Skip to main content
Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.



Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.



NS Flex in het kort


  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.



Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?

NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.



Hoe stel ik een klassewissel in?

Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.

Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]



Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?

Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.



Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.

De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.



Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

Klopt inderdaad. Wel jammer dat het zo moet. En dat alleen omdat iemand heeft bedacht dat die twee abonnementen niet op 1 kaart mogen staan. 10 maanden lang was dat geen probleem. Ga het wel missen. Ik vond het wel comfortabel met NS Flex Basis: de wetenschap dat je altijd kunt reizen.

Als alternatief voor Flex Basis om altijd te kunnen reizen is automatisch saldo laden (10 euro per keer is voldoende):

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen


QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Volgens mij geeft NS aan dt het binnen een uur is. Mijn ervaring is dat het sneller is. Eerst binnen enkele minuten een mail van NS om te bevestigen dat het abonnement beëindigd is, daarna (bij mij 13 minuten later) dat je de beëindiging van NS Flex definitief kan maken bij een NS-kaartautomaat. Je krijgt dus 2 mails erover. 

Klopt inderdaad. Wel jammer dat het zo moet. En dat alleen omdat iemand heeft bedacht dat die twee abonnementen niet op 1 kaart mogen staan. 10 maanden lang was dat geen probleem. Ga het wel missen. Ik vond het wel comfortabel met NS Flex Basis: de wetenschap dat je altijd kunt reizen.

Het wordt tijd dat alle abonnementen in beheer van translink gaan komen zodat alles weer combineerbaar wordt..


Het wordt tijd dat alle abonnementen in beheer van translink gaan komen zodat alles weer combineerbaar wordt..

Q-Park ondersteunt tegenwoordig NS Flex (parkeren op rekening), zie P+R in de NS app (bij Meer → Mijn NS) of https://www.ns.nl/deur-tot-deur/parkeer-en-reis/hoe-werkt-het.html (onderaan de pagina).

Neem aan dat het daardoor komt dat een Q-Park abonnement niet samen gaat met NS Flex, onhandig inderdaad.


 


Ik heb mijn flex abonnement opgezegd maar wordt verzocht om de ov chipkaart te scannen maar ik woon in het buitenland. Hoe kan ik de opzegging definitief maken vanuit het buitenland?


Ik heb mijn flex abonnement opgezegd maar wordt verzocht om de ov chipkaart te scannen maar ik woon in het buitenland. Hoe kan ik de opzegging definitief maken vanuit het buitenland?

Door contact op te nemen via de Klantenservice. Ik heb het pas via de chat gedaan. De medewerker beweerde dat het niet kon, maar toen ik zei dat een andere medewerker mij had verteld dat het wèl kon, bleek het alsnog mogelijk. 


Door contact op te nemen via de Klantenservice. Ik heb het pas via de chat gedaan. De medewerker beweerde dat het niet kon, maar toen ik zei dat een andere medewerker mij had verteld dat het wèl kon, bleek het alsnog mogelijk. 

Ja het kan, maar dat levert een kaartblokkade op en mag je je kaart doorknippen.

De reden waarom men dit alleen bij uitzondering doet is omdat je kaart op een blacklist komt die alle poortjes, paaltjes en apparaten in bus/tram/metro hebben, en echt veel geheugenruimte hebben die daar niet voor, zeker niet sinds OVpay waardoor er nog allerlei geblokkeerde bankpassen en creditcards bij komen.

Beter is gewoon je Flex abonnement wisselen naar Basis, dan ben je ook klaar en heb je in ieder geval nog een geldige kaart (dat is ook wat er gebeurt bij beëindiging Flex, de bevestiging bij en automaat kan later).


Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?


Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?

Contact opnemen met NS klantenservice, dat kan telefonisch, via chat, X of Facebook. Als het de eerste keer kan de klantenservice dit corrigeren uit coulance.


Dank dat zullen we dat maar doen


Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?

In Den Haag staan poortjes dus het zou daar niet mis mogen gaan.


Ik vermoed dat het zo is gegaan een mijnheer wilde uitchecken en stond aan de andere kant en ik check gelijk in.en hij legde de kaart er ook gelijk op.ik heb gewacht tot er weer correct stond en nog een keer gedaan.wabt ik hou er totaal niet van om zwart te rijden maar dat had de conducteur ook even moeten vermelden mevr.ik heb een correct tarief gemaakt en niet zeggen nu is het oke en u hebt niet fouts gedaan


Ik vermoed dat het zo is gegaan een mijnheer wilde uitchecken en stond aan de andere kant en ik check gelijk in.en hij legde de kaart er ook gelijk op.ik heb gewacht tot er weer correct stond en nog een keer gedaan.wabt ik hou er totaal niet van om zwart te rijden maar dat had de conducteur ook even moeten vermelden mevr.ik heb een correct tarief gemaakt en niet zeggen nu is het oke en u hebt niet fouts gedaan

U heeft helemaal gelijk maar conducteurs zeggen het vaak niet om agressie uit de weg te gaan. Eén ding is in ieder geval positief: U bent wel gecontroleerd, bij mijn laatste 10 reizen geen personeel gezien. 


Nu ik had niet aggressief gedaan .daar hou ik ook niet van is al zoveel agressievietijd.maqr ik ga zoals  ik thuis ben wel even bellen.of chatten.en het was een leuke en vriendelijke conducteur. Vandaar dat ik het vreemd vind snap je 


Ik blijf erbij dat volgens mij veel conducteurs niet weten dat er een correctietarief volgt uit hun handeling.

Of zou het systeem inmiddels zo geautomatiseerd zijn dat er bij een controle zonder incheck geheel automatisch een correctietarief volgt, zonder dat de conducteur daar nog iets voor moet doen?


Het mag niet zo zijn dat een niet-ingecheckte OV-chipkaart automatisch leidt tot een correctietarief. Reizigers die internationaal reizen met een internationaal vervoerbewijs met korting binnen Nederland en hun OV-chipkaart moeten tonen om te bewijzen dat ze een abonnement hebben dat recht geeft op die korting, zouden dan in de problemen komen. Ik denk dat het echt een registratie van de conducteur is en dat te veel conducteurs zich niet realiseren wat de gevolgen daarvan zijn.


Ik vermoed dat het zo is gegaan een mijnheer wilde uitchecken en stond aan de andere kant en ik check gelijk in.en hij legde de kaart er ook gelijk op.ik heb gewacht tot er weer correct stond en nog een keer gedaan.wabt ik hou er totaal niet van om zwart te rijden maar dat had de conducteur ook even moeten vermelden mevr.ik heb een correct tarief gemaakt en niet zeggen nu is het oke en u hebt niet fouts gedaan

Je kunt alleen inchecken of uitchecken als het poortje groen is. Een van beiden moet een rood kruis gehad hebben, een poortje is of om in te checken of om uit te checken. Daar is het dus fout gegaan.


Het mag niet zo zijn dat een niet-ingecheckte OV-chipkaart automatisch leidt tot een correctietarief. Reizigers die internationaal reizen met een internationaal vervoerbewijs met korting binnen Nederland en hun OV-chipkaart moeten tonen om te bewijzen dat ze een abonnement hebben dat recht geeft op die korting, zouden dan in de problemen komen. Ik denk dat het echt een registratie van de conducteur is en dat te veel conducteurs zich niet realiseren wat de gevolgen daarvan zijn.

Bij een afwijking krijgt de conducteur een rode/oranje balk/knop te zien ‘Registreer afwijking”. Bij Flex zoekt het systeem dan wel uit wat er aan de hand is (met als gevolg een correctietarief).

Een conducteur heeft inderdaad de keuze om niet op die knop te drukken en gewoon een volgende kaart te scannen, maar meestal drukken ze er waarschijnlijk toch op om die melding weg te krijgen?

Om daarbij te zeggen “het is goed zo” is natuurlijk onzin. Oke, je mag blijven zitten… 


Ik ga  dat wel een keer vragen mocht het mij weer gebeuren, wat ik niet hoop want ik doe  het niet expres. Gelukkig was de medewerkster van de klantenservice erg begrip vol en zeer vriendelijke. ze heeft het gecorrigeerd. Ik was helemaal blij. en ze  bood haar excuus  aan. Daar wordt je weer blij van.


Je kunt alleen inchecken of uitchecken als het poortje groen is. Een van beiden moet een rood kruis gehad hebben, een poortje is of om in te checken of om uit te checken. Daar is het dus fout gegaan.

Heel veel poortjes zijn aan beide kanten te gebruiken. Dan is het gewoon een kwestie van “wie het eerst komt”...


dat klopt ik ging inchecken en die man aan de andere kant keek niet goed en legde hem er ook gelijk op. en toen heb ik gewacht en het nog een keer gedaan tot het aan gaf dat ik inchecken kon en hoorde piep dus ik dacht oke en door

 


Waarom moet ik het opgezegde abonnement in een automaat van mijn ov-chipkaart halen?? Ik woon in het buitenland en kan dit dus niet doen… Ik wil het graag weer activeren als ik weer in Nederland ben. In de tussentijd is het opgezegd en dan werkt het toch gewoon niet meer?


Waarom moet ik het opgezegde abonnement in een automaat van mijn ov-chipkaart halen?? Ik woon in het buitenland en kan dit dus niet doen… Ik wil het graag weer activeren als ik weer in Nederland ben. In de tussentijd is het opgezegd en dan werkt het toch gewoon niet meer?

Zolang het abonnement op de kaart staat heb je een geldig abonnement, waarvoor eventueel kosten in rekening gebracht kunnen worden. Je kunt als je dat nog niet hebt gedaan omzetten naar flex basis. Je hoeft dan niet langs een automaat als je al eerder flex had en hebt geen kosten. Bij een op saldo abonnement zul je wel langs een automaat moeten of de kaart blokkeren.


Goedemorgen,

Ik heb een vraagje.

Ik heb een NS Flex abonnement waarbij ik achteraf de rekening krijg.

Heb nu een nota staan van 291,68 euro(hier moet nog in mindering komen een aantal teruggaves ivm vertragingen die ik nog moet aanvragen)

Betreft factuurnummer 440012329227

Mijn vraag is of ik voor deze rekening nog een betalingsregeling kan krijgen.

Hij moet normaal voor morgen betaald worden, echter door privé omstandigheden lukt het deze maand eigenlijk niet.

Volgende maand is verder geen probleem bij nieuwe nota.

Met vr gr C Kusmijati 

 

 


@Cucu  Voor een betalingsregeling zul je telefonisch, via X, Facebook of chat contact op moeten nemen met NS klantenservice. Wij kunnen jou op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity hier niet mee helpen.

Hou er rekening mee dat teruggave vanwege vertragingen niet met een factuur worden verrekend. Je zult een regeling voor het hele bedrag moeten aanvragen.


Reageer