Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.
Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.
NS Flex in het kort
- Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
- Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
- Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
- Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
- Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.
Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij.
Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.
Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]
Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via
MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.
Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.
Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.
Back on topic, vanochtend nog dit bedankje en dat geldt minstens ook voor
@Tochjo want anders had ik het nooit geweten!

Doorgegeven dus dank
@Tochjo
Zo helpen we elkaar, en als dat (community/forum) NS anderhalf miljoen per jaar aan klantenservice bespaart geef ik zulke tips graag, al is het via Twitter :)

Overigens zijn de ^dakjes (dank Chris) ook wel toegeeflijk dus ik heb mijn scouting-daad gedaan in ieder geval (volkomen off-topic maar wel geinig). Waar ik 3069 zei bedoelde ik 3068 maar dat heb ik later aangepast (want een tweet eenmaal getikt kan je niet wijzigen binnen afzienbare tijd) :(

Dat vat het wel goed samen. Je schaft een NS Flex Weekend Vrij 1e klas aan (bij de bestelling meteen eerste klas kiezen, anders moet je een maand wachten) en zet vervolgens in Mijn NS de klasse voor reizen buiten de afgekochte uren op tweede klas. Of dat momenteel ook zo kan weet ik niet, want zoals je gezien hebt heb ik zelf wat problemen daarmee in het dashboard. Merk op dat je bij NS Flex Weekend Vrij standaard geen korting krijgt in de daluren buiten het weekend, dat is een optie van drie euro per maand die je bij de bestelling moet kiezen.
Vraagje aan
@Tochjo (of iemand anders met ervaring) kan jij aangeven wat de stappen zijn die nodig zijn voor het
volgende?
Ik heb een weekend vrij 1e klas. Nu ga ik door de week ook reizen maar dan graag 2e klas. Kan ik dat ook instellen? Zodat ik doordeweeks niet elke dag een klassewissel hoef te doen??
Ik heb verwezen naar hier (dus gezegd "volgens mij kan dat met NS Flex") met de opmerking dat het puzzelen is (en soms dus niet helemaal juist weergegeven wordt in je 'dashboard' maar wel werkt?)
Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.
Update: Ik heb dit ook nog even gecheckt voor F1RPM en ook hier gaat het om een foutieve weergave.
Denice heeft dit voor mij uitgezocht en het blijkt een foute weergave in Mijn NS te zijn. Mij zou wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht moeten worden.
En voor wie nog nieuwsgierig was: Stijn heeft mij naar aanleiding van de niet verzonden e-mail over de factuur laten weten dat deze vermoedelijk door een kleine storing nog niet verzonden was.
Zojuist kijk ik toevallig even in Mijn NS en ik zie daar nu het volgende:

Ter vergelijking, voorheen stond er het volgende:

Mijn reisklasse (buiten de afgekochte periode) is dus gewijzigd in 1e klas. Dat heb ik niet zelf gedaan. Hoe kan dit opeens aangepast zijn? Nog interessanter: ik kan mijn klasse niet wijzigen naar 2e klas, want dan verschijnt de veelzeggende foutmelding "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen." Wat is hier aan de hand? Het spreekt voor zich dat ik niet van plan ben het 1e klas-tarief te gaan betalen voor reizen in de spitsuren.
Dat is vreemd, Tochjo! Ik kijk graag even met je mee, als je dat wilt. Stuur me daarvoor even een privébericht met je gegevens! Volgens mij weet jij zo onderhand wel wat we nodig hebben. 🙂
Ik heb geen mail ontvangen over de factuur die op 6 augustus in Mijn NS verscheen, en waarvan het bedrag inmiddels is geïncasseerd. Van de factuur daarvoor ontving ik op 6 juli wel een mail. In Mijn NS staat aangegeven dat ik "Service berichten" (sic) van NS per e-mail wil ontvangen.
De vraag van @dennisg kwam uit een ander topic. Je mag met Flex anderen mee laten reizen (behalve met Basic, maar dat is niet te controleren) dus dat is geen probleem.
Het ging er dus om dat je met een Flex (Basic of welk vorm dan ook) abonnement geen Samenreiskorting voor jezelf kunt laden. Bij andere abonnementen is dat normaal geen probleem (je reist toch meestal al met korting) maar bij Basic of Weekend Voordeel en geen korting doordeweeks is dus een tweede chipkaart nodig voorlopig.
En is er al iets meer bekend over het beschikbaar maken van samenreiskorting i.c.m. ns flex basis als je dus met iemand gaat samen reizen die een abonnement heeft.
Nee, en dat zal ook niet snel gebeuren want het 'product' Reizen op Rekening (voor heel het OV dus ook bus/tram/metro, wat Flex eigenlijk is) heeft voorrang op alle andere producten op de kaart, en handelt in feite alles af wat je met de kaart doet.
Er kan dus (technisch verhaal) eigenlijk nooit meer aanspraak gemaakt worden op het saldo van een kaart, wat dus wel nodig is voor Samenreiskorting want dan reis je op saldo namelijk (in de huidige vorm/implementatie).
Wellicht komt er een Flex-variant van Samenreiskorting ("ik reis met iemand mee dus 40% korting graag") maar dat is erg lastig te controleren/registreren. Kaartjes met korting uit een automaat zijn er ook al jarenlang niet meer. Afwachten dus.
Edit: Is inmiddels allemaal opgelost, via Mijn NS of de app kan je gewoon aangeven dat je met iemand meereist (en dus dalkorting 40% krijgt).
Ik vermoed dat het laden van een ICd toeslag ook op een andere manier geregistreerd wordt, maar dat is een vast bedrag dus zal minder lastig zijn.
Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".

https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html
"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"
Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
hoe werkt "Vergeet je een keer uit te checken, dan corrigeren we dat automatisch" ?
Zie artikel 15 van
de productvoorwaarden.
Dat kan het beste bij de vervoerder die het heeft ingehouden, Connexxion dus.
In Mijn NS zie ik bij OV historie dat een rit bij Connexxion (bus) tweemaal in rekening wordt gebracht.
Kan ik voor een correctie het beste contact opnemen met NS of met Connexxion?
Alvast bedankt!
Om even terug te komen op
deze reactie/vraag over BTM (en de twee daarop volgende reacties):
Ik lees net even de
voorwaarden van NS Flex en daar staat:
Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee? Bij uw Basisproduct kunt u Flex abonnementen afsluiten, niet alleen bij NS (NS Flex abonnementen – zie hierna onder 1), maar ook bij de andere vervoerders (BTM Flex abonnementen – zie hierna onder 2).
En bij 'zie hierna onder 2' staat:
2. BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro Een BTM Flex Abonnement is een overeenkomst die u afsluit bij NS Reizigers B.V. (NS). Ieder BTM Flex abonnement is een op zichzelf staande overeenkomst met betrekking tot het met korting kunnen reizen in het openbaar vervoer met de bus, tram en metro. U sluit deze overeenkomst af bij NS, maar de vervoerovereenkomst zelf, welke tot stand komt als u reist met de bus, tram en metro, komt tot stand tussen u en de betreffende bus, tram of metro vervoerder door in te checken per Rit en per vervoerder.
Ik vind dat nogal tegenstrijdig dus, of is er in de tussentijd iets veranderd en heb je dus geen tweede ov-chipkaart meer nodig omdat je toevallig een busabonnement hebt (welke dan ook)?
Ja, dit is een bekend probleem en KeolisBlauwnet is in ieder geval op de hoogte dus zal Arriva dat ook wel zijn. Conducteurs snappen het ook niet inderdaad, en soms weigeren poortjes je kaart.
Kijk ook even in je reishistorie bij
Mijn OV-chip of bij een kaartautomaat, want het schijnt dat er ook geen korting of vrij reizen berekend wordt (altijd voltarief) in de gevallen die ik gelezen heb, plus bij een overstap naar Blauwnet wordt opnieuw het instaptarief berekend (€ 0,90).
Ze hebben een online formulier om dit te corrigeren maar de link daarvan heb ik niet paraat.
Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm. Is dit een bekend probleem?
Perhaps a day or two longer, my bus rides with both Connexxion and Arriva also showed up within a few days, very convenient.
I also love this new 'realtime' overview of my travel costs:

Ah, that's cool for a metro ride made on Sunday to be visible already.
I guess some buses will take somewhat longer to show up (same as without Flex in My OV-chip).
They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?
Here's an example from the metro last sunday, this is in
Mijn NS Reishistorie:

You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.
Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a
My OV-chip account, although no prices will be listed.
Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)
With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
When you want to check your traveling record, it has to be done at:
https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/
NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.
Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.