Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Hi rabbit, welkom bij de NS Community.

Omdat er meer dan €50,00 op de OV-chipkaart staat, kan je dit terug vragen bij de Servicebalie van NS op het station.

 

 

Reputatie 5
Hallo TLRuiter, en welkom bij de NS Community!

Helaas is het (nog) niet mogelijk om de BTM add-on te combineren met NS Flex.
Wel is het de planning dat dit vanaf 2019 mogelijk is.
In de tussentijd zul je het dus met het traditionale OV Vrij dienen te doen.
Hallo,

Ik had een vraag. Ik heb net een ns flex aan gevraagd met 40% korting op daluren en 40% korting voor in het weekend maar, dit geld toch ook op reizen met blauwnet?

Met vriendelijke groet,

Fleur

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.

Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?

Heb inmiddels een reactie gekregen. Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan, @Tochjo, durf ik zo snel niet te zeggen. Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

De specifieke NS Flex GTBV pagina is inmiddels weer beschikbaar, maar de 2e klas specificatie is weggehaald, gezien dat dus niet meer van toepassing zou moeten zijn.

Badge +3

Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex

Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:

Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.

Verderop die pagina staat het wel goed:

  • NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.
Ik denk aan overstappen op NS Flex. Ik heb een vraag over NS Flex op een bestaande OV-chipkaart zetten of een nieuwe kaart bestellen.

Ter inleiding:
Ik heb thans een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opladen en een NS Dal Voordeel abonnement. Deze OV chipkaart is technisch in orde (ik kan in- en uitchecken), maar is door het vele gebruik beschadigd (ezelsoren, beschermfolie laat los, etc). Om die reden wil ik NS Flex met een nieuwe OV chipkaart bestellen.

Mijn vragen:
1. Wordt ook in deze situatie het NS Dal Voordeel abonnement op de OUDE (!) kaart automatisch stopgezet (a), het resterende bedrag van het abonnement op mijn rekening gestort (b), alsmede het opgeladen bedrag verrekend met de factuur van NS Flex (c)?
2. Indien het antwoord op vraag 1a “nee” is, wat moet ik dan doen na aanvraag van NS Flex op een nieuwe kaart, om te voorkomen dat ik twee NS Dal Voordeel abonnementen heb? (een op de oude OV chipkaart, en een op de nieuwe kaart).

Alvast mijn dank voor je reactie!
Reputatie 5
Hi HaWollie, en welkom bij de NS Community!

Het antwoord op je eerste vraag is kortgezegd: nee. Als je NS Flex op een nieuwe kaart bestelt, dien je je oude abonnement apart stop te zetten via onze Klantenservice.
Dit kun je onder andere telefonisch doen (030 75 15 155). of via Facebook of Twitter (@NS_online).

Het automatisch saldo laden dient via OV-Chipkaart zelf stop te worden gezet, en het saldo op je kaart kun je op deze pagina terugvragen.
Reputatie 1
Update 8 oktober 2019

Pas alsjeblieft op met NS Flex. NS weigert dingen op te lossen, helaas doen ze helemaal niks en blijven ze te hoge facturen incasseren. Je kunt kiezen zoals ik al meer dan een half jaar te hoge facturen te betalen, maar dat is echt je eigen keuze.

Openingstopic een half jaar geleden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Pas dus op en denk na over dit behoorlijke risico. Helaas lijkt NS Flex steeds meer op oplichting 😞 Recht hebben en recht krijgen zijn bij NS echt 2 verschillende dingen 😞

Goedemiddag,

Ik heb twee dagen terug NS Flex geactiveerd met een abonnement ‘DalVrij’

  • er stond nog bijna 50 euro op mijn kaart die verrekend zou worden met de eerste factuur.
  • Nu heb ik zojuist een mail ontvangen met dat mijn eerste factuur klaar staat van 106 euro, hier heb ik drie vragen over:
    • Zou de factuur niet achteraf, dus pas na de eerste maand, komen?
    • De factuur zou te vinden moeten zijn op mijn NS, maar ik kan hem niet vinden, dus klopt het dat die er nog niet staat, zo wel, waar dan?
    • Waarom is de 50 euro niet verrekend met dit bedrag?

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Omdat jullie (NS) niet bereikbaar zijn via de telefoon en er absoluut niet wordt gereageerd op de live chat hier een bericht:

Ik heb zojuist NS flex besteld met een nieuwe ov-kaart. Omdat de site raar deed heb ik echter twee keer betaald en daardoor ook 2x een bevestigingsmail binnen gehad. Uiteraard wil ik geen 2 kaarten! Kunnen jullie dit corrigeren en de teveel betaalde 10 euro terugstorten?

PS: Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk is om gewoon een e-mail te sturen!

Gr Mara
Badge +3

Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

Dank voor je bericht. Dan zal mijn claim misschien van net voor deze wijziging zijn geweest. Ik heb vanzelfsprekend dezelfde dag nog op de mail gereageerd en wacht tot op heden geduldig op een reactie.

Ik heb me aangemeld voor NS extra en ik zou dan een upgrade voor de 1e klas krijgen.
wanneer kan ik deze verwachten?
Reputatie 7
Badge +4
Hij wordt niet meteen verstrekt en er zit wat tijd tussen voor u hem heeft. Elders heb ik gelezen dat het enkele weken kan duren.
Hallo Mara Amsterdam en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je via de Live-chat geen reactie hebt ontvangen. Het is helaas op al onze kanalen erg druk waardoor het langer kan duren voordat je een reactie van ons krijgt. Het aanvragen van restitutie kan normaal gesproken via onze Klantenservice. Ik wil je dan ook adviseren daar gebruik van te maken. Dat gaat het snelst via Chat, Facebook of Twitter.
Badge +3
Bij mij staat er altijd 'naar verwachting de 8e' maar dan komt hij (rond de 11e) met als datum de 9e in Facturen te staan. Dat kan die ene dag wel verklaren.

Denk dat we even moeten afwachten of Tochjo inderdaad een factuur krijgt rond de 24e. Kan goed zijn dat die gewoon de 6e/7e komt, met dan 1½ maand aan abonnementskosten.
Goedemiddag,

Zojuist heb ik NS Flex geactiveerd op een mijn huidige OV-kaart, nu vroeg ik mij af wat er gebeurd met het huidige saldo op mijn OV-kaart. Ik vind hier namelijk nergens vedere informatie over

Alvast bedankt.
Badge +3
Het saldo dat nog op de kaart stond, zal worden verrekend met de eerstvolgende factuur. Dit staat op www.ns.nl/flex onder het kopje "Nog niet alles duidelijk?", bij "Er staat nog saldo op mijn OV-chipkaart. Wt gebeurt daarmee?". Ook op www.ns.nl/klantenservice/flex staat dit vermeld bij "Overstappen naar NS Flex".

Toen ik overgestapt was op NS Flex kreeg ik ook nog een mail met als onderwerp "Restitutie saldo OV-chipkaart" waarin dit vermeld stond. Ik verwacht dat u die mail ook nog zult krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij stond er eerst dat de factuur de 15e zou komen, wat ook klopt wat vandaag had ik de mail en factuurdatum van de factuur is ook 15 augustus. Dat het nu naar verwacht 14 september is verontrust mij niet zo, wel dat het Dalvoordeel abonnement niet gefactureerd is met de huidige factuur.
Maar dat schijnt een algemeen issue zo te zien, nummer 3 met het zelfde issue heeft zich al gemeld.

Misschien kan @Emma NS of een andere moderator dit even doorzetten.
Badge +3
Kon het zo gauw niet vinden, maar wat moet je doen als je Altijd Vrij hebt (2e klas) maar in het weekend (soms of altijd) 1e klas wilt reizen?

Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.

Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?

Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144
Badge +3

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

 

Hello. I subscribe to NS Flex Dal Vrij and the first invoice was issued this month. Is it paid automatically from my account or do I have to pay in person?

Kind regards

Reputatie 5
Badge
Kon het zo gauw niet vinden, maar wat moet je doen als je Altijd Vrij hebt (2e klas) maar in het weekend (soms of altijd) 1e klas wilt reizen?

Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.

Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?

Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144


Je kunt dan in Mijn NS een (tijdelijke) klassenwissel doen tot 15 minuten na inchecken.

je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

Ik ken de API spec niet, maar het zou prima kunnen dat TLS alleen een boolean (false/true) teruggeeft of er een conflicterend product aanwezig is, zonder het product verder te specificeren.

Badge +3

The amount will be withdrawn from your bank account automatically. Only if for some reason this fails, you will be informed about this and given instructions on how to pay manually.

Badge +3
Ja, voor 1 of 2 of 3 of meer dagen maar wat kost (vrij) reizen je dan?

Gaat in dit geval om een 'supplement' om 1e klas te reizen in het weekend.

Reageer