beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8958 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dank! Ik ga er dan vanuit dat ik aan het eind van de maand een afschrift van 119 euro krijg (dus het dalvrij abonnement), omdat ik alleen in de daluren reis. Het is al een tijd geleden dat ik een abonnement heb gehad, maar ik was gewend dat het poortje “dalvrij ingecheckt” zei ipv het nu “reizen op rekening”. Niet dat ik aan het eind van de maand ineens een dikke rekening krijg zegmaar :)

Bij saldo abonnement werd/wordt inderdaad altijd aangegeven met welk abonnement je reist. Met NS Flex zie je altijd alleen “reizen op rekening". Je kunt in je reishistorie je reizen en de kosten daarvan bekijken, al kan het soms wel langer duren voor reizen daar zichtbaar zijn.

Reputatie 7

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Was het erg om per keer een kaartje te kopen dan? Nooit last van gehad. Je calculeerde in dat je dat nog moest doen. Je had op veel stations ook nog een loket waarbij je een mens iets kon vragen. Handig.

Ik blijf me verbazen over al die verschillende regeltjes, voorwaarden en procedures die de afgelopen jaren zijn verschenen. Het gedoe met in/uitchecken in dal/spits icm verschillende vervoerders, wanneer wel/geen aanvang van een nieuwe reis na overstappen, instaptarieven, abonnementen die niet op één kaart samenwerken, drie soorten chiplezers in allerlei kleuren op station Zutphen. Voor 9 uur vertrekken en dan niet simpel korting kunnen krijgen vanaf het eerste station na 9 uur. Enzovoorts. Ik heb de afgelopen jaren meer contact gehad met NS-klantenservice en die van andere vervoerders dan dat ik in het pré-chipkaart tijdperk ooit heb gehad 😉

Even inchecken zoals nu is zeker sneller en makkelijk. Zeker heeft het voordelen. De vele keerzijdes worden echter snel vergeten. Digitalisering is niet de heilige graal gebleken, dat is in heel veel sectoren zo. Het zou allemaal goedkoper, eenvoudiger en efficiënter worden. Maar systemen werden duurder en complexer en veranderen continu. Niet alleen in het ov, maar overal. Je moet alle wijzigingen precies bijhouden en als het fout gaat ben jijzelf verantwoordelijk, want dan had je de voorwaarden naar moeten lezen en begrijpen. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van de burgers niet zit te wachten op steeds weer veranderen. Maar het is niet anders helaas.

 

Reputatie 3

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

En dat is het punt. Een zogenaamd Flex abonnement zou de reiziger de keuze moeten geven. Geld wat op mijn OV chipkaart staat kan niet per ongeluk aan iets anders worden uitgegeven en op rekening reizen geeft geen optie om het afschrijfmoment te bepalen. Totaal niet Flex, dus.

Reputatie 3

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

Een extra rekening kost ook geld...

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.


Ik zie toch nog steeds dat de treinen redelijk druk zijn in vergelijking met een paar weken geleden, zo ook vanmorgen heel vroeg weer gezien dat de drukte op sommige trajecten toch weer bijna ouderwets is. Al zijn er ook nog genoeg treinen die echt rustiger zijn maar het verschil is zeer duidelijk te zien.

En de vraag is hoeveel mensen zich nu nog echt druk maken om de Corona, ik krijg steeds meer de indruk dat iedereen Corona moe is en er klaar mee is en gewoon doorgaat met leven zoals voorheen het geval en zich alleen houden aan het mondkapje en proberen wat afstand te houden tot anderen.

Vergeet niet dat alle maatregelen voortgekomen zijn uit de problemen in de ziekenhuizen en dat diezelfde problemen er op dit moment nog niet zijn, meeste mensen welke nu besmet zijn hebben dus mildere symptomen dan in het voorjaar en hoe ver moet je dan gaan met alles weer afgrendelen en beperken ???

Maar goed, dit was geheel off topic want het ging hier om de overgang van op saldo reizen naar achteraf betalen.

 

 

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. Of dat in de toekomst gaat veranderen durf ik niet te zeggen. Ook krijg je momenteel nog 3 herinneringen voordat de factuur wordt doorgezet naar een incasso bureau waarna je een half jaar geen nieuw NS Flex abonnement kan nemen.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Flex abonnement kan afsluiten kun je altijd nog gaan fietsen. Mooi fietspad zo onder het spoor door in Rijswijk. :sweat_smile:

https://regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/28-overige/32217-fietsster-van-vluchtstrook-a4-gehaald

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

 

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden en het draaiboek is blijkbaar nog niet echt af. 

Ik lees in de voorwaarden van het NS Flex abonnement dit over de kredietcheck. 

4.6 NS is niet verplicht u als klant te accepteren voor NS Flex. Bij het aanvragen van NS Flex mag NS een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van NS Flex zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet u denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register.

 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595923598151/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex-juli-2020.pdf

 

Bij het afsluiten van een hypotheek cq een persoonlijke lening en dergelijke kan ik een kredietcheck wel billijken. Voor de aanschaf van een weekend-vrij abonnement vind ik dat nogal ver gaan. In de offerte (en dus niet in de Algemene Voorwaarden) die wij uitbrengen wordt gewoon in een alinea gesteld dat de klant hierbij toestemming verleent om een kredietcheck bij de BKR uit te voeren. Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Badge +3

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden.

Op de haren in mijn nek (ben net naar de kapper geweest) kan ik natellen dat dit topic of de vele die nog zullen volgen nogal grimmig zullen worden. Ik heb geprobeerd in een vorige reactie nog wat niet-nadelen te noemen:

  • Voor Weekend Vrij betaal je net als nu gewoon eens per maand via incasso
  • BTM kan je uit laten zetten als het botst met een stad/streek/regio product (maar wie Arriva Dal Voordeel heeft ook voor trein moet een nieuwe kaart erbij)
  • Flex Weekend Vrij is tijdelijk €6 per maand goedkoper (voor het eerste jaar)
  • Je kunt het pauzeren als je niet reist

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, en blijven de privacy en andere vragen over, zeker gedurende de (verplichte) transitie van klassiek naar Flex de komende tijd.

Wat moeten minderjarigen bijvoorbeeld gaan doen die nu een klassiek abonnement hebben? Een volwassene gaan zoeken die hun abonnement ‘overneemt’ of opnieuw bestelt in de Flex variant? Ik zie het niet snel gebeuren allemaal.

Hi Robert,

 

Ik kwam dit leuke artikel over Focum tegen van de Groene Amsterdammer. Bedrijf doet soms hele leuke aannames. (Op postcode bijvoorbeeld => achterstandswijken).

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Die vraagtekens zijn valide, maar U geeft ook een vertekend beeld.

 

Ik wil nog even benadrukken dat NS door mij geen financiële schade heeft geleden en dat alle rekeningen betaald zijn.

 

U doet alsof elke mens een machine kan zijn die te allen tijde goed functioneert en de juiste keuzes kan maken. Dit was in de coronacrisis zeker niet het geval, de wachttijden voor de GGZ liepen op, de gemeenten maakten hier en daar fouten met de afhandeling van de steun, niet 100% van de gevallen gaan zoals ze horen, maar deze 6 maanden regeling houdt daar geen rekening mee. Lik op stuk beleid. Eerst een concrete waarschuwing zou behoorlijk zijn.

Deze kwetsbaren worden in mijn ogen onredelijk hard geraakt in de mogelijkheid om van een elementaire nutsvoorziening gebruik te maken.

 

Bij mij gaan zakelijk en privé door elkaar omdat er geen zakelijke variant is van dal vrij. (noodgedwongen de goedkoopste optie)

 

Het abonnement was reeds verlaagd tot het absolute minimum voor mij (weekend vrij) Losse kaartjes betalen was onredelijk duur. Ik heb kwetsbare ouders ver weg, die ik moet kunnen bezoeken en zat in een diepe depressie. Daar kwam een retourtje naar een sollicitatiegesprek bij (helaas onsuccesvol).

Fouten maken is menselijk en deze wil ik dan ook graag herstellen. 6 maanden van gebrek aan kans hiervoor.

 

Over het gebrek aan voorlichting over deze 6 maanden tijdens de betalingsherinneringen hoor ik u niet.

NS betalen had zeker prioriteit, 99 op een schaal van 1 tot 100, maar 100 was toch te eten hebben en de huur betalen, die zo hoog is dat ik netto onder de streep in de min zat zonder TONK-steun. Zelfs de voedselbank was niet doorslaggevend geweest.

 

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben. Als een slechte maand dan verandert in een slecht half jaar gaat er iets niet goed. Wanbetalers horen nou eenmaal bij het ondernemen, en wat mij betreft neemt de NS een voorbeeld aan de zorgverzekeraars. Die kunnen iemand ook niet na een betalingsachterstand van 1 maand uit de basisverzekering gooien.

 

U zegt dat de NS gewoon een bedrijf is en geen credietmaatschappij.

 

Met dat eerste ben ik het niet eens. De NS is een nutsbedrijf dat voorziet in een erg belangrijke maatschappelijke (levens)behoefte: betaalbare mobiliteit. De overheid heeft niet voor niets 100% van de aandelen.

 

Met dat 2e ben ik het eens. NS is geen kredietmaatschappij, en precies daarom hoort verplicht op krediet reizen met 6 maanden sanctie als het een keer mis gaat(zelfs met een uitstekend betalingsverleden) ook niet thuis in een nutsbedrijf. De NS is er voor (ALLE) Nederlanders, niet andersom.

 

Dat de politiek benaderen en dingen onder de aandacht brengen geen zin heeft omdat de politiek het heeft ingevoerd is een drogreden en in mijn ogen een dooddoener.

Het gaat erom om de discussie aan te zwengelen en te reflecteren op de genomen besluiten en de ontstane gevolgen tijdens deze crisis.

 

Het valt me tegen dat er gelijk een regen aan verwijten komt en er niet ingegaan wordt op de meeste van mijn bezwaren. Ik ben zeker niet perfect, maar probeer het beste te maken van een lastige situatie en de moeite te nemen om niet alleen mijn eigen ervaring te delen maar ook een maatschappelijk probleem aan te kaarten

 

 

 

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.


Is tegenwoordig ook niet meer mogelijk. In veel bioscopen kunnen kaartjes alleen nog maar met pin worden betaald, of helemaal alleen online worden gereserveerd, dus alleen met "gegevens".

Tegenwordig is het wel nog mogelijk met een anonieme OV-chipkaart op saldo te reizen, en deze met kontant geld (2 EUR munten) op te waarderen. Alleen bij restitutie worden adresgegevens geeist. Maar wie er echt anoniem wil blijven kan nog steeds de saldo tot enkele EUR gebruiken en dan geen restitutie vragen. Maar hoe lang blijft de anonieme kaart nog bestaan? Hoe lang zijn er nog kaartautomaten met kontant betaling?

Met het excuus 'besmettelijk' wordt nu tijdens de coronacrisis het gebruik van contant geld nog verder ingeperkt. Gelogen… :lying_face: In Duitsland nog steeds meestal contant betaald - en de coronacijfers zijn doorgaans niet hoger dan in Nederland (tegenwordig ~2000 per week), terwijl de bevolking 5 keer groter is. :hushed:

Op termijn komt ook het "kastje" voor rekeningrijden in de auto, de gegevenverzamelaars zijn overal, dus blijft er alleen nog maar fietsen over, voor degene die anoniem wil reizen…

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet degene die een onhandige vergelijking met het kopen van “je toegangsbewijs met normaal geld” gemaakt heeft. Dat was toch echt @Martin7182.

Nog een belangrijk verschil met de bioscoop. Je kunt bij bijvoorbeeld Pathé een Unlimited-abonnement nemen. Zonder kredietcheck.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden. Indien alle betalingen bij NS zijn voldaan dan voorzien wij geen problemen bij de overstap.

Badge +3

@mweiss  Ik refereerde aan deze reactie van je in dit topic (met als resultaat natuurlijk hetzelfde).

Een betalingsachterstand op een daags eerder besteld abonnement (al is het OV-fiets, en dat is óók op rekening!) kan er nooit zijn.

Dat er dan vanuit NS (we hebben al een incassomachtiging!) verder geen kredietcheck meer gedaan wordt lijkt me ook logisch.

Reputatie 7

Waarom was ook alweer die verplichte overstap naar Flex? Ik heb eens teruggezocht en las het volgende in een artikel uit nov 2019. 

1. NS wil reizen flexibeler en eenvoudiger maken (was het moeilijk dan?). Maandelijks op rekening betalen zou ideaal zijn en je hoeft niet meer op te laden. Je kan het abonnement pauzeren. (Maar als je dit alles niet nodig hebt, waarom wordt het je dan toch verplicht? Echt klantvriendelijk kan ik het helaas niet noemen)

2. Flex gaat zorgen voor een betere spitsspreiding. Nou, dit kan vervallen.

3.Het is de voorbereiding op toekomstige betaalmanieren. Hmmm...ik betaal liefst zoveel mogelijk direct. Op rekening zou je zo min mogelijk moeten doen. Vind ik tenminste.

4. Dal Voordeel zou zowel in klassiek als Flex blijven bestaan. Waarom die wel en andere niet? Waarom niet de keuze aan de klant, want dat is pas flexibiliteit toch.

Reputatie 3

... en je hoeft niet meer op te laden...

Was daar niet automatisch opladen voor uitgevonden?

 

Je hebt precies aangestipt wat ik bedoel. NS Flex is totaal niet flexibel voor de klant die niet van abonnement hoeft te veranderen.

 

Badge +3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Reputatie 3

Wie heeft het “beste antwoord” van mijn topic gekozen?

Het is helemaal niet het beste antwoord, en hoewel ik het topic ben begonnen kan ik het niet wijzigen. :rage:

Dit moet zo snel mogelijk teruggedraaid worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Het idee van abonnementskosten iedere maand vooruit betalen en de reiskosten die er nog bij komen achteraf op 1 maandelijkse rekening is niet nieuw, dat was al jaren zo met Traject Vrij. En als je even buiten NS denkt, dat was ook hoe het altijd ging/gaat met de vaste telefoonrekening van KPN of vroeger PTT. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan. Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Reageer