NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
En dan kan Laura bij mij ook kijken waar het mis gaat. https://community.ns.nl/ns-flex-60/nieuwe-factuurdatum-bij-wijziging-ns-flex-59380/index2.html#post405038
Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?
Ik weet je antwoord al.. een hack op een hack, en voor consumenten soms een zoektocht of toch maar twee kaarten.
Schijnt dat soms een los OV-fiets koppeling/abo al in de weg staat voor een overstap naar NS Flex?
Mocht dit daadwerkelijk het geval zijn, dan vind ik het uitermate slecht dat dit niet wordt aangegeven tijdens het overstap proces.
Awesome
NS en TLS wisselen dus ‘gegevens’ uit, wat in dit geval nuttig zou kunnen zijn voor iemand die NS Flex wil…
Nu die tweep nog.. ‘ik heb geen enkel abonnement’ en toch een (fout)melding…
Kan de klantenservice BTM op een chipkaart met NS Flex enkel uitzetten of is het systeem flexibel genoeg zat het ook weer terug aan te zetten is?
Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?
Dat het nu in de praktijk werkt, houdt niet in dat het verstandig is om die combinatie toe te passen of volgens de specificatie uberhaupt zou moeten werken. Immers, een wijziging in de apparatuur kan alsnog voor problemen zorgen. Ik zou zeggen, bij twijfel, vooral niet aan beginnen. Het is hoofdpijn.
In de webshop wordt tegenwoordig weer gesproken over NS Flex Basis (i.p.v. zonder abonnement).
Dat is prima, maar Mijn NS denkt daar anders over…
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/cc0536c6-2353-4ff6-b7e8-4f890729795b.png)
En NS Extra doet het ook niet meer? Oh nee wacht, dat staat nog wel aan voor een kaart waar ik helemaal geen contracthouder van ben. Even uit zetten dan maar (omdat het kan… zónder ingelogd te zijn)
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/5a2ad253-ee96-48c0-b537-c4d764a017a7.png)
No questions asked. Dus iemand (mijn vriendin of buurvrouw of van wie die kaart ook is) heeft bij deze géén NS Extra meer, en krijgt daar ook geen e-mail over! (het was ikzelf met een andere account voor die kaart)
Hallo Goedenavond , Abonnement weekend vrij Ik kan gratis reizen op zaterdag en zondag Met trein, bus en metro, Het is waar Help alstublieft
Jouw vraag is al in een ander topic beantwoord; met het weekend vrij abonnement kan je in de weekenden vrij reizen. Het abonnement is niet geldig in de bus, tram en metro.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn.
201809 15 21:54 flex65plus
Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/leeftijdskorting-met-ns-flex-51555: met NS Flex bij btm geen 65plus-korting! Hopelijk is dit medio 2019 ook in orde gemaakt.
Het kan ook weer aangezet worden op ieder gewenst moment. Het moet dan wel weer opnieuw geactiveerd worden bij een kaartautomaat of oplaadpunt.
Automatisch saldo wordt afgeboekt door TLS als ik het goed heb. Staat er in Mijn NS bij facturen niet iets wat deze kosten kan verklaren?
Door TLS inderdaad. Maar nee, mijn historie van facturen is verder leeg. Er is geld afgeschreven als ware ik nog aan het reizen op saldo.
De bedragen die worden opgeladen naar aanleiding van Automatisch Opladen worden altijd later van je rekening afgeschreven. Dus niet op de daadwerkelijke reisdatum. Deze bedragen worden dus als het ware eerst aan je voorgeschoten en later afgeschreven. Hier kan je daar meer over lezen.
Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/uitcheck-vergeten.html staat:
Vergeten uitcheck bij een andere vervoerder
Ben je met jouw Flex-abonnement vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS? Dan kun je jouw uitcheck corrigeren via uitcheckgemist.nl. De correctie komt dan op de factuur. De andere vervoerder heeft niet altijd izicht in de berekende kosten. Check daarom in Mijn NS welke ritprijs en correctietarief (ten onrechte) in rekening is gebracht. Als je meer dan 3 keer per half jaar een uitcheck bij een andere vervoerder hebt gemist, informeer dan bij betreffende vervoerder zelf.
Oke, maar als je wegens systeemfouten (of een evacuatie van een station) niet kon uitchecken en dat online corrigeert weegt dat dus op tegen die 3 keer per kalenderhalfjaar?
En daarna (bij vaker) moet je maar bij de betreffende vervoerder zelf informeren? Ik weet het antwoord al.. “Sorry, je hebt NS Flex en wij kunnen daar echt he-le-maal niets mee”.
‘De andere vervoerder heeft niet altijd iNzicht in de berekende kosten’ is dus onjuist, want het is altijd aan NS om zoiets te corrigeren. Niet altijd moet dus geen zijn.
Wat balen dat je je kaart nog niet hebt gekregen! De betaling van je bestelling is wel goed gegaan (en ook niet later teruggestort)? Er is wel enige vertraging met de levering van de kaarten.
Ik heb in al mijn enthousiasme een Flex dal uren op de kaart van mijn dochter gezet. Althans geprobeerd. Het lijkt er op dat dit niet geladen kan worden omdat er ook een dal uren abo voor de bus op haar kaart zit. Ik heb dit ook al via twitter aangekaart (eerst geprobeerd te bellen maar na 2 * 20 minuten wachten heb ik dat maar opgegeven) maar ik krijg daar waardeloze response op. Ik lees nu in een ander draadje op dit forum dat een ander klant dit probleem ook had en dat het dus NIET KAN! Het spijt me dat ik het moet zeggen maar wie heeft in gods naam dit product vrijgegeven? Werkt dus niet klantvriendelijk. Nu moet ik een aparte kaart gaan gebruiken? En ja, ze heeft ADHD dus die gaat zich natuurlijk vergissen; verkeerde kaart in de bus, verkeerde kaart in de trein. Bij deze dus een dikke klacht richting NS naar degene die het product niet goed geïmplementeerd heeft!!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.