Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.
Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.
- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?
- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.
Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.
Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.
Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.
Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.
Op die pagina staat nu ook nog bij
Overstappen naar NS Flex in Mijn NS
… Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo sinds december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij.
Uitgezonderd Dal Voordeel op saldo natuurlijk, maar volgens mij kan je IC direct tegenwoordig gewoon krijgen bij Flex, toch? In dat geval graag aanpassen.
Klopt, IC Direct Altijd Toeslagvrij is bij NS Flex verkrijgbaar.
Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.
Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen.
Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.
De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.
Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen.
Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.
Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.
Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant.
NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.
Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.
U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.
Voor mensen met Traject Vrij zouden er -getriggerd door de coronacrisis- ooit nog wel ‘maatwerk’ oplossingen komen (2 dagen i.p.v 5 dagen per week reizen of zoiets), maar dat zie ik er ook niet van komen.
Wat dat betreft dus eens met een week-only Dal Vrij voor 75 euro of Altijd Vrij voor 245 euro, voor wie toch nooit in het weekend of feestdagen reist!
Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.
Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).
Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.
Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo.
Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.
Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap
Just received the message that I (L.C. Conteh with card **** **** **** 9170) have been charged € 50.00 due to invalid travel right. How is that possible, please do help me to understand.
Good morning, L. Conteh, welcome to the NS Community.
I'm afraid you were not checked in when travelling. Please contact our costumer service, so they can check if a correction is possible.
Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik maakt van OV.
Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant
Dus ik blijf bij de NS.
Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.
Voor een langere reis zonder abonnement tegen vol tarief 1e klas met check-in in de spits, verdien je natuurlijk snel een veelvoud van de maandelijkse abonnementskosten terug.
Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.
Dat lijkt me een flinke bug, maar klinkt aannemelijk!
Men ziet bij controle alleen ‘reizen op rekening’ en weet niet of je recht hebt op 1e klas, dus registreert men een afwijking waar je vervolgens nooit meer wat van hoort?
Ik neem aan dat het inmiddels zo aangepast is dat GVB Flex (conducteur ziet dat want staat als product op je kaart) nooit geldig kan zijn in de 1e klas.
Hello,
The invoice you get for NS Flex, is that for 30 days or 15 days?
I received an invoice of 26th July wherein I bought flex on 26th June but I see travel details and billing only till 8th July?
Thanks!
Hi bagril.nupur@gmail.com, welcome to our NS Community.
You get an invoice per month. It could be that some trips weren't processed yet and will appear on your next invoice, but it shouldn't be that big of a gap. Have you traveled after the 8th?
Hi Laura,
Thanks a ton for your answer!!
Yes, I travelled beyond 8th as well on the weekdays but I don’t see any travel details beyond 8th July in the invoice. It should have covered travel logs till 26th July ideally but its shows nothing beyond 8th July.
Kind regards,
Nupur
I'm afraid I don't have an explanation as to why those trips aren't processed on the NS Flex invoice then. There can be a bit of a cut-off a couple days before the billing date, which in your case would be a couple days before the 26th, but more than two weeks before the billing date shouldn’t happen. Can you send me a private message with your initials, surname, zip code, house number and date of birth? I'd like to have a look.
Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.
Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd.
Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...
Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.
Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd.
Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...
Heb jij het abonnement zelf gewijzigd naar weekend vrij 1e klas of heb je in MijnNS 1e klas aangezet? Welke prijs staat bij het abonnement? Als de prijs hetzelfde is gebleven heb je alleen klassenwissel aangezet en niet het abonnement zelf gewijzigd.
Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.
Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.
Even voor mensen die toevallig nog ouden abbonement hebben. Het word niet automatisch overgezet naar flex. Officiëel is flex al een jaar maar ik heb gelukkig nog steeds me oude weekend vrij
ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.