Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Goedemorgen,

Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.

Alvast bedankt!

Er is helaas een storing in onze systemen waardoor onder andere het bestellen van abonnementen op dit moment niet lukt. Helaas zit er niets anders op dan het later te proberen. 

Dat is vreemd. Zal ik dat voor je nakijken, Tochjo?

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik dat gelezen heb? https://www.fnv.nl/getmedia/be7d8f6d-e8c4-4905-b854-ccbe7e366b2a/Verduidelijking-voorstel-voor-werkgelegenheidspact-2020-2024-NS.pdf en dan pagina 6. Daarnaast stonden er eind vorig jaar meerdere vacatures voor medewerkers Tickets & Service open op de Werken bij NS pagina en die waren allemaal voor de periode van 1 jaar. Dus dit plan was al van voor Corona, wat ook blijkt uit de reductie fte's corona versus oorspronkelijk plan.

 

Het gaat niet alleen om mensen die niet digitaal zijn, maar ook om mensen die geen Nederlandse bankrekening en daarom geen iDeal hebben. De toekomstige Belgische of Duitse klanten zouden denk ik heel graag digitaal hun abonnement afsluiten, maar dat gaat gewoon niet. Ook als deze klanten eerst een OV-fietsabonnement willen bestellen zullen ze ter verificatie €0,01 moeten overmaken met iDeal. 

@Robert B

De ICD Altijd Toeslagvrij is een add-on op het Dal Vrij abonnement. Beëindig je het Dal Vrij abonnement dan is ook gelijk de add-on beëindigd. Op de kaart kan, op het moment dat het klassieke Dal Vrij is afgelopen, NS Flex (Dal Vrij) worden afgesloten. Hiervoor is helaas nog geen ICD add on verkrijgbaar. Aangezien de ICD Altijd Toeslag Vrij nog een Reizen op Saldo product is kan deze alleen worden gebruikt op een andere OV-chipkaart dan waar het NS Flex product op staat. Als men wil overstappen op NS Flex en dit lukt door technische issues (of in dit geval een add-on, wat we ook vaak met OV-fiets zien) niet dan kan onze Klantenservice het contract beëindigen, ook in het eerste jaar. Dit gaat het snelst via Chat.
Is er al bekend wanneer het mogelijk is om bijabonnementen af te sluiten icm NS Flex? Vanaf volgend jaar zullen m’n vrouw en ik beide een altijdvrij abo moeten afsluiten maar wanneer we er eentje als bijabo kunnen nemen scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Of moeten we dan toch weer een ‘klassiek’ abonnement nemen?
Badge +3

Oké duidelijk.

Het bleek te gaan om een regulier Dal Vrij op een persoonlijke kaart (géén NS Business Card) dat iemand via haar werkgever had gekregen, blijkbaar met collectiviteits/staffelkorting. Daar mocht dus sowieso niet aan gerommeld worden.

Ze wilde graag haar BTM reizen op rekening maken, dus dat kan gewoon op een tweede kaart met een maandje Flex Dal Voordeel voor €5,- (daarna Basis), de kaart is dan gratis.

Alternatief om met één kaart te reizen zonder saldo te hoeven laden is automatisch opladen natuurlijk.

Badge +3
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Badge +3

Als het niet te veel moeite is. In een privébericht van ruim een jaar geleden vind je nog een paar dagen mijn persoonlijke gegevens :smile:

Collega's hebben samen met mij de vage herinnering dat het wel de bedoeling was om meerdere methodes te introduceren, maar ik kan er nu even niks meer over terug vinden. Ik ga er wel vanuit dat hieraan wordt gewerkt, want het is een veelvoorkomend probleem (tenminste, ik krijg zelf wel eens klanten binnen die graag NS Flex willen en geen iDEAL hebben). Het enige wat momenteel de oplossing is voor mensen zonder iDEAL, die niet naar een station kunnen gaan, is om te bestellen met hulp van iemand die wel iDEAL heeft en nadat de bestelling en activering rond is deze te wijzigen naar de eigen IBAN. Ik zal even op onderzoek uit.

 

Update 07.10.2020; Nog geen antwoord.

Is het ook mogelijk een NS Flex aan te schaffen voor een 17 jarige?
Het is nog niet bekend wanneer bijabonnementen mogelijk zijn bij NS Flex. Overigens is ook Traject Vrij nog niet beschikbaar als NS Flex-abonnement.

Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.


Excuus, bedoelde Altijd Vrij (aangepast in m’n post).
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Top. Ik geef morgen of donderdag een update vanwege het feit dat mijn pc (die 2 jaar niet heeft aangestaan) even tegenwerkt. Morgen krijg ik een nieuw systeem. :D

Nee, onder de 18 jaar is dat helaas niet mogelijk.
Ik heb zojuist gewijzigd van Dal vrij naar Dal vrij flex en ik krijg nu een dubbele rekening. Een van 102 euro van mn dalvrij abbonement en een van mn dal vrij flex van 103 euro.
De incasso van 102 euro heb ik gecancelled. Heb NS contact via Facebook over dit maar nog geen reactie. Uiteraard ga ik geen dubbele rekening betalen.
Ik vermoed dat je je contract net rond de incassodatum hebt gewijzigd, DM87. Storneren is eigenlijk nooit raadzaam. Hierdoor zal er een open betaling ontstaan welke niet vervalt op het moment dat je NS Flex hebt aangevraagd. Ik wil je dan ook adviseren het bedrag wel te voldoen. Je krijgt dan naar rato weer een bedrag hiervan terug omdat je tussentijds bent overgestapt op NS Flex.
Badge +3
Er wordt gewerkt aan Flex 'gezinsabonnementen' maar wat dat precies gaat inhouden en wanneer die er komen is nog onbekend.
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.


Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf. Waarom die buskosten er niet bij zijn genomen is me een raadsel. Ik weet alleen dat de facturering bij NS Flex de laatste weken niet helemaal lekker loopt. Daar werken ze hard aan om het op te lossen.
Reputatie 3

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

15 oktober target

Zelf ben ik niet blij met dit 15 oktober “target”. Mijn Non-Flex jaartrajectkaart eindigt op 30 oktober. Waarom niet gewoon een harmonieuze overgang bij de overgang van de het laatste Jaarabonnement? NS kan een dergelijk proces goed voorspellen en modereren. De lopende Jaarabonnementen zijn immers bekend, het afwikkelen ervan is beheersbaar. Dit had in een managementoverleg goed te verdedigen zijn geweest. Moest het nu zo nodig weer een datum target worden, voor de simplificatie van de statement? 

Als NS een overgangsfase zou accepteren hoeft ze niet haar klanten tot vroegtijdige acties te dwingen. Dit begrijp ik echt helemaal niet. NS gaat er toch prat op service verlenend te willen zijn? Mogelijk een simplificatie voor de NS, van haar klanten, en hun werkgevers, wordt met deze harde overgang flexibiliteit verwacht. Draaien we de boel niet om op deze manier?

“Verflexing” systematisch reisgedrag  

In het liggende scenario krijg ik het resterende bedrag van mijn abonnement van NS teruggestort. Met mijn werkgever heb ik echter een jaarlijkse deal die eind oktober plaatsvindt. Dit blijft zo, en mijn werkgever is niet de enige die dit zo doet. Die van mijn vrouw, in een hele andere sector, doet het precies zo. Er is een constant reispatroon, zij het periodiek gereduceerd door de corona crisis, constant blijft het.

De systematische trein-forenzen worden nu verflext. Ik heb moeite te begrijpen wat de Flex use case is bij die systematisch reizende reizigers. Welk probleem lost flex voor deze doelgroep op? De klassieke jaarabonnementen rekenden al automatisch af bij reisgedrag dat buiten het standaard abonnement viel. Dat voordeel was er dus al. Bovendien lag bij die betalingen het accent op de afwijking van het standaard gedrag. Bij de nieuwe flex abonnementen moeten we zelf ons best doen om uit betalingen en online overzichten de afwijking van het standaard gedrag te gaan destilleren. Hier bovenop komt een maandelijkse betaling die in uitvoering iets duurder is in vergelijking tot een jaarlijkse. Mijn optie om jaarlijks te betalen ben ik straks kwijt.

Er vanuit gaande dat veel treinreizigers juist zo’n systematisch reisgedrag hebben, en dus langdurige abonnementen gebruiken lijkt mij het maandelijks kunnen afschakelen van een abonnement, wat Flex kenmerkt, een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.

Ik maak deel uit van het NS panel en heb de nodige vragenlijsten ingevuld met de reisverdeling over de dagen van de week. Dit is een issue wat door de corona crisis al 2 jaar aandacht vraagt. Het aanpakken van dit probleem zie ik met Flex nog niet geadresseerd worden.    

Hallo! Ik begrijp NS Flex nog niet helemaal en ook met de informatie op de website (of de mensen aan de telefoon) kom ik niet echt veel verder. Ik heb op dit moment nog geen abbonement, maar wil graag Altijd Vrij aanschaffen voor 1 maand (vanaf 1 oktober eigenlijk). Ik begrijp dat wanneer je een abbonnement aanschaft bij NS Flex je deze een maand sowieso moet gebruiken voor je kan wijzigen. Nu las ik op de site dat je na die maand per dag kan wijzigen, maar de medewerker aan de telefoon zei dat je echt voor een hele maand per keer dat abbonnement moet hebben. Dus dan wil ik graag weten op welke dag ik dat precies moet omzetten om niet aan weer een hele maand NS Altijd Vrij (334 euro) vast te zitten. Ik ben een beetje in de war. Kan je ook voor 1,5 maand NS Altijd Vrij hebben wanneer je NS Flex hebt? of gaan de flex abbonnementen dus ook echt elke keer per maand?
Badge +3
Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.
Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.
Na 1 maand kun je elke dag wisselen en als je gewisseld hebt kun je weer telkens 1 maand niet wisselen.

Je kunt dus voor 1,5 maand NS Altijd Vrij hebben. Het abonnementsgeld van het niet gebruikte deel van de maand krijg je achteraf terug.

Weliswaar in het kort, maar is dit duidelijk genoeg ?

Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.


Dat zal dan komen door de problemen waar ik in mijn vorige reactie al over sprak. Wat er precies speelt qua facturatie weet ik niet maar dat het niet goed gaat is wel bekend.
Reputatie 1

Hoi Maxime en Robert, bedankt voor de reacties! Ik heb zonet een OV-chipkaart besteld en hoop deze op goed geluk eind deze week nog te ontvangen. Dan kan ik mogelijk in het weekend nog naar het station in Maastricht gaan voor alles in orde te krijgen. Ik heb voor de ‘snelle weg’ gekozen omdat ik volgende week zaterdag al gebruik wil/moet maken van de trein.

Hi ndlhoekstra. Welkom bij de Community!

Een NS Flex product heeft een minimale looptijd van 30 dagen. Als jij vanaf 1 oktober een NS Flex Altijd Vrij wilt gaan gebruiken kan je dat abonnement, mits je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, op 1 oktober afsluiten. De ingangsdatum is namelijk alleen per direct en niet zelf te bepalen. Als je nog geen persoonlijke kaart hebt kan je bij het bestellen van NS Flex gelijk een kaart meebestellen. De ingangsdatum is dan over 7 dagen. Kortom, in dat geval is het laten ingaan per 1 oktober niet mogelijk.

Je kan het product na een looptijd van minimaal 30 dagen weer wijzigen. Dus dit kan bijvoorbeeld ook na 45 dagen. Je krijgt dan eventueel teveel betaald abonnementsgeld weer terug op de volgende factuur. Een wijziging gaat ook in per direct. Kortom, wil je vanaf bijvoorbeeld 20 november geen NS Flex Altijd Vrij meer gebruiken dan kan je op 20 november de wijziging via Mijn NS doorgeven. Er start dan weer een nieuwe periode van minimaal 30 dagen waarin je het product niet kan wijzigen. Opnieuw wijzigen kan dan weer na minimaal 30 dagen.

Is het zo wat duidelijker geworden?

Reageer