Skip to main content
Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.



Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.



NS Flex in het kort


  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.



Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?

NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.



Hoe stel ik een klassewissel in?

Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.

Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]



Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?

Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.



Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.

De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.



Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.
Hoe kom je bij 99 extra?
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Het valt me op dat de tarieven voor 1e klas Dal Vrij en Altijd Vrij nogal vreemd zijn:



Altijd Vrij: € 334 plus € 199 extra voor 1e klas (60% duurder, da's normaal)

Dal Vrij: € 103 plus € 99 extra voor 1e klas (96% duurder, daar zou je hooguit € 62 verwachten)
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal :)



Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Betekent die MCL-koppeling met de backoffice dat ook E-tickets kunnen worden gevalideerd?
Ik had die berichten wel gezien, maar je sprak over september, dus ik dacht dat het nog wel enige maanden zou duren. Maar misschien ging dat alleen over de zichtbaarheid van het abonnement en niet over de klasse? Mooi in ieder geval wel dat het nu al zo werkt, scheelt weer discussie in de trein met conducteurs die hun huiswerk niet hebben bijgehouden.
Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was 😪
Daar twijfelde ik ook niet aan, want ik had een e-mailbevestiging ontvangen.



Vanmiddag werd ik in de trein gecontroleerd met een check-in in de daluren. De conducteur liet me even zien wat hij zag: er stond keurig "Reizen op Rekening", en vrijwel meteen verscheen daarnaast "1e klas". Kennelijk is er al enige koppeling gerealiseerd tussen het apparaat van de conducteur en de backoffice. Ik had verwacht dat het net zo zou gaan als met een upgrade voor de Business Card, dat de conducteur zou moeten aangeven dat ik eerste klas reisde omdat hij het zelf niet kon zien.
Hmmm, dat schept natuurlijk enige verwarring. De prijs en ingangsdatum kloppen wel, dus dit moet goed gegaan zijn. Dunkt mij.
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.



Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:





En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:





Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
@daniellew Eigenlijk (nog) niet. Aangezien het NS Flex abonnement werkt via Reizen op Rekening en het studentenreisproduct met Reizen op Saldo, zal dit ongetwijfeld conflicten op leveren wanneer je incheckt. In hoeverre het later mogelijk gemaakt wordt om beide abonnementen te combineren op dezelfde kaart (zoals je nu bijvoorbeeld een studenten weekabonnement kan combineren met een NS Weekend Vrij abonnement) durf ik niet te zeggen, maar voor nu is dat af te raden. Mocht je toch graag het NS Flex abonnement willen proberen, dan kun je deze het beste bestellen op een nieuwe OV-chipkaart.
Ik vroeg mij af hoe NS Flex werkt in combinatie met een studentenreisproduct.
Een vraag aan NS flex gebruikers.




  1. Zijn de reizen en kosten die bij andere trein vervoerders worden gemaakt zichtbaar in de reishistorie van mijn NS?
  2. Kloppen de kosten van treinreizen altijd die eerst bij vervoerder A zijn gemaakt en daarna verder bij NS?

Voorbeeld om uit te leggen wat ik bij vraag 2 bedoel:



Deel 1 vervoerder A, losse reis is 1,93 EUR

Deel 2 NS, losse reis is 13,10 EUR

De totale reis van deel 1 en deel 2 samen, inclusief lange afstand korting op deel 2 is 13,73 EUR



Op een traject vrij factuur wordt vermeld (als deze correct is):

Deel 1 vervoerder A: 1,93 EUR

Deel 2 NS: 11,80 (13,73 - 1,93) EUR



Nu blijkt de laatste tijd dat dit niet altijd goed gaat bij traject vrij. Soms wordt er 1,93 + 13,10 in rekening gebracht, soms het correcte bedrag. In het laatste half jaar is dit 4x bij mij niet goed gegaan. Als het goed is, krijg ik het verschil binnenkort terug, maar het is wel omslachtig.



Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met NS flex op dit gebied.

Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50

Wat is nu slim om te doen?


Alleen bij Flex Basis en Weekend Voordeel betaal je € 10,- aanmeldkosten. Bij andere abonnementen zijn die kosten er niet en krijg je de ov-chipkaart er gratis bij.

Als je al een ov-chipkaart hebt (zonder abonnementen er op) gaat Flex direct bij het bestellen in (zodra je het op je kaart zet als bestelling bij een automaat of supermarkt).

Bij een nieuwe kaart is dat na een week (of zelf te bepalen ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst). Die week is wegens de levertijd van de (gratis) kaart.


Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?

Ja, dat kan, en dat volgt uit dit topic.
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij? Bij controle ziet men immers slechts ‘reizen op rekening’ en kan men niet controleren of ik een abonnement heb en dus mensen mee kan nemen met Samenreiskorting.
Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50



Wat is nu slim om te doen?
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.



Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Bij een voordeelabonnement (of vrij reizen abonnement met incheck op saldo buiten de spits) zou het instaptarief overigens € 10,00 moeten zijn. Of reis je (Flex Basis) altijd voltarief? Dan zou het vergelijkbaar zijn met een anonieme kaart of persoonlijke kaart zonder abonnement, waarbij het inderdaad € 20,00 is.



Maar goed, het staat natuurlijk raar zoals nu, want er wordt niets ingehouden omdat je reist op rekening i.p.v. op saldo. Lijkt me redelijk eenvoudig aan te passen.



Zo te lezen heb je Dal Vrij, omdat je zegt "100% korting of voltarief". Dat kun je dan zelf natuurlijk wel zien aan het tijdstip van inchecken of je betaalt of vrij reist, toch?
Inderdaad precies wat Henk zegt ☺️

ik heb bij het correct in- en uitchecken niks te maken met het correctietarief dus dat correctietarief hoeft ook niet tussen haakjes te worden getoond. Schept alleen maar verwarring. Ik moest erover nadenken wat het betekent. De gemiddelde treinreiziger zal denken dat er twintig euro wordt gefactureerd. Lijkt me niet de bedoeling.
Het feitelijke instaptarief wat van het saldo wordt ingehouden is 0, dus ja, 0.
Ik begrijp dat dit voor onduidelijkheid kan zorgen, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn om dit aan te passen. Hoe zou je dit graag aangepast zien? Naar €0,00?
Bedankt, duidelijk. Vind het persoonlijk onhandig richting de reiziger.



Verder kan ook de weergave van het correctietarief op de kaartautomaat bij transacties voor onduidelijkheid zorgen. Het lijkt net alsof er twintig euro wordt afgerekend. Is het een optie om de vermelding van deze twintig euro weg te laten als blijkt dat er correct in en uit is gecheckt?


Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?

Reageer