Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

285 reacties

Badge +3
Goede vraag Robert!

Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.

Dank @Chiel NS dat is erg handig. Het wordt steeds aantrekkelijker voor die € 1,- extra per maand!
Goede vraag Robert!

Na een bestelling of wijziging kan je de komende 30 dagen niet meer wijzigen. Na een beëindiging zou je een paar dagen later alweer een nieuw abonnement kunnen kiezen.
Badge +3
Is er een maximum aan het aantal keer dat je kunt wisselen? Ik reis veel op actiekaartjes maar als die er niet zijn is Dal Voordeel wel handig.

Dus zou ik dan een maandje Dal Voordeel kunnen nemen voor € 5,- (haal ik er met één reis al uit) en dat een aantal keer per jaar kunnen doen als me dat toevallig zo uitkomt (bijv. vakantieperiodes), of is er een cool-off periode zoals nu, waarbij je hetzelfde abonnement pas na 2 maanden weer opnieuw kunt aanschaffen?
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet NS niet schrijven dat NS Flex wordt opengesteld voor alle reizigers.
Badge +3
Hieruit maak ik op dat NS Flex ook beschikbaar komt voor trouwe NS-klanten met een "oud" Voordeelurenabonnement.
Dan heb ik slecht nieuws voor je, vrees ik. In de adviesaanvraag aan het LOCOV schreef NS dat het Voordeelurenabonnement niet beschikbaar komt in combinatie met NS Flex. In zijn advies verzocht het LOCOV NS de grote groep houders van een Voordeelurenabonnement niet uit te sluiten, maar in zijn besluit gaf NS aan conform adviesaanvraag te besluiten omdat NS deze abonnementhouders juist wil verleiden over te stappen naar een ander abonnement.
Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.
Reputatie 2
Wordt het mogelijk om over te stappen naar een NS Flex maandabonnement als je op dat moment nog in het eerste jaar van een NS jaarabonnement zit (in mijn geval dal vrij), of moet je dan wachten totdat dat eerste jaar erop zit?
https://www.treinreiziger.nl/ns-verwacht-nieuwe-klanten-ns-flex/

Onder andere de nieuwe tarieven bij NS Flex worden in bovenstaande link genoemd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
Reputatie 6
Badge +2
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Een beetje strenger optreden (niet alleen maar wegsturen, zoals vaak gebeurt, maar wat extra in rekening brengen) tegen mensen die 2e klas betalen en 1e klas reizen kan inderdaad geen kwaad. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
http://nieuws.ns.nl/saldoloos-reizen-weer-een-stap-dichterbij/

Ruim drie maanden reizen ze nu al saldoloos, de 100 testers van NS Flex. En hun conclusie tot zover? De ervaringen van het reizen met NS Flex met de trein, bus, tram en metro zijn positief. Gemak, geen zorgen en geen gedoe waren een aantal van de woorden die de testers gebruikten op het speciale klantforum.Nooit meer na te hoeven denken over of er wel voldoende saldo op de OV-chipkaart staat geeft een onbezorgd gevoel. De testgroep groeit vanaf vandaag naar 500 reizigers.

De enthousiaste reacties zijn een aanmoediging voor de collega’s die dagelijks werken aan de ontwikkeling van NS Flex. Want NS Flex is nog niet af. Tijdens deze testperiode worden feedback en ervaringen van onze testers zo snel mogelijk vertaald naar concrete verbeteringen. Zo wordt voortaan bij een overstap naar NS Flex het resterende saldo op je OV-chipkaart automatisch verrekend op de eerste factuur.

Een andere belangrijke wens van de testers is om nog beter inzicht te krijgen in gemaakte reizen en de kosten daarvan. In Mijn NS staat al een uitgebreid overzicht van alle OV-reizen en kosten. Binnenkort wordt dit ook inzichtelijk in de NS-app. Ook komt er een kostenteller, zodat reizigers in één oogopslag kunnen zien hoeveel kosten er tot dan toe zijn gemaakt.

Met NS Flex reis je met de OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met de NS-app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Aanmelden voor NS Flex kan nog niet, nieuwe testers ontvangen hiervoor een uitnodiging. Nog heel even geduld dus: naar verwachting is NS Flex in de zomer van 2018 beschikbaar voor alle reizigers.
Badge +3
NS heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.

Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het is precies zoals de Consumentenorganisaties aangeven: er is geen enkele goede reden te bedenken waarom achteraf betalen niet zou kunnen worden gekoppeld aan het oude Voordeelurenabonnement. De enige reden is dat NS de houders van het oude Voordeelurenabonnement een beetje wil pesten door ze achter te stellen bij nieuwe abonnementsvormen.

Helaas voor NS zal dat allemaal weinig uitmaken. Ik heb zo'n vermoeden dat de 900.000 kaarthouders zo ongeveer tot hun dood hun oude rechten willen behouden. NS zit nog decennia met deze kaarthouders opgescheept. Dan kun je ze net zo goed betalen op rekening aanbieden.

In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Het enige verschil is dat ik geen €10 borg meer op mijn kaart hoef te hebben en niet meer hoef op te laden. Als ik zou willen, zou ik dat nu ook kunnen regelen door automatisch opladen te regelen. Wel zijn er een paar functies van NS Flex die wel handig zijn, met name het regelen van een klasseverhoging tijdens de rit.

Aan de andere kant zou het ook aanbieden van NS Flex aan de Voordeelurenkaarthouders wel een mooi gebaar zijn. Het gaat om mensen die vaak al decennia een Voordeelurenkaart hebben en bij ieder ander bedrijf als de ultieme vaste klant zouden worden gewaardeerd. Bij de ANWB word je Platinum-lid als je langer dan 25 jaar lid bent.
Reputatie 7
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?

Bijna 900 000 aldus het door Henk geciteerde stuk. Oei... dat zijn er inderdaad heel veel.
Toch is de logica van de NS hier enigszins te volgen: het VDU-abonnement is iets wat moet worden uitgefaseerd.
Ik had ook graag NS Flex achteraf betalen bij mijn Nationale Strippenkaart gehad, maar daar kan ik ook naar fluiten.
https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/
Reputatie 7
Het Voordeeluren abonnement wordt niet meer ondersteund in dit soort nieuwe processen, juist omdat NS een nieuwe slag wilde maken met het DalVoordeel abonnement. Het Voordeelurenabonnement blijft natuurlijk wel bestaan, maar we konden het niet meenemen in NS Flex. Begrijp goed dat dit dan een nieuw product zou worden: NS Flex Basis met het Voordeelurenabonnement 'supplement'. Het is 'mixed signals' om dit abonnement enerzijds niet meer aan te bieden als alleenstaand abonnement, maar anderzijds wel weer voor NS Flex beschikbaar te stellen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
Reputatie 7
Dat klopt, maar om dit product goed vorm te geven, is koppeling tussen de database van de verschillende vervoerders noodzakelijk. Een dergelijk verband kan uiteindelijk alleen maar meer producten als gevolg hebben.
De inconsistentie klopt dus, NS Flex kijken ze je bij andere vervoerders schaapachtig aan, en NS 'kijkt' of het mogelijk gaat worden om de BC om te gaan zetten naast NS Flex op deze nieuwe NS-backoffice (ja, ik noem het met opzet een NS-product). Mkay.

Persoonlijk verbaas ik mij erover dat NS de bal zo expliciet bij de andere vervoerders legt die dan ook maar mee moeten gaan doen, terwijl je juist zou verwachten dat men zich hard maakt voor het eigen product (NS Flex). Helaas hebben we dezelfde houding al eerder gezien bij de Businesscard en andere vervoerders (bepaalde CXX bussen bijvoorbeeld) die hier niet correct mee omgaan.
Reputatie 7
@Henk_NL Ik heb inmiddels terugkoppeling op jouw vragen. Vervolgvragen zijn meer dan welkom, uiteraard.

OV breed is door alle vervoerders besloten om voor achteraf betalen (reizen op rekening) gebruik te maken van een centrale backoffice. In deze centrale backoffice registeren we de abonnementen van de klant en ook de klasse. Doordat we de klasse registeren in een centrale backoffice in plaats van op de kaart is het mogelijk om online een klassewissel door te voeren.

Deze centrale backoffice is van het gehele OV en dus niet specifiek van of voor NS. Alle vervoerders hebben dan ook de mogelijkheid om een verbinding te maken met de centrale backoffice. NS heeft dit inmiddels gerealiseerd, maar het is aan de andere vervoerders om te bepalen wanneer zij hierop willen gaan aansluiten.

NS Flex is het eerste (en op dit moment ook nog het enige) product dat gebruik maakt van deze centrale backoffice. Maar er zullen ongetwijfeld meer producten volgen. Dit kunnen abonnementen van NS zijn of van de andere vervoerders. De Business Card is uiteraard een hele voor de hand liggende. Momenteel wordt bekeken wat nodig is om ook de Business Card aan te sluiten op de centrale backoffice. De mogelijkheden rondom klassewissel zijn dan ook gelijk. Uiteraard zullen we dit pas doen als we zeker weten of het voor NS Flex goed werkt en dat willen we eerst grondig met klanten beproeven.
Heb even gespeeld met een controleapparaat van Keolis.... Registratie is bij de businesscard inderdaad onmogelijk, en van NS Flex weet men nog helemaal niks. Werd bij het noemen van de naam schaapachtig aangekeken.

"Over de Businesscard doen we in de regel niet erg moeilijk overigens."
Goed om te horen, ik ben dus niet de enige gek hier. Dat zou dus wel betekenen dat andere vervoerders aangesloten zijn op de NS backoffice voor NS Flex. Dan mag de vlag uit! 😃
Badge +3
Het LOCOV heeft inmiddels een advies uitgebracht naar aanleiding van een adviesaanvraag van NS.

In zijn advies geeft het LOCOV aan de situatie waarbij men ervoor kan kiezen de meerkosten voor de eerste klas af te kopen in de vrij-reizenperiode, waarbij men dus bijvoorbeeld bij Dal Vrij standaard 1e klas incheckt bij reizen in de daluren en 2e klas in de spitsuren, verwarrend te vinden. Graag wil ik hier expliciet aangeven dat die mogelijk voor mij juist een van de grootste voordelen van NS Flex is. Ik zou het begrijpen als bij aanschaf een keuze gemaakt moet worden voor altijd 1e klas of altijd 2e klas, maar zou graag zien dat dan later alsnog bij een abonnement voor de 2e klas de 1e klas kan worden afgekocht voor de vrij-reizenperiode. Ik hoop dat het advies van het LOCOV er niet toe leidt dat de door mij gewenste mogelijkheid niet zal worden geboden.

Overigens heeft het LOCOV ook de inconsequentie opgemerkt van de upgrades naar de eerste klas bij andere vervoerders voor NS Flex en de NS Business Card. Het LOCOV verzoekt NS te bevestigen dat deze beperking bij NS Flex inderdaad niet geldt, en vervolgens om deze dan ook op te heffen voor de NS Business Card.
Reputatie 7
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Reputatie 6
Badge +2
betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)
Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis

Reageer