Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was 😪
Badge +3
Daar twijfelde ik ook niet aan, want ik had een e-mailbevestiging ontvangen.

Vanmiddag werd ik in de trein gecontroleerd met een check-in in de daluren. De conducteur liet me even zien wat hij zag: er stond keurig "Reizen op Rekening", en vrijwel meteen verscheen daarnaast "1e klas". Kennelijk is er al enige koppeling gerealiseerd tussen het apparaat van de conducteur en de backoffice. Ik had verwacht dat het net zo zou gaan als met een upgrade voor de Business Card, dat de conducteur zou moeten aangeven dat ik eerste klas reisde omdat hij het zelf niet kon zien.
Hmmm, dat schept natuurlijk enige verwarring. De prijs en ingangsdatum kloppen wel, dus dit moet goed gegaan zijn. Dunkt mij.
Badge +3
Ik heb braaf mijn maand uitgezeten en heb vanochtend mijn NS Flex Dal Vrij-abonnement omgezet naar een eerste klas-abonnement. Het is echter in Mijn NS niet goed te zien dat ik nu een abonnement voor de eerste klas heb en dat vind ik wel verwarrend.

Op het Dashboard staat bijvoorbeeld precies hetzelfde als voorheen:


En als ik klik op "Bekijk en wijzig abonnement", dan kan ik alleen uit de productprijs afleiden dat het gaat om een abonnement voor de eerste klas:


Voorstel: neem "1e klas" of "2e klas" op achter de abonnementsnaam, dus toon in mijn geval op beide pagina's "NS Flex Dal Vrij 1e klas".
@daniellew Eigenlijk (nog) niet. Aangezien het NS Flex abonnement werkt via Reizen op Rekening en het studentenreisproduct met Reizen op Saldo, zal dit ongetwijfeld conflicten op leveren wanneer je incheckt. In hoeverre het later mogelijk gemaakt wordt om beide abonnementen te combineren op dezelfde kaart (zoals je nu bijvoorbeeld een studenten weekabonnement kan combineren met een NS Weekend Vrij abonnement) durf ik niet te zeggen, maar voor nu is dat af te raden. Mocht je toch graag het NS Flex abonnement willen proberen, dan kun je deze het beste bestellen op een nieuwe OV-chipkaart.
Ik vroeg mij af hoe NS Flex werkt in combinatie met een studentenreisproduct.
Reputatie 4
Badge
Een vraag aan NS flex gebruikers.

  1. Zijn de reizen en kosten die bij andere trein vervoerders worden gemaakt zichtbaar in de reishistorie van mijn NS?
  2. Kloppen de kosten van treinreizen altijd die eerst bij vervoerder A zijn gemaakt en daarna verder bij NS?
Voorbeeld om uit te leggen wat ik bij vraag 2 bedoel:

Deel 1 vervoerder A, losse reis is 1,93 EUR
Deel 2 NS, losse reis is 13,10 EUR
De totale reis van deel 1 en deel 2 samen, inclusief lange afstand korting op deel 2 is 13,73 EUR

Op een traject vrij factuur wordt vermeld (als deze correct is):
Deel 1 vervoerder A: 1,93 EUR
Deel 2 NS: 11,80 (13,73 - 1,93) EUR

Nu blijkt de laatste tijd dat dit niet altijd goed gaat bij traject vrij. Soms wordt er 1,93 + 13,10 in rekening gebracht, soms het correcte bedrag. In het laatste half jaar is dit 4x bij mij niet goed gegaan. Als het goed is, krijg ik het verschil binnenkort terug, maar het is wel omslachtig.

Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met NS flex op dit gebied.
Badge +3

Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50

Wat is nu slim om te doen?


Alleen bij Flex Basis en Weekend Voordeel betaal je € 10,- aanmeldkosten. Bij andere abonnementen zijn die kosten er niet en krijg je de ov-chipkaart er gratis bij.

Als je al een ov-chipkaart hebt (zonder abonnementen er op) gaat Flex direct bij het bestellen in (zodra je het op je kaart zet als bestelling bij een automaat of supermarkt).

Bij een nieuwe kaart is dat na een week (of zelf te bepalen ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst). Die week is wegens de levertijd van de (gratis) kaart.

Badge +3
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij?
Ja, dat kan, en dat volgt uit dit topic.
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij? Bij controle ziet men immers slechts ‘reizen op rekening’ en kan men niet controleren of ik een abonnement heb en dus mensen mee kan nemen met Samenreiskorting.
Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50

Wat is nu slim om te doen?
Klopt, maar gewenning is dat ik het ook tijdens het inchecken zie. Maar als dat niet op de kaart staat, wordt het lastig om dat te tonen bij inchecken.

Ik ga de komende weken op zoek naar meer eigenaardigheden. Heb ik wat te doen tijdens het wachten op de trein.
Badge +3
Bij een voordeelabonnement (of vrij reizen abonnement met incheck op saldo buiten de spits) zou het instaptarief overigens € 10,00 moeten zijn. Of reis je (Flex Basis) altijd voltarief? Dan zou het vergelijkbaar zijn met een anonieme kaart of persoonlijke kaart zonder abonnement, waarbij het inderdaad € 20,00 is.

Maar goed, het staat natuurlijk raar zoals nu, want er wordt niets ingehouden omdat je reist op rekening i.p.v. op saldo. Lijkt me redelijk eenvoudig aan te passen.

Zo te lezen heb je Dal Vrij, omdat je zegt "100% korting of voltarief". Dat kun je dan zelf natuurlijk wel zien aan het tijdstip van inchecken of je betaalt of vrij reist, toch?
Inderdaad precies wat Henk zegt ☺️
ik heb bij het correct in- en uitchecken niks te maken met het correctietarief dus dat correctietarief hoeft ook niet tussen haakjes te worden getoond. Schept alleen maar verwarring. Ik moest erover nadenken wat het betekent. De gemiddelde treinreiziger zal denken dat er twintig euro wordt gefactureerd. Lijkt me niet de bedoeling.
Het feitelijke instaptarief wat van het saldo wordt ingehouden is 0, dus ja, 0.
Ik begrijp dat dit voor onduidelijkheid kan zorgen, maar weet niet wat de mogelijkheden zijn om dit aan te passen. Hoe zou je dit graag aangepast zien? Naar €0,00?
Bedankt, duidelijk. Vind het persoonlijk onhandig richting de reiziger.

Verder kan ook de weergave van het correctietarief op de kaartautomaat bij transacties voor onduidelijkheid zorgen. Het lijkt net alsof er twintig euro wordt afgerekend. Is het een optie om de vermelding van deze twintig euro weg te laten als blijkt dat er correct in en uit is gecheckt?

Op het moment van inchecken is dat niet bekent, op de kaart staat het namelijk niet. Verrekening volgens het juiste tarief vindt later plaats in de backoffice.
Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?
Badge +3
Vanwege mijn overstap van Dal Vrij naar NS Flex krijg ik de abonnementskosten voor de resterende (al betaalde) maanden van het abonnementsjaar terug:


In Mijn NS gaat er echter iets mis met een kommaatje:


(Gelukkig is het juiste bedrag inmiddels terugbetaald 😀)
Badge +3
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
Fijn, en voorspelbaar dus voor de bus, zoals ik al dacht.

Maar zet dat er dan niet zo neer op de site.. Nooit meer saldo nodig!

Of zet er gewoon bij "Als u met bus/tram/metro reist (GVB/RET/HTM etc) met uw huidige ov-chipkaart en een abonnement heeft, dan kunt/moet u een nieuwe ov-chipkaart erbij kopen".

Voor Basis of Weekend Vrij of een streekvervoerders-abonnement is dit helaas niet gratis...
Badge +3
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
Reputatie 7
Streekvervoer abonnementen worden niet opgenomen (vooralsnog) in de NS Flex abonnementen. Oplossing is om streekvervoer abonnementen op een andere OV-chipkaart te hebben dan het NS Flex abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
@Tochjo
Een interessante toelichting. Vooral jouw voorbeeld met eerste klas reizen is een interessante mogelijkheid die op geen enkele andere manier geboden wordt.

De meeste van mijn reizen zijn op het moment in de middagspits. Ik zou wel gek zijn om mijn Voordeelurenabonnement op te geven waarmee ik die reizen met 40% korting kan maken.
Badge +3
Ik ben inmiddels overgestapt op NS Flex Dal Vrij. Dat ging niet geheel zoals ik het had gewild. Tijdens de overstap kon ik als extra optie voor 27 euro extra "standaard 1e klas reizen". Ik wil graag in de daluren eerste klas reizen en daarbuiten tweede klas. Omdat ik weet dat ik bij een regulier Dal Vrij-abonnement op elk tijdstip eerste klas reis als ik een abonnement voor de eerste klas neem, ook in de spits, koos ik er niet voor om deze optie toe te voegen. Ik dacht dat ik later in Mijn NS wel de optie om alleen in de daluren eerste klas te reizen, zou kunnen aanzetten.

In Mijn NS zie ik nu het volgende:


Duidelijk; ik moest dus kennelijk wel kiezen voor de optie eerste klas voor 27 euro extra en dat betekent dan niet dat ik in de spitsuren ook eerste klas reis. Als ik die optie nu echter wil toevoegen, dan kan dat niet; ik kan mijn NS Flex-abonnement namelijk pas weer wijzigen vanaf 06-07-2018, staat er.

Prima verder, ik kan best een maand wachten, maar ik zou willen voorstellen om de tekst zo te herformuleren dat duidelijk is dat het bij de optie alleen gaat om eerste klas reizen in de afgekochte periode.

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van NS Flex is ten opzichte van automatisch opladen? Afgezien van (bijvoorbeeld) €20 die als dood geld op de OV-chipkaart staat?
Voor incidentele reizigers die korte reizen maken, scheelt het inderdaad het op de kaart moeten hebben staan van het instaptarief. Mijn voordeel zit vooral in het kunnen hebben van een NS Flex Dal Vrij-abonnement waarmee ik standaard eerste klas reis als ik incheck in de daluren en tweede klas als ik incheck in de spitsuren.

De prijzen zijn wel aangepast, ongeveer een euro meer.
Wat prijzen betreft verschilt het nogal voor welk abonnement je ernaar kijkt. Een maandabonnement Altijd Vrij is nu effectief 76 euro goedkoper geworden.

Reageer