NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Hi rabbit, welkom bij de NS Community.
Omdat er meer dan €50,00 op de OV-chipkaart staat, kan je dit terug vragen bij de Servicebalie van NS op het station.
Helaas is het (nog) niet mogelijk om de BTM add-on te combineren met NS Flex.
Wel is het de planning dat dit vanaf 2019 mogelijk is.
In de tussentijd zul je het dus met het traditionale OV Vrij dienen te doen.
Ik had een vraag. Ik heb net een ns flex aan gevraagd met 40% korting op daluren en 40% korting voor in het weekend maar, dit geld toch ook op reizen met blauwnet?
Met vriendelijke groet,
Fleur
Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.
Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?
Heb inmiddels een reactie gekregen. Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan,
De specifieke NS Flex GTBV pagina is inmiddels weer beschikbaar, maar de 2e klas specificatie is weggehaald, gezien dat dus niet meer van toepassing zou moeten zijn.
Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex
Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:
Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.
Verderop die pagina staat het wel goed:
- NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.
Ter inleiding:
Ik heb thans een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opladen en een NS Dal Voordeel abonnement. Deze OV chipkaart is technisch in orde (ik kan in- en uitchecken), maar is door het vele gebruik beschadigd (ezelsoren, beschermfolie laat los, etc). Om die reden wil ik NS Flex met een nieuwe OV chipkaart bestellen.
Mijn vragen:
1. Wordt ook in deze situatie het NS Dal Voordeel abonnement op de OUDE (!) kaart automatisch stopgezet (a), het resterende bedrag van het abonnement op mijn rekening gestort (b), alsmede het opgeladen bedrag verrekend met de factuur van NS Flex (c)?
2. Indien het antwoord op vraag 1a “nee” is, wat moet ik dan doen na aanvraag van NS Flex op een nieuwe kaart, om te voorkomen dat ik twee NS Dal Voordeel abonnementen heb? (een op de oude OV chipkaart, en een op de nieuwe kaart).
Alvast mijn dank voor je reactie!
Het antwoord op je eerste vraag is kortgezegd: nee. Als je NS Flex op een nieuwe kaart bestelt, dien je je oude abonnement apart stop te zetten via onze Klantenservice.
Dit kun je onder andere telefonisch doen (030 75 15 155). of via Facebook of Twitter (@NS_online).
Het automatisch saldo laden dient via OV-Chipkaart zelf stop te worden gezet, en het saldo op je kaart kun je op deze pagina terugvragen.
Pas alsjeblieft op met NS Flex. NS weigert dingen op te lossen, helaas doen ze helemaal niks en blijven ze te hoge facturen incasseren. Je kunt kiezen zoals ik al meer dan een half jaar te hoge facturen te betalen, maar dat is echt je eigen keuze.
Openingstopic een half jaar geleden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664
Pas dus op en denk na over dit behoorlijke risico. Helaas lijkt NS Flex steeds meer op oplichting 😞 Recht hebben en recht krijgen zijn bij NS echt 2 verschillende dingen 😞
Goedemiddag,
Ik heb twee dagen terug NS Flex geactiveerd met een abonnement ‘DalVrij’
- er stond nog bijna 50 euro op mijn kaart die verrekend zou worden met de eerste factuur.
- Nu heb ik zojuist een mail ontvangen met dat mijn eerste factuur klaar staat van 106 euro, hier heb ik drie vragen over:
- Zou de factuur niet achteraf, dus pas na de eerste maand, komen?
- De factuur zou te vinden moeten zijn op mijn NS, maar ik kan hem niet vinden, dus klopt het dat die er nog niet staat, zo wel, waar dan?
- Waarom is de 50 euro niet verrekend met dit bedrag?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Ik heb zojuist NS flex besteld met een nieuwe ov-kaart. Omdat de site raar deed heb ik echter twee keer betaald en daardoor ook 2x een bevestigingsmail binnen gehad. Uiteraard wil ik geen 2 kaarten! Kunnen jullie dit corrigeren en de teveel betaalde 10 euro terugstorten?
PS: Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk is om gewoon een e-mail te sturen!
Gr Mara
Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.
Dank voor je bericht. Dan zal mijn claim misschien van net voor deze wijziging zijn geweest. Ik heb vanzelfsprekend dezelfde dag nog op de mail gereageerd en wacht tot op heden geduldig op een reactie.
wanneer kan ik deze verwachten?
Wat spijtig dat je via de Live-chat geen reactie hebt ontvangen. Het is helaas op al onze kanalen erg druk waardoor het langer kan duren voordat je een reactie van ons krijgt. Het aanvragen van restitutie kan normaal gesproken via onze Klantenservice. Ik wil je dan ook adviseren daar gebruik van te maken. Dat gaat het snelst via Chat, Facebook of Twitter.
Denk dat we even moeten afwachten of Tochjo inderdaad een factuur krijgt rond de 24e. Kan goed zijn dat die gewoon de 6e/7e komt, met dan 1½ maand aan abonnementskosten.
Zojuist heb ik NS Flex geactiveerd op een mijn huidige OV-kaart, nu vroeg ik mij af wat er gebeurd met het huidige saldo op mijn OV-kaart. Ik vind hier namelijk nergens vedere informatie over
Alvast bedankt.
Toen ik overgestapt was op NS Flex kreeg ik ook nog een mail met als onderwerp "Restitutie saldo OV-chipkaart" waarin dit vermeld stond. Ik verwacht dat u die mail ook nog zult krijgen.
Maar dat schijnt een algemeen issue zo te zien, nummer 3 met het zelfde issue heeft zich al gemeld.
Misschien kan
Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.
Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?
Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144
Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’
Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?
Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig
Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?
En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk.
Hello. I subscribe to NS Flex Dal Vrij and the first invoice was issued this month. Is it paid automatically from my account or do I have to pay in person?
Kind regards
Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.
Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?
Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144
Je kunt dan in Mijn NS een (tijdelijke) klassenwissel doen tot 15 minuten na inchecken.
je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?
Ik ken de API spec niet, maar het zou prima kunnen dat TLS alleen een boolean (false/true) teruggeeft of er een conflicterend product aanwezig is, zonder het product verder te specificeren.
The amount will be withdrawn from your bank account automatically. Only if for some reason this fails, you will be informed about this and given instructions on how to pay manually.
Gaat in dit geval om een 'supplement' om 1e klas te reizen in het weekend.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.