Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Badge +3
Ik heb geen mail ontvangen over de factuur die op 6 augustus in Mijn NS verscheen, en waarvan het bedrag inmiddels is geïncasseerd. Van de factuur daarvoor ontving ik op 6 juli wel een mail. In Mijn NS staat aangegeven dat ik "Service berichten" (sic) van NS per e-mail wil ontvangen.
Badge +3
De vraag van @dennisg kwam uit een ander topic. Je mag met Flex anderen mee laten reizen (behalve met Basic, maar dat is niet te controleren) dus dat is geen probleem.

Het ging er dus om dat je met een Flex (Basic of welk vorm dan ook) abonnement geen Samenreiskorting voor jezelf kunt laden. Bij andere abonnementen is dat normaal geen probleem (je reist toch meestal al met korting) maar bij Basic of Weekend Voordeel en geen korting doordeweeks is dus een tweede chipkaart nodig voorlopig.
Badge +3

En is er al iets meer bekend over het beschikbaar maken van samenreiskorting i.c.m. ns flex basis als je dus met iemand gaat samen reizen die een abonnement heeft.


Nee, en dat zal ook niet snel gebeuren want het 'product' Reizen op Rekening (voor heel het OV dus ook bus/tram/metro, wat Flex eigenlijk is) heeft voorrang op alle andere producten op de kaart, en handelt in feite alles af wat je met de kaart doet.

Er kan dus (technisch verhaal) eigenlijk nooit meer aanspraak gemaakt worden op het saldo van een kaart, wat dus wel nodig is voor Samenreiskorting want dan reis je op saldo namelijk (in de huidige vorm/implementatie).

Wellicht komt er een Flex-variant van Samenreiskorting ("ik reis met iemand mee dus 40% korting graag") maar dat is erg lastig te controleren/registreren. Kaartjes met korting uit een automaat zijn er ook al jarenlang niet meer. Afwachten dus.

Edit: Is inmiddels allemaal opgelost, via Mijn NS of de app kan je gewoon aangeven dat je met iemand meereist (en dus dalkorting 40% krijgt).

Ik vermoed dat het laden van een ICd toeslag ook op een andere manier geregistreerd wordt, maar dat is een vast bedrag dus zal minder lastig zijn.

Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".


https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html

"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"

Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
Badge +3
hoe werkt "Vergeet je een keer uit te checken, dan corrigeren we dat automatisch" ?
Zie artikel 15 van de productvoorwaarden.
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan het beste bij de vervoerder die het heeft ingehouden, Connexxion dus.
Reputatie 1
In Mijn NS zie ik bij OV historie dat een rit bij Connexxion (bus) tweemaal in rekening wordt gebracht.
Kan ik voor een correctie het beste contact opnemen met NS of met Connexxion?
Alvast bedankt!
Badge +3
Om even terug te komen op deze reactie/vraag over BTM (en de twee daarop volgende reacties):

Ik lees net even de voorwaarden van NS Flex en daar staat:

Wat zijn Flex Abonnementen en wat kunt u er mee? Bij uw Basisproduct kunt u Flex abonnementen afsluiten, niet alleen bij NS (NS Flex abonnementen – zie hierna onder 1), maar ook bij de andere vervoerders (BTM Flex abonnementen – zie hierna onder 2).

En bij 'zie hierna onder 2' staat:

2. BTM Flex abonnementen voor bus, tram en metro Een BTM Flex Abonnement is een overeenkomst die u afsluit bij NS Reizigers B.V. (NS). Ieder BTM Flex abonnement is een op zichzelf staande overeenkomst met betrekking tot het met korting kunnen reizen in het openbaar vervoer met de bus, tram en metro. U sluit deze overeenkomst af bij NS, maar de vervoerovereenkomst zelf, welke tot stand komt als u reist met de bus, tram en metro, komt tot stand tussen u en de betreffende bus, tram of metro vervoerder door in te checken per Rit en per vervoerder.

Ik vind dat nogal tegenstrijdig dus, of is er in de tussentijd iets veranderd en heb je dus geen tweede ov-chipkaart meer nodig omdat je toevallig een busabonnement hebt (welke dan ook)?
Badge +3
Ja, dit is een bekend probleem en KeolisBlauwnet is in ieder geval op de hoogte dus zal Arriva dat ook wel zijn. Conducteurs snappen het ook niet inderdaad, en soms weigeren poortjes je kaart.

Kijk ook even in je reishistorie bij Mijn OV-chip of bij een kaartautomaat, want het schijnt dat er ook geen korting of vrij reizen berekend wordt (altijd voltarief) in de gevallen die ik gelezen heb, plus bij een overstap naar Blauwnet wordt opnieuw het instaptarief berekend (€ 0,90).

Ze hebben een online formulier om dit te corrigeren maar de link daarvan heb ik niet paraat.
Reputatie 2
Ik reisde net bij Blauwnet (Arriva) met mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas abonnement en de conducteur kon op zijn railpocket niet zien met wat voor reisproduct en in welke klasse in reis. Hij deed er totaal niet moeilijk over, hij vroeg zich enkel af hoe dat kwam. Bij het scannen van de kaart verschijnt er 'product onbekend' in het scherm. Is dit een bekend probleem?
Reputatie 2
Perhaps a day or two longer, my bus rides with both Connexxion and Arriva also showed up within a few days, very convenient.
I also love this new 'realtime' overview of my travel costs:

Badge +3
Ah, that's cool for a metro ride made on Sunday to be visible already.

I guess some buses will take somewhat longer to show up (same as without Flex in My OV-chip).
Reputatie 2

They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?

Here's an example from the metro last sunday, this is in Mijn NS Reishistorie:

Badge +3
You will pay your traveling fee for NS about ten days after the monthly expiration date. Tram, bus and metro are paid by your balance.
That is incorrect. With Flex, there is no need for balance in the entire public transport.

Bus, tram, metro transactions are not visible in Mijn NS (at the moment) but will appear on your monthly invoice. Alternatively (as Thom said) you can see them in a My OV-chip account, although no prices will be listed.

Door to door in Mijn NS is mainly for OV-fiets (bicycle) rental, storing your own bike and NS Zonetaxi.
Reputatie 2
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. :)

With NS Flex you should be able to check your traveling record from Bus, Tram and Metro on My NS under ''travel history - train'', so not under ''door to door'' (oddly enough). You don't have to go to ov-chipkaart.nl, as you can't see the costs of your trips there.
I received my monthly invoice about two days after the first month of my subscription ended, and the payment will automatically take place three days after the invoice.
You cannot combine a GVB subscription with NS Flex on the same OV Chipcard, but you can just get a separate OV chipcard and put your GVB subscription on that one.
Reputatie 7
Badge +4
When you want to check your traveling record, it has to be done at:

https://www.ov-chipkaart.nl/home-1.htm#/

NS van deur tot deur is not the right place, but I do understand your confusion.



Edit, thanks to Robert: You will pay your traveling fee for within ten days after the monthly expiration date.
Sorry for English speaking person here. I am very confused about NS Flex. The first question is that I cannot check my traveling record about Bus, Metro or Tram in the city except trein history. I check with my NS account (duur to duur) and I cannot see nothing there. The other question is about monthly invoice. Could you please tell me that the exact date and way I pay for my traveling fee? As I also have other subscriptions with GVB, do they work as combined together? I also called several times to NS customer. But they said they have no idea about NS Flex and they asked me to look help here. Thanks for your patience. -- A non- Dutch speaker who really needs help. 🙂
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Dat is 'm inderdaad 😃
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Hoe kom je bij 99 extra?
Badge +3
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Badge +3
Het valt me op dat de tarieven voor 1e klas Dal Vrij en Altijd Vrij nogal vreemd zijn:

Altijd Vrij: € 334 plus € 199 extra voor 1e klas (60% duurder, da's normaal)
Dal Vrij: € 103 plus € 99 extra voor 1e klas (96% duurder, daar zou je hooguit € 62 verwachten)
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal :)

Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Betekent die MCL-koppeling met de backoffice dat ook E-tickets kunnen worden gevalideerd?
Badge +3
Ik had die berichten wel gezien, maar je sprak over september, dus ik dacht dat het nog wel enige maanden zou duren. Maar misschien ging dat alleen over de zichtbaarheid van het abonnement en niet over de klasse? Mooi in ieder geval wel dat het nu al zo werkt, scheelt weer discussie in de trein met conducteurs die hun huiswerk niet hebben bijgehouden.

Reageer