beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

Badge +3

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Volgens mij heeft Focum een (niet zo up-to-date) database van personen (naam, adres, misschien geboortedatum?) die ooit bij telecomproviders, incassobureaus, postorderbedrijven… maar misschien ook wel woningbouwverenigingen, energieleveranciers of zorgverzekeraars (?) ooit een betalingsachterstand gehad hebben, en dan geeft een online check door NS meteen een NEE.

Heel vaag allemaal, maar het zal allemaal wel legaal zijn en je kunt (tegen betaling? of nog meer persoonlijke info prijsgeven zoals een kopie van een ID opsturen) wel een overzicht krijgen van alle gegevens die ze van je hebben geloof ik.

Er zijn topics/social berichten waar mensen zich serieus afvragen waarom ze een NEE krijgen terwijl ze helemaal geen schulden hebben, hooguit ooit een betalingsregeling gehad of misschien een keer een incassobureau omdat ze iets vergeten waren te betalen.

Heb ik ook wel eens gehad, €40 incassokosten omdat een factuurtje van €3,50 van mijn apotheek ergens in een inbox kwam die ik nooit lees. Voortaan dus alles gewoon per post ook graag!

Zou wat zijn als ik wegens dat soort geneuzel geen NS Flex zou mogen hebben, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Flex abonnement kan afsluiten kun je altijd nog gaan fietsen. Mooi fietspad zo onder het spoor door in Rijswijk. :sweat_smile:

https://regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/28-overige/32217-fietsster-van-vluchtstrook-a4-gehaald

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

Badge +3

Geslacht? Dat is toch niet meer aan de orde… Zeg maar Esther hoor :joy:

Uitnodiging (wie gaat er nu vrijwillig een vragenlijst van slechts 15 minuten invullen?) en andere gerelateerde screenshots via bron: https://twitter.com/EstherMorrien/status/1305950799747584008

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

Ik ben nog in overleg, maar ben erg dicht bij een antwoord!

Reputatie 2

En de nadelen blijven zich opstapelen. Voor zover ik weet mag de NS betalende klanten helemaal niet weigeren. Dat gaat tegen de voorwaarden van de aanbesteding in. Misschien moeten de regering zich er maar mee bemoeien. 

Reputatie 2

Erry NS: Hoe kan het zijn dat de NS klanten zomaar een krediet kan opdringen? (En klanten die altijd normaal betaald hebben op basis van een kredietcheck op extra kosten kan jagen om verder te kunnen reizen?) Als reizigers gewoon terplekke betalen zoals nu hoeft alles niet overgecompliceerd te worden en kan iedereen gewoon blijven reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Dat heb ik ook gemeld in het betreffende topic.

Ik heb het uitgezet, StijnHommes. Ik kom er op terug.

Ik kan helaas nog niets terugkoppelen over de kredietcheck. Ik heb een reminder verstuurd.

Badge +3

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Weer die ‘jonge gezinsleden’. Wat als je voor je (misschien wel oudere) partner een goedkoop bijabonnement hebt (Dal Vrij of zo)?

Bij je eigen abonnement nu omzetten naar Flex is er geen probleem, dat van je partner blijft gewoon doorlopen tot einde contractjaar (alhoewel… 1 januari 2021 iedereen naar Flex?). En dan?

Reputatie 7

Inderdaad. Mijn partner is ook niet "jong" meer. Gaan we onderscheid maken tussen oudere en jongere gezinsleden? Wij reizen graag met OV. Met Dal vrij + bijabonnement en i.c.m. regionaal busabonnement hebben we een goed en betaalbaar alternatief voor autorijden. Een keertje met de bus, tram of metro buiten de regio betalen we vol tarief. Om dit alles hebben we destijds de auto weggedaan. Nu gaat het verplicht veranderen, maar wat levert het op? Tot nu toe vooral onduidelijkheid en onzekerheid of we wel door moeten blijven gaan met het OV.

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Die vraagtekens zijn valide, maar U geeft ook een vertekend beeld.

 

Ik wil nog even benadrukken dat NS door mij geen financiële schade heeft geleden en dat alle rekeningen betaald zijn.

 

U doet alsof elke mens een machine kan zijn die te allen tijde goed functioneert en de juiste keuzes kan maken. Dit was in de coronacrisis zeker niet het geval, de wachttijden voor de GGZ liepen op, de gemeenten maakten hier en daar fouten met de afhandeling van de steun, niet 100% van de gevallen gaan zoals ze horen, maar deze 6 maanden regeling houdt daar geen rekening mee. Lik op stuk beleid. Eerst een concrete waarschuwing zou behoorlijk zijn.

Deze kwetsbaren worden in mijn ogen onredelijk hard geraakt in de mogelijkheid om van een elementaire nutsvoorziening gebruik te maken.

 

Bij mij gaan zakelijk en privé door elkaar omdat er geen zakelijke variant is van dal vrij. (noodgedwongen de goedkoopste optie)

 

Het abonnement was reeds verlaagd tot het absolute minimum voor mij (weekend vrij) Losse kaartjes betalen was onredelijk duur. Ik heb kwetsbare ouders ver weg, die ik moet kunnen bezoeken en zat in een diepe depressie. Daar kwam een retourtje naar een sollicitatiegesprek bij (helaas onsuccesvol).

Fouten maken is menselijk en deze wil ik dan ook graag herstellen. 6 maanden van gebrek aan kans hiervoor.

 

Over het gebrek aan voorlichting over deze 6 maanden tijdens de betalingsherinneringen hoor ik u niet.

NS betalen had zeker prioriteit, 99 op een schaal van 1 tot 100, maar 100 was toch te eten hebben en de huur betalen, die zo hoog is dat ik netto onder de streep in de min zat zonder TONK-steun. Zelfs de voedselbank was niet doorslaggevend geweest.

 

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben. Als een slechte maand dan verandert in een slecht half jaar gaat er iets niet goed. Wanbetalers horen nou eenmaal bij het ondernemen, en wat mij betreft neemt de NS een voorbeeld aan de zorgverzekeraars. Die kunnen iemand ook niet na een betalingsachterstand van 1 maand uit de basisverzekering gooien.

 

U zegt dat de NS gewoon een bedrijf is en geen credietmaatschappij.

 

Met dat eerste ben ik het niet eens. De NS is een nutsbedrijf dat voorziet in een erg belangrijke maatschappelijke (levens)behoefte: betaalbare mobiliteit. De overheid heeft niet voor niets 100% van de aandelen.

 

Met dat 2e ben ik het eens. NS is geen kredietmaatschappij, en precies daarom hoort verplicht op krediet reizen met 6 maanden sanctie als het een keer mis gaat(zelfs met een uitstekend betalingsverleden) ook niet thuis in een nutsbedrijf. De NS is er voor (ALLE) Nederlanders, niet andersom.

 

Dat de politiek benaderen en dingen onder de aandacht brengen geen zin heeft omdat de politiek het heeft ingevoerd is een drogreden en in mijn ogen een dooddoener.

Het gaat erom om de discussie aan te zwengelen en te reflecteren op de genomen besluiten en de ontstane gevolgen tijdens deze crisis.

 

Het valt me tegen dat er gelijk een regen aan verwijten komt en er niet ingegaan wordt op de meeste van mijn bezwaren. Ik ben zeker niet perfect, maar probeer het beste te maken van een lastige situatie en de moeite te nemen om niet alleen mijn eigen ervaring te delen maar ook een maatschappelijk probleem aan te kaarten

 

 

 

Het is spijtig dat er door persoonlijke omstandigheden nu een blokkade van 6 maanden is, maar dit zijn nu eenmaal de gevolgen van het uitblijven van een contractuele betalingsverplichting. En deze gevolgen zijn vrij groot, omdat er voor de NS ook een groter financieel risico is met het reizen op krediet bij NS Flex (t.o.v. het reizen op saldo).

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben.

Op het moment dat iemand simpelweg een factuur niet betaald is het voor ons niet bekend of het om een werkelijke bewuste wanbetaler gaat die dat gedrag in de toekomst gaat herhalen, of dat het gaat om een kwetsbare die even een slechte maand heeft. Wanneer de gevolgen eenmaal actief zijn, is dat achteraf niet meer aan te passen.

Er zijn echter meerdere mogelijkeden waarop wij zulke kwetsbaren tegemoet kunnen komen, mits deze hiervoor tijdig contact op nemen. Zo kan er een betalingsregeling besproken worden om de betreffende factuur gespreid te betalen, of is er een simpele betalingsuitstel mogelijk om de betreffende factuur later te betalen dan de gestelde deadline in het incassotraject. En dat incassotraject loopt ongeveer een maand nadat de betreffende factuur als onbetaald is gemarkeerd, dus het is niet zo dat er weinig tijd voor is om contact op te nemen.

Wanneer er echter geen contact opgenomen wordt en die deadline verstrijkt, dan zitten daar gevolgen aan en wordt iedereen heel simpel over één kam geschoren. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend vervelend is en je mag het er niet mee eens zijn, maar zo nu is het nu eenmaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat de anonieme OV-chipkaart in een nieuwe vorm blijft bestaan. Het blijft ook mogelijk om het saldo op te waarderen met contanten. 

Het kan ook zijn dat er allerlei betaalmogelijkheden bijkomen, zoals pre-paid creditcards. Het nieuwe systeem zal gebaseerd zijn op standaarden van de banken en niet die van de vervoerders. Er komt een hele mix aan betaalmogelijkheden.

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

misschien kun je aan je collega's doorgeven dat als er een kredietcheck gedaan zou moeten worden, deze compleet niet werkt en in het proces volledig overgeslagen wordt. Probeer het maar eens met een willekeurig geval. Je kunt elk klassiek abonnement overzetten, ook voor mensen die voor directe flex aanvraag worden afgewezen

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden:

- ns zegt we doen een kredietcheck en die wordt gedaan

- ns zegt we doen geen kredietcheck en doet die niet

maar er is een derde mogelijkheid. We zeggen dat we een kredietcheck doen, maar we doen hem toch niet. Ik begrijp er niet zoveel van

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.

Reputatie 7
Badge +3

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel mensen die op saldo reizen hebben een kortingsabonnement. Dan is het kopen van losse kaartjes tegen vol tarief geen alternatief.

Losse kaartjes tegen vol tarief hebben hier niks mee te maken. Er zijn wel meer verschillen aan te wijzen tussen reizen per trein en naar de bioscoop gaan. Maar ik had over over de overeenkomst.

Voor de volledigheid, deze opties heb je met ns-flex:

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden.

hey @Erryt NS . Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik maak hieruit op dat er bij een overstap dus geen check bij Focum plaatsvindt (wat ik voor nu eigenlijk al wist). En dat dit dus ook bij de aangekondigde, verplichte overstap dus niet gepland is

Reputatie 2

@loklok8 Indien jij degene bent die de edit op het antwoord heeft uitgevoerd: hartelijk dank hiervoor :)

Ik durf niet te zeggen of deze check via Focum gaat, maar we verwachten niet veel problemen.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

Reputatie 2

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

In dat geval dank aan de betreffende moderator.

Reageer