NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Goedemorgen,
Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.
Alvast bedankt!
Er is helaas een storing in onze systemen waardoor onder andere het bestellen van abonnementen op dit moment niet lukt. Helaas zit er niets anders op dan het later te proberen.
Waar ik dat gelezen heb? https://www.fnv.nl/getmedia/be7d8f6d-e8c4-4905-b854-ccbe7e366b2a/Verduidelijking-voorstel-voor-werkgelegenheidspact-2020-2024-NS.pdf en dan pagina 6. Daarnaast stonden er eind vorig jaar meerdere vacatures voor medewerkers Tickets & Service open op de Werken bij NS pagina en die waren allemaal voor de periode van 1 jaar. Dus dit plan was al van voor Corona, wat ook blijkt uit de reductie fte's corona versus oorspronkelijk plan.
Het gaat niet alleen om mensen die niet digitaal zijn, maar ook om mensen die geen Nederlandse bankrekening en daarom geen iDeal hebben. De toekomstige Belgische of Duitse klanten zouden denk ik heel graag digitaal hun abonnement afsluiten, maar dat gaat gewoon niet. Ook als deze klanten eerst een OV-fietsabonnement willen bestellen zullen ze ter verificatie €0,01 moeten overmaken met iDeal.
De ICD Altijd Toeslagvrij is een add-on op het Dal Vrij abonnement. Beëindig je het Dal Vrij abonnement dan is ook gelijk de add-on beëindigd. Op de kaart kan, op het moment dat het klassieke Dal Vrij is afgelopen, NS Flex (Dal Vrij) worden afgesloten. Hiervoor is helaas nog geen ICD add on verkrijgbaar. Aangezien de ICD Altijd Toeslag Vrij nog een Reizen op Saldo product is kan deze alleen worden gebruikt op een andere OV-chipkaart dan waar het NS Flex product op staat. Als men wil overstappen op NS Flex en dit lukt door technische issues (of in dit geval een add-on, wat we ook vaak met OV-fiets zien) niet dan kan onze Klantenservice het contract beëindigen, ook in het eerste jaar. Dit gaat het snelst via Chat.
Oké duidelijk.
Het bleek te gaan om een regulier Dal Vrij op een persoonlijke kaart (géén NS Business Card) dat iemand via haar werkgever had gekregen, blijkbaar met collectiviteits/staffelkorting. Daar mocht dus sowieso niet aan gerommeld worden.
Ze wilde graag haar BTM reizen op rekening maken, dus dat kan gewoon op een tweede kaart met een maandje Flex Dal Voordeel voor €5,- (daarna Basis), de kaart is dan gratis.
Alternatief om met één kaart te reizen zonder saldo te hoeven laden is automatisch opladen natuurlijk.
Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Als het niet te veel moeite is. In een privébericht van ruim een jaar geleden vind je nog een paar dagen mijn persoonlijke gegevens
Collega's hebben samen met mij de vage herinnering dat het wel de bedoeling was om meerdere methodes te introduceren, maar ik kan er nu even niks meer over terug vinden. Ik ga er wel vanuit dat hieraan wordt gewerkt, want het is een veelvoorkomend probleem (tenminste, ik krijg zelf wel eens klanten binnen die graag NS Flex willen en geen iDEAL hebben). Het enige wat momenteel de oplossing is voor mensen zonder iDEAL, die niet naar een station kunnen gaan, is om te bestellen met hulp van iemand die wel iDEAL heeft en nadat de bestelling en activering rond is deze te wijzigen naar de eigen IBAN. Ik zal even op onderzoek uit.
Update 07.10.2020; Nog geen antwoord.
Dat gezegd hebbende: bij het Traject Vrij-abonnement zijn bijabonnementen niet mogelijk. Alleen bij Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Vrij en OV Vrij kan een bijabonnement worden aangeschaft. Het is maar de vraag of er wel een bijabonnement-achtige constuctie komt voor Traject Vrij als dat beschikbaar komt als NS Flex-abonnement.
Excuus, bedoelde Altijd Vrij (aangepast in m’n post).
Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.
Top. Ik geef morgen of donderdag een update vanwege het feit dat mijn pc (die 2 jaar niet heeft aangestaan) even tegenwerkt. Morgen krijg ik een nieuw systeem. :D
De incasso van 102 euro heb ik gecancelled. Heb NS contact via Facebook over dit maar nog geen reactie. Uiteraard ga ik geen dubbele rekening betalen.
Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.
Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf. Waarom die buskosten er niet bij zijn genomen is me een raadsel. Ik weet alleen dat de facturering bij NS Flex de laatste weken niet helemaal lekker loopt. Daar werken ze hard aan om het op te lossen.
Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.
Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.
15 oktober target
Zelf ben ik niet blij met dit 15 oktober “target”. Mijn Non-Flex jaartrajectkaart eindigt op 30 oktober. Waarom niet gewoon een harmonieuze overgang bij de overgang van de het laatste Jaarabonnement? NS kan een dergelijk proces goed voorspellen en modereren. De lopende Jaarabonnementen zijn immers bekend, het afwikkelen ervan is beheersbaar. Dit had in een managementoverleg goed te verdedigen zijn geweest. Moest het nu zo nodig weer een datum target worden, voor de simplificatie van de statement?
Als NS een overgangsfase zou accepteren hoeft ze niet haar klanten tot vroegtijdige acties te dwingen. Dit begrijp ik echt helemaal niet. NS gaat er toch prat op service verlenend te willen zijn? Mogelijk een simplificatie voor de NS, van haar klanten, en hun werkgevers, wordt met deze harde overgang flexibiliteit verwacht. Draaien we de boel niet om op deze manier?
“Verflexing” systematisch reisgedrag
In het liggende scenario krijg ik het resterende bedrag van mijn abonnement van NS teruggestort. Met mijn werkgever heb ik echter een jaarlijkse deal die eind oktober plaatsvindt. Dit blijft zo, en mijn werkgever is niet de enige die dit zo doet. Die van mijn vrouw, in een hele andere sector, doet het precies zo. Er is een constant reispatroon, zij het periodiek gereduceerd door de corona crisis, constant blijft het.
De systematische trein-forenzen worden nu verflext. Ik heb moeite te begrijpen wat de Flex use case is bij die systematisch reizende reizigers. Welk probleem lost flex voor deze doelgroep op? De klassieke jaarabonnementen rekenden al automatisch af bij reisgedrag dat buiten het standaard abonnement viel. Dat voordeel was er dus al. Bovendien lag bij die betalingen het accent op de afwijking van het standaard gedrag. Bij de nieuwe flex abonnementen moeten we zelf ons best doen om uit betalingen en online overzichten de afwijking van het standaard gedrag te gaan destilleren. Hier bovenop komt een maandelijkse betaling die in uitvoering iets duurder is in vergelijking tot een jaarlijkse. Mijn optie om jaarlijks te betalen ben ik straks kwijt.
Er vanuit gaande dat veel treinreizigers juist zo’n systematisch reisgedrag hebben, en dus langdurige abonnementen gebruiken lijkt mij het maandelijks kunnen afschakelen van een abonnement, wat Flex kenmerkt, een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.
Ik maak deel uit van het NS panel en heb de nodige vragenlijsten ingevuld met de reisverdeling over de dagen van de week. Dit is een issue wat door de corona crisis al 2 jaar aandacht vraagt. Het aanpakken van dit probleem zie ik met Flex nog niet geadresseerd worden.
Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.
Je kunt dus voor 1,5 maand NS Altijd Vrij hebben. Het abonnementsgeld van het niet gebruikte deel van de maand krijg je achteraf terug.
Weliswaar in het kort, maar is dit duidelijk genoeg ?
Dat zal dan komen door de problemen waar ik in mijn vorige reactie al over sprak. Wat er precies speelt qua facturatie weet ik niet maar dat het niet goed gaat is wel bekend.
Hoi Maxime en Robert, bedankt voor de reacties! Ik heb zonet een OV-chipkaart besteld en hoop deze op goed geluk eind deze week nog te ontvangen. Dan kan ik mogelijk in het weekend nog naar het station in Maastricht gaan voor alles in orde te krijgen. Ik heb voor de ‘snelle weg’ gekozen omdat ik volgende week zaterdag al gebruik wil/moet maken van de trein.
Een NS Flex product heeft een minimale looptijd van 30 dagen. Als jij vanaf 1 oktober een NS Flex Altijd Vrij wilt gaan gebruiken kan je dat abonnement, mits je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, op 1 oktober afsluiten. De ingangsdatum is namelijk alleen per direct en niet zelf te bepalen. Als je nog geen persoonlijke kaart hebt kan je bij het bestellen van NS Flex gelijk een kaart meebestellen. De ingangsdatum is dan over 7 dagen. Kortom, in dat geval is het laten ingaan per 1 oktober niet mogelijk.
Je kan het product na een looptijd van minimaal 30 dagen weer wijzigen. Dus dit kan bijvoorbeeld ook na 45 dagen. Je krijgt dan eventueel teveel betaald abonnementsgeld weer terug op de volgende factuur. Een wijziging gaat ook in per direct. Kortom, wil je vanaf bijvoorbeeld 20 november geen NS Flex Altijd Vrij meer gebruiken dan kan je op 20 november de wijziging via Mijn NS doorgeven. Er start dan weer een nieuwe periode van minimaal 30 dagen waarin je het product niet kan wijzigen. Opnieuw wijzigen kan dan weer na minimaal 30 dagen.
Is het zo wat duidelijker geworden?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.