NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Er zijn volgens mij veel mensen die problemen met NS Flex ervaren, tot dat NS duidelijkheid geeft over deze verschillende problemen / kinderziektes zou ik iedereen afraden over te stappen, enkele van deze problemen worden in verscheidene topics op dit forum behandeld - maar staan vrijwel allemaal nog open, bijvoorbeeld:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/reishistorie-ns-niet-volledig-49413
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ik-zie-geen-reisinformatie-en-prijzen-in-de-reishistorie-sinds-de-start-van-ns-flex-51350

Ik denk dat NS Flex een erg goed product kan zijn, maar inzichtelijkheid van facturatie en hoe dit allemaal wordt verrekend / berekend is hierbij wel noodzakelijk natuurlijk. Hoop dat het snel opgelost is!
Reputatie 6
Badge +2
NS Flex

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2019 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn.

201809 15 21:54 flex65plus
Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/leeftijdskorting-met-ns-flex-51555: met NS Flex bij btm geen 65plus-korting! Hopelijk is dit medio 2019 ook in orde gemaakt.
Ik heb mijn persoonlijke OV-chipkaart met "automatisch saldo opladen" per 6 september omgezet in NS Flex. Nu is er op 11 september nog 3 x 10 euro afgeschreven door de NS. Hoe krijg ik dit geld terug? Het staat niet op mijn persoonlijke pagina onder "Kosten deze periode".
Reputatie 5
Badge
Ik heb mijn persoonlijke OV-chipkaart met "automatisch saldo opladen" per 6 september omgezet in NS Flex. Nu is er op 11 september nog 3 x 10 euro afgeschreven door de NS. Hoe krijg ik dit geld terug? Het staat niet op mijn persoonlijke pagina onder "Kosten deze periode".

Automatisch saldo wordt afgeboekt door TLS als ik het goed heb. Staat er in Mijn NS bij facturen niet iets wat deze kosten kan verklaren?
Klopt door TLS. Nee mijn historie van facturen is verder leeg.

Ik heb mijn persoonlijke OV-chipkaart met "automatisch saldo opladen" per 6 september omgezet in NS Flex. Nu is er op 11 september nog 3 x 10 euro afgeschreven door de NS. Hoe krijg ik dit geld terug? Het staat niet op mijn persoonlijke pagina onder "Kosten deze periode".Automatisch saldo wordt afgeboekt door TLS als ik het goed heb. Staat er in Mijn NS bij facturen niet iets wat deze kosten kan verklaren?


Door TLS inderdaad. Maar nee, mijn historie van facturen is verder leeg. Er is geld afgeschreven als ware ik nog aan het reizen op saldo.
Hi rvdbekerom.

De bedragen die worden opgeladen naar aanleiding van Automatisch Opladen worden altijd later van je rekening afgeschreven. Dus niet op de daadwerkelijke reisdatum. Deze bedragen worden dus als het ware eerst aan je voorgeschoten en later afgeschreven. Hier kan je daar meer over lezen.
Oke dankje! Dan is het me duidelijk.
Gisteren heb ik een NS Flex abonnement afgesloten. Hoe geef ik aan dat ik met 1e klas wil gaan reizen?
Hi ValérieV. Welkom bij de Community.

Via je Mijn NS account op de startpagina kan je een klassewissel instellen. Dit kan nog niet via de Reisplanner App. Je kan daarbij instellen hoe lang je 1e klas wilt reizen. Een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd.

Kom je er zo uit?
Hi Denice, dank je. Ik heb dat geprobeerd op de laptop maar hij bleef op 2e klasse staan. Ik zal het straks nog een keer proberen als ik op mijn computer in kan loggen.
Ik heb 3 weken geleden mijn ns flex abonnement afgesloten. Mijn abonnement ging 13 september in maar ik heb mijn pasje nogsteeds niet binnen.. wat moet ik nu??? HELP!!
Hi Emma. Welkom bij de Community!

Wat balen dat je je kaart nog niet hebt gekregen! De betaling van je bestelling is wel goed gegaan (en ook niet later teruggestort)? Er is wel enige vertraging met de levering van de kaarten.
Reputatie 1
Beste NS.

Ik heb in al mijn enthousiasme een Flex dal uren op de kaart van mijn dochter gezet. Althans geprobeerd. Het lijkt er op dat dit niet geladen kan worden omdat er ook een dal uren abo voor de bus op haar kaart zit. Ik heb dit ook al via twitter aangekaart (eerst geprobeerd te bellen maar na 2 * 20 minuten wachten heb ik dat maar opgegeven) maar ik krijg daar waardeloze response op. Ik lees nu in een ander draadje op dit forum dat een ander klant dit probleem ook had en dat het dus NIET KAN! Het spijt me dat ik het moet zeggen maar wie heeft in gods naam dit product vrijgegeven? Werkt dus niet klantvriendelijk. Nu moet ik een aparte kaart gaan gebruiken? En ja, ze heeft ADHD dus die gaat zich natuurlijk vergissen; verkeerde kaart in de bus, verkeerde kaart in de trein. Bij deze dus een dikke klacht richting NS naar degene die het product niet goed geïmplementeerd heeft!!
Het ligt eraan wat voor abonnement er exact op de OV-chipkaart staat. Ook dient je dochter wel 18 jaar of ouder te zijn om een NS Flex abonnement erop te plaatsen. Kan je aangeven welk busabonnement er nu exact op staat?
Reputatie 1
Daluren brabant
Betreft dit een abonnement van Connexxion, Arriva, Hermes of Bravo?
Reputatie 1

Reputatie 1
En nog steeds niet 100% duidelijk wat er nu aan de hand is. Intussen kan mijn dochter niet met korting reizen in de trein en betaal ik dadelijk wel voor dit product én teveel voor haar treinreis.
Ik denk zelf dat de combi Daluren Noordbrabant met Daluren Flex niet mogelijk is op 1 kaart. Wat mij betreft gooien ze dan die Daluren Noordbrabant er af zodat ik de flex daluren er wel op krijg.... Wie gaat mij nu helpen?

Hi Leon.

Begrijp ik het goed dat er NS Flex Dal Voordeel en Dal uren korting Noord Brabant op de kaart van je dochter staat? Als ze met de trein reist ontvangt ze geen korting? Ze checkt wel in in de daluren? Als ze incheckt tijdens de spitsuren krijgt ze uiteraard geen korting. De ritten kan je inzien via Mijn NS (hier kan enkele dagen overheen gaan voordat deze zichtbaar zijn).

* Ik heb je afbeeldingen overigens aangepast zodat naam/kaartnummer niet meer zichtbaar zijn i.v.m. privacy.
Reputatie 1
Zoals in afbeelding zichtbaar is het NS daluren kortingsproduct NIET geladen op haar kaart terwijl dit WEL is aangeschaft. Hoe kan dat? En wat te doen om het product er alsnog op te krijgen?
Badge +3
Bij NS Flex worden altijd alleen de producten Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro op de kaart geladen. Het NS Flex-abonnement, in dit geval Dal Voordeel, staat niet op de kaart zelf. Uw dochter kan gewoon in- en uitchecken voor haar reizen per trein, ziet dan bij inchecken ook staan "Reizen op Rekening Trein" en niet "Dal Voordeel", en op de factuur aan het eind van de maand zal voor de reizen in de daluren de kortingsprijs in rekening gebracht worden.

Dit staat verder los van het product Dalurenkorting Noord-Brabant; de paaltjes en poortjes waarmee wordt ingecheckt voor de trein zullen dit product gewoon negeren.
Reputatie 1
O. Dank u. Dat is duidelijk. Wel verwarrend. Nu is het wel zo dat reizen in de bus nu via het bus daluren abo gaat in daluren. Maar saldo laden staat uit. Moet ik dat dan toch weer voor haar aanzetten? Of conflicteert dit dan met flex rekening als ze in daluren de trein pakt?
Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.
Badge +3
Deze vraag staat uit.
Is er al iets te melden over deze zaken (formulering Standaard 1e klas reizen bij aanschaf; vermelding klasse abonnement in Mijn NS)?

Het in- en uitchecken bij NS is ‘direct’ zichtbaar bij “Laatste check-in of check-uit met NS” en na maximaal 48 uur (maar vrijwel altijd de volgende dag) bij “Mijn OV Reishistorie” waar ook een prijs bij staat.
Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?

Overigens is de reisklasse die geldt buiten de afgekochte momenten weer correct zichtbaar ☺️
Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.

Dit is helemaal correct @Leon van der Zanden alles staat goed op de kaart zoals in je afbeelding (Reizen op Rekening == Flex) maar voor de bus zal inderdaad nog saldo nodig zijn.

Automatisch opladen is stopgezet bij de overstap naar Flex, maar kan je gewoon weer aan zetten via deze pagina. Het saldo dat op de kaart stond bij de overstap naar Flex krijg je als credit op de eerste maandelijkse factuur.

Reageer