Skip to main content
Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.



Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.



NS Flex in het kort


  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.



Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?

NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.



Hoe stel ik een klassewissel in?

Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.

Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]



Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?

Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.



Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.

De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.



Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?

Dat werkt, met een NS Flex abonnement berekenen deze vervoerders de kosten aan NS en belanden ze keurig met de kosten voor je reizen bij NS zelf op de factuur die je van NS ontvangt.


Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 


Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 

NS have no public email anymore.

You can call them, use Facebook or X or chat:

https://www.ns.nl/en/customer-service/contact


Ik heb de rekening betaald en er is geen betalingsmail verzonden


Wij versturen geen bevestiging als er een betaling is gedaan. Als dat niet je vraag is dan kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice.


Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?


Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.


Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.

Ik heb destijds gebeld en de meneer van NS zei dat hij de 36 euro aan mij zou terugbetalen, maar er zijn inmiddels 4 weken verstreken en ik heb nog steeds de terugbetaling niet ontvangen.


Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?

Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.

Ik heb destijds gebeld en de meneer van NS zei dat hij de 36 euro aan mij zou terugbetalen, maar er zijn inmiddels 4 weken verstreken en ik heb nog steeds de terugbetaling niet ontvangen.

Dan kun je het beste nog een keer contact opnemen met NS klantenservice via de andere kanalen.


Vandaag gaat mijn NSflex met korting in, maar ik heb nog geen kaart. Het bedrag is ook al afgeschreven. Wat nu?


Vandaag gaat mijn NSflex met korting in, maar ik heb nog geen kaart. Het bedrag is ook al afgeschreven. Wat nu?

Neem telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Vraag om tijdelijk reisrecht.


Ns flex besteld.  Ingangsdatum 25 mei. 
24 mei nog geen ov kaart binnen gehad.  Klanten service gebeld. En moet op de datum even terug bellen en dan kijken ze verder naar een oplossing


Hallo Elmar010 en welkom bij de NS Community,

 

Je kan het beste even contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart op telefoonnummer 0900 - 0980. Indien je een abonnement hebt met vrij reizen of met korting kan je weer contact met ons opnemen. Mijn collega's kunnen dan codes verstrekken zodat je alsnog gebruik kan maken van jouw abonnement.


Hallo, 

Ik heb vandaag ns flex op mijn bestaande ov chipkaart laten zetten. Deze ging op saldo. Wat ik net lees in de mail is dat het betalen op saldo nu automatisch stop wordt gezet. Dat betekent volgens mij dat ik met mijn huidige ov chipkaart niet meer met de bus of metro kan reizen. Dit was mij volledig onbekend voordat ik ns flex aanschafte. Heeft iemand een goed idee hoe ik dat kan oplossen? Kan je bij elke bus en metro met je betaalpas betalen en is dat hetzelfde tarief als met een ov chipkaart?


Hoi Heidevolk,

Ook de reizen met bus/tram/metro worden maandelijks gefactureerd. Je hebt dus geen saldo meer nodig.


Vorige week mijn OV kaart (op naam) omgezet naar op rekening reizen met een Dal-uren abonnement.
Het tegoed op mij OV-kaart is gestort op mijn eigen rekening. Dus geen tegoed meer op mij OV-kaart.

In de bevestigings mail staat:
De voordelen van NS Flex op een rijtje
    Op rekening reizen met bus, tram, metro

en:

Nooit meer saldo laden
Met NS Flex betaalt u alle reizen één keer per maand. Saldo laden op uw OV-chipkaart is vanaf nu dus verleden tijd.
    
    
Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!

Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?


Hallo edeetje en welkom bij de NS Community,

 

Heb je NS Flex al bevestigd bij een OV-automaat?


@edeetje Lijkt op onderstaand topic. Reizen met de bus zou gewoon ook op rekening moeten gaan. Mogelijk gaat er ergens iets fout.

 

 


Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!

Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?

Ik weet vrijwel zeker dat het hierdoor komt.

Sommige (bus)vervoerders checken het saldo op je kaart nog voordat ze NS Flex aanspreken.

Dat is meestal geen probleem omdat het saldo op een kaart €4 in de min mag komen (dus is €0 saldo voldoende om in te checken).

Bij Lijn 320 zou je saldo (instaptarief €6) te laag worden en krijg je (totaal onterecht) die melding over saldotekort. Als je €2 saldo op je kaart zet werkt het gewoon. Dat saldo wordt vervolgens helemaal niet aangesproken.

Saldo laden kan met Flex niet meer bij NS automaten, maar wel bij supermarkten e.d. Het makkelijkst is saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen want dan staat het na een incheck bij NS direct op je kaart, maar daar is 10 euro het minimumbedrag en dat staat dan totaal overbodig op je kaart.

Je zou nog bij een balie van Transdev kunnen vragen of ze je saldo op €2 kunnen zetten, want het is in feite een foutje in hun apparatuur en met die €2 saldo gebeurt verder helemaal niets want je reist met NS Flex (op rekening).


Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!

Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?

Ik weet vrijwel zeker dat het hierdoor komt.

Sommige (bus)vervoerders checken het saldo op je kaart nog voordat ze NS Flex aanspreken.

Dat is meestal geen probleem omdat het saldo op een kaart €4 in de min mag komen (dus is €0 saldo voldoende om in te checken).

Bij Lijn 320 zou je saldo (instaptarief €6) te laag worden en krijg je (totaal onterecht) die melding over saldotekort. Als je €2 saldo op je kaart zet werkt het gewoon. Dat saldo wordt vervolgens helemaal niet aangesproken.

Saldo laden kan met Flex niet meer bij NS automaten, maar wel bij supermarkten e.d. Het makkelijkst is saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen want dan staat het na een incheck bij NS direct op je kaart, maar daar is 10 euro het minimumbedrag en dat staat dan totaal overbodig op je kaart.

Je zou nog bij een balie van Transdev kunnen vragen of ze je saldo op €2 kunnen zetten, want het is in feite een foutje in hun apparatuur en met die €2 saldo gebeurt verder helemaal niets want je reist met NS Flex (op rekening).


Aldus 10 Euro op mijn OV-chip kaart gezet in de lokale supermarkt met NS oplaadpunt, een paar keer met Transdev bus succesvol op mijn OV-chip kaart kunnen reizen, vanmorgen opnieuw toegang tot Transdev bus geweigerd. Kennelijk is de 10 Euro inmiddels al weer opgesoupeerd door Transdev. Dus ik heb met een dal-uren kaart met "reizen op rekening” (in de trein dus), maar bij Transdev (in de bus dus) moet ik er kennelijk nog steeds voor zorgen dat ik voldoende saldo op mij OV-chip kaart heb staan. Bijzonder verwarrend! Ik mis dus de bus, moet een lokaal oplaadpunt opzoeken in een of andere supermarkt (opladen bij de stations oplaadpunten lukt niet als ik het goed heb begrepen!). Voor ik met de volgende bus kan reizen! NS: jullie hebben een review gevraagd van het dal-uren abonnement met reizen op rekening, maar nergens kon ik dit verhaal kwijt. Dit verhaal moet véél, véél beter worden gecommuniceerd! Transdev: pas jullie systemen aan op het reizen op rekening system!


Flex bestaat uit twee producten: Reizen op rekening trein, en Reizen op rekening BTM (bus/tram/metro).
Het komt soms voor dat het product voor BTM niet geactiveerd is, waardoor je daar nog saldo voor nodig hebt. Als je contact opneemt met de klanteNService, kunnen zij dit product voor je activeren. Als het goed is, reis je dan ook in bus/tram/metro op rekening.


Vraag me af wat je in de bus te zien krijgt als er voldoende saldo op je kaart staat, als Flex BTM actief is zou dat Reizen op Rekening moeten zijn.

Werkt Flex BTM in andere bussen wel goed? Dan ligt het toch echt aan Transdev (lijn 320). Voor de kosten maakt het niet uit, dus je zou nog automatisch saldo laden kunnen overwegen.

Of Flex BTM actief is kan je ook nakijken via een Mijn OV-chip account, die heb je overigens ook nodig om automatisch saldo laden te activeren.


Reageer