Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

386 reacties

Reputatie 7
Dat klopt, maar om dit product goed vorm te geven, is koppeling tussen de database van de verschillende vervoerders noodzakelijk. Een dergelijk verband kan uiteindelijk alleen maar meer producten als gevolg hebben.
Reputatie 7
Het Voordeeluren abonnement wordt niet meer ondersteund in dit soort nieuwe processen, juist omdat NS een nieuwe slag wilde maken met het DalVoordeel abonnement. Het Voordeelurenabonnement blijft natuurlijk wel bestaan, maar we konden het niet meenemen in NS Flex. Begrijp goed dat dit dan een nieuw product zou worden: NS Flex Basis met het Voordeelurenabonnement 'supplement'. Het is 'mixed signals' om dit abonnement enerzijds niet meer aan te bieden als alleenstaand abonnement, maar anderzijds wel weer voor NS Flex beschikbaar te stellen.
Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

In de meeste communicatie (zoals de webshop en pagina over de mogelijkheid om mensen met Samenreiskorting mee te nemen) heeft de laatste tijd Flex Basis juist weer de voorkeur. Dat is dus wat @Alex206 ziet.

Op de factuur staat het (nog) wel als NS Flex zonder abonnement, maar in feite is het een (doorlopend) gratis abonnement, want het staat als product op je kaart en je krijgt maandelijks een factuur. Vergelijk OV-fiets (dat overigens niet op een kaart staat, en alleen een factuur als er kosten gemaakt zijn).

Je zou het ook nog kunnen omschrijven als een abonnement dat nooit 20/40/100% korting kent. Basis is (mijn mening) dus ‘makkelijker’, RET noemde zoiets ‘ABC’ (achteraf betalen consumenten).

https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Reputatie 7
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?

Bijna 900 000 aldus het door Henk geciteerde stuk. Oei... dat zijn er inderdaad heel veel.
Toch is de logica van de NS hier enigszins te volgen: het VDU-abonnement is iets wat moet worden uitgefaseerd.
Ik had ook graag NS Flex achteraf betalen bij mijn Nationale Strippenkaart gehad, maar daar kan ik ook naar fluiten.
Badge +3

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Als je al een nieuwe kaart hebt, en dat niet gedaan hebt via een kaartvernieuwing, dan via de Klantenservice (telefoon, chat of social media).

Heb je de kaart wel op de juiste manier vernieuwd, dan staat NS Flex er gewoon op. Koppel de kaart aan je Mijn NS account of zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm bij OV-chipkaart. NS Flex staat op de kaart als ‘Reizen op Rekening NS’ (voor trein en meestal ook bus/tram/metro).

Reputatie 7
Badge +3
Het is precies zoals de Consumentenorganisaties aangeven: er is geen enkele goede reden te bedenken waarom achteraf betalen niet zou kunnen worden gekoppeld aan het oude Voordeelurenabonnement. De enige reden is dat NS de houders van het oude Voordeelurenabonnement een beetje wil pesten door ze achter te stellen bij nieuwe abonnementsvormen.

Helaas voor NS zal dat allemaal weinig uitmaken. Ik heb zo'n vermoeden dat de 900.000 kaarthouders zo ongeveer tot hun dood hun oude rechten willen behouden. NS zit nog decennia met deze kaarthouders opgescheept. Dan kun je ze net zo goed betalen op rekening aanbieden.

In de praktijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Het enige verschil is dat ik geen €10 borg meer op mijn kaart hoef te hebben en niet meer hoef op te laden. Als ik zou willen, zou ik dat nu ook kunnen regelen door automatisch opladen te regelen. Wel zijn er een paar functies van NS Flex die wel handig zijn, met name het regelen van een klasseverhoging tijdens de rit.

Aan de andere kant zou het ook aanbieden van NS Flex aan de Voordeelurenkaarthouders wel een mooi gebaar zijn. Het gaat om mensen die vaak al decennia een Voordeelurenkaart hebben en bij ieder ander bedrijf als de ultieme vaste klant zouden worden gewaardeerd. Bij de ANWB word je Platinum-lid als je langer dan 25 jaar lid bent.

LEuk hoor NS flex, maar er staat dat ze automatisch opladen nu uitgezet hebben, ik reis ook met de bus en heb dit hiervoor nodig. Betekend dit dat jullie het ook voor de bus uitgezet hebben?

 

Groeten

Begrijpt iemand waarom ik saldo moet hebben op mijn OV-kaart terwijl na de reis de kosten daarvan automatisch worden afgeschreven van mijn bankrekening?

Automatisch saldo laden wordt dan inderdaad uitgezet. Als je NS Flex via de website hebt besteld dan zit hier echter wel automatisch Reizen op Rekening voor trein, bus, tram en metro bij. Je hoeft dus geen saldo te laden, ook niet voor de bus. Dit wordt automatisch via je volgende factuur afgeschreven. Heel verschillend is dat dus niet. Heb je een busabonnement, waar je dit voor nodig hebt, toevallig?

Reputatie 6
Badge +2

Hi JohMA en welkom bij de NS Community! 
Als dit om een treinreis gaat, lijkt het alsof jouw NS Flex abonnement niet goed op de kaart staat. Ik raad je aan om jouw abonnement even na te laten kijken door onze klantenservice.

Hello, I have been sent an email and this is what it reads.

Please what is the meaning of this? 

Dear Mr Nyanor,
 
On November 29, 2023, a train journey was made without valid travel rights with card **** **** **** 6510 of MAN Nyanor.

The correction fee of €50.00 will be charged on the next invoice.
 
Do you have any questions?
We are happy to help you. View on NS Customer Service or ask your question on the NS Community .
 
Yours sincerely,
 
Lieneke Bouma
Head of NS Customer Service
Reputatie 7
Badge +3
http://nieuws.ns.nl/saldoloos-reizen-weer-een-stap-dichterbij/

Ruim drie maanden reizen ze nu al saldoloos, de 100 testers van NS Flex. En hun conclusie tot zover? De ervaringen van het reizen met NS Flex met de trein, bus, tram en metro zijn positief. Gemak, geen zorgen en geen gedoe waren een aantal van de woorden die de testers gebruikten op het speciale klantforum.Nooit meer na te hoeven denken over of er wel voldoende saldo op de OV-chipkaart staat geeft een onbezorgd gevoel. De testgroep groeit vanaf vandaag naar 500 reizigers.

De enthousiaste reacties zijn een aanmoediging voor de collega’s die dagelijks werken aan de ontwikkeling van NS Flex. Want NS Flex is nog niet af. Tijdens deze testperiode worden feedback en ervaringen van onze testers zo snel mogelijk vertaald naar concrete verbeteringen. Zo wordt voortaan bij een overstap naar NS Flex het resterende saldo op je OV-chipkaart automatisch verrekend op de eerste factuur.

Een andere belangrijke wens van de testers is om nog beter inzicht te krijgen in gemaakte reizen en de kosten daarvan. In Mijn NS staat al een uitgebreid overzicht van alle OV-reizen en kosten. Binnenkort wordt dit ook inzichtelijk in de NS-app. Ook komt er een kostenteller, zodat reizigers in één oogopslag kunnen zien hoeveel kosten er tot dan toe zijn gemaakt.

Met NS Flex reis je met de OV-chipkaart in het hele OV, maar betaal je met een factuur achteraf. Met de NS-app kunnen reizigers opties aan- en uitzetten. Zo kun je onderweg upgraden naar de eersteklas of maandelijks je abonnement aanpassen aan je actuele reisgedrag.

Aanmelden voor NS Flex kan nog niet, nieuwe testers ontvangen hiervoor een uitnodiging. Nog heel even geduld dus: naar verwachting is NS Flex in de zomer van 2018 beschikbaar voor alle reizigers.
Reputatie 7
Badge +3

Hi MaxwellNyanor,

It means a conductor checked your card and noticed you did not check-in. This results in a “correction fee” of € 50. If you forgot to check-in and this is the first time, you should contact Customer Service by phone (030-7515155), chat, Facebook or X. They may be willing to cancel the fee.

Reputatie 6
Badge +2
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Een beetje strenger optreden (niet alleen maar wegsturen, zoals vaak gebeurt, maar wat extra in rekening brengen) tegen mensen die 2e klas betalen en 1e klas reizen kan inderdaad geen kwaad. bijdragevandennis
Badge +3

Automatisch saldo laden wordt uitgezet omdat anders het saldo niet van de kaart verwijderd kan worden.

Daar ontkom je niet aan , en moet je zelf ook doen voordat je het saldo van een kaart uit kunt laten betalen bij een balie.

Het zou handig zijn om bij het bestellen van NS Flex zonder bus/tram/metro het saldo en automatisch opladen met rust te laten.

Heb je Flex BTM zelf laten verwijderen (waardoor je weer saldo nodig hebt voor bijv. bus) dan kan je automatisch opladen gewooon weer aan zetten via de website van ov-chipkaart of bij een oplaadpunt in een supermarkt.

https://www.treinreiziger.nl/ns-verwacht-nieuwe-klanten-ns-flex/

Onder andere de nieuwe tarieven bij NS Flex worden in bovenstaande link genoemd.

Ik heb mijn flex abonnement opgezegd maar wordt verzocht om de ov chipkaart te scannen maar ik woon in het buitenland. Hoe kan ik de opzegging definitief maken vanuit het buitenland?

Reputatie 2
Wordt het mogelijk om over te stappen naar een NS Flex maandabonnement als je op dat moment nog in het eerste jaar van een NS jaarabonnement zit (in mijn geval dal vrij), of moet je dan wachten totdat dat eerste jaar erop zit?

Ik heb mijn flex abonnement opgezegd maar wordt verzocht om de ov chipkaart te scannen maar ik woon in het buitenland. Hoe kan ik de opzegging definitief maken vanuit het buitenland?

Door contact op te nemen via de Klantenservice. Ik heb het pas via de chat gedaan. De medewerker beweerde dat het niet kon, maar toen ik zei dat een andere medewerker mij had verteld dat het wèl kon, bleek het alsnog mogelijk. 

Regarding subscription changes:

Quick reminder that the NS webpage is not updated/incorrect.

This link (https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html) says:
  • You cannot schedule changes for the future
But this link (https://www.ns.nl/en/customer-service/making-changes/making-changes-to-season-tickets.html) says:

Delaying changes until later

If you want your change to take effect at a later date, in 3 months time for example, you can still activate it straight away. The change will be loaded onto your OV-chipkaart or NS-Business Card and processed in your contract, but will only apply from the date that you have specified.

I also asked one person at the Eindhoven central station and they confirmed me that you can change your subscription and the web service will ask for a date.


In the end, I tried to change my season ticket today (when I wanted the change the 1st of September) and the change was processed right away, losing my subscription for the remainder of the month, making me lose money in the process. And it is not possible to change my subscription again until one month later.

Be careful when you are changing season tickets, people!
Badge +3
Hieruit maak ik op dat NS Flex ook beschikbaar komt voor trouwe NS-klanten met een "oud" Voordeelurenabonnement.
Dan heb ik slecht nieuws voor je, vrees ik. In de adviesaanvraag aan het LOCOV schreef NS dat het Voordeelurenabonnement niet beschikbaar komt in combinatie met NS Flex. In zijn advies verzocht het LOCOV NS de grote groep houders van een Voordeelurenabonnement niet uit te sluiten, maar in zijn besluit gaf NS aan conform adviesaanvraag te besluiten omdat NS deze abonnementhouders juist wil verleiden over te stappen naar een ander abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet NS niet schrijven dat NS Flex wordt opengesteld voor alle reizigers.
Badge +3
Is er een maximum aan het aantal keer dat je kunt wisselen? Ik reis veel op actiekaartjes maar als die er niet zijn is Dal Voordeel wel handig.

Dus zou ik dan een maandje Dal Voordeel kunnen nemen voor € 5,- (haal ik er met één reis al uit) en dat een aantal keer per jaar kunnen doen als me dat toevallig zo uitkomt (bijv. vakantieperiodes), of is er een cool-off periode zoals nu, waarbij je hetzelfde abonnement pas na 2 maanden weer opnieuw kunt aanschaffen?

Reageer