.

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. 

Dat was geen politiek besluit maar een besluit van NS onder druk van de vakbonden.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Mijn ervaringen in de trein zijn dat ik tijdens de pandemie totaal geen controle heb gezien op mondkapjes (ook niet op geldige vervoerbewijzen) door Hc’s. Beweren dat dat anders is een ernstige verdraaiing van de werkelijkheid. Het algemene beeld is dat er niet wordt gecontroleerd in de treinen. Dat zal iedereen kunnen bevestigen. 

Je ziet Hc’s pendelen tussen het vertrekproces en de 1e klas/achterste cabine. Ik zie ze dan wel eens langslopen zonder te kijken of iets te zeggen tegen reizigers. Ook niet tegen mensen die tijdens de spits een fiets meenemen of mensen die een mondkapje niet correct dragen.

Misschien dat V&S op een station misschien eens iemand heeft aangesproken en/of op de bon geslingerd. Die incidentele momenten van handhaving halen dan de publiciteit.

@MoDe Als je beweert dat het OV altijd een grote besmettingsbron is geweest dan moet je dat wel staven met cijfers. Er zijn uit heel veel landen juist berichten die het tegendeel beweren. Door de manier van werken is het besmettingsgevaar voor NS-personeel juist erg laag. Men komt amper in contact met reizigers.

 

Vandaag was ik de supermarkt de meeste mensen droegen nog mondkapjes. Ik niet. Dit is apart aangezien 90 procent van de mensen in de trein hun mondkapje op hun kin dragen en niet over hun mond en neus.

Ook bij mijn Jumbo had bijna iedereen zojuist nog een mondkapje op.

Reputatie 7
Badge +3

@iMarkIk heb geen cijfers over OV als besmettingsbron, maar mijn ervaring was dat tijdens griepseizoen er meer mensen ziek thuis zaten die met OV naar werk kwamen, dan mensen die niet met OV gingen. Maar misschien heb jij cijfers die aantonen dat mijn aanname niet klopt?

Reageer