wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7141 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

OK, ik heb nu deze pagina van de Rijksoverheid gevonden waar staat dat je inderdaad niet mag eten of drinken in het OV https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Maar de tekst op de RIVM is sinds vandaag of gister niet veranderd. Die geeft nog steeds aan dat gebruik van een niet-medisch mondkapje verplicht is als je reist met het openbaar vervoer, omdat je hier niet voldoende afstand van elkaar kunt houden. Over eten en drinken staat niets en stond er eerder ook niet.

Er was ook niets over gezegd bij de aankondiging van de nieuwe en verscherpte maatregelen tijdens de persconferentie en dit staat ook niet op de poster met de landelijke maatregelen per 29 september.

En de NS website geeft nog steeds aan dat het wel mag.

Per dag zijn (of waren er in ieder geval tot gisteren) zo'n 2,5 miljoen check-ins per dag, hoeveel van deze reizigers zullen dit opgezocht hebben op de site van de Rijksoverheid of heeft het gevraagd via Twitter en is nu op de hoogte en hoeveel niet? De HC's schijnen dit nu wel te communiceren, maar dan krijg je zoals iemand op Twitter heel terecht opmerkt dus constant mensen die het eerst "fout" doen als alleen conducteurs het communiceren. Er schort dus duidelijk weer het één en ander aan de communicatie. 

De communicatie van de rijksoverheid is weer chaos troef. 

Reputatie 7
Badge +3

Het verschil is ook dat je in de Jumbo of Albert Heijn niet een kwartier of langer met dezelfde mensen in dezelfde ruimte zit maar slechts kort en vluchtig contact hebt met de andere klanten. Zolang er niet te veel mensen in de winkel zijn is het risico daar veel kleiner. 

De meeste clusters van besmettingen, voorzover bekend, zijn bij scholen, woonvoorziening/verzorging, sportclub en horeca. Dus zorg vooral daar voor (meer) maatregelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Over besmettingen bij sportverenigingen gesproken (beetje off topic)

Ik was vanavond op de tennisbaan voor de toss-avond die sinds een paar weken weer georganiseerd wordt. Kantine keurig gesloten, van iedereen die meedoet wordt de naam genoteerd, maar er waren veel meer mensen dan banen. Dan zit je een half uur met anderen te wachten tot je de baan op mag. We zaten wel allemaal op minimaal 1,5 meter van elkaar te wachten, maar toch lijkt mij dit niet helemaal de bedoeling. Ik ben dan ook eerder naar huis gegaan. Eerlijk gezegd verwacht ik dat het voorlopig weer de laatste toss-avond was.

We willen zo graag dat alles weer normaal is, maar helaas. Voorlopig maar genieten wat nog wel kan.

In het OV is het geen ‘eigen verantwoordelijkheid’. Reizigers dienen zich aan de noodverordeningen te houden en werknemers van OV-bedrijven dienen de door de werkgevers gegeven instructies op te volgen.

@wsm 

Overal is het de ‘eigen verantwoordelijkheid’, ook als het ergens verplicht is blijft het jouw verantwoordelijkheid om aan deze verplichting te voldoen en te zorgen dan je een mondkapje/masker bij je hebt. Het is niet de verantwoordelijkheid van de OV bedrijven om jou te voorzien van een mondkapje, de verantwoordelijkheid die de OV bedrijven hebben gekregen van de overheid is dat de OV bedrijven de reizigers er op attent maken dat er een draagplicht is. Nou dat doet in ieder geval de NS met vermeldingen in de trein en op de stations zowel op de grond als op billboards, dus de NS voldoet aan hetgeen de overheid de NS heeft opgedragen.

 

En wie zegt dat de medewerkers van de OV bedrijven de door de werkgevers gegeven instructies niet opvolgen dan ??  Zolang je niet weet wat de instructies zijn kun je niet hier niet over oordelen.

Dus als jij denkt te weten wat die instructies zijn dan nodig ik je uit om die hier te vermelden.

 

 

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit en daar zijn geen wijzigingen opgenomen tav een eet of drinkverbod. Er staat dat er nog steeds gegeten en gedronken mag worden, maar dat het niet de bedoeling is om hele maaltijden te gaan nuttigen. Advies blijft om op het perron of station te eten en te drinken. Aangezien dit dus niet overeenkomt met de site van de Rijksoverheid is er veel onduidelijkheid en intern gevraagd voor duidelijkheid. Ik vrees dat dit verschil in inzicht nog blijft door deze troebele communicatie.

Wel of geen verbod maakt mij weinig uit, wel dat het eenduidig gaat worden. 

Wordt ongetwijfeld snel vervolgd.

Reputatie 5

In het protocol verantwoord blijven reizen met het OV van de rijksovrhied is duidelijk aangegeven dat de NS toezicht dient te houden op het dragen van momdkapjes in de treinen en het 1,5 meter afstand houden op de stations. NS voldoet dus niet aan de verplichtingen

Reputatie 5

Dat doen jullie dus niet helaas.

Zojuist een Hc die ook gewoon haar werk deed, geen mondkapje en na 2 aanwijzingen nog steeds weigeren.  Geen ID hebben. 

Nou V&S erbij en politie ivm ID en een leuk bedrag om voor te gaan sparen.

.Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

Wat betreft het verschil tussen Duitsland en Nederland staat vandaag in het AD een interessant artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-de-tweede-golf-in-duitsland-veel-milder-is-zij-luisteren-wij-discussieren-maar-door~a7fe09ec

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

ik heb een hele andere mening waarom de tweede golf in duitsland tot nu to milder is, namelijk dat ze ze slim zijn geweest om lui zoals hij bij de buren te lozen :wave:

Reputatie 7
Badge +3

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

Je kunt je ook afvragen of het dragen van een mondkapje nog wat toevoegt als er al een plexiglas scherm is bij die hotel receptie in plaats van blindelings maar doen. Of dat het vooral helpt wanneer er niet zo'n scherm is?

Zo zijn er ook andere dingen waarbij ik me afvraag of het veel toevoegt, zoals op diverse plaatsen verplichten je handen desinfecten. Ja, als je vaak met meerdere mensen in contact komt en van alles aanraakt is dat aan te raden, maar ik woon alleen, ga maar beperkt ergens heen, raak daarom vooral dingen in eigen huis aan en als ik dan bv voor een controle voor iets naar het ziekenhuis moet (zoals ik in augustus moest) dan zitten er echt geen virusdeeltjes op mijn handen, zeker niet als die net een uurder al schoongewassen zijn tijdens het ochtendritueel. Dat weet men in het ziekenhuis natuurlijk niet en dus is het dan verplicht. Als je al voor je van huis gaat je handen al gewassen en je verder geen dingen die niet van jezelf zijn en alleen door jou zijn aangeraakt hebt is desinfecteren op zich nutteloos. Bij mijn tandarts bv moest ik handschoentjes aan. En wat als ik met die handschoentjes aan mijn gezicht zit omdat ik bv na het fietsen een beetje loopneus heb en dat afveeg? OK, het was midden juli en erg warm en ik had eerder het zweet op mijn voorhoofd staan dan een loopneus, maar wie zegt dat zweet geen virusdeeltjes kunnen bevatten? Dan kan het ook aan de handschoentjes komen.

Als je jezelf goed aan de basisregels houdt van afstand houden, drukke plekken vermijden, thuis blijven bij klachten en de locatie waar je bent zelf al dingen heeft gedaan zoals kuchschermen plaatsen en wellicht de ventilatie verbeteren heb ik niet idee dat mondkapjes daarnaast nog veel extra voordeel opleveren. Ik denk dus eerder dat Nederlanders meer moeite hebben met de basisregels en toch meer bij elkaar kruipen en bij klachten eerder denken dat het toch wel geen Corona zal zijn en gewoon naar buiten gaan. 

 

 

.Ik ben in Zeeland op bezoek geweest en er was 1 volk dat aldaar massaal aanwezig was en zich niets aantrok van ‘de richtlijnen van het RIVM': de Duitsers.

Wat betreft het verschil tussen Duitsland en Nederland staat vandaag in het AD een interessant artikel.

https://www.ad.nl/binnenland/waarom-de-tweede-golf-in-duitsland-veel-milder-is-zij-luisteren-wij-discussieren-maar-door~a7fe09ec

sorry hoor , maar hij en zijn collega's van het OMT hebben maandenlang geroepen dat mondkapjes niet zinvol zijn en nu komt deze duitser met uitspraken als:

Als er in een hotel een scherm van plexiglas voor de receptie staat en klanten moeten ook een mondkapje dragen, dan doet een Duitser dat gewoon. Een Nederlander zal zeggen: waarom moet ik met een mondkapje voor een glaswand gaan staan?

ik heb een hele andere mening waarom de tweede golf in duitsland tot nu to milder is, namelijk dat ze ze slim zijn geweest om lui zoals hij bij de buren te lozen :wave:

In Duitsland zet men ook actief in op het ventileren van besloten ruimtes, om de kans op besmetting door de lucht de minimaliseren. 

Voor de Nederlandse variant van het coronavirus is dat allemaal niet nodig.

 in plaats van de handen ineen te slaan tegen het coronavirus.

handen ineenslaan tegen het coronavirus is volgens mij geen goed idee :man_dancing_tone3:

Badge +3

Volgens de doos (wél echt CE keurmerk, niet dat China Export symbool) is dat percentage voor niet-medische mondkapjes nul (voor jezelf). Natuurlijk beschermt het wél anderen tegen jouw geproest en gespetter, vooral als 1,5 meter geen optie is.

Voor in een (fatsoenlijk geventileerd) gemeentehuis of supermarkt (waar je luid pratende of hoestende personen wel kan ontwijken) heeft zo’n kapje dus geen of heel beperkt nut. Hooguit dat een besmettelijk iemand niet aan zijn neus of mond kan komen en vervolgens allerlei dingen gaat aanraken, of jijzelf aan je mond/neus komt na het aanraken van iets besmets (besmetting door oppervlakken is onwaarschijnlijk).

 

Reputatie 7

Ja, het lijkt inderdaad effectief, de aantallen die aan het eind van de winter werden gehaald zijn gedurende de lente en het begin van de zomer behoorlijk gedaald.

Maar in welke mate is dat nu toe te schrijven aan de afzonderlijke maatregelen ?

En had je door de inzet van mondkapjes het virus niet nog verder kunnen terugdringen, waardoor ook het testen en traceren te behappen was geweest ?

 

Reputatie 7

@wsm

Weer een veronderstelling die niet juist is ik ben ondanks mijn leeftijd heel veel buiten en doe ook heel veel dingen maar ik hou me aan de regels en adviezen ook als daar mondkapjes bijhoren en ook als ik denk is dit effectief of niet.

Ik wil liever geen tweede lock down en alles wat daar uit voort vloeit en pas me gewoon 

Ik blijf op dit moment alleen in eigen stad maar doe ik alles alleen wel volgens de regels en adviezen.

Tram bus en Metro gebruik ik als het nodig is met mondkapje.

Alleen meerdere uren in de trein met mondkapje zie ik zelf niet zitten maar ik wil binnenkort toch weer eens een kortere reis proberen volgens de regels.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het idee dat eindelijk aan het doordringen is dat je in Nederland je maar het beste kunt beschermen met een mondkapje wanneer je boodschappen gaat doen. Vandaag voor het eerst meer mensen met dan zonder mondkapje gezien in de AH. Alleen het personeel draagt geen mondkapjes.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil ook nog eens benadrukken dat ik niet per se tegen mondkapjes/maskers ben, maar als er zoveel virus overal rondwaart dat zijn maskers nodig dan graag maskers die beter beschermen dan wat overal te koop is of zelf gemaakt wordt. 

Achteraf heb ik wel spijt dat ik toen ik nog bij het bedrijf werkte waar ik lang gewerkt heb niet meer dozen met FFP2/FFP3 masker heb meegenomen die aangeboden werden omdat deze bv beschadigd bij klanten geleverd werden en anders vernietigd werden. Dan had ik een aardige voorraad echte maskers gehad die zeker goed beschermen ipv misschien een beetje helpen. 

Reputatie 7

Met het advies is de draai gemaakt en ik verwacht dat als het virus de komende tijd niet teruggedrongen wordt het verplicht wordt net zoals elders, zonder dit gedraai was het allemaal wat soepeler gegaan op de Willem Engel aanhangers na.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

De vraag “wanneer gaan conducteurs handhaven op het verplicht dragen van mondkapjes” is uiterst relevant. Juist om de mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen te beschermen tegen de onwillenden. Het OV moet veilig gebruikt kunnen worden. Dat betekent op dit moment dat het dragen van een mondkapje verplicht is. 

Degenen die nu nog steeds geen mondkapje dragen in het OV moeten door de BOA’s direct op de bon geslingerd worden. Ik denk dat de gemiddelde OV-reiziger al genoeg stress heeft en niet zit te wachten op eigengereide types die de regels aan hun laars lappen. De tijd van pappen en nathouden ligt achter on. Tijd om het protocol aan te passen en het handhaven prioriteit te geven. Waarbij niet vergeten moet worden dat de BOA’s dan moeten worden uitgerust met de juiste beschermingsmiddelen. Een spatmasker voldoet dan niet meer.

Badge +3

Oei oei,

Zojuist werd een passagierende NS HC gespot met alleen zijn spat/kuchscherm. Probleem? Misschien niet bij NS maar het was in een Arriva trein!

Met de regeling van de reiziger “geef mij 95 euro of anders krijg je een mondkapje van me” ging de betrokken HC niet akkoord. :rofl:

Badge +3

Ten overvloede, voor wie denkt met een mondelinge of schriftelijke verklaring over een ‘aandoening’ onder de mondkapjesplicht uit te komen… Dit zijn de regels voor het personeel:

 

Bijzonder dat het corona virus allerlei werkafspraken heeft gemaakt met het NS-personeel. Rijden NS-conducteurs in een NS-trein, dan is een gelaatsscherm ook voldoende bescherming. Stappen ze met gelaatsscherm in een Arriva-trein, tsja, dan is het 1-0 voor het corona virus. 

Wat een waanzinnige non-discussies zeg. 

Gewoon een mondkapje op en klaar. Dat is immers ook wat de overheid adviseert, niet een gelaatsscherm. Samen tegen corona was het toch?

Duidelijk hoe jij en je collega's er in staan Jeroen. 

Erg verhelderend. 


Juist, ik draag een mondkapje tijdens passagieren.

Voglens mij is de reactie van Jeroen inderdaad duidelijk.

 

Een Faceshield is toegestaan en goedgekeurd. Mocht je hier op tegen zijn, kan je dit het beste bij de overheid neerleggen. 

Badge +3

Tijdens woon/werkverkeer mag OV personeel @Robert B ook een uniform aan in "eigen" tijd. Dit reizen heeft ook verzekeringstechnisch een aparte status. Met een "gewone" reiziger is het zeker niet te vergelijken.

Nu snap ik het nog minder, en heb ook al geen verstand van verzekeren! :rofl:

Maar leg het gerust stap voor stap uit… Als je dus in je eigen tijd bedrijfskleding (uniform) draagt ben je ineens geen gewone reiziger meer, en uitgezonderd van de mondkapjesplicht?

Rare lui daar bij het ov (NS/Arriva)… :wink:

Reageer