Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 374 reacties
  • 96759 Bekeken


Toon eerste bericht

374 reacties

goeieavond beste ik heb vanmorgen NS flex aangevraagd op mijn huidige ov chipkaart. alleen ik heb er 10 euro voor betaald, alleen ik ben nu wel benieuwd of het nou werkt ofniet, want ik heb nog geen berichtje gehad van hoe en wat, want ik zou wel graag willen weten hoe en wat want ik was wel snel met het aanvragen van ns flex dus misschien dat ik wat ben voorbij gelopen vandaar. en ik heb nog een huidige ov chipkaart die ik gebruik, en daar wou ik mijn ns flex op hebben is wel handig namelijk minder na om te kijken. heb namelijk mn ov chipkaart iedere week nodig dus kan hem eingelijks ook niet missen. graag ontvang ik een reactie terug vriendelijke groet jelmer de jong
Hallo jellybel, welkom op onze Community!

Leuk dat je een NS Flex abonnement hebt aangevraagd! Je ontvangt hier vanzelf per mail een bevestiging van, dit kan even duren omdat alles verwerkt moet worden. Ik wil je dus vragen dit bericht even af te wachten. Als je morgen in de loop van de dag nog niets ontvangen hebt, neem dan weer even contact met ons op 🙂
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen?

Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?
Goedemorgen,
Ik heb vorige maand het Dal voordeel abonnement aangeschaft.
Nu wil ik graag Ns Flex gaan gebruiken, maar de website geeft aan dat ik eerst mijn huidige abonnement stop moet zetten om NS Flex te activeren. Mijn vraag: Hoe kan ik NS Flex op mijn abonnement zetten zonder mijn huidige abonnement om te gooien?
Badge +3
Volgens mij zou u gewoon moeten kunnen overstappen. Werkt de knop op deze pagina niet? Neem dan even rechtstreeks contact op met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Goedemorgen, ik was van plan me NS flex aan te schaffen, ik zie hier wat voordelen.
De rekening komt aan het einde van de maand, geen gepruts meer met saldo opladen.
Mijn vraag is, kan ik ook gebruik maken van Arriva diensten en hoe worden die betalingen verwerkt.
Wordt dit onderling geregeld tussen NS en Arriva?
Dank U.
Reputatie 7
Badge +4
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.


Kun je dit nader toelichten, @Sivan NS ?
Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt.En voor hen die nog een Voordeelurenabonnement hebben - en dus imho tot de trouw(st)e klanten gerekend mogen worden - is het helaas (boterham met) pindakaas? Of komen die als laatste aan de beurt?
Hoi Bertus. Die informatie over Traject Vrij staat al in het topic. Dat vond ik inderdaad belangrijk te vermelden.

Voor het VDU geldt inderdaad dat er geen combinatie met NS Flex mogelijk is. Ik snap heel goed dat je dat jammer vindt. Dit heeft te maken met het niet langer aanbieden van dit product, en met het oog op de nieuwere producten. Op den duur verwacht ik dat het VDU niet meer zal bestaan.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Kun je dit nader toelichten, @Sivan NS ?
Dat kan ik zeker, Thom. Die Flexdagen zijn nog niet ingevoerd. We hopen dat dit medio 2019 is afgerond. Dat betekent dat als je nu Keuzedagen hebt en je wil overstappen naar NS Flex, de Keuzedagen automatisch worden beëindigd. Heb je een VDU met Keuzedagen, dan kun je niet overstappen en dan blijft alles gewoon van kracht natuurlijk. Daarom vinden we het belangrijk dat je voor jezelf afweegt wat de voordelen van de Keuzedagen (of VDU) voor jezelf zijn, voor je overstapt naar NS Flex.

Is dit duidelijker voor je?
Reputatie 7
Badge +4
Helder, zo wel voor mijzelf als voor de mensen die er hier naar zullen vragen. Die Flexdagen worden dan wat nu jaarkeuzedagen zijn? Het was ooit een plan van NS, je kondigde zelf iets dergelijks aan, maar toen was NSFlex er nog niet.
Dat klopt, daar waren toen al plannen voor. Ik vermoed inderdaad dat dat vanwege NS Flex is gewijzigd. Hoe het er straks uitziet, is mij helaas nog niet bekend.
Hoi NS,

Ik probeer over te stappen naar NS flex, maar als ik klik op abonnement wijzigen krijg ik de melding dat NS Flex niet mogelijk is voor mij.
Ik verwacht dat het misschien iets te maken heeft met de afloopdatum van mijn huidige dal-kortingsabonnement (die loopt rond half september af).
Is er een manier waarop ik de verlenging hiervan alsnog kan overzetten naar een NS Flex abonnement?
Ik hoor graag hoe ik dit kan fixen, ik zou graag overstappen op NS Flex + weekend vrij.

Met vriendelijke groet,
Heleen Payens
Mijn vraag is, kan ik ook gebruik maken van Arriva diensten en hoe worden die betalingen verwerkt. Wordt dit onderling geregeld tussen NS en Arriva?

Dat kan gewoon! Naast NS Flex zonder abonnement kun je abonnementen aanschaffen. De kortingspercentages van deze abonnementen gelden bij alle treinvervoerders in Nederland. Of je nu wel of geen abonnement hebt bij NS Flex, de kosten van je reizen vind je netjes in je factuur terug. Je ziet dus precies wat je betaalt voor welke reis. Wij regelen dat gewoon intern!
Badge +3
NS Flex kan gezet worden op een kaart waar ook een regionaal abonnement op staat.
Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt? Kloppen de antwoorden in dit topic en dit topic nu niet meer? Kan NS Flex nu ook gecombineerd worden met het studentenreisproduct? En kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd?
Is het ook mogelijk om te betalen met bijv. acceptgiro/overschrijving in plaats van een automatische incasso? En zo nee, rond welke datum worden mijn reiskosten dan maandelijks ongeveer afgeschreven?
Badge +3
Het is alleen mogelijk om de kosten per automatische incasso te laten afschrijven van uw bankrekening. De datum van de incasso is afhankelijk van de ingangsdatum van uw abonnement; de afschrijving vindt elke maand in het algemeen zo'n drie tot vijf werkdagen na die dag van de maand plaats.

Als een incasso niet lukt, dan krijgt u van NS eerst een Acceptmail en daarna een acceptgiro om het bedrag alsnog zonder extra kosten te voldoen.
Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt?
Dat wordt op dit moment uitgezocht. Goede vraag dus. Ik hoop er vandaag of morgen meer over te horen en zal dit dan hier delen.
Reputatie 6
Badge +2

NS Flex kan gezet worden op een kaart waar ook een regionaal abonnement op staat.Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt? Kloppen de antwoorden in dit topic en dit topic nu niet meer? Kan NS Flex nu ook gecombineerd worden met het studentenreisproduct? En kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd?

De link bij het citaat uit een ander topic ontbrak: https://community.ns.nl/ns-flex-60/busabonnement-brabant-en-weekend-vrij-abonnement-ns-51156/index1.html#post345516.
Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen?

Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?

Webcare , kan mijn vragen beantwoord worden?
Reputatie 5
Badge

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.


Zojuist heb ik bij de automaat Weekend Vrij 1e klas beeindigt, en Flex Weekend Vrij 1e klas opgehaald. Daarna gaf de automaat aan dat er nu 3 producten op mijn kaart staan:
  • Reizen op rekening trein
  • Reizen op rekening BTM
  • Reizen op saldo 1e klas
Die laatste had als ingangs datum de datum van het originele abonnement.

Ik zie echter nergens staan dat ik in het weekend eerste klas reis. Zelfs in Mijn NS niet. Ik kan het op basis van het bedrag wel beredeneren, maar ik zie het nergens staan. Nu is mijn vraag echter, kan de conducteur dat wel zien?
Badge +3
Ja, de conducteur kan dat wel zien (zeg ik uit ervaring met NS Flex Dal Vrij 1e klas). Die informatie wordt door het controleapparaat van de conducteur via een dataverbinding opgehaald.

Ik deel overigens uw verwondering over de onduidelijkheid van de informatie in Mijn NS. Ik heb enkele maanden geleden al opgemerkt dat dat voor verbetering vatbaar was, maar men heeft het kennelijk niet de moeite waard gevonden de informatie voor de lancering te verduidelijken.
Badge +3
De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen.
En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback? Ik heb sinds ik begin juni ben overgestapt naar NS Flex allerlei ervaringen gedeeld, maar tot op heden heb ik niet eens een inhoudelijke reactie mogen ontvangen op mijn punten. Toen ik na een maand mijn ongenoegen uitte daarover, kwam @Danny Flex even tevoorschijn, die aangaf dat hij op korte termijn de specifieke punten die ik benoemde zou bekijken en daarop zou teugkomen, maar hij is kennelijk al twee maanden aan het genieten van een vakantie, want daarna is hij niet meer gesignaleerd.

Ondertussen is NS Flex uit de proefperiode en concludeer ik dat er niets met mijn opmerkingen is gedaan. Zelfs het soms weergeven van onjuiste informatie was niet belangrijk genoeg om op te lossen voor de grote lancering. Prima verder, dat is een keuze die NS kan maken, maar zo onbescheiden als ik ben denk ik dat ik goede punten aanstipte die de gebruikservaring beter zouden kunnen maken. Ik ben behoorlijk teleurgesteld over de communicatie en in het bijzonder over het feit dat er niets verbeterd is sinds ik dit eerder aangaf.

Over het product NS Flex zelf ben ik overigens zeer tevreden 🙃
Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Goedemorgen Danielle. Goed dat je dit checkt! Ik raad je aan nog even te wachten met NS Flex, want dat stukje gratis abonnement raak je kwijt als je binnen dat jaar gaat overstappen.
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen? Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?

Excuses dat jouw vragen nog niet zijn beantwoord. Als je met NS Flex vergeet uit te checken kun je dit gewoon via ons claimen. Dat geldt ook voor reizen met de bus, tram of metro.

Als het goed is kun je je abonnement gewoon activeren bij beide punten. Wij raden altijd onze eigen automaat aan, maar het oplaadpunt zou ook moeten werken. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Reageer