wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7138 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 7

volgens mij wordt er wat door elkaar gehaald voor ziekenhuis en zorg gaat het om zelbeschermende maskers die jezelf en anderen beschermen en steriliteit

In het dagelijks leven gaat het om maskers om anderen te beschermen en als iedereen het draagt bescherm je elkaar.

Ik hoef echt niet het soort maskers dat op die op de IC gedragen worden en ook niet de bescherming die daar nodig is.

Mijn huidige wasbare maskers voldoen tot nu toe prima en zitten comfortabel het enige probleem is mijn bril.

 

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist (21:15) nog even naar de AH geweest en jawel, 3 van de ongeveer 10 klanten die er waren hadden zowaar een mondkapje op!

Personeel (vakkenvullers) natuurlijk alleen een fel oranje 1,5 meter hesje, maar ook de filiaalmanager die met 2 van die jongens stond te praten op ongeveer 0,5 meter, over de verbouwing die ze aan het doen zijn. Dat verbouwen gaat gewoon ‘live’ met publiek erbij. Op een rustige avond natuurlijk geen probleem maar toch.

Of ik er even bij mocht? Oh ja natuurlijk.. Deden ze 2 stappen opzij voor me. Kansloos. Voor de zelfscan caissière die even in mijn tas wilde neuzen (steekproef meneer!) heb ik zelf maar even wat stappen achteruit genomen.


of topic: vanwege het met een korreltje zout nemen van de corona-maatregelen door AH kom ik daar dus helemaal niet meer. Onlangs klacht ingediend over de groepjes scholieren die voor de ingang stonden en de groepjes die naar binnen liepen, terwijl landelijke oproep nog steeds is om zoveel mogelijk alleen boodschappen te doen. Vanmiddag zag wederom een groep jongeren gezellig samen binnengaan. Staat nu wel bij de regels dat de scholieren een mandje moeten meenemen…

ik doe 2x in de week boodschappen en zie de afgelopen weken het aantal mondkapjes in de winkels toenemen. Ik zie zelfs mensen alleen in een auto met mondkapje. Voor die mensen was een dwingend advies dus niet nodig. Nu hopen dat iedereen in de trein hun verantwoording neemt, anders krijgen we een lange saaie winter.

Reputatie 7

Ik wil ook nog eens benadrukken dat ik niet per se tegen mondkapjes/maskers ben, maar als er zoveel virus overal rondwaart dat zijn maskers nodig dan graag maskers die beter beschermen dan wat overal te koop is of zelf gemaakt wordt. 

Achteraf heb ik wel spijt dat ik toen ik nog bij het bedrijf werkte waar ik lang gewerkt heb niet meer dozen met FFP2/FFP3 masker heb meegenomen die aangeboden werden omdat deze bv beschadigd bij klanten geleverd werden en anders vernietigd werden. Dan had ik een aardige voorraad echte maskers gehad die zeker goed beschermen ipv misschien een beetje helpen. 

 

https://www.parool.nl/nederland/zelfgemaakt-mondkapje-werkt-ook-zegt-het-erasmus-mc~bd2527ac/

 

Hoeveel van die onderzoeken wil je wel niet hebben ?

Reputatie 7
Badge +3

Maar een ander bescherm je ook meer door een beter masker te gebruiken die meer deeltjes filtert. Zelfs een FFP1 masker (de minste klasse van respirators) zal nog beter beschermen dan de meeste mondkapjes die nu gebruikt worden.

Als ze verplicht worden in winkels dan doe ik daar gewoon aan mee, maar alleen om de winkel in te kunnen. Maar ik zal dan het idee hebben iemand of mezelf ermee te beschermen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat verschilt op dit moment nog per vestiging, maar dat zal wel veranderen.

Als meer mensen een mondkapje gaan dragen wordt dat uiteindelijk de norm.

En ik denk dat ze uiteindelijk ook in het straatbeeld gaan passen want kapje op en af bij winkel in en uit en bij tram en bus in en uit en waar laat je ze dan gaat op de duur ook vervelend worden.


Na op en af moet je weer een nieuwe/schone nemen. Dus kun je hem beter ophouden. Zo heb ik wegwerp voor langer gebruik en stoffen voor kort en langer gebruik (afhankelijk van de voorraad schone).

Reputatie 7
Badge +3

https://www.parool.nl/nederland/zelfgemaakt-mondkapje-werkt-ook-zegt-het-erasmus-mc~bd2527ac/

 

Hoeveel van die onderzoeken wil je wel niet hebben ?

Quote uit dat artikel “Een zelfgemaakt mondkapje werkt prima tegen de verspreiding van corona, mits goed gemaakt: van filterstof en in de vorm van een eendenbek” 

En hoeveel mensen doen dit? Hoeveel mondkapjes die je overal kan kopen voldoen hieraan? Dat is juist mijn punt. 

Reputatie 7

@MoDe 

persoonlijk zie ik ook meer in ophouden maar je ziet veel mensen op en afzetten op dit moment en ik denk dat dit verandert als ze op meer plaatsen op moeten.

Reputatie 7

https://www.parool.nl/nederland/zelfgemaakt-mondkapje-werkt-ook-zegt-het-erasmus-mc~bd2527ac/

 

Hoeveel van die onderzoeken wil je wel niet hebben ?

Quote uit dat artikel “Een zelfgemaakt mondkapje werkt prima tegen de verspreiding van corona, mits goed gemaakt: van filterstof en in de vorm van een eendenbek” 

En hoeveel mensen doen dit? Hoeveel mondkapjes die je overal kan kopen voldoen hieraan? Dat is juist mijn punt. 

 

Ben het met @Ferdinand Delasoie geheel eens dat het klimaat de afgelopen maanden danig verziekt is. 

Maandenlang wordt echter middels diverse onderzoeken aangetoond dat je zelf een kapje kunt maken dat niet onderdoet voor medische ffp2 maskers.  

Neem je eigen verantwoordelijkheid !

Reputatie 7

Met het advies is de draai gemaakt en ik verwacht dat als het virus de komende tijd niet teruggedrongen wordt het verplicht wordt net zoals elders, zonder dit gedraai was het allemaal wat soepeler gegaan op de Willem Engel aanhangers na.

Reputatie 7
Badge +3

Maandenlang wordt echter middels diverse onderzoeken aangetoond dat je zelf een kapje kunt maken dat niet onderdoet voor medische ffp2 maskers.  

 

Het gaat er niet om dat het kan, dat heb ik zelfs al in een eerdere discussie zelf al een keer aangegeven, het materiaal is gewoon via sommige websites te koop, bv Amazon, ik had toen zelfs nog een link gegeven. Maar hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk? Hoeveel mensen maken uberhaupt zelf hun mondkapjes ipv dat ze die heel makkelijk ergens kopen. 

Reputatie 7

Begin bij jezelf ! Bovendien kun je je zodoende zelf ook beter beschermen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan ken jij mijn handwerk vaardigheden niet :grin:  Ik denk dat ik beter ben met DHZ gereedschap dan met een naaimachine (die ik overigens niet eens heb). Mijn eerste poging tot het maken van toegangshekje voor mijn tuin uit wat oude schuttingplanken was prima gelukt. 

...

Ik spreek hier gewoon vanuit mijzelf, niet vanuit de NS.  Ik werk bij de NS maar ik uit mijn eigen mening over dingen en niet het standpunt van de NS.

Dus door hier de NS te gebruiken als reactie op mijn post vind ik ongepast.

...

En hoezo denkwerk uitbesteden aan een ander, er is een heel team samengesteld om met alle beschikbare cijfers en informatie met een advies te komen.

...

Volgens mij is het voor iedereen toch wel duidelijk wat je zelf kunt doen om de besmettingskans te verkleinen. De discipline ontbreekt alleen.


Ik wilde het niet te persoonlijk maken en bedoelde alleen dat “we” alleen maar naar een ander wijzen i.p.v. zelf na te denken. Ja, er zijn actieve teams en individuen die goud waard zijn. Maar zolang een deel v.d. bevolking niet nadenkt gaat het virus lekker door. Het probleem zijn we zelf, daar valt niet tegenop te handhaven als “we“ blijven denken dat anderen met de oplossing moeten komen.

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

De vraag “wanneer gaan conducteurs handhaven op het verplicht dragen van mondkapjes” is uiterst relevant. Juist om de mensen die wel hun verantwoordelijkheid nemen te beschermen tegen de onwillenden. Het OV moet veilig gebruikt kunnen worden. Dat betekent op dit moment dat het dragen van een mondkapje verplicht is. 

Degenen die nu nog steeds geen mondkapje dragen in het OV moeten door de BOA’s direct op de bon geslingerd worden. Ik denk dat de gemiddelde OV-reiziger al genoeg stress heeft en niet zit te wachten op eigengereide types die de regels aan hun laars lappen. De tijd van pappen en nathouden ligt achter on. Tijd om het protocol aan te passen en het handhaven prioriteit te geven. Waarbij niet vergeten moet worden dat de BOA’s dan moeten worden uitgerust met de juiste beschermingsmiddelen. Een spatmasker voldoet dan niet meer.

Badge +3

Oei oei,

Zojuist werd een passagierende NS HC gespot met alleen zijn spat/kuchscherm. Probleem? Misschien niet bij NS maar het was in een Arriva trein!

Met de regeling van de reiziger “geef mij 95 euro of anders krijg je een mondkapje van me” ging de betrokken HC niet akkoord. :rofl:

Oei oei,

Zojuist werd een passagierende HC gespot met alleen zijn spat/kuchscherm. Probleem? Misschien niet bij NS maar het was in een Arriva trein!

Met de regeling van de reiziger “geef mij 95 euro of anders regel maar een mondkapje” ging de betrokkene niet akkoord. :rofl:


En jij hebt ergens opgemaakt dat dit dus niet mag, een faceshield gebruiken als OV mederwerker passagierend in de trein van de collega's ?  Ben nu even nieuwsgierig natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

In de informatie van de Rijksoverheid waarin staat dat medewerkers van ov-bedrijven een mondkapje of een gelaatsscherm moeten dragen worden geen namen van OV-bedrijven genoemd en geen verschil gemaakt of medewerker van bedrijf A zich in een voertuig van het eigen bedrijf bevindt of in die van bedrijf B. Je kan het niet eens met wat de rijksoverheid als maatregel heeft maar lijkt me gewoon dat de medewerker volgens de maatregel handelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

 

Maar ja, er staat ook dat Ov-bedrijven verplicht zijn om reizigers duidelijke informatie te geven over de maatregelen. Wat betreft de maatregel dat je niet mag eten of drinken in de trein, de NS website geeft nog steeds aan dat dat wel mag. 

In de informatie van de Rijksoverheid waarin staat dat medewerkers van ov-bedrijven een mondkapje of een gelaatsscherm moeten dragen worden geen namen van OV-bedrijven genoemd en geen verschil gemaakt of medewerker van bedrijf A zich in een voertuig van het eigen bedrijf bevindt of in die van bedrijf B. Je kan het niet eens met wat de rijksoverheid als maatregel heeft maar lijkt me gewoon dat de medewerker volgens de maatregel handelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

 

Maar ja, er staat ook dat Ov-bedrijven verplicht zijn om reizigers duidelijke informatie te geven over de maatregelen. Wat betreft de maatregel dat je niet mag eten of drinken in de trein, de NS website geeft nog steeds aan dat dat wel mag. 


Dat was ook mijn mening maar als het anders is verneem ik het graag van Robert B.

Het verhaal omtrent eten en drinken zou bij de overheid aangepast worden maar dat is dus nog niet gebeurt, NS heeft hierover contact gehad met betrokken instanties.

Reputatie 7
Badge +3

Oei oei,

Zojuist werd een passagierende HC gespot met alleen zijn spat/kuchscherm. Probleem? Misschien niet bij NS maar het was in een Arriva trein!

Met de regeling van de reiziger “geef mij 95 euro of anders regel maar een mondkapje” ging de betrokkene niet akkoord. :rofl:


En jij hebt ergens opgemaakt dat dit dus niet mag, een faceshield gebruiken als OV mederwerker passagierend in de trein van de collega's ?  Ben nu even nieuwsgierig natuurlijk.


Een passagierende medewerker is op dat moment een gewone reiziger en zal een mondkapje moeten dragen.

@MoDe Een passagierende OV medewerker in werkkleding is geen gewone reiziger en valt nog steeds onder de bepaling zoals Momo die zojuist aangeeft. Wij reizen ook wel eens tijdens een dienst met de collega's mee en omgekeerd.

Bijzonder dat het corona virus allerlei werkafspraken heeft gemaakt met het NS-personeel. Rijden NS-conducteurs in een NS-trein, dan is een gelaatsscherm ook voldoende bescherming. Stappen ze met gelaatsscherm in een Arriva-trein, tsja, dan is het 1-0 voor het corona virus. 

Wat een waanzinnige non-discussies zeg. 

Gewoon een mondkapje op en klaar. Dat is immers ook wat de overheid adviseert, niet een gelaatsscherm. Samen tegen corona was het toch?

Bijzonder dat het corona virus allerlei werkafspraken heeft gemaakt met het NS-personeel. Rijden NS-conducteurs in een NS-trein, dan is een gelaatsscherm ook voldoende bescherming. Stappen ze met gelaatsscherm in een Arriva-trein, tsja, dan is het 1-0 voor het corona virus. 

Wat een waanzinnige non-discussies zeg. 

Nee dat heeft de overheid gedaan en niet met NS personeel maar met de OV bedrijven en het is gewoon terug te lezen bij de overheid. De overheid heeft de vrijheid gegeven aan OV personeel om een keuze te maken tussen mondkapje of een faceshield.

Jammer dat je mijn laatste alinea hebt weggeknipt. 

We moeten allemaal ons uiterste best doen om dit dodelijke virus onder controle te krijgen. Dit geldt voor reizigers, maar ook voor personeel. Misschien redt je wel een leven door een mondkapje te dragen ipv een faceshield. Dus ik snap werkelijk niet waarom dat onderwerp van discussie moet zijn. 

 

Jammer dat je mijn laatste alinea hebt weggeknipt. 

We moeten allemaal ons uiterste best doen om dit dodelijke virus onder controle te krijgen. Dit geldt voor reizigers, maar ook voor personeel. Misschien redt je wel een leven door een mondkapje te dragen ipv een faceshield. Dus ik snap werkelijk niet waarom dat onderwerp van discussie moet zijn. 

 


Nee die heb ik niet weggeknipt maar die heb jij later toegevoegd. En daarbij is een facesheild door de overheid als veilig bestempeld om gebruikt te worden door OV personeel en heeft ook onze safety afdeling hier goedkeuring voor gegeven en dus mogen wij ze gebruiken.

Dus we doen gewoon wat de overheid adviseert in deze.

Duidelijk hoe jij en je collega's er in staan Jeroen. 

Erg verhelderend. 

Reageer