NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Ik heb vorige week een NS Flex "weekend gratis" abonnement gekocht met een OV chipkaart die binnen 5 werkdagen bezorgd zou worden. Nu gaat mijn abonnement morgen in, de dag dat ik zou reizen, terwijl de ov kaart nog steeds niet bezorgd is. Daardoor moet ik morgen dus dubbele reiskosten maken, terwijl ik gewoon betaald heb voor dit abonnement dat morgen ingaat. Is er een manier waarop ik alsnog op mijn abonnement kan reizen en dus niet 2x zoveel geld kwijt ben?

Reputatie 7
Badge +3

Daarvoor kun je contact opnemen met de klantenservice. Dit kan telefonisch, via chat , Twitter of Facebook.

Badge +3

Q3 (3e kwartaal) staat bekend om te late leveringen van ov-chipkaarten.

Dus die zal dinsdag wel komen (maandag geen postbezorging). Tot die tijd zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

Ik heb zojuist een abonnement “Traject vrij” gekocht en in de bevestiging stond dat dit abonnement vandaag ingaat. Nu moet ik dit abonnement echter nog wel op mijn ov chipkaart zetten, alleen moet ik daarvoor wachten op een bevestigingsmail, voordat ik dit daadwerkelijk kan doen bij een automaat. Weet iemand hoe snel dit gaat, aangezien ik morgen vroeg de trein moet pakken op het desbetreffende abonnement.

 


zojuist de mail met daarin de bevestiging gekregen dat ik mijn abonnement kan ophalen bij een automaat, mijn vraag vervalt bij deze.

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen binnen een uur, vaak zelfs sneller.

Kijk anders even in je MijnNS account bij die kaart bij “Tonen op te halen producten". 

Hello Dear NS team
After 1 week expectation to receive my OV-chipcard based on my registration on NS product for bundle of 107.90 Euro, I have not received it yet and also in parallel I followed this case with OV-chipcard team.
Please support me to have it ASAP to avoid more incur losses.

Het referentienummer van uw bestelling is: R01_0214848716.

NS Flex:NS Flex Dal Vrij
Bestaat uit:
Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,60 per maand
Onbeperkt reizen buiten de spits, € 76,30 per maand
Vol tarief in de spits, € 0,00 per maand
Totaalprijs:€ 107,90 per maand
Looptijd contract:Doorlopend, maandelijks aanpasbaar
Ingangsdatum:31 augustus 2022

 

Thank you in advance for your consideration and support as always

 

Reputatie 7
Badge +3

It kind of looks like the usual busy period and backlog at OV-chipkaart.nl early september, holidays are over, (new) students need a new card for their student travel product. 

Contact NS customerservice for a solution.

I think so momo, Thank you for your kind reply

Hello! I have ordered two Ov Chipkaart cards with a subscription of 31.60 each and they have not arrived at my address. The payments have already been made to our account and we should use the cards. We called but got no answer. How can we request a new card or a refund as we cannot use the service? Thank you. Greetings!

Reputatie 7
Badge +3

The same answer as I gave a week ago to Amir applies, contact NS customer service.

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Controle gehad en 1e klas gereisd?

Reputatie 7
Badge +3

Zonder geldig reisrecht gebruik maken van de eerste klas is een correctietarief van €20.

Mogelijk is het reizen tegen de reisrichting in, dat is wel €50. Of toch een keer vergeten in te checken of bij een poortje van een andere vervoerder. 

Goedemiddag Moe Myin. Zonder jouw gegevens in te zien is het enkel speculatie wat er zou kunnen zijn gebeurd. De Community heeft helaas geen toegang tot die gegevens, dit is een platform waar reizigers elkaar kunnen helpen. Helaas is dat bij jouw vraag niet mogelijk. Ik wil je adviseren om met onze Klantenservice contact op te nemen. Deze zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media of chat. De contactdetails daarvan kun je hier vinden.

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al flex had voor deze wijziging, hoef je  niets meer op te halen bij een automaat. Reizen op rekening geeft aan dat je met flex reist

 

Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al NS Flex had hoef je na een wijziging niet langs een automaat. En dat heb je, want Reizen op Rekening is NS Flex.

Welk abonnement er actief is kan je zien in Mijn NS (website), niet in de NS app.

Als ik van 2e klas naar 1e klas wissel, krijg ik extra vragen: “alleen vandaag”, "tot datum x", of "permanent".

Standaard reis ik 1e klas. Als ik een dagje met iemand anders meereis die 2e klas reist, kan ik bij de klassewissel van 1e naar 2e klas niets kiezen. Dus ben ik dan opeens permanent 2e klasreiziger. Waarom krijg ik daar niet dezelfde keuzemogelijkheden?

Is onhandig en klantonvriendelijk, want nu moet ik er zelf weer aan denken om hem op 1e klas te zetten (en zit ik wellicht eens “onbevoegd” in 1e klas als ik dat vergeet).

Waar doe je dit? Bij een kaartautomaat of in de app?

Badge +3

Allereerst is dat knopje/shuifje in Mijn NS of de NS app alleen van toepassing op reizen waar je een ritprijs voor betaalt, dus niet op reizen met Dal/Weekend Vrij binnen je vrij reizen periode).

Heb je zo’n abonnement (1e klas) dan doet het dus verder weinig, tenzij je in de spits reist/incheckt en daarvoor niet de hoofdprijs wilt betalen.

Bij wisselen naar 1e klas krijg je inderdaad die drie opties, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke je kiest want je kunt alsnog op elk gewenst moment weer naar 2e klas wisselen.

Die (eerste twee) opties zijn dus bedoeld zodat je het niet ‘vergeet’ waardoor je op een later moment onbedoeld meer kosten maakt (1e klas is immers 67% duurder dan dezelfde reis 2e klas)!

Voor (terug)wisselen naar 2e klas zijn die opties niet echt nodig want het levert je geen onverwachte kosten op als het op 2e klas staat, afgezien van correctietarieven als je (toch) 1e klas gaat reizen terwijl het (vergeten) nog op 2e klas staat.

Voor de rest kan je het 15 minuten na een 2e klas incheck alweer op 1e klas zetten, dus dat zou zelfs tijdens de reis met iemand anders kunnen.

Ik gebruik het in de app (flex & dalvrij abonnement). Ik vind het WEL vervelend dat, als ik 1e klas reis, mijn kaart/app nog op 2e klas staat, omdat ik vergeten ben om weer terug op 1e klas te zetten, en dat dus niet automatisch gebeurt, zoals de andere kant op klassewisselen. En 15 minuten na incheck is ook te kort, soms ontdek je het pas als de conducteur langs komt, na een half uur… Lullig…

App is dus gewoon ondoordacht geprogrammeerd.

 

Badge +3

Die 15 minuten voor een 2→1 wissel is bedoeld voor reizigers die wegens drukte of andere reden willen ‘upgraden’ naar 1e klas.

Vaste 1e klas reizigers (die daarvoor per reis betalen) zullen wellicht soms 2e klas willen reizen, zoals met iemand meereizen die geen 1e klas heeft of wil. Dat kan je dan voorafgaand aan je reis doen.

Tja, het kan natuurlijk gebeuren dat je met een 1e klas incheck iemand tegenkomt op het perron of in de trein waardoor je voldoende hebt aan 2e klas (of als je moet staan!)…

De algemene voorwaarden zeggen trouwens niets over het verschil tussen een 2→1 en 1→2 klassewissel, dus formeel zou je ook 15 minuten moeten krijgen om naar 2e klas te wisselen.

Overigens heeft dat niets met de NS app te maken, via de Mijn NS website werkt het precies hetzelfde. En met 1e klas Dal Vrij is die klasse-instelling alleen van toepassing bij reizen (incheck) in de spits.

Zit je in de spits 1e klas (waar je dus 67% meer voor zou betalen) met een 2e klas incheck dan volgt bij controle een correctie van €20.

Maar ik snap je punt, het zou beide kanten op moeten werken, dus een dagje 2e klas hetzelfde als een dagje 1e klas (en dan morgen ‘automatisch terug’ op de vorige instelling).

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Badge +3

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Dat noemde ik al, want volgens de (Flex) voorwaarden zou dat inderdaad gewoon mogelijk moeten zijn, in ieder geval die wissel binnen 15 minuten na incheck. Is een ander topic over.

Dat zijn dan wel twee verschillende dingen maar als het de ene kant op wel werkt en de andere kant niet…

Maar goed, het is het verschil tussen ‘ik wil tijdelijk meer betalen’ (dagje/periode 1e klas) en ‘ik wil graag vanzelf weer de volle mep betalen’ (na een dagje/periode 2e klas) 😅

Begrijpt iemand waarom ik saldo moet hebben op mijn OV-kaart terwijl na de reis de kosten daarvan automatisch worden afgeschreven van mijn bankrekening?

Reageer