NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
In Mijn NS stond dan als volgende factuurdatum die van de tussentijdse factuur, maar dat was dus onterecht want de volgende factuur komt dus gewoon op de normale datum.
Daarmee is alles opgelost en weer recht getrokken. Zie hier de verwarring bij
Mooi zo, hopelijk op tijd de kaart binnen inderdaad.
Het tijdelijke product zal een klassiek abonnement zijn (op saldo), in afwachting van Flex, maar als dat om Weekend Vrij gaat is dat geen probleem natuurlijk.
Vandaag mijn flex abonnement afgesloten , het tegoed op mijn OV werd teruggestort omdat NS mijn reizen achteraf in rekening brengt, er staat dus geen saldo meer op, maar hoe gaat het dan als mijn ov voor de tram of bus wil gebruiken?
snap ik, maar ik kan niet ineens 102 euro extra missen nu ik er niet op heb gerekend. Ik ging er vanuit dat ik gewoon m’n abbonement kon wijzigen naar flex zonder dat ik een nieuw abbonement moest afsluiten. (Aangezien het abbonement hetzelfde is gebleven eigenlijk).
Helaas krijg ik op de Facebook chat geen reactie hierover.
Met Flex reis je ook op rekening met bus en tram. Uitzondering is wanneer het BTM gedeelte niet geactiveerd is omdat op de kaart ook een kortingsabonnement voor de bus/tram staat.
ik heb Flex, en moet straks veel reizen in bijvoorbeeld Rotterdam met lokaal OV. Ik wil daar een dagkaart voor aanschaffen. Kan dit gewoon op dezelfde OV-chipkaart?
Erg jammer dat je geen samenreiskorting op je NS Flex abonnement kan laden. De hele reden dan ik voor NS Flex heb gekozen is dat ik enkele keren per jaar met de trein reis. Met reizen op saldo staat dit saldo dan maandenlang doelloos op mijn ov chipkaart omdat je een minimum moet hebben om in te checken, daarom dacht ik dat NS Flex voor mij ideaal zou zijn dus dat heb ik afgesloten. De keren dat ik met de trein ga reis ik altijd met vrienden die een abonnement hebben waardoor ik dan voordelig mee kan reizen. De eerste keer dat is ms NS Flex reisde afgelopen maand kwam ik er dus achter dat dit niet gecombineerd kan worden. bij het afsluiten is dit ook nergens duidelijk vermeld, alleen als je alle kleine letterstjes gaat lezen kom je er achter.
Erg jammer NS, want jullie oplossing is een anonieme kaart kopen voor €7,50 en daar saldo op laden, dus ik had net zo goed geen NS Flex kunnen afsluiten.
Gaat dit in de nabije toekomst nog veranderen? Want anders zeg ik mijn abonnement weer op.
Indien je een actieticket wilt aanschaffen kan je deze niet op jouw OV-chipkaart laden. Daarvoor kan je onze app gebruiken of de ticket uitprinten.
Welkom bij onze NS Community! Wat jammer dat dit zo gelopen is. Samenreiskorting is inderdaad niet te laden op een OV-chipkaart waar een NS Flex abonnement op staat. In de nabije toekomst zal dit nog niet kunnen, maar de mogelijkheden worden in de toekomst zeker uitgebreid. Als je alleen met Samenreiskorting met de trein reist, dan kun je inderdaad het beste je NS Flex abonnement opzeggen en weer op saldo gaan reizen met deze kaart.
Indien je een actieticket wilt aanschaffen kan je deze niet op jouw OV-chipkaart laden. Daarvoor kan je onze app gebruiken of de ticket uitprinten.
Geen actiekaarten, maar ik bedoel dat ik bij de RET/GVB of whatever een dagkaart voor het stadsnet kan laden op de ov-chipkaart. Als zijnde extra product zodat ik dus geen ‘reizen op rekening’ gebruik bij de RET, omdat ik die dag afgekocht heb OP hun net in Rotterdam stad. Bedoel dus geen NS dagkaart.
ik heb Flex, en moet straks veel reizen in bijvoorbeeld Rotterdam met lokaal OV. Ik wil daar een dagkaart voor aanschaffen. Kan dit gewoon op dezelfde OV-chipkaart?
Als ik het goed begrijp wilt u een regionaal product aanschaffen en heeft u op dit moment NS Flex.
Dagkaarten voor de RET/GVB zijn verkrijgbaar als eenmalige chipkaarten bij o.a de kaartautomaten op de metrostations. Hiervoor heeft u geen eigen OV-Chipkaart nodig. Het is niet mogelijk om deze te combineren met NS Flex. Mogelijk kunnen ze wel gecombineerd worden als het BTM gedeelte wordt uitgezet op uw NS Flex kaart.. Zie de websites van het GVB en de RET voor meer informatie.
Ik vermoed echter dat u het hebt over een Sterabonnement. Daarbij is zowel NS Flex als een regionaal afgekocht abonnement zoals door Stijn NS in dit topic is aangegeven geen probleem.
Ik heb in juli een Weekend Vrij abonnement genomen, met de bedoeling om over te stappen op Flex Weekend Vrij. N.a.v. Klaas-Jan zijn reactie zie ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. En n.a.v. Bryan zijn bericht op deze pagina, ben ik blijkbaar niet de enige die hier problemen mee heeft. Als ik over wil stappen, krijg ik de melding "Wij kunnen op dit moment niet bepalen met welke u dit wilt doen. Neemt u alstublieft contact op met de klantenservice. Het telefoonnummer is 030 751 5155". Kan ik ook via deze manier contact opnemen?
Groet!
Just received the message that I (L.C. Conteh with card **** **** **** 9170) have been charged € 50.00 due to invalid travel right. How is that possible, please do help me to understand.
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat [je] de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
201810 4 10:41 overstapbtmbtmmettreinreisertussen
Bij overstap van btm naar btm binnen 35 minuten, met een korte treinreis ertussen, wordt bij NS Flex opnieuw het basistarief in rekening gebracht, zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/flex-ns-geen-overstap-tarief-maar-volledige-tarief-51974/index1.html#post351297 e.v. Als je dit nadeel wil vermijden maar wel NS-flex wil kan je twee OV-chipkaarten te gebruiken, waarvan een van beide NS Flex, of allebei (als dit mogelijk is).
Hi, i got my first NS flex receipt of a higher amount than expected. The subscription i have taken worh NS flex costs me 413 euros but i received a receipt of 458 euros. Pls can you help me with the same?
Also another question is, i wont be traveling with rhe trains for the next 2 weeks cause of coronavirus, can i oause my subscription during this time and resume ot again when i get back to traveling??
Ik heb in juli een Weekend Vrij abonnement genomen, met de bedoeling om over te stappen op Flex Weekend Vrij. N.a.v. Klaas-Jan zijn reactie zie ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. En n.a.v. Bryan zijn bericht op deze pagina, ben ik blijkbaar niet de enige die hier problemen mee heeft. Als ik over wil stappen, krijg ik de melding "Wij kunnen op dit moment niet bepalen met welke u dit wilt doen. Neemt u alstublieft contact op met de klantenservice. Het telefoonnummer is 030 751 5155". Kan ik ook via deze manier contact opnemen?
Groet!
Goedemiddag eefha! We hebben momenteel een storing gaande in Mijn NS, mogelijk dat je hierdoor problemen hebt met het overstappen naar een NS Flex abonnement. Helaas is er nog geen oplossing en durf ik op dit moment ook geen prognose te geven daarvoor. Je kunt in dit geval het beste je abonnement om laten zetten via onze Klantenservice. Telefonisch gaat dat zeker het snelst, maar als je daar niet de mogelijkheid voor hebt, mag je mij ook een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer.
Based on the amount of 413 euros you have NS Flex Altijd Vrij combined with IC Direct Toeslagvrij, which allows for unlimited travel on all trains, including Intercity direct.
Did you by any chance travel by bus, tram or metro? Costs for those modes of transport are not included in your subscription and will be billed afterwards. In Mijn NS you can go to Facturen (Invoices) to see a detailed specification of the costs you are being charged for.
You can change your subscription to NS Flex zonder abonnement (NS Flex without subscription) in Mijn NS, effectively cancelling it. Then you can change it again after one month has passed. This means you may have to pay the full fare for the two weeks after the following two weeks, but that might still be cheaper than keeping your subscription. And perhaps the period of two weeks in which you won’t travel will be extended, or customer service is willing to help you change back to your subscription before the month is over.
Nogmaals dank!
Als alles rond is zal ik hier nog even een comment schrijven, dan is alles nog eens bevestigd ;)
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging.
De mail met de wijziging op het NS Flex-contract komt nét binnen,
Edit: en om 9:23 ook de mail met de bevestiging!
Good morning, L. Conteh, welcome to the NS Community.
I'm afraid you were not checked in when travelling. Please contact our costumer service, so they can check if a correction is possible.
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging.
De mail met de wijziging op het NS Flex-contract komt nét binnen,
Edit: en om 9:23 ook de mail met de bevestiging!
Bedankt voor de update, ik zal Erryt op de hoogte brengen! Er zijn mij gisteren zelf ook situaties opgevallen van vertraagde zendingen.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.