beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Blijkbaar zitten ze dan ál die tijd “administratie” bij te werken.

Tuurlijk niet, die conducteur zit @PeterJKH daar natuurlijk te eten, te studeren, Marktplaats af ze zoeken naar modeltreintjes, te Netflixen, films downloaden via de trein WiFi, te bieden op EBay, uren met familie te bellen of digitaal te dammen met een collega op een andere trein of misschien wel een tukkie te doen na 9 1/2 uur werken.

Sorry @PeterJKH even persoonlijk, wat voor werk doe je zelf en waar kunnen wij dat beoordelen ?

Reputatie 7
Badge +1

Naast het meelopen zijn er nog heel wat andere methodes die zwartrijders gebruiken. De ene wat creatiever dan de ander.

Poortjes kunnen zwartrijders enigszins tegenhouden, maar ze zijn zeker niet foolproof. Ga maar eens een avondje staan op een station waar overlast groot is, bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen of Rotterdam Zuid en je zult zien dat er in de meeste treinen wel minstens één zwartrijder zit. 

Controle in de trein blijft belangrijk en is ook de enige foolproof manier tegen zwartrijders, maar de sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht blijft ook wel een probleem lijn. 

Reputatie 6

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens?

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af. Kijk, dat het tegenwoordig niet altijd meer lukt om een hele VIRM te ‘knippen’ tussen Eindhoven en Amsterdam is misschien nog wat voor te zeggen, maar zelfs de serviceronde is er zelden, waar men (al mag dat niet) de zwart- en grijsrijders er zo uit kan pikken. Lukt dat niet, begin dan met alleen de 1e klas bijvoorbeeld.

Terwijl het eind jaren ‘80, begin ‘90 de normaalste zaak was dat je op dat traject gewoon 3 keer gecontroleerd (of in ieder geval ‘gezien’) werd, waarbij een HC dan meestal gewoon wist “oh ja, jou had ik al gehad tussen Eindhoven en Den Bosch” als die je na Utrecht weer tegenkwam.

Wellicht heeft het ook wel te maken met fysieke belastbaarheid? Heel de tijd lopen door een rijdende en soms wiebelende trein kan je tegenwoodig natuurlijk niemand meer aandoen, behalve de bepakte en bezakte jonkies van de Railcatering dan… 

Zijn de taken van een HC in die pakweg 25-30 jaar dan zoveel veranderd? Of vertrouwen ze blind op het inchecken met een ov-chipkaart? Zelfs als de primaire taak nu geen controle maar service is dan zou je toch echt zichtbaarder moeten zijn lijkt me.

Helemaal als er calculerende reizigers zijn die af en toe een UvB helemaal niet erg vinden, op sommige trajecten. Weegt niet op tegen de kosten van een Altijd Vrij abonnement.


Maar, zoals al gezegd, afgelopen maandag met de trein van Helmond naar Apeldoorn, 2 keer overstappen (Utrecht en Amersfoort), je zit ruim 2 uur in de trein, en je ziet gewoon geen enkele conducteur. Hooguit bespeur je hun aanwezigheid omdat ze de stations afroepen en het vertreksein geven, maar ik heb ze echt niet in de trein gezien.

Hetzelfde op de terug weg. Toen een directe trein van Apeldoorn naar Utrecht, en daarna de trein van Utrecht naar Eindhoven. Wederom geen conducteur gezien.

En dat zijn toch best lange trajecten tussen de stations. Dus je zou zeggen: tijd zat om even door de trein heen te lopen of vervoersbewijzen te checken. Maar geen mens gezien.

Waar ze dan wél mee bezig zijn tussentijds? Zeg het maar. Ze zitten in elk geval 20-30 minuten lang ergens in een hokje tussen elk station. En of ze nou daadwerkelijk bezig zijn met metersdikke dossiers aan administratie bij te werken of gewoon hun persoonlijke record Tetris te verbeteren, ik weet het niet. Maar in elk geval waren ze niet met de passagiers bezig.

Reputatie 7
Badge +4

De smoezen in de trein verraden zelden enige intelligentie. De mate van eigenbelang en de intelligentie van de opmerkingen zijn zelfs veelal omgekeerd evenredig.

Daarnaast is er dan ook nog sprake van zelfverklaarde ‘intelligentie’ en ‘logisch denken’. We komen dat hier ook tegen bij mensen met besmettingsvriendelijk gedrag. 

Reputatie 2

De smoezen in de trein verraden zelden enige intelligentie. De mate van eigenbelang en de intelligentie van de opmerkingen zijn zelfs veelal omgekeerd evenredig.

Daarnaast is er dan ook nog sprake van zelfverklaarde intelligentie en logisch denken. We komen dat hier ook tegen bij mensen met besmettingsvriendelijk gedrag. 

 

Wat bedoel je met “besmettingsvriendelijk gedrag.”?

Reputatie 2

“Ik wist het niet” is dan misschien niet eens de slechtste smoes. Het lijkt wel of er steeds meer mensen zijn die onder een steen leven en het nieuws niet volgen.

Sommige mensen volgen het nieuws nog wel, maar niet van de NOS of uit de kranten, maar van bepaalde Facebook communties waar complot theorieën het goed doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf

Reputatie 7
Badge +3

Als het al “voorpaginanieuws” is als iemand de trein uit wordt gezet, vraag ik me toch af hoe vaak dit nou echt voorkomt …

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2097661/reiziger-zonder-mondkapje-uit-de-trein-gezet-op-veenendaalde-klomp.html

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf


Helaas zijn de poortjes door allerlei ‘veiligheidsopties’ die verplicht werden gesteld zo lek als een mandje, buiten het tailgaten om zijn er nog meer manieren om door de poortjes te komen en daar wordt gewoon gebruik van gemaakt.

Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

Kijk, en nou val je door de mand @Pingpong !

Het topic heeft een heel andere intentie, namelijk het zo veel mogelijk bashen van bepaalde werknemers. In deze ben ik het compleet eens met @Momo .

Tijd voor een slotje moderatie ?

Reputatie 7

Zorgwekkend, als je nog niet doorhebt dat, vandaag de dag, nagenoeg alles en iedereen (zelfs met naam en toenaam) doorlopend wordt beoordeeld en gereviewd.

Ik ben geen Carola inderdaad. @Pingpong Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen iig.

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

@mei56 Vervelend dat dit u is overkomen. De toeristen zullen waarschijnlijk wel op station Zaanse schans zijn uitgestapt. Ik kom daar natuurlijk wel eens op de fiets leuk rondje. Het niet dragen van het mondkapje herken ik dan weer bijna niet. Dat valt mij nou juist weer erg mee. Zo af en toe zie ik een enkeling zonder mondkapje, maar ik heb tot op heden nooit groepen zonder mondkapje gezien in de trein.     

Reputatie 6

Ja dat zeker. Iedereen en alles ligt tegenwoordig onder een vergrootglas, iedereen heeft er een (al dan niet gefundeerde) mening over en die moet dan vooral gedeeld worden, al dan niet met enige respect. Reaguurders.

Misschien de 3063? Met +5:59 vertrokken uit Veenendaal De Klomp

Reputatie 7

Trein Roosendaal - Zwolle (sprinter) vanochtend. 1e klas zit zo vol jongeren dat ik met 1e klasvervoerbewijs moest staan. Ondanks herfstvakantie toch heel druk. Geen personeel te zien helaas in dit treindeel. Trein stond helemaal vol mensen. Na Tilburg rustiger.

Deze week 2x op de latere avond wel controle. Overdag deze week geen enkele keer, ook niet op langere ritten. Jammer want je ziet dan heel wat gebeuren om je heen.

Reputatie 7

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens? Zitten ze dan naar buiten te kijken, spelletjes te spelen op hun mobieltje, met hun vriendin te bellen, tot  het volgende station zich weer aandient? Want als dat het geval zou zijn, dan zouden ze worden betaald om 80% van hun tijd gewoon te gaan zitten gamen of kletsen of een boekje lezen, tot het volgende station er weer is en dan moeten ze even naar buiten en vertreksignaal geven en dan door naar het volgende level van hun game of het volgende hoofdstuk van hun boek?

Misschien plaatsen zij hier, op Twitter, Facebook en andere social media kanalen met verschillende gebruikersaccounts, allerlei positieve berichten over hoe goed de conducteurs hun werk doen?

Trein Roosendaal - Zwolle (sprinter) vanochtend. 1e klas zit zo vol jongeren dat ik met 1e klasvervoerbewijs moest staan. Ondanks herfstvakantie toch heel druk. Geen personeel te zien helaas in dit treindeel. Trein stond helemaal vol mensen. 

In het grootste deel van Nederland was de herfstvakantie vorige week. Daarnaast hebben niet alle universiteiten en hogescholen een herfstvakantie,

Ik kom net terug van een dag en een nacht Den Haag. Zaterdag niet gecontroleerd en zondag niet gecontroleerd. Reisde met toeslag 1e klas. Ook geen conducteur langs zien lopen. Het aantal besmettingen loopt in Noord- en Zuid Holland natuurlijk weer rap op dus de angstige conducteur is blijkbaar weer terug van even weggeweest. In het hotel checkte voor mij overigens wel 4 duits-talige reizigers in. Zuid Holland is thans “rood” gebied voor Duitsers dus ik verbaasde mij daar lichtelijk over. Kunnen natuurlijk Oostenrijkers of Zwitsers geweest zijn. Op Den Haag probeerde overigens iemand bij mij in tegenovergestelde richting door de poortjes te glippen. Had even niet gekeken dat daar nu ook precies een conducteur stond, dus ja die hing.    

In elk geval was VenS weer goed bezig te Deventer, de hele trein 1672 werd vanaf perron gecontroleerd op de mondneuskapje verplichting.

 

Volgens treinposities.nl werd de 1672 gereden met en DDZ, hoe hebben ze de bovenetage vanaf het perron gecontroleerd op het dragen van mondkapjes, met een trapje?

 

Goed geconstateerd. 

Als je maar een paar meter afstand houd lijkt me dat prima te doen, maar dat zou je aan de betreffende VenS medewerkers moeten vragen (of zelf eens uittesten) 😀

Wat is er speculerend @Maxime NS aan het bericht dat SenV trein 1672 op mondneuskapjes controleerde te Deventer vanaf het perron ? Kan dat niet, heb ik het verzonnen of nog wat anders ?

Als je maar een paar meter afstand houd lijkt me dat prima te doen, 

Ik bedoel dit.

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kan bovenstaande beter in privéberichten besproken worden. Wie welke berichten om welke reden rapporteert, gaat alleen de moderators aan, niet de rest van de community.

Misschien gewoon weer even terug on-topic: Ik herken het beeld wel nog steeds. Ik reis niet heel veel meer, maar zeker minimaal twee keer per week, en ben sinds maart slechts één keer gecontroleerd op vervoerbewijs. Sporadisch loopt er wel eens een conducteur langs, maar ook dat is zeldzaam. Met de oplopende cijfers snap ik op zich wel weer meer angst onder personeel, maar de sfeer in de trein wordt er niet beter op.

Als je maar een paar meter afstand houd lijkt me dat prima te doen, 

Ik bedoel dit.

 

Het station Deventer heeft mooie brede perrons, dus als je een paar meter van een dubbeldekker trein gaat staan /lopen @Maxime NS kan je prima de hoofden van de reizigers zien op de bovenverdieping, immers het is geen vetercontrole.

Maar wat is hier dan fantasie of speculeren aan ? 

Reageer