beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Forens1981

Je relaas is uit het hart gegrepen. Ik maak het ook dagelijks mee. De trein is meer en meer een vrijplaats geworden waarin je kan doen wat je wil, zonder je enig rekenschap te geven van medereizigers. Fatsoensnormen zijn steeds meer afwezig. Maar dat is in de hele maatschappij terug te zien.

Controle is volgens het huidige geleid geen hoofdtaak meer van personeel. De conducteur/trice is gastheer/gastvrouw geworden. Zorgen voor veilig vertrek, reizigers welkom heten en vragen beantwoorden.

Hoe kan een conducteur/conductrice vragen beantwoorden als hij/zij niet zichtbaar is?

Reputatie 7
Badge +3

Zwartrijders zijn slim. Ze glippen met anderen mee door de poortjes of starten de reis op een kleiner station zonder poortjes.

Reputatie 6

Ook in de jaren voor het hele corona-verhaal opdook, was er al nauwelijks meer controle op plaatsbewijzen. Héél af en toe zag je dan een conducteur met fikse pas door de coupé lopen, op weg naar weet-ik-niet, maar controleren deden ze in elk geval niet. Vaak genoeg meegemaakt dat de conducteur na het vertreksignaal te hebben gegeven, zich terugtrok in een eigen ruimte (conducteursruimte, lege machinistenruimte bij gekoppelde treinen, of een eerste klasse coupé) en daar kwamen ze dan niet meer uit voordat de trein het volgende station bereikte. Blijkbaar zitten ze dan ál die tijd “administratie” bij te werken.

Reputatie 7
Badge +4

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Wat mij betreft kan ik dat als fanatiek gebruiker van de stiltecoupé niet vaak genoeg horen, al is het paradoxaal. Schop de onmaatschappelijken tot ze een geweten hebben. (Vrij naar Louis Paul Boon).

Reputatie 2

Sinds begin maart (de lockdown) tot aan nu heb ik op het traject Vleuten - Vaartsche Rijn geen controle gehad. In de spits 16u -17u zie ik nooit een conducteur, s’avonds rond 23u zie ik de laatste twee weken wel conducteurs lopen, vaak met zijn 2en, soms alleen. Ze lopen de hele trein door en spreken mensen aan, dus er is hopelijk iets aan het veranderen.

Afgelopen zondagavond stapte een jonge nederlandse vrouw de trein in zonder mondkapje, toen kwam gelijk de conductrice aangelopen. Zei die vrouw “ik reis nooit met de trein, ik wist niet dat je een mondkapje op moest". :sweat_smile: Slechtste smoes die ik tot nu toe gehoord heb. 

 

Reputatie 7
Badge +3

“Ik wist het niet” is dan misschien niet eens de slechtste smoes. Het lijkt wel of er steeds meer mensen zijn die onder een steen leven en het nieuws niet volgen.

Een Nederlandse vrouw nog wel....…

Overigens, buitenlandse vrouwen dragen juist zeer fanatiek mondneuskapjes omdat ze dat vaak vanuit hun cultuur of strenger Corona  beleid in eigen land al vaak gewend zijn.

De opvallenste groepen welke het mondneuskapje "vergeten" zijn oudere mensen (65+) en jonge meiden van 17 tot 21 jaar. Maar dat is maar een persoonlijke en beperkte waarneming.

Reputatie 2

Een Nederlandse vrouw nog wel...:wink: .…

Overigens, buitenlandse vrouwen dragen juist zeer fanatiek mondneuskapjes omdat ze dat vaak vanuit hun cultuur of strenger Corona  beleid in eigen land al vaak gewend zijn.

De opvallenste groepen welke het mondneuskapje "vergeten" zijn oudere mensen (65+) en jonge meiden van 17 tot 21 jaar. Maar dat is maar een persoonlijke en beperkte waarneming.

Ja oudere mensen vergeten wel eens wat. Nog een leuke anekdote. Ik wilde de trein uitstappen, nog voordat ik de trein uit was kwam een oudere heer de trein in zonder mondkapje. Ik zei toen: “kunt u nog even wachten meneer.” Hij: “doe jij even rustig snotneus”. :angry:

Wat betreft jonge meiden en jongeren heb je wel gelijk. Die dragen het vaak niet, of niet goed. Laatst nog een jongen van een jaar of 17 die dan heel stoer door het gangpad loopt van kijk mij eens lopen, zonder mondkapje. Ik krijg dan de neiging om te roepen: “Denk aan je oma!” :wink:

Reputatie 7

Dat wat ouderen betreft dat valt mij ook op bij beelden van de demonstraties ook daar zie je veel ouderen zonder mondkapje dicht bij elkaar. Zou dit nostalgie zijn van de protestgeneratie.

Ik behoor zelf tot die generatie maar ga niet meedoen mij te groot risico.

 

Dat kan je doen bij de insteklingen, klik op je profielfoto, ga naar algemene instellingen en dan kan je veel uitzetten. 

Ikzelf wil alleen mail van een topic ontvangen die ik als favoriet aanmerk.

Reputatie 7
Badge +3

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Moet natuurlijk niet alles 100% serieus nemen. Ik vond het wel aardig gevonden. De conductrice is blij ons te zien, wij zouden ook blij zijn als we meer conducteurs/conductrices zouden zien. Is het Loes misschien? Nu even serieus. Ik woon in Beverwijk-Heemskerk en reis naar Amsterdam Sloterdijk. Zowel op de heen-als op de terugweg nooit controle gehad sinds 1 januari. Alleen op de dagen in het weekend dat ik mijn weekend-vrij kaart gebruikte wel een enkele keer controle gehad. Je hebt het bericht van één van de moderators ook gelezen. De hoeveelheid controle is blijkbaar bedrijfsgeheim dus vragen om meer controle zijn nu dus taboe blijkbaar. 

 

Als ik de allereerste post van mei56 hierboven zie, zou ik mij als bedrijf toch eens flink achter de oren gaan krabben.

Reputatie 7
Badge +1

.....Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker.....

Het was een trein naar Veenendaal, volgens mij komt deze helemaal niet langs station Veenendaal-de Klomp 😀 Ga nooit uit van krantenberichtjes, deze kloppen zelden @Momo .

De 3063 was de enigste trein die gisteravond zo'n 5 minuten vertraging opliep bij Veenendaal-De Klomp.

Edit: Nee dat klopt toch niet helemaal. De 3063 is vertraagd aangekomen in Veenendaal-De Klomp. Het zou de 3061 kunnen zijn, maar die heeft 15 minuten op Veenendaal-De Klomp stil gestaan en klopt het verhaal weer niet. Ik heb geen andere treinen kunnen ontdekken die ongebruikelijk lang hebben gestopt of extra gestopt hebben op Veenendaal-De Klomp.

Het krantenartikel is een beetje vreemd verwoord door 'richting Veenendaal' te gebruiken i.p.v. Veenendaal-De Klomp.

Treinen die op Veenendaal Centrum stoppen kunnen niet ook op Veenendaal-De Klomp stoppen zonder te keren. 

Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen

Lijkt me qua privacy en veiligheid nooit verstandig @Loes dit soort gegevens openbaar te zetten. Iedereen kan nu zien waar je nog meer opduikt, en zelfs wanneer je naar huis gaat....


Dat is handig want nu kon ik nog even zwaaien naar Loes toen ze in de intercity naar huis zat, anders had ik dat niet geweten.

En Loes weet toch echt wel wat ze aan informatie deelt, de aspirant status is ze al heel lang ontgroeid.

Ik ben vandaag met drie treinen van Brussel naar Roosendaal gereisd en er heeft geen enkele controle plaatsgevonden. Alleen op het traject Brussel Centraal - Mechelen heeft een conductrice van NS gecontroleerd op het dragen van mondkapjes. Belgisch personeel heeft zich gedurende alle reizen in de 1e klas (meestal met iPhone) opgehouden. Op het traject Turnhout - Antwerpen is controle zeldzamer dan een terroristische aanslag of een super bloed maan…

Dan moet ik al vaak een terroristisch aanslag gemist hebben. Nu is Turnhout - Antwerpen niet mijn vaste traject, maar ik ben daar al meer dan eens gecontroleerd.

Ik heb wel het gevoel dat er zowel in Nederland, België en Luxemburg minder gecontroleerd wordt sinds corona. Maar sinds corona werd ik al 2 keer binnen het uur door één HC gecontroleerd. Een keer op de heenrit en één keer op de terugrit. Het kan dus wel. 

Spijtig genoeg werd mijn vasteklantenvoordeel in België sinds corona niet meer toegepast. :disappointed: Voor corona sloegen de treinbegeleiders me wel eens over bij een controle. De reden daarvoor: ik heb je dit jaar al te vaak gecontroleerd. :slight_smile:

Vandaag mocht ik uitzonderlijk nog eens naar kantoor. Door corona is dit momenteel beperkt tot één keer per week. 

Na vertrek kwam de Belgische treinbegeleider langs. Hij zag dat een reiziger zijn mondkapje onder de neus had hangen. Hij maakte hier een opmerking over. 

Na het volgende station kwam de treinbegeleider weer langs. Weer hing het mondkapje onder de neus. 

De HC was hier niet tevreden over. Hij maakte een opmerking bij dat de reiziger uit de trein gezet werd als hij het een derde keer zag. Ik had niet het gevoel dat hij hiervoor ging wachten tot de trein stil stond. :thinking:

Reputatie 7
Badge

In de IC Den Haag <> Eindhoven vind ik het niets doen van conducteurs doorgaans zeer extreem. In de stiltecoupe-cabines nemen ze altijd het wel en wee van het leven door. De enige onderbreking hiervan is het omroepbericht en de deuren sluiten. Heb dat nu al zo vaak ‘mogen’ ervaren. Nota bene dus in een stilte-cabine.

Onlangs een heel verhaal mogen horen over het letselschadebureau van NS dat blijkbaar niet meer zo makkelijk uitkeert als vroeger. Het lijkt ook altijd vrij luid te moeten, in die >stilte<cabine.

In algemene zin word ik ongeveer 1 tot 2x per week gecontroleerd, net zo vaak/weinig... als voor corona en aangezien ik zo’n 750 km per week trein per week geeft dat aan hoe vaak/weinig het (bij mij) gebeurt.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege gebrek aan handhaving en controle heb ik net besloten niet naar een evenement te gaan, waarvoor ik al kaarten heb. Ik zou daarvoor ca. 2 uur in de trein moeten reizen. Met toename besmettingen en grote kans dat ik 1e klas moet gaan delen met mensen zonder geldig vervoersbewijs en zonder (correct gedragen) mondkapje is voor mij het risico te groot. Voor degenen die roepen dat er een 2-deling aan het ontstaan is tussen gevaccineerd en ongevaccineerd: als iemand die tot de risicogroep hoort kan ik al sinds maart 2020 niet meer normaal deelnemen aan de maatschappij. Jammer dat NS door niet te willen handhaven en controleren kwetsbaren die afhankelijk zijn van OV beperken in hun mogelijkheden om nog ergens naar toe te kunnen gaan.

Ze hebben ook niet de reizigers, maar “de trein” gecontroleerd :wink:

 

hilarisch, er staat inderdaad de hele 'trein'

Als je toch op de fantasietour bent, doe dan op zijn minst moeite en zoek een trein erbij waarbij dit überhaupt mogelijk was geweest...

@Deventer jij geeft aan dat er iets is gebeurd waarvan anderen zich afvragen hoe dit is gegaan. Je reactie is speculerend, dat maakt het niet duidelijker. Je kan dan reacties rapporteren die je niet aanstaan, maar dat verandert het beeld dat jij schetst niet. Misschien kan je uitleggen waar je zat en hoe het is gegaan.

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Mijn excuses @Deventer. Als jij wilt delen dat je controle meemaakte dan is het niet nodig dat ik dat ga ontleden. Ik las dat het kan als er een paar meter afstand is, niet dat dat gisteren zo is gegaan en dacht dat het zou helpen als je dat verduidelijkte. Ik realiseer me nu dat dit weinig waarde toevoegt en ben het ook eens met mrfreeze, mijn commentaar over het rapporteren had beter privé gekund. You live and you learn :). Fijne avond! 

Badge +3

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens?

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af. Kijk, dat het tegenwoordig niet altijd meer lukt om een hele VIRM te ‘knippen’ tussen Eindhoven en Amsterdam is misschien nog wat voor te zeggen, maar zelfs de serviceronde is er zelden, waar men (al mag dat niet) de zwart- en grijsrijders er zo uit kan pikken. Lukt dat niet, begin dan met alleen de 1e klas bijvoorbeeld.

Terwijl het eind jaren ‘80, begin ‘90 de normaalste zaak was dat je op dat traject gewoon 3 keer gecontroleerd (of in ieder geval ‘gezien’) werd, waarbij een HC dan meestal gewoon wist “oh ja, jou had ik al gehad tussen Eindhoven en Den Bosch” als die je na Utrecht weer tegenkwam.

Wellicht heeft het ook wel te maken met fysieke belastbaarheid? Heel de tijd lopen door een rijdende en soms wiebelende trein kan je tegenwoodig natuurlijk niemand meer aandoen, behalve de bepakte en bezakte jonkies van de Railcatering dan… 

Zijn de taken van een HC in die pakweg 25-30 jaar dan zoveel veranderd? Of vertrouwen ze blind op het inchecken met een ov-chipkaart? Zelfs als de primaire taak nu geen controle maar service is dan zou je toch echt zichtbaarder moeten zijn lijkt me.

Helemaal als er calculerende reizigers zijn die af en toe een UvB helemaal niet erg vinden, op sommige trajecten. Weegt niet op tegen de kosten van een Altijd Vrij abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Daar denkt de leiding van NS heel anders over.

Reputatie 7
Badge +3

@Forens1981 Ik herken al je opmerkingen. Helaas zal het niet snel beter worden. In bijna alle sectoren in Nederland is er personeelstekort. Dat maakt het werven van personeel voor beroepen met minder aantrekkelijke kanten (zoals Hc) alleen maar moeilijker. Tegelijkertijd zal het personeel niet snel geneigd zijn om in te grijpen wanneer dat tot een gevaarlijke situatie zou kunnen leiden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Net zoals ik wel begrip heb voor niet zo veel controleren in drukke treinen. Dat is toch een gezondheidsrisico.

De neerwaartse spiraal is ingezet en is heel moeilijk te keren. 

Reputatie 6

Dat dacht ik ook, maar dat schijnt erg tegen te vallen. Overigens heeft mijn vertrek-station geen poortjes, alleen het station waar ik naartoe ga. Zou ook wel een beetje geldverspilling zijn voor die paar reizgers. Ik woon niet echt in een heel kleine stad of dorp, maar om de een of andere reden gaan er maar weinig mensen met de trein hier.

Reageer