Verplichting dragen van mondkapjes vervalt per 23 maart 2022



Toon eerste bericht

154 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Diverse regiotaxi chauffeurs dragen ook niet altijd een mondkapje en vinden het ook prima als de pasagier geen mondkapje draagt, zeker als er maar 1 passagier is. Ervaring van mijn 83 jarige moeder, die in zulke gevallen dan ook zelf geen mondkapje draagt.

Eerder werd op de regiotaxi website aangegeven dat risicogroepen (waaronder mensen ouder dan 70) een medisch mondkapje moesten te dragen, dat moest dan een type II of type IIR zijn, een FFP2-kapje, viel hier niet onder terwijl dit wel beter beschermt. Vorige maand is het aangepast naar ‘bij voorkeur een medisch mondkapje’. Moeders heeft het al die tijd gehouden bij haar stoffen mondkapje of niet medisch wegwerpmondkapje, geen enkele chauffeur heeft daar ooit iets over gezegd

Reputatie 1

ALs reactie op Momo en Tamzin in de discussie over de situatie in de trein, als na 23 maart er geen verplichting meer is om een mondkapje te dragen

Ja FF2 gezichtsmaskers, die eenmalig worden gebruikt beschermen jezelf, maar ook anderen in je onmiddellijke nabijheid veel beter dan chirurgische maskers. Er is me echter geen onderzoek bekend, waarin is onderzocht hoe goed ze dat doen in gesloten ruimtes, zoals in een volle treincoupé, waar de concentratie van het virus in de lucht na 23 maart heel hoog kan zijn. Vandaar dat ik me liever baseer op het onderzoek van het Max Planck instituut uit Göttingen, dat mij meer zekerheid biedt. 

Als 70 plusser moet ik rekening houden met een verminderde weerstand tegen het virus. Vandaar de extra boosters voor mijn leeftijdsgroep en een wel erg ver gaand advies van overheidswege om maar beter thuis te blijven. 

Ook voor een vervoersmaatschappij als de NS lijkt me het geen goede ontwikkeling als ouderen dit advies bij gebrek aan beter zouden opvolgen. 

De NS heeft voor ouderen een steeds belangrijkere reis functie. Temeer daar relatief veel ouderen minder snel gebruik (kunnen) maken van de auto, zeker nadat ze 75 jaar zijn geworden. 

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen. Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

Wat handhaving en controle betreft, lijkt mij een duidelijke informatiecampagne hierover op de stations zelf en duidelijke aanduidingen op deuren en ramen van de betreffende coupé in eerste instantie voldoende.

Uiteraard zijn er altijd individuen, die zich nergens aan storen, maar die zijn overal in de minderheid. Liever dat dan samen een half uur of meer in een volle coupé met een ruime meerderheid aan goedwillende medepassagiers zonder mondkapje. 

 

Reputatie 3

 

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen. Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

 

Ofschoon deze oplossing sympathiek is voor de door U genoemde doelgroep denk ik dat de uitvoering te complex wordt. Mensen gaan het onderscheid niet begrijpen en op drukke trajecten moet de mondkapje/niet mondkapje capaciteit maar net matchen met het reizigersaanbod. Zoniet, dan krijg je frictie. 

Persoonlijk richt ik mij nog steeds het meest op de wetenschappelijke waarheid en stel ik vast dat onze overheid andere belangen heeft laten prefereren boven dat wetenschappelijke inzicht. Naar mijn inzicht zijn er niet zoveel andere waarheden dan die wetenschappelijke waarheid.

Vertrekkend vanuit het advies van het RIVM is het dus verstandig nog even door te gaan met die mondkapjes. Dat onze overheid de verplichting ertoe heeft gestopt doet hieraan niets af. Wanneer U zelf kwetsbaar bent draag dan gewoon wel een FFP2 kapje of mijd de treinen een paar weken om te kijken of de besmettingscijfers als gevolg van dit overheidsinitiatief weer oplopen. Meten is weten. En meningen zijn en blijven maar meningen.

Ik pleit er dan ook voor om per 23 maart enkel voor de dragers van gezichtsmaskers een "veiligheid eerst" coupé aan uw aanbod toe te voegen.

Ik respecteer uw vasthoudendheid maar het heeft langzamerhand wel een hoog Don Quichot gehalte.

 

Ik doe zelf de suggestie, hiervoor een eerste klasse coupé te gebruiken.

Dat maakt uw pleidooi niet sterker omdat het riekt naar eerste klas te willen reizen zonder daarvoor te willen betalen. Los daarvan, wilt u eerste klas reizigers die daar wel voor betalen gaan verplichten tot in eeuwigheid een mondkapje te blijven dragen?

Verder lijkt me dat ouderen die ondanks volledig gevaccineerd te zijn nog steeds doodsbang zijn om met de trein te gaan wellicht beter thuis kunnen blijven. Ik vermoed overigens dat die groep klein is, op de stations zie ik op dit moment heel veel ouderen zonder mondkapje. En in de supermarkt zelfs uitsluitend ouderen zonder mondkapje.

Reputatie 7
Badge

Op zich een sympathiek idee maar ik zie het gewoon niet gebeuren. NS en de andere vervoerders gaan daar niet aan beginnen denk ik.

Op zich een sympathiek idee maar ik zie het gewoon niet gebeuren. NS en de andere vervoerders gaan daar niet aan beginnen denk ik.

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Sowieso vraag ik me af hoe dat in bussen, trams en metro's zou moeten. Aangezien de meeste van die ouderen niet naast het station wonen zullen ze daar aansluitend voor/na hun treinreis ook gebruik van moeten maken.

Badge +3

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Bedoel je dat er (heel) veel mensen het ov mijden omdat ze een mondkapje moeten dragen, of bang zijn om niet mee te mogen of tegen een boete aan te lopen als ze zonder mondkapje zouden reizen?

Dan download je toch een vrijbriefje, en bovendien wordt er toch niet gehandhaafd. Geen probleem toch? Of je neemt een mondkapje mee en zet dat alleen op bij controle.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Dus zolang die coupé er niet is (en die komt er niet natuurlijk) kost ook bakken geld…

De mondkapjesplicht kost het OV momenteel bakken met geld. Alleen dat is al een reden waarom de vervoersbedrijven er nu zo snel mogelijk volledig vanaf willen.

Bedoel je dat er (heel) veel mensen het ov mijden omdat ze een mondkapje moeten dragen, of bang zijn om niet mee te mogen of tegen een boete aan te lopen als ze zonder mondkapje zouden reizen?

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dan download je toch een vrijbriefje, en bovendien wordt er toch niet gehandhaafd. probleem toch? 

Zo'n vrijbriefje is helemaal niet geldig, voor ontheffing gelden veel strengere eisen. Maar zonder controle is het sowieso niet meer dan een academische discussie.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen coupé’. Dus dat kost nog meer bakken geld…

De bewering dat mensen het OV gaan mijden komt van mensen die de mondkapjesplicht willen handhaven. Die zijn natuurlijk niet zo erg objectief.

Ik zat vanmorgen trouwens in de trein van Den Bosch naar Oss West. 75% had geen mondkapje op in een overigens behoorlijk volle trein (losse Flirt3). Zegt iets over hoe relevant deze discussie nog is.

Reputatie 7

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Storm in een glas water. Uiteindelijk gaat men toch wel reizen tussen de mondkapjeslozen.

Zat net in een vrij volle trein (want erg kort) en het aantal kapjes was minimaal of ze hingen onder de mond. Nog twee dagen een stukje theater en vanaf woensdag ben ik erg benieuwd hoeveel kapjesdragers er nog zullen zijn.

Als ik de social media zo lees lijkt me het aantal reizigers dat het ov juist gaat mijden na het vervallen van de mondkapjesplicht ook groot, want die eisen een ‘veilig reizen’ coupé.

Storm in een glas water. Uiteindelijk gaat men toch wel reizen tussen de mondkapjeslozen.

Als ik kijk naar de supermarkt sinds daar de mondkapjes en de plastic schermen zijn afgeschaft vermoed ik dat ook. 

Badge +3

Wat ieders reden is weet ik niet maar het signaal van de overheid dat het OV zeer onveilig is (veel gevaarlijker dan met 300 man in een kroeg) en daarom mondkapjes verplicht zijn schrikt wel af.

Dat is een (op zich logische) denkfout want zo’n kroeg is natuurlijk veel gevaarlijker. Risicogroepen zullen zo’n kroeg mijden, maar hebben soms geen alternatief voor het ov.

Sprak via Twitter al mensen die zelfs een (kort contact) bezoekje aan de supermarkt mijden, en dagelijkse boodschappen door iemand anders laten doen of laten bezorgen. Die komen hooguit in wat lokale winkeltjes waar het rustig is, of gaan om half 8 ‘s ochtends winkelen (met mondkapje).

Buiten de (scholieren/studenten) spits zijn de bussen hier ook nog steeds bijna leeg, dus ‘veilig'.

Met de kanttekening dat het deelnemen aan carnaval op vrijwillige basis gebeurt en dat het reizen met het OV noodzakelijk kan zijn.

Hoogbejaarden die noodzakelijke reizen maken? Misschien een keer met de bus naar het ziekenhuis, alhoewel het leeuwendeel daarvoor de WMO-taxi, de seniorenbus of de familie gebruikt.

Mijn bovenbuurman van 81 en zijn vrouw zijn gisteren wel met de trein gegaan. Maar dat was naar Schiphol om vandaar met het vliegtuig op vakantie naar Spanje te gaan. Niet echt een noodzakelijke reis lijkt me. 

Reputatie 7

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Hij vond het gewoon prima kunnen nu hij vorige week een herhaalprik had gehad. Langer wachten wilde hij niet want hij gaat voor drie maanden en na half juni wordt het in Spanje te duur (zomerseizoen) en te warm.

Reputatie 7
Badge +3

Een noodzakelijke reis kan een reis naar een dokter of ziekenhuis zijn. Niet iedereen heeft een auto of andere mogelijkheden.

Als je echt niet met ov wilt uit angst ziektes op te lopen, is er altijd wel een oplossing te vinden om op een andere manier op de noodzakelijke bestemming te komen. Soms (veel) duurder, zoals een reguliere taxi, maar het kan wel.

Als de 81 jarige buren van @Tamzin naar Spanje gaan, kan dat voor hen een noodzakelijke reis zijn. Soms moet je er gewoon uit.

Hij vond het gewoon prima kunnen nu hij vorige week een herhaalprik had gehad. Langer wachten wilde hij niet want hij gaat voor drie maanden en na half juni wordt het in Spanje te duur (zomerseizoen) en te warm.

Het kan voor hem daar veiliger voelen dan hier.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben realist en verwacht niet dat NS op enige wijze aan het verzoek gehoor zal geven. De directie van NS heeft al meerdere keren te kennen gegeven zo snel mogelijk van de mondkapjes af te willen. Vanuit die hoek valt niets te verwachten.

Reputatie 7
Badge

En de BOA's willen dit ook. Ik denk dat het dus niet gaat gebeuren.

Ik ben benieuwd op welke wijze NS aan het verzoek gehoor wil geven. Ik ben bereid om hierover mee te denken.

Ik kan u snel uit de droom helpen, NS gaat hier geen gehoor aan geven.

Reputatie 5

Ik denk dat je zelf eens moet ervaren hoe onveilig het voelt als je in een coupé langere tijd dichtbij ïemand moet zitten die veel hoest of niest en geen mondkapje draagt. Of bij groepen voetbalsupporters die met z n allen gezellig in de 1e klas gaan zitten met een blikje bier in de hand. Of ...want alĺes kan en mag tegenwoordig in de trein, niemand die het controleert. De mensen die hier de meeste berichten posten reizen zelf vaak niet eens met de trein. Maar ze weten wel precies hoe het dan zou moeten in de trein. Voor wie prijs stelt op de ervaring en mening van een treireizigster (zowel op lange als korte trajecten, in de spits en buiten spits, door de week en in het weekend, 5 tot 6 keer per week): NS, begin toch eens met controleren en handhaven. Als NS gisterenavond had gecontroleerd en gehandhaafd op het traject Utecht -Enschede was er weer een beetje van het verlies van afgelopen jaar weggewerkt. Maar nee, daar beginnen de heren en dames conducteurs niet aan.  Deurbedieners inderdaad, daar is alles mee gezegd. Je ziet ze dan zelf wel zonder mondkapje door de trein lopen, maar reizigers controleren?! Stel je voor..

Reputatie 1

Morgen vervalt de mondkapjes plicht in de trein. Vandaar dat ik mijn verzoek nogmaals onder de aandacht wil brengen,dat ik afgelopen week heb gedaan aan ns. NS zou haar aanbod kunnen uitbreiden met een coupé waarin enkel mensen met een mondkapje in kunnen plaatsnemen

Ik heb dit verzoek met de volgende argumenten onderbouwd. Die wat mij betreft overeind zijn gebleven in de discussie.

De weerstand van ouderen tegen het COVID virus is over het algemeen minder dan bij andere leeftijdsgroepen. Een verhoogd risico voor ouderen om besmet te raken en in het ziekenhuis opgenomen te worden is niet denkbeeldig.

Ook zijn er mensen met aandoeningen, die hierdoor erg kwetsbaar zijn en zich moeten beschermen tegen het rondwarende virus.

NS is belangrijk voor de mobiliteit van de bovengenoemde groepen en deze klantengroepen zijn belangrijk voor de NS.

Uit onderzoek van het Max Planck instituut blijkt, dat als iedereen in een ruimte een FFP2 mondkapje draagt het risico op besmetting wordt gereduceerd tot 1 op 1000

In tegenstelling tot in bus en tram kan in de trein een coupé worden gereserveerd voor personen, die ook na 23 maart een mondkapje willen blijven dragen.

Een suggestie hierbij is om hiervoor een eerste klasse coupé te nemen.

Een duidelijke aanduiding op deuren en ramen van deze coupé en een duidelijke informatiecampagne op de stations en online over dit aanbod is noodzakelijk, zodat reizigers in kunnen gaan op het aanbod en weten waaraan ze zich dan hebben te houden. Verdere controle en handhaving is uiteraard wenselijk. Uitgangspunt hierbij is, dat de meeste mensen deugen en zich zullen houden aan de nieuwe reisvoorwaarden, die na 23 maart dan van kracht zijn.

 

 

 

 

Badge +3

Te grappig om niet te delen:

https://twitter.com/djeekopdicht/status/1506981623711023110

In de trein van Berlijn naar Nederland dragen veel reizigers geen mondkapje. De conducteur wijst iedereen erop dat het nog steeds verplicht is. "Aber in Holland...", begint iemand. "ABER WAS?" buldert de conducteur, "WIR SIND GERADE NICHT IN DAS VERRÜCKTE LAND!"

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

​​​​​​Een mondkapje zal als medisch hulpmiddel onder deze wet uitgezonderd blijven.

Reputatie 7
Badge +3

Het is helemaal niet zo duidelijk of de wetgever wel heeft nagedacht over het dragen van een mondkapje op vrijwillige basis na het opheffen van de draagplicht. 

Het mondkapje kan gezien worden als gezichtsbedekkende kleding. Weliswaar op basis van medische achterliggende gedachte en niet op basis van een religieuze, het blijft gezichtsbedekkende kleding die in principe niet is toegestaan in de openbare ruimte.

Zie bijvoorbeeld:  https://www.njb.nl/blogs/de-burka-het-mondkapje-en-de-wet-gedeeltelijk-verbod-gezichtsbedekkende-kleding/

Reputatie 7
Badge

Tja op Opsporing Verzocht zie je ook mensen met mondkapjes.

Vanaf morgen vervalt de wettelijke grond om te kunnen optreden. Er valt vanaf morgen niets meer te handhaven. 

 

Ben benieuwd hoe dat over een tijdje gaat, krijgen we dan een mondkapjes verbod? De wet die gezichtsbedekking verbied heeft als uitzondering medische noodzaak (pandemie), maar dat vervalt een keer.

 

Alle gekheid op een stokkie: het verzoek zal nooit worden gehonoreerd.

Heb jij meegekregen hoe dat voor de IC Brussel vorm gaat krijgen? Vanaf Hazeldonk op/af van mondmasker?

Reageer