beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8937 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Ik maak hier uit op dat je de kaart afgelopen vrijdag niet hebt ontvangen???

Badge +3

De laatste alinea in mijn vorige reactie dus met name voor reizen op saldo, en dan je NS reishistorie niet kunnen/willen inzien.

Bij Flex ontkom je er niet aan immers, plus alles staat op je factuur.

Bovendien, als ik inzage reishistorie uit zet en een willkekeurige kaart koppel aan een Mijn OV-chip account zie je alsnog alles.

Badge +3

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Op zich niet, want de kredietcheck vindt vóór de incassomachtiging plaats. Als je al klant bent (al is het alleen maar een OV-fietsabonnement van € 0,01 per jaar) dan is die machtiging er al en kan je gewoon overstappen naar Flex.

Zou ook vreemd zijn dat mensen die (bij wijze van spreken) op krediet de halve Wehkamp leeggekocht hebben en nu met bijv. een klassiek Weekend Vrij reizen dat volgend jaar ineens niet meer mogen, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik kan lezen in het besluit wijziging abonnementen is er voor die groep alleen nog Dal Voordeel op saldo (of een VDU die men al heeft) of pre-paid Traject Vrij / Altijd Vrij. Maar bv Weekend Vrij of Dal Vrij zal die groep dan niet kunnen afsluiten, tenzij NS minder strict wordt qua krediet check.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Ja dat was dus mijn opmerking van : en nu dus dit weer. Ik blijf het heel apart vinden dat dit door onze strot wordt heengeduwd. Zal er zelf geen probleem mee hebben maar zoals gezegd ik vind het heel apart.

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Badge +3

 Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Game on! Dat gaat een boel negatieve (media) aandacht opleveren als mensen met een bestaand contract/abonnement per 2021 ineens uitgesloten worden door een kredietcheck die sowieso al on-the-fly door een discutabele partij (Focum) uitgevoerd wordt.

BKR zou beter zijn, maar dat kost wat meer tijd toch?

Ik heb deze vraag uitgezet en kom hierop terug.

Badge +3

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Volgens mij heeft (NS partner) Focum een -niet zo up-to-date- database van personen (naam, adres, misschien geboortedatum?) die ooit bij telecomproviders, incassobureaus, postorderbedrijven… maar misschien ook wel woningbouwverenigingen, energieleveranciers of zorgverzekeraars (?) ooit een betalingsachterstand gehad hebben, en dan geeft een online check door NS meteen een NEE.

Heel vaag allemaal, maar het zal allemaal wel legaal zijn en je kunt (tegen betaling? of nog meer persoonlijke info prijsgeven zoals een kopie van een ID opsturen) wel een overzicht krijgen van alle gegevens die ze van je hebben geloof ik.

Er zijn topics/social berichten waar mensen zich serieus afvragen waarom ze een NEE krijgen terwijl ze helemaal geen schulden hebben, hooguit ooit een betalingsregeling gehad of misschien een keer een incassobureau omdat ze iets vergeten waren te betalen.

Heb ik ook wel eens gehad, €40 incassokosten omdat een factuurtje van €3,50 van mijn apotheek ergens in een inbox kwam die ik nooit lees. Voortaan dus alles gewoon per post ook graag!

Zou wat zijn als ik wegens dat soort geneuzel geen NS Flex zou mogen hebben, toch?

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

Badge +3

Geslacht? Dat is toch niet meer aan de orde… Zeg maar Esther hoor :joy:

Uitnodiging (wie gaat er nu vrijwillig een vragenlijst van slechts 15 minuten invullen?) en andere gerelateerde screenshots via bron: https://twitter.com/EstherMorrien/status/1305950799747584008

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

Ik ben nog in overleg, maar ben erg dicht bij een antwoord!

Reputatie 3

En de nadelen blijven zich opstapelen. Voor zover ik weet mag de NS betalende klanten helemaal niet weigeren. Dat gaat tegen de voorwaarden van de aanbesteding in. Misschien moeten de regering zich er maar mee bemoeien. 

Reputatie 3

Erry NS: Hoe kan het zijn dat de NS klanten zomaar een krediet kan opdringen? (En klanten die altijd normaal betaald hebben op basis van een kredietcheck op extra kosten kan jagen om verder te kunnen reizen?) Als reizigers gewoon terplekke betalen zoals nu hoeft alles niet overgecompliceerd te worden en kan iedereen gewoon blijven reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Dat heb ik ook gemeld in het betreffende topic.

Ik heb het uitgezet, StijnHommes. Ik kom er op terug.

Ik kan helaas nog niets terugkoppelen over de kredietcheck. Ik heb een reminder verstuurd.

Badge +3

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Weer die ‘jonge gezinsleden’. Wat als je voor je (misschien wel oudere) partner een goedkoop bijabonnement hebt (Dal Vrij of zo)?

Bij je eigen abonnement nu omzetten naar Flex is er geen probleem, dat van je partner blijft gewoon doorlopen tot einde contractjaar (alhoewel… 1 januari 2022 iedereen naar Flex?). En dan?

Reputatie 7

Inderdaad. Mijn partner is ook niet "jong" meer. Gaan we onderscheid maken tussen oudere en jongere gezinsleden? Wij reizen graag met OV. Met Dal vrij + bijabonnement en i.c.m. regionaal busabonnement hebben we een goed en betaalbaar alternatief voor autorijden. Een keertje met de bus, tram of metro buiten de regio betalen we vol tarief. Om dit alles hebben we destijds de auto weggedaan. Nu gaat het verplicht veranderen, maar wat levert het op? Tot nu toe vooral onduidelijkheid en onzekerheid of we wel door moeten blijven gaan met het OV.

Het is spijtig dat er door persoonlijke omstandigheden nu een blokkade van 6 maanden is, maar dit zijn nu eenmaal de gevolgen van het uitblijven van een contractuele betalingsverplichting. En deze gevolgen zijn vrij groot, omdat er voor de NS ook een groter financieel risico is met het reizen op krediet bij NS Flex (t.o.v. het reizen op saldo).

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben.

Op het moment dat iemand simpelweg een factuur niet betaald is het voor ons niet bekend of het om een werkelijke bewuste wanbetaler gaat die dat gedrag in de toekomst gaat herhalen, of dat het gaat om een kwetsbare die even een slechte maand heeft. Wanneer de gevolgen eenmaal actief zijn, is dat achteraf niet meer aan te passen.

Er zijn echter meerdere mogelijkeden waarop wij zulke kwetsbaren tegemoet kunnen komen, mits deze hiervoor tijdig contact op nemen. Zo kan er een betalingsregeling besproken worden om de betreffende factuur gespreid te betalen, of is er een simpele betalingsuitstel mogelijk om de betreffende factuur later te betalen dan de gestelde deadline in het incassotraject. En dat incassotraject loopt ongeveer een maand nadat de betreffende factuur als onbetaald is gemarkeerd, dus het is niet zo dat er weinig tijd voor is om contact op te nemen.

Wanneer er echter geen contact opgenomen wordt en die deadline verstrijkt, dan zitten daar gevolgen aan en wordt iedereen heel simpel over één kam geschoren. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend vervelend is en je mag het er niet mee eens zijn, maar zo nu is het nu eenmaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat de anonieme OV-chipkaart in een nieuwe vorm blijft bestaan. Het blijft ook mogelijk om het saldo op te waarderen met contanten. 

Het kan ook zijn dat er allerlei betaalmogelijkheden bijkomen, zoals pre-paid creditcards. Het nieuwe systeem zal gebaseerd zijn op standaarden van de banken en niet die van de vervoerders. Er komt een hele mix aan betaalmogelijkheden.

Ik heb sindskort NS flex abonnement. Maar ik kan geen reishistorie vinden. Nergens. Ik wil graag weten hoeveel een reis heeft gekost ten alle tijde zodat ik daar rekening mee kan houden.. Ik lees graag van jullie.

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

misschien kun je aan je collega's doorgeven dat als er een kredietcheck gedaan zou moeten worden, deze compleet niet werkt en in het proces volledig overgeslagen wordt. Probeer het maar eens met een willekeurig geval. Je kunt elk klassiek abonnement overzetten, ook voor mensen die voor directe flex aanvraag worden afgewezen

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden:

- ns zegt we doen een kredietcheck en die wordt gedaan

- ns zegt we doen geen kredietcheck en doet die niet

maar er is een derde mogelijkheid. We zeggen dat we een kredietcheck doen, maar we doen hem toch niet. Ik begrijp er niet zoveel van

Ik heb sindskort NS flex abonnement. Maar ik kan geen reishistorie vinden. Nergens. Ik wil graag weten hoeveel een reis heeft gekost ten alle tijde zodat ik daar rekening mee kan houden.. Ik lees graag van jullie.

Ik kan reishistorie niet vinden. 

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.

Reageer