Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 385 reacties
  • 101965 Bekeken


Toon eerste bericht

385 reacties

Badge +3
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
Reputatie 6
Badge +2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.

@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.

Test: 😎 😀
Snap ik, Dennis! Ik heb Sivan gevraagd om hier even op terug te komen.
Reputatie 2
Tochjo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat wordt gewaardeerd.
Kan je NS Flex alleen ophalen bij een NS kaartautomaat of kan dat ook bij een "gewone" ov-chipkaart oplaadpaal?
Deze kan je bij alle OV-automaten activeren.
Badge +3
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
Goedemiddag, ik reis zelden met het openbaar vervoer, maar als het al eens voorkomt is altijd maar weer de vraag of er genoeg saldo op mijn ov kaart staat. Is NS flex iets voor mij of word het automatisch stop gezet als je zeg 3 maanden niet hebt gebruikt?
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt pas stopgezet wanneer je zelf opzegt, het abonnement is voor onbepaalde tijd.
NS kan het wel stopzetten wanneer je niet aan betalingsverplichtingen voldoet of misbruik maakt van het abonnement.

Zie hiervoor artikel 13 van de productvoorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535550576250/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf
Badge +3
Over het wijzigen van een NS Flex abonnement. Tussen wijzigingen dient hoe lang te zitten?

Is dat een maand of 30 dagen, ik zie beide termen.

Dus een wijziging per vandaag (21 oktober), kan ik die per 20 of 21 november aanpassen?

En een wijziging per 10 februari 2019, kan ik die per 10 maart of pas op (of ná) 12 maart doen?
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?.


Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. Je kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar je Samenreiskorting op kunt laden wanneer je met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult je dan wel saldo moeten laden. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst.


De website is zó mooi en misleidend (hosanna in den hoge!), dat bovenstaande toch wel handige feiten er niet op staan! Ik ga toch potdomme niet voor elke product op de website op het forum kijken of er nog handige feiten zijn die NS zelf niet op de eigen website durft te communiceren?! Bagger-communicatie!
Badge +3

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!

De volgende.. https://twitter.com/MCCdeJong/status/1054017039210369024

Beste, getipt door mijn moeder over Toeslag 2-1 a €5 zijn we vanmorgen op reis gegaan A'dam-Gro met een 2-1 Klassewissel. Bij uitchecken echter 1e klas tarief berekend. Nu snap ik dat we vergeten zijn Toeslag te kopen?
Is daar nog een mouw aan te passen?
Reputatie 5
Blijkbaar is een toeslag 2-1 helemaal niet beschikbaar voor NS Flex, een van de vele nadelen van NS (niet zo) Flex:
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
Maar goed, NS blijft doen alsof het een groot succes is.
Badge +3
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).

Ik denk dat NS ervan uitgegaan is dat mensen NS Flex vooral in combinatie met een (kortings- of vrij reizen) abonnement voor de trein wilden aanschaffen, dus niet om op rekening te reizen met bus/tram/metro of (voltarief) met de trein. Dat is dus een misrekening, maar gewoon kunnen reizen en achteraf betalen is altijd leuk natuurlijk.

In het geval van Flex i.c.m. een trein abonnement heb je (net als met klassieke abonnementen) helemaal niets aan Samenreiskorting, omdat dat al inbegrepen is bij vrijwel elk NS abonnement (behalve Kids Vrij). Wordt aan gewerkt (en komt in 2019 beschikbaar).

  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).

Dat is wél een dingetje, en was mijn vraag of daar bijv. een los te kopen (e-ticket) voor mogelijk zou kunnen zijn. Met name Weekend Vrij en zo (die €5 upgrade voor 1e klas, vrijdag na 18:30) gaat gewoon keihard mis!

  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.

Je mag het ná een maand (of 30 dagen, dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk) op elke dag aanpassen. Een dagje van tevoren aangeven dat je NIET een volgende maand wenst is inderdaad een heel veel gewenste optie! Je krijgt je geld dus wel terug, maar pas een maand later (terwijl je het eigenlijk niet wilde betalen voor die maand..)

  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)

En Twitter staat er ook vol mee..Maar NS is afhankelijk van TLS (en alle vervoerders) om reisgegevens/transacties aangeleverd te krijgen. TLS hanteert gewoon twee weken voor bus e.d. (is zelfs 42 dagen) maar komt goed...

Dat was voorheen trouwens niet anders (als je bus/tram/metro reizen wilde declareren)! Verwacht dus niet dat de NS die gegevens eerder hebben..
NS Flex is een product welke in beweging is. We kijken naar de zaken die onze reizigers opvallen, zoals s1mon9 en Robert B hier nu aangeven. Binnen deze community geven wij de reacties die we krijgen door naar de collega's die NS Flex ontwikkelen en zij gaan kijken wat er wel en niet mogelijk is. Bedankt voor jullie kritische blik!
Hallo, Ik heb NS Flex maar het lukt mij niet om mijn facturen in te zien, kan dat pas over een maand als mijn abonnement dan een volle maand gebruikt is of lukt het gewoon nog niet? Het lukt niet op mijn laptop en ook niet op mijn mobiele app......Ik kan mijn kosten ook mobiel niet inzien.
Hoi AnitaMagdalena,

Na in ieder geval een week zou je je reishistorie in moet kunnen zien via je MijnNS-account.
Na de eerste bladzijde met reacties te hebben gelezen blijkt dat ik gelijk heb over NS flex. Dit produkt is, waarschijnlijk onder druk van de politiek, omdat de gemiddelde Nederlander te dom is om te begrijpen hoe reizen op saldo werkt, weer veel te snel in de markt gezet, zónder eerst te kijken of het wel werkt icm met produkten van andere vervoerders. Er is alleen maar gekeken of het werkt voor NS, en dat je er ook in Bus Tram en Metro mee op rekening kan reizen is een afterthought.
Zoals ik ook in een ander topic heb aangegeven vind ik het jammer om te lezen dat je dit zo ziet.
Reputatie 7
Badge +3
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
Ik durf niet aan te geven tot in hoeverre dit is gedaan mrfreeze. Als je dat wenst te weten dan zou ik dat even verder na moeten vragen. De samenreiskorting i.c.m NS Flex is gewoonweg nog niet beschikbaar, maar dat zal nog wel komen. Het combineren van regionale producten met NS Flex werkt niet altijd en dat is afhankelijk van instellingen die niet overal gelijk zijn, uiteraard wordt hieraan gewerkt.
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.

Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.
Badge +3
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.
Ik denk dat het andersom is, dus de waard zal moeten inspelen/anticiperen op hoe de gasten zich gaan/zullen gedragen. Iedereen bij voorbaat als fraudeur bestempelen is daarbij niet aan de orde.

Hoe veel geld zouden de vervoerders mislopen denk je als je gewoon voor niets kon instappen en op je eindbestemming (of bij een overstap) pas hoeft af te rekenen? En wat als je dan niet voldoende geld/saldo hebt? De meeste stations hebben geen poortjes dus kun je gewoon naar buiten lopen. Dikke doei, gratis gereisd...

Mensen vergeten sowieso nogal vaak om uit te checken (al dan niet met opzet) en op deze manier is er in ieder geval een buffer. Ook voor als de poortjes/paaltjes niet werken/uitgeschakeld zijn. De ene keer door een evacuatie/brandmelding, de andere keer door een stroomstoring...

Een mogelijkheid zou zijn om als je 6 uur na een incheck (of bijv. 2 uur bij bus/tram/metro) nog niet ergens uitgecheckt hebt, de kaart meteen te blokkeren zodat je bij een balie eerst mag gaan uitleggen waar je naartoe gereisd hebt (en hoe) en de reis alsnog afrekenen. Veel werk voor zowel klant als vervoerders, en de meeste stations hebben niet eens een balie. Geen goed plan dus.
Badge +3
Oh, nog een dingetje..

Ik post het maar hier i.p.v. een nieuw topic, maar het gaat nog niet lekker dus bij andere vervoerders. Misschien dat @Tochjo daar ervaring mee heeft?


Bron: https://twitter.com/Cas_rb/status/1056181711334264833
Badge +3
Ik ben tot op heden alleen enkele keren in de 1e klas gecontroleerd bij Keolis tussen Zwolle en Enschede en dat ging soepel (controleur nam kaart, las hem uit en gaf hem terug zonder een opmerking te maken). De laatste controle die ik had in een trein van Arriva is nog van voor mijn NS Flex-tijd, dus daar kan ik niets over zeggen.

Reageer