Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Badge +3

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Op zich een goed idee om bij een incheck een regeltje te tonen ‘Tarief: Spits/Dal/Weekend’ (en bij een overstap gewoon ‘Overstap OK’ zoals nu). Dat voorkomt in ieder geval deels het probleem van te vroeg inchecken (bijv. om 18:24), of onverwachte kosten na langer dan 35 minuten uitgecheckt zijn.

Op een vrijdagavond kan een CiCo niet bepalen of ‘dal’ of ‘weekend’ van toepassing is, dus dan zal er ‘weekend’ getoond moeten worden.

Op zich ook geen probleem, want je betaalt voor ieder abonnement op vrijdagavond gewoon hetzelfde als in het weekend. Daar zullen dan wel weer vragen over komen, ook al is het verder een prima oplossing.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Is jouw abonnement al beëindigd? Anders kan je het beste even contact opnemen met onze Klantenservice, zodat een collega direct met je mee kan kijken in jouw gegevens. 

Mijn collega kan dan aangeven hoeveel er nog openstaat en op welk rekeningnummer je dit kunt overmaken. 

Reputatie 6
Badge +2

Bij het inchecken van mijn NS Flex Dal Vrij mis ik het tarief waarop ik reis heel erg. In plaats van ‘Reizen op rekening’ zou ik willen weten of ik met 100% korting of op vol tarief reis. Zou dit als tekst neergezet kunnen worden?


Het antwoord was " Op het moment van inchecken is dat niet bekend, op de kaart staat het namelijk niet.”

Wat wel zou kunnen is het vermelden wanneer de reis begonnen is (als je 35 minuten uitgecheckt bent geweest is dat veranderd omdat dan bij het inchecken een nieuwe reis begint, en als dat in de spits is reis je niet meer vrij). Deze tijd is niet afhankelijk van het abonnement, maar de reiziger kan nu wel aan die tijd zien of hij nog vrij reist. Een belangrijk nadeel van NS Flex zou daarmee verholpen zijn!

Aanvullend zou het ook mooi zijn als het tijdstip dat de reis begonnen is bij de kaartautomaat kan worden opgevraagd. Vaak kan dit wel door de reiziger worden berekend uit de transactiegegevens, maar dat is niet alleen lastiger en foutgevoelig, maar bij veel in- en uitchecken niet eens mogelijk.

Waar kan ik betalen als ns besluit mijn abo te beeindigen? 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex reis je op rekening en dat is ook wat je ziet wanneer je incheckt. Daar wordt niet weergegeven welk Flex abonnement je hebt. Wat je ziet is dus correct. 

Wil je wel ergens terug zien welk abonnement je hebt, dan is dat te zien in je MijnNS account.

Hoi ik heb een NS weekend vrij besteld en ook opgehaald maar er staat reizen op rekening?

Badge +3

Ik denk dat het bij een servicebalie ook wel lukt, op vertoon van een ID en bankpas.

Goedemiddag RoelandW. Het is helaas niet mogelijk voor de Klantenservice om een NS Flex rekeningnummer te wijzigen. Dit moet echt via je Mijn NS account, behalve in uitzonderlijke gevallen, waarvoor een verzoek ingedien kan worden naar een achterliggende afdeling.

Ik zou je echter wel willen adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice, gezien er mogelijk iets anders aan de hand is met je Mijn NS account wat de ‘crashende site’ veroorzaakt. Mijn collega's kunnen dan op zijn minst even mee kijken.

Onze Klantenserivce is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Ik zou graag willen dat ik de bankrekening van mijn abonnement zou kunnen wijzigen, zonder dat die site crashed.

 

Kan iemand dat regelen? Dit is om gek van te worden.

Goedemorgen, 

 

Wat jammer dat je je abonnement niet direct kon activeren en kon gebruiken. Onze klantenservice (bellen, chatten of via Twitter of Facebook) kan even met je meekijken en je helpen met restitutie. Hopelijk werkt bij je volgende reis je abonnement gewoon zoals hoort. 

 

 

Ik heb me geabonneerd voor de NS Flex Weekend Vrij vroeg in de ochtend om zaterdag 17 April, maar ik kon mijn abonnement niet ophalen bij dey station automaat. Dus gebruik ik mijn OV card te reizen aangezien ik moet snel de train gebruiken. Maar later haal ik de bestelen op bij een andere automaat bij een andere station. 

Ik wil alle geld die ik heb besteden op die train terug krijgen. Waarom bestel ik een packet maar betal ik nog Gewoon.

Ik wil graag weten hoe ik die Kan oplossen! 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?


Neem even telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Soms zet men bus/trein/metro uit bij mensen die een busabonnement hebben. Mogelijk kan dat het probleem.

Kan het zijn dat je het abonnement nop een bestaande kaart hebt gezet en niet bij een automaat geactiveerd hebt?

Reputatie 7
Badge +4

Is het op een oude kaart en heeft u een reizen op saldo-abonnement opgezegd? Dan moet u het abonnement eerst activeren op een automaat. Als u een nieuwe ov-chipkaart met Flex heeft genomen, zou het moeten werken.

 

Een geldig Flexabonnement vraagt niet om saldo. Er zijn maar een paar zeldzamesituaties waarbij dit zo is. Ik vrees dat u het activeren op het automaat bent vergeten. Of gaat het om Syntus Flex?

Ik heb een ns flex abonnement aangeschaft, maar toen ik met de bus wilde reizen kon ik niet inchecken, omdat er niet genoeg saldo op mijn ov stond. Hoe kan dit?

Goedemorgen lenyr. Welkom bij de NS Community.

Dat is vreemd. De optie ‘Ophalen bestelling' kan je niet selecteren nadat je je OV-chipkaart voor de lezer houdt? 

onderstaande bericht ontvangen: ‘Belangrijk: nog 2 stappen nodig voor de overstap naar NS Flex
 
• Verwijder uw oude abonnement van uw OV-chipkaart;
• Activeer uw nieuwe NS Flex.
 

Dit moet u doen vóór 3 november 2020 en kan bij de NS-kaartautomaat of een ophaalpunt voor de OV-chipkaart. Een NS-kaartautomaat vindt u op het station en een ophaalpunt staat in een supermarkt, boekhandel of instelling in uw buurt. Voer uw postcode in op ovchipkaart.nl om te zien waar u dichtbij terecht kunt.’

 

Echter bij de automaat, kan ik niet naar mijn bestellingen. ik krijg alleen een reactie dat mijn abonnement is verlopen..  

Welkom bij de Community, marsmariska.

Heb je bij de bestelling van het abonnement hetzelfde e-mailadres opgegeven als waar je Mijn NS account op geregistreerd staat of een ander e-mailadres?

Hallo,

Ik heb maandag een ns abonnement afgesloten. Met een nieuwe ov kaart. Ook heb ik een mail gekregen met een nieuw ns account maar nu heb ik er al 1. Hoe kan ik mijn abonnement op mijn al bestaande Mijn NS account zetten? Want hij staat er niet tussen en ik weet nu niet waar ik kan zien dat ik het abonnementen gekocht heb. Wel heb ik in de mail een bevestiging gekregen maar daar staat verder niks bij.

Groeten

Badge +3

Haha ik las nog even terug en zag de oude reacties van o.a. @Thom over upgraden na het inchecken.

Dat werkt dus perfect, maar heb je dus precies 15 minuten de tijd voor (zie andere topics daarover). Als je dus om 15:00 een klassewissel doet via Mijn NS of de app, dan worden alle inchecks of overstappen vanaf 14:45 op 1e klas afgerekend.

Reputatie 7
Badge +3

En bij de eerste keer inchecken wordt een basistarief gerekend, bij een tweede keer inchecken (als dat binnen 35 minuten na uitchecken is)  wordt dit niet gerekend.

Badge +3

Dat komt door het degressief tariefsysteem dat NS hanteert: de prijs per kilometer is lager voor langere reizen. Op 31 maart was Utrecht Centraal-Den Haag Centraal het tweede deel van een langere reis, en op 1 april was het het eerste deel van een langere reis. Daarom kostte dit specifieke traject meer op 1 april. Voor het traject Nijkerk-Utrecht Centraal was dat precies omgekeerd. Zoals u ziet, is de totaalprijs wel op beide dagen hetzelfde.

Merk op dat dit alleen zo werkt als er maximaal 35 minuten zit tussen het uitchecken voor het eerste deel van de reis en het inchecken voor het tweede deel van de reis. Als die tijd langer is, wordt het tweede deel gezien als een nieuwe reis, wat duurder is. In dat geval had u voor beide reizen in totaal 6,90 + 11,90 = 18,80 euro betaald.

Dit is overigens niet specifiek voor NS Flex; reizigers die op saldo reizen, ervaren dit ook.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

 

 

 


Dit hangt er vanaf of je van te voren nog gebruik gemaakt hebt van ander vervoer.

 

Ik heb NS Flex, maar waarom zit er verschil in prijs heen-en-weer tussen dezelfde stations?

Dat is toch vreemd?!

Bijvoorbeeld:

31/03: Vol tarief buiten de spits: Nijkerk - Utrecht Centraal = € 6,90

31/03: Vol tarief buiten de spits:Utrecht Centraal - Den Haag Centraal = € 10,40

01/04: Vol tarief buiten de spits: Den Haag Centraal - Utrecht Centraal = € 11,90

01/04: Vol tarief buiten de spits: Utrecht Centraal - Nijkerk = € 5,40

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3
The NS webpage is correct as your first link refers to Flex subscriptions and your second link to the classical (non-Flex) subscriptions. These are 2 different kind of subscriptions.
Regarding subscription changes:

Quick reminder that the NS webpage is not updated/incorrect.

This link (https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html) says:
  • You cannot schedule changes for the future
But this link (https://www.ns.nl/en/customer-service/making-changes/making-changes-to-season-tickets.html) says:

Delaying changes until later

If you want your change to take effect at a later date, in 3 months time for example, you can still activate it straight away. The change will be loaded onto your OV-chipkaart or NS-Business Card and processed in your contract, but will only apply from the date that you have specified.

I also asked one person at the Eindhoven central station and they confirmed me that you can change your subscription and the web service will ask for a date.


In the end, I tried to change my season ticket today (when I wanted the change the 1st of September) and the change was processed right away, losing my subscription for the remainder of the month, making me lose money in the process. And it is not possible to change my subscription again until one month later.

Be careful when you are changing season tickets, people!

Reageer