Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

@Tochjo

Sivan komt hier zo snel mogelijk bij je op terug 🙂
Ik kan het zo gauw niet vinden (en anderen ook niet, iets met bomen en bos😅) maar bij welke Flex abonnementen mag je drie mensen mee laten reizen met Samenreiskorting, en waarom staat dat niet (per variant) in de voorwaarden bij het bestellen?



Ik neem aan dat Basis uitgezonderd is omdat het geen NS (kortings)abonnement is...



Maar mag iemand met een Weekend Voordeel van €2 per maand gewoon altijd drie mensen op sleeptouw nemen, ook doordeweeks? Dat is dan wel heel erg goedkoop Dal Voordeel voor tot zelfs wel drie gezinsleden of vrienden of collega's als je regelmatig samen reist 🤔



Of moet degene met Flex op het moment van samenreizen recht hebben op enige vorm van korting of vrij reizen?
Zolang er een werkelijk NS Flex abonnement actief is (dus niet NS Flex basis / NS Flex zonder abonnement), geldt de volledige mogelijkheid van de Samenreiskorting. Dus ja, iemand die een NS Flex Weekend Voordeel heeft, mag tot 3 reizigers mee nemen in de daluren om met korting te laten reizen.
Volgende case:



Iemand heeft een Dal Vrij en wil overstappen naar Flex. Geen probleem, maar op haar kaart staat ook een jaarabonnement voor de ICD, dus bestellen gaat niet goed.



Flex op een nieuwe kaart dan maar? En wat als Dal Vrij nog in het eerste jaar zit, kan het dan toch beëindigd worden?
Is er al iets te melden over deze zaken (formulering Standaard 1e klas reizen bij aanschaf; vermelding klasse abonnement in Mijn NS)?

Bedankt voor de reminder. Ik stuur er zelf ook direct een. Ze hebben wel al aangegeven dat ze het een goede suggestie vinden, de vraag is nu even wat er mogelijk is qua aanpassing e.d.



Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?

Goede vraag. Ga ik ook voor je navragen.
@Robert B



De ICD Altijd Toeslagvrij is een add-on op het Dal Vrij abonnement. Beëindig je het Dal Vrij abonnement dan is ook gelijk de add-on beëindigd. Op de kaart kan, op het moment dat het klassieke Dal Vrij is afgelopen, NS Flex (Dal Vrij) worden afgesloten. Hiervoor is helaas nog geen ICD add on verkrijgbaar. Aangezien de ICD Altijd Toeslag Vrij nog een Reizen op Saldo product is kan deze alleen worden gebruikt op een andere OV-chipkaart dan waar het NS Flex product op staat. Als men wil overstappen op NS Flex en dit lukt door technische issues (of in dit geval een add-on, wat we ook vaak met OV-fiets zien) niet dan kan onze Klantenservice het contract beëindigen, ook in het eerste jaar. Dit gaat het snelst via Chat.

Oké duidelijk.

Het bleek te gaan om een regulier Dal Vrij op een persoonlijke kaart (géén NS Business Card) dat iemand via haar werkgever had gekregen, blijkbaar met collectiviteits/staffelkorting. Daar mocht dus sowieso niet aan gerommeld worden.

Ze wilde graag haar BTM reizen op rekening maken, dus dat kan gewoon op een tweede kaart met een maandje Flex Dal Voordeel voor €5,- (daarna Basis), de kaart is dan gratis.

Alternatief om met één kaart te reizen zonder saldo te hoeven laden is automatisch opladen natuurlijk.


Is het ook mogelijk een NS Flex aan te schaffen voor een 17 jarige?
Nee, onder de 18 jaar is dat helaas niet mogelijk.
Ik heb zojuist gewijzigd van Dal vrij naar Dal vrij flex en ik krijg nu een dubbele rekening. Een van 102 euro van mn dalvrij abbonement en een van mn dal vrij flex van 103 euro.

De incasso van 102 euro heb ik gecancelled. Heb NS contact via Facebook over dit maar nog geen reactie. Uiteraard ga ik geen dubbele rekening betalen.
Ik vermoed dat je je contract net rond de incassodatum hebt gewijzigd, DM87. Storneren is eigenlijk nooit raadzaam. Hierdoor zal er een open betaling ontstaan welke niet vervalt op het moment dat je NS Flex hebt aangevraagd. Ik wil je dan ook adviseren het bedrag wel te voldoen. Je krijgt dan naar rato weer een bedrag hiervan terug omdat je tussentijds bent overgestapt op NS Flex.
Hallo! Ik begrijp NS Flex nog niet helemaal en ook met de informatie op de website (of de mensen aan de telefoon) kom ik niet echt veel verder. Ik heb op dit moment nog geen abbonement, maar wil graag Altijd Vrij aanschaffen voor 1 maand (vanaf 1 oktober eigenlijk). Ik begrijp dat wanneer je een abbonnement aanschaft bij NS Flex je deze een maand sowieso moet gebruiken voor je kan wijzigen. Nu las ik op de site dat je na die maand per dag kan wijzigen, maar de medewerker aan de telefoon zei dat je echt voor een hele maand per keer dat abbonnement moet hebben. Dus dan wil ik graag weten op welke dag ik dat precies moet omzetten om niet aan weer een hele maand NS Altijd Vrij (334 euro) vast te zitten. Ik ben een beetje in de war. Kan je ook voor 1,5 maand NS Altijd Vrij hebben wanneer je NS Flex hebt? of gaan de flex abbonnementen dus ook echt elke keer per maand?
Na 1 maand kun je elke dag wisselen en als je gewisseld hebt kun je weer telkens 1 maand niet wisselen.



Je kunt dus voor 1,5 maand NS Altijd Vrij hebben. Het abonnementsgeld van het niet gebruikte deel van de maand krijg je achteraf terug.



Weliswaar in het kort, maar is dit duidelijk genoeg ?
Hi ndlhoekstra. Welkom bij de Community!



Een NS Flex product heeft een minimale looptijd van 30 dagen. Als jij vanaf 1 oktober een NS Flex Altijd Vrij wilt gaan gebruiken kan je dat abonnement, mits je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt, op 1 oktober afsluiten. De ingangsdatum is namelijk alleen per direct en niet zelf te bepalen. Als je nog geen persoonlijke kaart hebt kan je bij het bestellen van NS Flex gelijk een kaart meebestellen. De ingangsdatum is dan over 7 dagen. Kortom, in dat geval is het laten ingaan per 1 oktober niet mogelijk.



Je kan het product na een looptijd van minimaal 30 dagen weer wijzigen. Dus dit kan bijvoorbeeld ook na 45 dagen. Je krijgt dan eventueel teveel betaald abonnementsgeld weer terug op de volgende factuur. Een wijziging gaat ook in per direct. Kortom, wil je vanaf bijvoorbeeld 20 november geen NS Flex Altijd Vrij meer gebruiken dan kan je op 20 november de wijziging via Mijn NS doorgeven. Er start dan weer een nieuwe periode van minimaal 30 dagen waarin je het product niet kan wijzigen. Opnieuw wijzigen kan dan weer na minimaal 30 dagen.



Is het zo wat duidelijker geworden?
@Denice NS



snap ik, maar ik kan niet ineens 102 euro extra missen nu ik er niet op heb gerekend. Ik ging er vanuit dat ik gewoon m’n abbonement kon wijzigen naar flex zonder dat ik een nieuw abbonement moest afsluiten. (Aangezien het abbonement hetzelfde is gebleven eigenlijk).



Helaas krijg ik op de Facebook chat geen reactie hierover.
Ik vermoed dat je door de drukte via Facebook nog geen reactie hebt ontvangen.Begrijpelijk dat je dat niet zomaar kunt missen, maar ik wil je net als Denice aanraden om toch te kijken naar een mogelijkheid om dit bedrag te voldoen.
Hallo,



Erg jammer dat je geen samenreiskorting op je NS Flex abonnement kan laden. De hele reden dan ik voor NS Flex heb gekozen is dat ik enkele keren per jaar met de trein reis. Met reizen op saldo staat dit saldo dan maandenlang doelloos op mijn ov chipkaart omdat je een minimum moet hebben om in te checken, daarom dacht ik dat NS Flex voor mij ideaal zou zijn dus dat heb ik afgesloten. De keren dat ik met de trein ga reis ik altijd met vrienden die een abonnement hebben waardoor ik dan voordelig mee kan reizen. De eerste keer dat is ms NS Flex reisde afgelopen maand kwam ik er dus achter dat dit niet gecombineerd kan worden. bij het afsluiten is dit ook nergens duidelijk vermeld, alleen als je alle kleine letterstjes gaat lezen kom je er achter.

Erg jammer NS, want jullie oplossing is een anonieme kaart kopen voor €7,50 en daar saldo op laden, dus ik had net zo goed geen NS Flex kunnen afsluiten.

Gaat dit in de nabije toekomst nog veranderen? Want anders zeg ik mijn abonnement weer op.
Hoi MarliesKel,



Welkom bij onze NS Community! Wat jammer dat dit zo gelopen is. Samenreiskorting is inderdaad niet te laden op een OV-chipkaart waar een NS Flex abonnement op staat. In de nabije toekomst zal dit nog niet kunnen, maar de mogelijkheden worden in de toekomst zeker uitgebreid. Als je alleen met Samenreiskorting met de trein reist, dan kun je inderdaad het beste je NS Flex abonnement opzeggen en weer op saldo gaan reizen met deze kaart.
Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?



Dit is even door een aantal personen uitgezocht. Dit heeft inderdaad langer geduurd en het wordt meegenomen richting Translink als gewenste verbetering. Meestal gaat het goed, maar bij jou heeft het op 27 september 3 dagen geduurd i.p.v. 2. Bedankt voor het signaal.
Hoi!



Ik heb in juli een Weekend Vrij abonnement genomen, met de bedoeling om over te stappen op Flex Weekend Vrij. N.a.v. Klaas-Jan zijn reactie zie ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. En n.a.v. Bryan zijn bericht op deze pagina, ben ik blijkbaar niet de enige die hier problemen mee heeft. Als ik over wil stappen, krijg ik de melding "Wij kunnen op dit moment niet bepalen met welke u dit wilt doen. Neemt u alstublieft contact op met de klantenservice. Het telefoonnummer is 030 751 5155". Kan ik ook via deze manier contact opnemen?



Groet!
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat [je] de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.


201810 4 10:41 overstapbtmbtmmettreinreisertussen

Bij overstap van btm naar btm binnen 35 minuten, met een korte treinreis ertussen, wordt bij NS Flex opnieuw het basistarief in rekening gebracht, zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/flex-ns-geen-overstap-tarief-maar-volledige-tarief-51974/index1.html#post351297 e.v. Als je dit nadeel wil vermijden maar wel NS-flex wil kan je twee OV-chipkaarten te gebruiken, waarvan een van beide NS Flex, of allebei (als dit mogelijk is).
Hoi!



Ik heb in juli een Weekend Vrij abonnement genomen, met de bedoeling om over te stappen op Flex Weekend Vrij. N.a.v. Klaas-Jan zijn reactie zie ik dat dit geen probleem zou moeten zijn. En n.a.v. Bryan zijn bericht op deze pagina, ben ik blijkbaar niet de enige die hier problemen mee heeft. Als ik over wil stappen, krijg ik de melding "Wij kunnen op dit moment niet bepalen met welke u dit wilt doen. Neemt u alstublieft contact op met de klantenservice. Het telefoonnummer is 030 751 5155". Kan ik ook via deze manier contact opnemen?



Groet!




Goedemiddag eefha! We hebben momenteel een storing gaande in Mijn NS, mogelijk dat je hierdoor problemen hebt met het overstappen naar een NS Flex abonnement. Helaas is er nog geen oplossing en durf ik op dit moment ook geen prognose te geven daarvoor. Je kunt in dit geval het beste je abonnement om laten zetten via onze Klantenservice. Telefonisch gaat dat zeker het snelst, maar als je daar niet de mogelijkheid voor hebt, mag je mij ook een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer.
Sinds een maand heb ik ook NS Flex zonder abonnement. Tot nu toe nog niet met de trein gereisd, maar met de bus gaat het prima. Het viel me echter dat ik op mijn OV-chipkaart nog steeds een product staat: Reizen op saldo NS vol tarief 2e klas. Had deze er niet afgehaald moeten zijn bij het ophalen van mijn bestelling, waardoor dat nu misschien problemen kan geven met inchecken in de trein? Aanstaande maandag ga ik waarschijnlijk de trein gebruiken voor het eerst, dus ben benieuwd of iemand dat toevallig weet. Alvast bedankt.
Hoi Alex206,



Het product 'Reizen op rekening' zou erop moeten staan. Voor de zekerheid kun je het even checken bij onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.
Reizen op rekening staat er inderdaad op. Maar het kan dus geen kwaad dat NS reizen op saldo er ook nog op staat? Deze geven geen conflict met elkaar?

Reageer