Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Bladzijde 4 / 26
goeieavond beste ik heb vanmorgen NS flex aangevraagd op mijn huidige ov chipkaart. alleen ik heb er 10 euro voor betaald, alleen ik ben nu wel benieuwd of het nou werkt ofniet, want ik heb nog geen berichtje gehad van hoe en wat, want ik zou wel graag willen weten hoe en wat want ik was wel snel met het aanvragen van ns flex dus misschien dat ik wat ben voorbij gelopen vandaar. en ik heb nog een huidige ov chipkaart die ik gebruik, en daar wou ik mijn ns flex op hebben is wel handig namelijk minder na om te kijken. heb namelijk mn ov chipkaart iedere week nodig dus kan hem eingelijks ook niet missen. graag ontvang ik een reactie terug vriendelijke groet jelmer de jong
Hallo jellybel, welkom op onze Community!
Leuk dat je een NS Flex abonnement hebt aangevraagd! Je ontvangt hier vanzelf per mail een bevestiging van, dit kan even duren omdat alles verwerkt moet worden. Ik wil je dus vragen dit bericht even af te wachten. Als je morgen in de loop van de dag nog niets ontvangen hebt, neem dan weer even contact met ons op 🙂
Leuk dat je een NS Flex abonnement hebt aangevraagd! Je ontvangt hier vanzelf per mail een bevestiging van, dit kan even duren omdat alles verwerkt moet worden. Ik wil je dus vragen dit bericht even af te wachten. Als je morgen in de loop van de dag nog niets ontvangen hebt, neem dan weer even contact met ons op 🙂
Als ik gebruik wil maken van Ns Flex, en ik vergeet uit te cheken bij bus tram metro bij wie moet ik dan zijn om te claimen?
Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?
Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?
Goedemorgen,
Ik heb vorige maand het Dal voordeel abonnement aangeschaft.
Nu wil ik graag Ns Flex gaan gebruiken, maar de website geeft aan dat ik eerst mijn huidige abonnement stop moet zetten om NS Flex te activeren. Mijn vraag: Hoe kan ik NS Flex op mijn abonnement zetten zonder mijn huidige abonnement om te gooien?
Ik heb vorige maand het Dal voordeel abonnement aangeschaft.
Nu wil ik graag Ns Flex gaan gebruiken, maar de website geeft aan dat ik eerst mijn huidige abonnement stop moet zetten om NS Flex te activeren. Mijn vraag: Hoe kan ik NS Flex op mijn abonnement zetten zonder mijn huidige abonnement om te gooien?
Volgens mij zou u gewoon moeten kunnen overstappen. Werkt de knop op deze pagina niet? Neem dan even rechtstreeks contact op met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Goedemorgen, ik was van plan me NS flex aan te schaffen, ik zie hier wat voordelen.
De rekening komt aan het einde van de maand, geen gepruts meer met saldo opladen.
Mijn vraag is, kan ik ook gebruik maken van Arriva diensten en hoe worden die betalingen verwerkt.
Wordt dit onderling geregeld tussen NS en Arriva?
Dank U.
De rekening komt aan het einde van de maand, geen gepruts meer met saldo opladen.
Mijn vraag is, kan ik ook gebruik maken van Arriva diensten en hoe worden die betalingen verwerkt.
Wordt dit onderling geregeld tussen NS en Arriva?
Dank U.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Kun je dit nader toelichten,@Sivan NS ?
Kun je dit nader toelichten,
Hoi Bertus. Die informatie over Traject Vrij staat al in het topic. Dat vond ik inderdaad belangrijk te vermelden.
Voor het VDU geldt inderdaad dat er geen combinatie met NS Flex mogelijk is. Ik snap heel goed dat je dat jammer vindt. Dit heeft te maken met het niet langer aanbieden van dit product, en met het oog op de nieuwere producten. Op den duur verwacht ik dat het VDU niet meer zal bestaan.
Dat kan ik zeker, Thom. Die Flexdagen zijn nog niet ingevoerd. We hopen dat dit medio 2019 is afgerond. Dat betekent dat als je nu Keuzedagen hebt en je wil overstappen naar NS Flex, de Keuzedagen automatisch worden beëindigd. Heb je een VDU met Keuzedagen, dan kun je niet overstappen en dan blijft alles gewoon van kracht natuurlijk. Daarom vinden we het belangrijk dat je voor jezelf afweegt wat de voordelen van de Keuzedagen (of VDU) voor jezelf zijn, voor je overstapt naar NS Flex.
Is dit duidelijker voor je?
Helder, zo wel voor mijzelf als voor de mensen die er hier naar zullen vragen. Die Flexdagen worden dan wat nu jaarkeuzedagen zijn? Het was ooit een plan van NS, je kondigde zelf iets dergelijks aan, maar toen was NSFlex er nog niet.
Dat klopt, daar waren toen al plannen voor. Ik vermoed inderdaad dat dat vanwege NS Flex is gewijzigd. Hoe het er straks uitziet, is mij helaas nog niet bekend.
Hoi NS,
Ik probeer over te stappen naar NS flex, maar als ik klik op abonnement wijzigen krijg ik de melding dat NS Flex niet mogelijk is voor mij.
Ik verwacht dat het misschien iets te maken heeft met de afloopdatum van mijn huidige dal-kortingsabonnement (die loopt rond half september af).
Is er een manier waarop ik de verlenging hiervan alsnog kan overzetten naar een NS Flex abonnement?
Ik hoor graag hoe ik dit kan fixen, ik zou graag overstappen op NS Flex + weekend vrij.
Met vriendelijke groet,
Heleen Payens
Ik probeer over te stappen naar NS flex, maar als ik klik op abonnement wijzigen krijg ik de melding dat NS Flex niet mogelijk is voor mij.
Ik verwacht dat het misschien iets te maken heeft met de afloopdatum van mijn huidige dal-kortingsabonnement (die loopt rond half september af).
Is er een manier waarop ik de verlenging hiervan alsnog kan overzetten naar een NS Flex abonnement?
Ik hoor graag hoe ik dit kan fixen, ik zou graag overstappen op NS Flex + weekend vrij.
Met vriendelijke groet,
Heleen Payens
Dat kan gewoon! Naast NS Flex zonder abonnement kun je abonnementen aanschaffen. De kortingspercentages van deze abonnementen gelden bij alle treinvervoerders in Nederland. Of je nu wel of geen abonnement hebt bij NS Flex, de kosten van je reizen vind je netjes in je factuur terug. Je ziet dus precies wat je betaalt voor welke reis. Wij regelen dat gewoon intern!
Kan iemand preciezer aangeven voor welke BTM-abonnementen dit geldt? Kloppen de antwoorden in dit topic en dit topic nu niet meer? Kan NS Flex nu ook gecombineerd worden met het studentenreisproduct? En kan automatisch opladen na het laden van NS Flex ook weer worden geactiveerd?
Is het ook mogelijk om te betalen met bijv. acceptgiro/overschrijving in plaats van een automatische incasso? En zo nee, rond welke datum worden mijn reiskosten dan maandelijks ongeveer afgeschreven?
Het is alleen mogelijk om de kosten per automatische incasso te laten afschrijven van uw bankrekening. De datum van de incasso is afhankelijk van de ingangsdatum van uw abonnement; de afschrijving vindt elke maand in het algemeen zo'n drie tot vijf werkdagen na die dag van de maand plaats.
Als een incasso niet lukt, dan krijgt u van NS eerst een Acceptmail en daarna een acceptgiro om het bedrag alsnog zonder extra kosten te voldoen.
Als een incasso niet lukt, dan krijgt u van NS eerst een Acceptmail en daarna een acceptgiro om het bedrag alsnog zonder extra kosten te voldoen.
Dat wordt op dit moment uitgezocht. Goede vraag dus. Ik hoop er vandaag of morgen meer over te horen en zal dit dan hier delen.
De link bij het citaat uit een ander topic ontbrak: https://community.ns.nl/ns-flex-60/busabonnement-brabant-en-weekend-vrij-abonnement-ns-51156/index1.html#post345516.
Ik ben in november 2017 afgestudeerd en heb van de NS 50 euro korting gekregen op een 40% korting in de daluren abonnement. Deze staat op mijn kaart. Nu zou ik graag de overstap willen maken naar NS Flex, maar mijn huidige abonnement behouden (die nog gratis / binnen de 50 euro korting is t/m november 2018). Kan dat, zo ja wat moet ik daarvoor doen?
Is Ns Flex te activeren bij een ov oplaatpunt, of alleen via Ns kaartautomaat op een Ns station?
Webcare , kan mijn vragen beantwoord worden?
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Zojuist heb ik bij de automaat Weekend Vrij 1e klas beeindigt, en Flex Weekend Vrij 1e klas opgehaald. Daarna gaf de automaat aan dat er nu 3 producten op mijn kaart staan:
- Reizen op rekening trein
- Reizen op rekening BTM
- Reizen op saldo 1e klas
Die laatste had als ingangs datum de datum van het originele abonnement.
Ik zie echter nergens staan dat ik in het weekend eerste klas reis. Zelfs in Mijn NS niet. Ik kan het op basis van het bedrag wel beredeneren, maar ik zie het nergens staan. Nu is mijn vraag echter, kan de conducteur dat wel zien?
Ja, de conducteur kan dat wel zien (zeg ik uit ervaring met NS Flex Dal Vrij 1e klas). Die informatie wordt door het controleapparaat van de conducteur via een dataverbinding opgehaald.
Ik deel overigens uw verwondering over de onduidelijkheid van de informatie in Mijn NS. Ik heb enkele maanden geleden al opgemerkt dat dat voor verbetering vatbaar was, maar men heeft het kennelijk niet de moeite waard gevonden de informatie voor de lancering te verduidelijken.
Ik deel overigens uw verwondering over de onduidelijkheid van de informatie in Mijn NS. Ik heb enkele maanden geleden al opgemerkt dat dat voor verbetering vatbaar was, maar men heeft het kennelijk niet de moeite waard gevonden de informatie voor de lancering te verduidelijken.
En gaat er dan ook iets gebeuren met die feedback? Ik heb sinds ik begin juni ben overgestapt naar NS Flex allerlei ervaringen gedeeld, maar tot op heden heb ik niet eens een inhoudelijke reactie mogen ontvangen op mijn punten. Toen ik na een maand mijn ongenoegen uitte daarover, kwam
Ondertussen is NS Flex uit de proefperiode en concludeer ik dat er niets met mijn opmerkingen is gedaan. Zelfs het soms weergeven van onjuiste informatie was niet belangrijk genoeg om op te lossen voor de grote lancering. Prima verder, dat is een keuze die NS kan maken, maar zo onbescheiden als ik ben denk ik dat ik goede punten aanstipte die de gebruikservaring beter zouden kunnen maken. Ik ben behoorlijk teleurgesteld over de communicatie en in het bijzonder over het feit dat er niets verbeterd is sinds ik dit eerder aangaf.
Over het product NS Flex zelf ben ik overigens zeer tevreden
Goedemorgen Danielle. Goed dat je dit checkt! Ik raad je aan nog even te wachten met NS Flex, want dat stukje gratis abonnement raak je kwijt als je binnen dat jaar gaat overstappen.
Excuses dat jouw vragen nog niet zijn beantwoord. Als je met NS Flex vergeet uit te checken kun je dit gewoon via ons claimen. Dat geldt ook voor reizen met de bus, tram of metro.
Als het goed is kun je je abonnement gewoon activeren bij beide punten. Wij raden altijd onze eigen automaat aan, maar het oplaadpunt zou ook moeten werken. Zo niet, dan hoor ik dat graag.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.