beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

• 17 September 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken

Toon eerste bericht

110 reacties

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Badge

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Reputatie 7
Badge +3

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden en het draaiboek is blijkbaar nog niet echt af. 

Ik lees in de voorwaarden van het NS Flex abonnement dit over de kredietcheck. 

4.6 NS is niet verplicht u als klant te accepteren voor NS Flex. Bij het aanvragen van NS Flex mag NS een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van NS Flex zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet u denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595923598151/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex-juli-2020.pdf

Bij het afsluiten van een hypotheek cq een persoonlijke lening en dergelijke kan ik een kredietcheck wel billijken. Voor de aanschaf van een weekend-vrij abonnement vind ik dat nogal ver gaan. In de offerte (en dus niet in de Algemene Voorwaarden) die wij uitbrengen wordt gewoon in een alinea gesteld dat de klant hierbij toestemming verleent om een kredietcheck bij de BKR uit te voeren. Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Badge +3

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden.

Op de haren in mijn nek (ben net naar de kapper geweest) kan ik natellen dat dit topic of de vele die nog zullen volgen nogal grimmig zullen worden. Ik heb geprobeerd in een vorige reactie nog wat niet-nadelen te noemen:

• Voor Weekend Vrij betaal je net als nu gewoon eens per maand via incasso
  • BTM kan je uit laten zetten als het botst met een stad/streek/regio product (maar wie Arriva Dal Voordeel heeft ook voor trein moet een nieuwe kaart erbij)
  • Flex Weekend Vrij is tijdelijk €6 per maand goedkoper (voor het eerste jaar)
  • Je kunt het pauzeren als je niet reist

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, en blijven de privacy en andere vragen over, zeker gedurende de (verplichte) transitie van klassiek naar Flex de komende tijd.

Wat moeten minderjarigen bijvoorbeeld gaan doen die nu een klassiek abonnement hebben? Een volwassene gaan zoeken die hun abonnement ‘overneemt’ of opnieuw bestelt in de Flex variant? Ik zie het niet snel gebeuren allemaal.

Hi Robert,

Ik kwam dit leuke artikel over Focum tegen van de Groene Amsterdammer. Bedrijf doet soms hele leuke aannames. (Op postcode bijvoorbeeld => achterstandswijken).

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.

Is tegenwoordig ook niet meer mogelijk. In veel bioscopen kunnen kaartjes alleen nog maar met pin worden betaald, of helemaal alleen online worden gereserveerd, dus alleen met "gegevens".

Tegenwordig is het wel nog mogelijk met een anonieme OV-chipkaart op saldo te reizen, en deze met kontant geld (2 EUR munten) op te waarderen. Alleen bij restitutie worden adresgegevens geeist. Maar wie er echt anoniem wil blijven kan nog steeds de saldo tot enkele EUR gebruiken en dan geen restitutie vragen. Maar hoe lang blijft de anonieme kaart nog bestaan? Hoe lang zijn er nog kaartautomaten met kontant betaling?

Met het excuus 'besmettelijk' wordt nu tijdens de coronacrisis het gebruik van contant geld nog verder ingeperkt. Gelogen… :lying_face: In Duitsland nog steeds meestal contant betaald - en de coronacijfers zijn doorgaans niet hoger dan in Nederland (tegenwordig ~2000 per week), terwijl de bevolking 5 keer groter is. :hushed:

Op termijn komt ook het "kastje" voor rekeningrijden in de auto, de gegevenverzamelaars zijn overal, dus blijft er alleen nog maar fietsen over, voor degene die anoniem wil reizen…

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet degene die een onhandige vergelijking met het kopen van “je toegangsbewijs met normaal geld” gemaakt heeft. Dat was toch echt @Martin7182.

Nog een belangrijk verschil met de bioscoop. Je kunt bij bijvoorbeeld Pathé een Unlimited-abonnement nemen. Zonder kredietcheck.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden. Indien alle betalingen bij NS zijn voldaan dan voorzien wij geen problemen bij de overstap.

Badge +3

@mweiss  Ik refereerde aan deze reactie van je in dit topic (met als resultaat natuurlijk hetzelfde).

Een betalingsachterstand op een daags eerder besteld abonnement (al is het OV-fiets, en dat is óók op rekening!) kan er nooit zijn.

Dat er dan vanuit NS (we hebben al een incassomachtiging!) verder geen kredietcheck meer gedaan wordt lijkt me ook logisch.

Reputatie 7

Waarom was ook alweer die verplichte overstap naar Flex? Ik heb eens teruggezocht en las het volgende in een artikel uit nov 2019. 

1. NS wil reizen flexibeler en eenvoudiger maken (was het moeilijk dan?). Maandelijks op rekening betalen zou ideaal zijn en je hoeft niet meer op te laden. Je kan het abonnement pauzeren. (Maar als je dit alles niet nodig hebt, waarom wordt het je dan toch verplicht? Echt klantvriendelijk kan ik het helaas niet noemen)

2. Flex gaat zorgen voor een betere spitsspreiding. Nou, dit kan vervallen.

3.Het is de voorbereiding op toekomstige betaalmanieren. Hmmm...ik betaal liefst zoveel mogelijk direct. Op rekening zou je zo min mogelijk moeten doen. Vind ik tenminste.

4. Dal Voordeel zou zowel in klassiek als Flex blijven bestaan. Waarom die wel en andere niet? Waarom niet de keuze aan de klant, want dat is pas flexibiliteit toch.

Reputatie 2

... en je hoeft niet meer op te laden...

Was daar niet automatisch opladen voor uitgevonden?

Je hebt precies aangestipt wat ik bedoel. NS Flex is totaal niet flexibel voor de klant die niet van abonnement hoeft te veranderen.

Badge +3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Reputatie 2

Wie heeft het “beste antwoord” van mijn topic gekozen?

Het is helemaal niet het beste antwoord, en hoewel ik het topic ben begonnen kan ik het niet wijzigen. :rage:

Dit moet zo snel mogelijk teruggedraaid worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Het idee van abonnementskosten iedere maand vooruit betalen en de reiskosten die er nog bij komen achteraf op 1 maandelijkse rekening is niet nieuw, dat was al jaren zo met Traject Vrij. En als je even buiten NS denkt, dat was ook hoe het altijd ging/gaat met de vaste telefoonrekening van KPN of vroeger PTT. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan. Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Badge +3

Je hebt zeker een punt als je zegt dat Flex niets toevoegt als het om precies deze situatie gaat, maar het doet ook nergens afbreuk aan!

Want als je geen BTM (bus tram metro) Flex op rekening wilt kan dat gewoon. Dan reis je daar gewoon zoals zonder Flex op saldo, met als voordeel inderdaad dat je kaart €4 in de min mag komen zonder automatisch opladen.

Voor de trein (Weekend/Dal/Altijd Vrij) betaal je de maandelijkse abonnementskosten op precies dezelfde manier als bij een klassiek abonnement.

Maar je hebt gelijk, voor mensen die moeite hebben (of dat niet mogen om welke reden dan ook) met reizen op rekening dus betalen van extra kosten achteraf is er geen alternatief.

De optie zoals nu in de webshop geboden wordt bij elk abonnement (op saldo of Flex) kan men zeer eenvoudig laten bestaan, voor wie een jaarcontract geen probleem is.

In ieder geval één reden om bijna alles te ‘verflexen’ (met alle risico’s van dien zoals betalingsachterstanden!) is dat de NS volledig inzicht krijgt in al je reisbewegingen, terwijl ze dat bij klassieke abonnementen niet hebben (reizen bij andere vervoerders), en als je inzage in je NS reishistorie uit zet in principe ook niet bij henzelf!

Dat laatste betwijfel ik overigens, want voor bijv. GTbV claims zal men toch echt je in/uitchecks moeten kunnen controleren? Anders kan je gewoon zeggen ‘ik zat in die vertraagde trein of heb een overstap gemist, maar dat mogen jullie niet zien’.

Dus wat wat is dan het nut van wel of niet toestaan om je (eigen) reisgegevens te mogen inzien? Graag antwoord vanuit NS over dat laatste, wat doet de instelling ‘aan/afmelden inzien reisgegevens’ eigenlijk?

Met andere woorden, wat voegt het toe (voor de reiziger) om dat uit te zetten? Komt op mij een beetje over als je bankafschriften niet willen/kunnen/mogen inzien, tenzij je daar toestemming voor geeft… :thinking:

Dit is misschien niet het antwoord dat je graag zou willen, maar het is wel het juiste antwoord op de hoofdvraag. 

Reputatie 2

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan.

Als ik dat had geweten had ik zelf eerder een antwoord gekozen.

Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Badge

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Reputatie 7
Badge +1

Edit: StijnHommes wil graag dat iedereen weet dat hij dit antwoord niet heeft gekozen.

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

Badge

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En waar haalt u vandaan dat het illegaal is om mensen achteraf te laten betalen?

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  Als u prepaid wilt blijven betalen zult u van abonnement moeten wisselen. De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Goedemiddag StijnHommes. Helaas is het antwoord heel simpel: niet, in ieder geval niet bij jouw abonnement. Vanaf 2020 zullen de meeste traditionele abonnementen verdwijnen. Enkel via Dal Voordeel zul je nog op saldo kunnen blijven reizen. Alle andere abonnementen zullen enkel via NS Flex beschikbaar zijn (naast een maandvariant van Altijd Vrij en Traject Vrij).

Prijsverhogingen zouden er niet moeten zijn. Er veranderd niets aan de abonnementskosten (sterker nog, als je momenteel overstap naar NS Flex Weekend Vrij krijg je zelfs een fikse korting) en ook de ritprijzen blijven hetzelfde. Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Reputatie 2

De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Ja, ze mogen de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen, maar de betaalmethode niet. Dat is wettelijk vastgelegd. Alle legale manieren van betalen moeten geaccepteerd worden.

Reageer