beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Volgens mij kan bovenstaande beter in privéberichten besproken worden. Wie welke berichten om welke reden rapporteert, gaat alleen de moderators aan, niet de rest van de community.

Nee hoor @mrfreeze mag van mij best openbaar. Zeker als je verzoekt een bericht te verwijderen dat iemand een fantast is (van @mweiss ) welke dan niet verwijderd wordt, en openbaar in twijfel wordt getrokken door @Maxime NS .

Reputatie 6

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens? Zitten ze dan naar buiten te kijken, spelletjes te spelen op hun mobieltje, met hun vriendin te bellen, tot  het volgende station zich weer aandient? Want als dat het geval zou zijn, dan zouden ze worden betaald om 80% van hun tijd gewoon te gaan zitten gamen of kletsen of een boekje lezen, tot het volgende station er weer is en dan moeten ze even naar buiten en vertreksignaal geven en dan door naar het volgende level van hun game of het volgende hoofdstuk van hun boek?

Ik zat vanochtend dus in de trein van 07.10 uur uit Haarlem naar Amsterdam. Hierin zat de rokende reiziger. Weliswaar zaten we maar met 6 man in een coupe waarin volgens mij zo'n 90 zitplaatsen waren maar toch. 

Niet om negatief te doen -en corona speelt natuurlijk ook een rol- maar dat vraag ik me ook regelmatig af.

Sinds mensheugenis op de Community en Twitter actief @Robert B en dan stel je deze vraag. Maar denk dat @Loes wel het antwoord weet....

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Er is door die poortjes anders geen conducteur minder gekomen.  

Reputatie 6

Het enige wat ik hiervan vind is dat volgens mij de bedoeling was (aankondiging) dat er weer gecontroleerd zou gaan worden. Nou, ik heb nog geen enkele conducteur sindsdien kaartcontrole zien doen. Daar klopt dus gewoon de uitspraak niet met de praktijk.

Hoe er dan wel (in de toekomst) gecontroleerd moet worden, lijkt me een ander onderwerp wat hiervan losstaat. Zo’n mob-team als in de tram/bus is inderdaad misschien ook wel een goed idee.

En iemand om de overwegen achter perrons te bedienen:grinning:. Dat moet tegenwoordig toch wel iets meer high-tech kunnen dan een sleutel in een kastje steken en omdraaien.

Ik reis vaak 1e klasse, deze wordt steeds drukker bezet door mensen die hiervoor geen 1e klasse kaartje hebben, doordat er nauwelijks meer kaart controle is verergerd dit probleem zich. van de 20 treinreizen die ik maak mag ik blij zijn dat er is 1 keer wordt gecontroleerd. 

Badge +3

On a positive note…

Zie https://twitter.com/De_Joef/status/1298386423805030405 (en wat vooraf ging)

Dank. En om dan niet alleen negatief te zijn: de conductrice op de heenreis is 2 keer door de hele trein gelopen én heeft nog eens de regels van de stiltecoupe omgeroepen. Vond ik netjes.

En erbij.. 

In die trein had dus ook iedereen een mondkapje op. Zichtbaarheid doet al heel veel goed.

Dit ging om iets van 030 (Utrecht) naar 070 (Den Haag) dus? Top! :muscle:

Reputatie 6

Ik heb dit ook al diverse keren aangekaart, en hooguit krijg je beledigde opmerkingen van andere NS-ers zonder ooit een afdoende antwoord te krijgen. Op de duur bloedt het topic dan vanzelf dood en is men weer van de lastige vragen af tot iemand anders het weer aanroert, eveneens zonder resultaat.

Reputatie 4

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

 

Dat gebeurt ook nog steeds. Er zijn genoeg “vliegende” V&S-teams die trein in, trein uit gaan om iedereen te controleren. Ik zie ze dagelijks wel een trein in of uitstappen en wordt op de helft van mijn reizen door zo'n team gecontroleerd.

Is het policy van de NS? Is het een geldkwestie? Wat zijn ervaringen van andere reizigers en NS personeel?

 

Om even een tegengeluid te laten horen dat dit iets 'typisch NS/Nederlands' zou zijn. Van de controles die ik de afgelopen maanden heb gehad heeft 0% plaatsgevonden door Belgisch , Oostenrijks (ik ben in Vorarlberg al jaren niet meer gecontroleerd en ja daar wordt ook zwartgereden) en Zwitsers personeel en 100% door medewerkers van NS.

Ik ben vandaag met drie treinen van Brussel naar Roosendaal gereisd en er heeft geen enkele controle plaatsgevonden. Alleen op het traject Brussel Centraal - Mechelen heeft een conductrice van NS gecontroleerd op het dragen van mondkapjes. Belgisch personeel heeft zich gedurende alle reizen in de 1e klas (meestal met iPhone) opgehouden. Op het traject Turnhout - Antwerpen is controle zeldzamer dan een terroristische aanslag of een super bloed maan…

Ik reis meestal in de 1e klas in Nederland en ook vandaag geen enkele vorm van overlast ervaren door anderen die mogelijkerwijs geen geldig vervoerbewijs hadden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Mijn 1e treinreis in 2021 deze week kreeg ik controle. Een conductrice die vlak naast mij kwam staan voor de controle terwijl er genoeg plaats was in het halletje. Ik stond daar omdat de enige vrije plaatsen naast of tegenover mensen zonder mondkapje waren. Ik wil geen risico lopen vanwege werk in verpleeghuizen en eigen gezondheid.

Reputatie 5

Ik denk dat de conducteurs nauwelijks controleren op de wat rustigere lijnen omdat het dan weinig oplevert. In de randstad heb ik veel vaker controle.

Reputatie 6

Ik woon toch ook echt in de randstad hoor.

Reputatie 7

@Forens1981

Je relaas is uit het hart gegrepen. Ik maak het ook dagelijks mee. De trein is meer en meer een vrijplaats geworden waarin je kan doen wat je wil, zonder je enig rekenschap te geven van medereizigers. Fatsoensnormen zijn steeds meer afwezig. Maar dat is in de hele maatschappij terug te zien.

Controle is volgens het huidige beleid geen hoofdtaak meer van personeel. De conducteur/trice is gastheer/gastvrouw geworden. Zorgen voor veilig vertrek, reizigers welkom heten en vragen beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +3
 

 

Ik reis meestal in de 1e klas in Nederland en ook vandaag geen enkele vorm van overlast ervaren door anderen die mogelijkerwijs geen geldig vervoerbewijs hadden.

 

 

Je bent het woordje 'ook' vergeten in jouw laatste zin: die mogelijkerwijs OOK geen geldig vervoersbewijs hadden.

Reputatie 5

Oke als ik naar Rotterdam ga is er tussen Roosendaal en Dordrecht bijna altijd controle. Ik geef toe dat il niet dagelijks naar de randstad ga maar helemaal geen controle lijkt mij sterk.

Reputatie 6

Ik ben toch echt al sinds begin dit jaar geen enkele keer gecontroleerd. Nou is de sfeer in de trein goed en niet zo druk als ik reis, dus valt het mee op zich, maar ik vind het wel raar.

Reputatie 5

In de randstad hebben bijna alle stations ook poortjes dan heb je toch minder zwart rijders?

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

 

En precies om bovengenoemde redenen ben je dus alleen maar bezig met mensen de trein uit te jagen en niet de mensen juist weer in de trein te krijgen. Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Reputatie 5

Kan ik de meldingen op de mail uitzetten over deze topic?

Reputatie 7
Badge +3

Is het Loes misschien?

Als Loes opeens Carola heet misschien wel. Overeenkomst is wel dat ook zij zich soms ook net kleuterjuf waant. Zal waarschijnlijk ook nog van de oude stempel zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter een reactie van een HC “Dit dan toevallig in de krant maar denk intussen dat we al op heel veel uitgezette reizigers zitten”. 

Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker dan andere keren waardoor het nu de krant haalt. En mogelijk wil men nu ook laten zien dat het gebeurt, mede vanwege de campagne “het OV is OK”.

.....Maar in het artikel lees ik dat de trein op station Veenendaal-De Klomp werd stilgezet, wat mij doet denken dat het misschien een trein betreft die normaal niet daar zou stoppen. Dat maakt het dan wellicht opmerkelijker.....

Het was een trein naar Veenendaal, volgens mij komt deze helemaal niet langs station Veenendaal-de Klomp 😀 Ga nooit uit van krantenberichtjes, deze kloppen zelden @Momo .

Reageer