Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo, heb al eerder gevraagd kan ik er een regeling voor treffen

Waar wil je een regeling voor treffen? Als het om.betalingen gaat dan zul je bij de klantenservice moeten zijn. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Klantenservice is telefonisch, via chat, Facebook en Twitter te bereiken.

Hello Dear NS team
After 1 week expectation to receive my OV-chipcard based on my registration on NS product for bundle of 107.90 Euro, I have not received it yet and also in parallel I followed this case with OV-chipcard team.
Please support me to have it ASAP to avoid more incur losses.

Het referentienummer van uw bestelling is: R01_0214848716.

NS Flex:NS Flex Dal Vrij
Bestaat uit:
Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,60 per maand
Onbeperkt reizen buiten de spits, € 76,30 per maand
Vol tarief in de spits, € 0,00 per maand
Totaalprijs:€ 107,90 per maand
Looptijd contract:Doorlopend, maandelijks aanpasbaar
Ingangsdatum:31 augustus 2022

 

Thank you in advance for your consideration and support as always

 

Reputatie 2

Ik heb een algemene vraag over het wijzigen van mijn abonnement. Ik heb al sinds de 1e dag een NS Flex abonnement van 0 euro per maand. Ik was aan het kijken naar de mogelijkheden om te wijzigen in een ander abonnement. Ik zag echter dat ik ook kan overstappen van NS Flex zonder abonnement wat ik nu heb naar NS Flex basis. Weet iemand toevallig wat de verschillen zijn tussen deze abonnementen? Of is het enkel een nieuwe naam?

Badge +3

Hallo, heb al eerder gevraagd kan ik er een regeling voor treffen

Vast wel (of niet als je ooit nogal/veel te laat was met betalen)

https://www.ns.nl/klantenservice/contact (telefoon, chat, social media)

U kunt mijn betaling alsnog incasseren!: 

“Uit onze administratie blijkt dat de automatische incasso van factuur 440008855124 van 15 januari 2023 is gestorneerd.”

Groeten,

Frank van Vliet

Bankrekening: *verwijderd door moderator* t.mn.v. F.L. van Vliet

Hallo ik ben Gerda valk tel nr **** ik krijg rek van jullie van 67,20 voor mij abb verlenging maar ik heb jullie tijdje geleden gebeld om het om te zetten voor flex reizen wat is hier mis gegaan!!! Vr groet Gerda 

*Bericht aangepast door moderator

Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

It kind of looks like the usual busy period and backlog at OV-chipkaart.nl early september, holidays are over, (new) students need a new card for their student travel product. 

Contact NS customerservice for a solution.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt mijn betaling alsnog incasseren!: 

“Uit onze administratie blijkt dat de automatische incasso van factuur xxxxxxxxx van 15 januari 2023 is gestorneerd.”

Groeten,

Frank van Vliet

 

Dat kunnen wij hier niet. Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, wij kunnen niets met klantgegevens.

Bij deze openbare community kunnen wel anderen misbruik van uw gegevens maken. Het beste kunt u deze per direct verwijderen.

Dat kan via de 3 puntjes rechts.

Voor de betaling krijgt u een herinnering met gegevens hoe deze alsnog te betalen.

Badge +3
Het LOCOV heeft inmiddels een advies uitgebracht naar aanleiding van een adviesaanvraag van NS.

In zijn advies geeft het LOCOV aan de situatie waarbij men ervoor kan kiezen de meerkosten voor de eerste klas af te kopen in de vrij-reizenperiode, waarbij men dus bijvoorbeeld bij Dal Vrij standaard 1e klas incheckt bij reizen in de daluren en 2e klas in de spitsuren, verwarrend te vinden. Graag wil ik hier expliciet aangeven dat die mogelijk voor mij juist een van de grootste voordelen van NS Flex is. Ik zou het begrijpen als bij aanschaf een keuze gemaakt moet worden voor altijd 1e klas of altijd 2e klas, maar zou graag zien dat dan later alsnog bij een abonnement voor de 2e klas de 1e klas kan worden afgekocht voor de vrij-reizenperiode. Ik hoop dat het advies van het LOCOV er niet toe leidt dat de door mij gewenste mogelijkheid niet zal worden geboden.

Overigens heeft het LOCOV ook de inconsequentie opgemerkt van de upgrades naar de eerste klas bij andere vervoerders voor NS Flex en de NS Business Card. Het LOCOV verzoekt NS te bevestigen dat deze beperking bij NS Flex inderdaad niet geldt, en vervolgens om deze dan ook op te heffen voor de NS Business Card.

Mijn autistische dochter is vergeten in te checken zij heeft een ns flex abonnement. Nu krijg ik een mail waarin word gezegd dat er 50 euro correctietarief in rekening word gebracht einde van de maand. Huh??? Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen wat die eigenlijk betekent??

 

I think so momo, Thank you for your kind reply

Goed om te horen, ik ben dus niet de enige gek hier. Dat zou dus wel betekenen dat andere vervoerders aangesloten zijn op de NS backoffice voor NS Flex. Dan mag de vlag uit! 😃

Waarom moet ik het opgezegde abonnement in een automaat van mijn ov-chipkaart halen?? Ik woon in het buitenland en kan dit dus niet doen… Ik wil het graag weer activeren als ik weer in Nederland ben. In de tussentijd is het opgezegd en dan werkt het toch gewoon niet meer?

Badge +3

Bij NS Flex kunnen correctietarieven in rekening gebracht worden. Een correctietarief van 50 euro wordt in rekening gebracht als de conducteur bij controle vaststelt dat er wordt gereisd zonder ingecheckt te zijn. Zie deze pagina voor meer informatie over correctietarieven.

Wellicht is de klantenservice bereid om dit correctietarief ongedaan te maken. Daarvoor moet u rechtstreeks contact opnemen met hen en de situatie aan hen voorleggen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Goedemorgen HvM76. Welkom bij de NS Community en excuses voor de late beantwoording.

De wijziging dient binnen een maand bevestigd te worden bij de kaartautomaat. Als dat niet gebeurt blijven beide abonnementen lopen en zullen ook de kosten van het dal-abonnement in rekening worden gebracht.
Misschien dat je je OV-chipkaart naar een kennis/familielid in Nederland kan verzenden per post, dat diegene het doet? Als dat geen optie is wil ik je adviseren om contact te zoeken met de Klantenservice.

Heb even gespeeld met een controleapparaat van Keolis.... Registratie is bij de businesscard inderdaad onmogelijk, en van NS Flex weet men nog helemaal niks. Werd bij het noemen van de naam schaapachtig aangekeken.

"Over de Businesscard doen we in de regel niet erg moeilijk overigens."
Reputatie 7
Badge +3

Waarom moet ik het opgezegde abonnement in een automaat van mijn ov-chipkaart halen?? Ik woon in het buitenland en kan dit dus niet doen… Ik wil het graag weer activeren als ik weer in Nederland ben. In de tussentijd is het opgezegd en dan werkt het toch gewoon niet meer?

Zolang het abonnement op de kaart staat heb je een geldig abonnement, waarvoor eventueel kosten in rekening gebracht kunnen worden. Je kunt als je dat nog niet hebt gedaan omzetten naar flex basis. Je hoeft dan niet langs een automaat als je al eerder flex had en hebt geen kosten. Bij een op saldo abonnement zul je wel langs een automaat moeten of de kaart blokkeren.

Badge +3

Mijn autistische dochter is vergeten in te checken zij heeft een ns flex abonnement. Nu krijg ik een mail waarin word gezegd dat er 50 euro correctietarief in rekening word gebracht einde van de maand. Huh??? Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen wat die eigenlijk betekent??

Dat betekent dat ze onderweg gecontroleerd is en er niet (of bij de verkeerde vervoerder) ingecheckt was. Kan gebeuren… 

Neem contact op met de NS Klantenservice (telefoon, chat, X/Twitter of Facebook) om het recht te zetten, en kijk ook even op www.uitcheckgemist.nl voor een incheck bij verkeerde vervoerder want die kan je ook terug krijgen.

Reputatie 7
@Henk_NL Ik heb inmiddels terugkoppeling op jouw vragen. Vervolgvragen zijn meer dan welkom, uiteraard.

OV breed is door alle vervoerders besloten om voor achteraf betalen (reizen op rekening) gebruik te maken van een centrale backoffice. In deze centrale backoffice registeren we de abonnementen van de klant en ook de klasse. Doordat we de klasse registeren in een centrale backoffice in plaats van op de kaart is het mogelijk om online een klassewissel door te voeren.

Deze centrale backoffice is van het gehele OV en dus niet specifiek van of voor NS. Alle vervoerders hebben dan ook de mogelijkheid om een verbinding te maken met de centrale backoffice. NS heeft dit inmiddels gerealiseerd, maar het is aan de andere vervoerders om te bepalen wanneer zij hierop willen gaan aansluiten.

NS Flex is het eerste (en op dit moment ook nog het enige) product dat gebruik maakt van deze centrale backoffice. Maar er zullen ongetwijfeld meer producten volgen. Dit kunnen abonnementen van NS zijn of van de andere vervoerders. De Business Card is uiteraard een hele voor de hand liggende. Momenteel wordt bekeken wat nodig is om ook de Business Card aan te sluiten op de centrale backoffice. De mogelijkheden rondom klassewissel zijn dan ook gelijk. Uiteraard zullen we dit pas doen als we zeker weten of het voor NS Flex goed werkt en dat willen we eerst grondig met klanten beproeven.
De inconsistentie klopt dus, NS Flex kijken ze je bij andere vervoerders schaapachtig aan, en NS 'kijkt' of het mogelijk gaat worden om de BC om te gaan zetten naast NS Flex op deze nieuwe NS-backoffice (ja, ik noem het met opzet een NS-product). Mkay.

Persoonlijk verbaas ik mij erover dat NS de bal zo expliciet bij de andere vervoerders legt die dan ook maar mee moeten gaan doen, terwijl je juist zou verwachten dat men zich hard maakt voor het eigen product (NS Flex). Helaas hebben we dezelfde houding al eerder gezien bij de Businesscard en andere vervoerders (bepaalde CXX bussen bijvoorbeeld) die hier niet correct mee omgaan.
Reputatie 7
Dat klopt, maar om dit product goed vorm te geven, is koppeling tussen de database van de verschillende vervoerders noodzakelijk. Een dergelijk verband kan uiteindelijk alleen maar meer producten als gevolg hebben.
Reputatie 7
Het Voordeeluren abonnement wordt niet meer ondersteund in dit soort nieuwe processen, juist omdat NS een nieuwe slag wilde maken met het DalVoordeel abonnement. Het Voordeelurenabonnement blijft natuurlijk wel bestaan, maar we konden het niet meenemen in NS Flex. Begrijp goed dat dit dan een nieuw product zou worden: NS Flex Basis met het Voordeelurenabonnement 'supplement'. Het is 'mixed signals' om dit abonnement enerzijds niet meer aan te bieden als alleenstaand abonnement, maar anderzijds wel weer voor NS Flex beschikbaar te stellen.
Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

In de meeste communicatie (zoals de webshop en pagina over de mogelijkheid om mensen met Samenreiskorting mee te nemen) heeft de laatste tijd Flex Basis juist weer de voorkeur. Dat is dus wat @Alex206 ziet.

Op de factuur staat het (nog) wel als NS Flex zonder abonnement, maar in feite is het een (doorlopend) gratis abonnement, want het staat als product op je kaart en je krijgt maandelijks een factuur. Vergelijk OV-fiets (dat overigens niet op een kaart staat, en alleen een factuur als er kosten gemaakt zijn).

Je zou het ook nog kunnen omschrijven als een abonnement dat nooit 20/40/100% korting kent. Basis is (mijn mening) dus ‘makkelijker’, RET noemde zoiets ‘ABC’ (achteraf betalen consumenten).

https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/

Reageer