NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Goedemorgen, vorige week heb ik mijn Dalvrij-abonnement omgezet naar NS Flex Dal Voordeel, maar ik moet het nog activeren bij een kaartautomaat. Nu is er wel weer geld afgeschreven voor het Dalvrij-abonnement. Krijg ik dat na het activeren van NS Flex weer terug?

Reputatie 7
Badge +1

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het gauw regelen. 

Hallo, ik heb net mijn dal voordeel abo omgezet naar flex €0 omdat ik nu niet met ov reis. Fijn dat ik dan even geen overbodige kosten hoef te maken! Ik heb twee vragen:

1 wat gebeurt nu met het kids vrij abo, vervalt deze of moet ik daar nog iets voor doen?

2 als ik weer wil reizen met ov, hoe lang vantevoren moet ik mijn flex abo dan omzetten naar flex dal à €5 p/m? En moet ik bij elke wijziging in mijn flex abo naar een kaartautomaat om het te activeren? Kan dat ook vlak voor ik de trein in stap?

Dankjewel, Hanneke

Hoi HappyHanneke, welkom op de NS Community. 

Het Kids Vrij abonnement zal gewoon door blijven lopen. Die komt met de overstap op NS Flex niet te vervallen. 

De overstap op NS Flex dient bij een kaartautomaat geactiveerd te worden, maar bij een wijziging binnen NS Flex hoeft dat niet. Een wijziging binnen NS Flex kun je zelf uitvoeren via je Mijn NS account, gaat direct in en zal ongeveer binnen een kwartier ook goed verwerkt zijn. Het kan dus vlak voordat je de trein in stapt! 

Dankjewel! Ben ik geen extra kosten kwijt voor kids vrij nu?


Als ik t abonnement omzet naar flex dal, betaal ik dus €5 p/mnd abonnementskosten naast de reiskosten (min de 40% korting). Is die €5 voor de maand vanaf t activeren of voor die hele maand? Bijv als ik 30 april t abo omzet en twee dagen later weer terug naar flex 0 zet; kost dat dan €5 voor april en €5 voor mei of maar één keer €5?

En nog een vraag; bij het omzetten las ik dat dit een actie is voor de corona-tijd en dat ik t daarna weer zelf terug moet zetten zodat ik geen extra kosten maak. Kunt u dit toelichten? Wat verandert er dan en wanneer?
Alvast bedankt.

Kids Vrij kost € 0,01 per jaar in welke vorm dan ook. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden. 

Je zult abonnementskosten betalen vanaf het moment je een abonnement aanzet. Het is echter niet mogelijk om twee dagen een abonnement aan te zetten en dan weer uit te zetten. Een NS Flex abonnement heb je voor ten minste 1 maand. Na 1 maand, kun je dagelijks wijzigen naar een ander -of geen abonnement. Na een wijziging start een nieuwe maand. Als je vandaag 18 april bent overgestapt, zou je vanaf 18 mei weer dagelijks een wijziging kunnen doorvoeren. Met overstapdatum 18 april, zul je altijd rond 18 april een factuur ontvangen en betaal je altijd abonnementskosten van de 18de van de maand tot de 18de van de daarop volgende maand. Als je op de factuurdatum NS Flex Dal Voordeel hebt aanstaan, betaal je op de factuur € 5,00. Stel dat je precies halverwege die maand het abonnement uitzet, dan krijg je € 2,50 terug via een extra factuur. Stel dat je geen abonnement hebt, maar precies halverwege een maand Dal Voordeel aanzet, dan komt er een extra factuur om € 2,50 in rekening mee te brengen voor de resterende periode. Rond de 18de komt dan weer een reguliere factuur met € 5,00 aan abonnementskosten. 

Hoewel het omzetten naar NS Flex geen speciale aan de Corona crisis gerelateerde actie is, bieden we het in veel gevallen wel aan als een optie om verdere abonnementskosten voorlopig te voorkomen. Op het moment je weer een abonnement nodig hebt, kun je dan zelf eenvoudig weer een abonnement aanzetten. Zo lang je geen abonnement nodig hebt, hoef je niks te doen en maak je geen kosten. 

Ik had een Altijd Vrij jaarabonnement (incl. IC toeslag en BTM Vrij) tijdelijk stop gezet vanwege corona.

Advies was om te zetten naar een Flex abonnement. Uiteindelijk was het makkelijker om mijn lopende abonnement stop te zetten en als we dan kunnen reizen deze te activeren

Zodra maatregelen weer iest soepeler worden wil ik deze afsluiten en ben mij gaan verdiepen in de materie. Maar zodra ik Flex abo selecteert (altijd vrij) kan ik alleen ic direct toevoegen en niet BTM. Hoe krijg ik dat toegevoegd? 
 

Badge +3

BTM-abonnementen zijn nog niet beschikbaar voor NS Flex. Er wordt aan gewerkt deze beschikbaar te maken. Als dat nog niet het geval is als u weer wilt gaan reizen, dan kunt u het beste een klassiek Altijd Vrij-abonnement afsluiten met beide toevoegingen.

Reputatie 4

Ik had een Altijd Vrij jaarabonnement (incl. IC toeslag en BTM Vrij) tijdelijk stop gezet vanwege corona.

Advies was om te zetten naar een Flex abonnement. Uiteindelijk was het makkelijker om mijn lopende abonnement stop te zetten en als we dan kunnen reizen deze te activeren

Zodra maatregelen weer iest soepeler worden wil ik deze afsluiten en ben mij gaan verdiepen in de materie. Maar zodra ik Flex abo selecteert (altijd vrij) kan ik alleen ic direct toevoegen en niet BTM. Hoe krijg ik dat toegevoegd? 
 

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

BTM Vrij is alleen in combinatie met een Altijd Vrij of een Dal Vrij bij-abonnement aan te vragen en kan niet los aangevraagd worden. Waarschijnlijk bedoel je hier het Netabonnement welke €3035,50 per jaar of €303,55 per maand kost. Deze kan wel gecombineerd worden met Flex, maar je komt hiermee wel significant duurder uit dan bij OV Vrij.

Hoi,

Gisteren (24 april) ben ik overgestapt op NS flex basis omdat ik verwacht de komende tijd geen reizen te zullen maken.

Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen over hoe dit in z'n werk gaat en ik vraag mij af of ik de enige ben die moeite heeft met het begrip 'maand'.
Na héél wat leeswerk begrijp ik nu pas dat het bij abonnementswijzigingen niet gaat over een 'kalendermaand' zoals mei of juni maar over een periode van bijvoorbeeld 13 augustus tot 13 september en dan telt het moment dat ik het abonnement wijzig want je kunt geen datum in de toekomst aangeven, toch ?
Of zit ik nu voor de eeuwigheid vast aan de periode: 24-ste tot de 24-ste omdat ik op de 24ste ben overgestapt?

Nu heb ik nog een vraag over;
Ik neem aan dat als je je niet (af-)meldt, dat dan je laatst ingegeven abonnement doorloopt. Stel ik wil één maand een ander abonnement maar daarna niet meer (of weer een ander abonnement.)

Op welk moment kan ik dan die wijziging doorgeven?
Moet ik dan wachten tot de laatste dag van die maand of kan ik dit toch eerder ingeven?
Alvast bedankt voor de reactie,

Paul

Hoi Beamer, welkom op de NS Community. 

Als je op 24 april bent overgestapt, dan zal de looptijd van je abonnement altijd van de 24ste van de maand tot de 24ste van de daarop volgende maand zijn. Voor die periode betaal je eventuele reiskosten achteraf en eventuele abonnementskosten vooruit. Je zult ook altijd rond de 24ste van de maand een reguliere factuur ontvangen, ook wanneer dat voor € 0,00 is. 

Je zult zelf voor het eerst nu vanaf 24 mei een wijziging kunnen doorvoeren. Dat kan vanaf die datum dagelijks. Na een wijziging start een nieuwe vaste periode van één maand. Na die periode kun je er weer dagelijks voor kiezen om een wijziging aan te vragen. Een wijziging gaat per direct in, het is (nog) niet mogelijk om een datum in de toekomst te kiezen. Indien je het op dat moment actieve abonnement wilt laten doorlopen, hoef je niks te doen. Een abonnement binnen NS Flex is doorlopend.

Stel je al voor een hele maand abonnementskosten voldaan hebt, maar je vraagt een wijziging gedurende die maand aan, dan zal er een extra factuur worden aangemaakt om te veel betaalde abonnementskosten mee terug te betalen of, indien je op een duurder abonnement bent overgestapt, extra kosten in rekening te brengen.

Badge +3

Voor de volledigheid,

Op de ingangsdatum van Flex (in dit geval de 24e) zal je altijd een vaste maandfactuur krijgen voor abonnements- en reiskosten (plus huur OV-fiets en eigen fiets stallen). De incasso is enkele dagen later.

Wissel je halverwege een maand van abonnement (bijv. 10 juni) dan worden de kosten voor 10-23 juni verrekend via een tussentijdse (credit)factuur met bijbehorende incasso, maar soms ook pas op je factuur van 24 juni.

Dit wisselt, want ik heb ooit een factuur gehad voor 1 dag Dal Voordeel en ook eens voor 4 dagen Weekend Voordeel (dat ging dan om centen), maar later ook pas de wijziging op een volgende maandfactuur.

Dat laatste is eigenlijk logischer (één factuur per maand) maar is natuurlijk nadelig als je veel geld tegoed hebt van NS (wijziging op de 24e of kort daarna), of als je op de 25e een veel duurder abonnement neemt en NS vervolgens pas op de 24e van de volgende maand bijna twee maanden in rekening brengt.

Bij een wijziging op 10 juni kan je vanaf 10 juli weer wijzigen.

Het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina kan je negeren want die klopt vaak totaal niet. Je facturen wél.

Hoi, ik heb ook het probleem dat ik mijn abonnement niet kan wijzigen. Ik heb de flex abonnement al meer dan een maand, maar toch krijg ik de melding “alleen de contracthouder mag het NS Flex abonnement wijzigen.” Maar sinds de corona reis ik helemaal niet meer. Kan iemand me helpen mijn contract tocht te wijzigen naar de basis abonnement van 0 euro? Alvast bedankt! 

Hoi AnouschkaZehl, welkom op de NS Community. 

Je kunt je Mijn NS account het beste laten nakijken door de Klantenservice door te bellen of, bij voorkeur, een chat te openen of een bericht te sturen via Facebook of Twitter. Dan kan gekeken worden naar een oplossing en kan het abonnement ondertussen ook alvast gewijzigd worden. 

NS-Flex bevalt niet. Sinds een jaar heb ik ns-flex en er worden elke keer gemiste check-outs berekend. Terwijl je niet eens de treinpoortjes uitkomt zonder uit te checken. Zeer vreemd.

 

Meestal zijn de kosten rond de 12 euro en soms ook rond de 20 euro. Als je ervoor belt word je ALTIJD in de wacht gezet. Systeem zit vast, even kijken in het systeem, oh we moeten even een ander telefoontje opnemen. Waardoor je evenveel kwijt bent aan het telefoontje aan de klantenservice, als aan de zogenaamd gemiste check-out.

 

Vorig jaar werd gezegd dat het een foutje van het systeem was en nu zie ik de onterecht berekende gemiste check-outs weer.

 

Lijkt wel alsof ns geld verdiend aan mensen extra lang in de wacht zetten of onterecht gemiste check-outs te berekenen.:thinking:

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html staat:

Stap over via Mijn NS. Dit kan op elk moment tijdens de looptijd van je jaarabonnement. Je nieuwe NS Flex abonnement gaat per direct is.

Dat laatste woord zal ‘in’ moeten zijn, maar je kunt tegenwoordig toch gewoon een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen voor Flex?

En de ‘bestelling/overstap’ is dan vanaf de ingangsdatum op te halen bij een servicepunt?

@Robert B ik zie hem! Scherp. Ik ga 't gelijk doorgeven! Volgens mij kun je alleen een datum in de toekomst kiezen wanneer je een nieuwe bestelling plaatst, volgens mij is dat met overstappen niet zo. Ik gooi de vraag er gelijk even bij! ;)

Badge +3

Niet zeker of het in dit topic om een overstap ging, maar het was wel iemand die eerder Flex had.

Net NS-Flex aangevraagd op OV-chipkaart waar ook OV-fiets op stond. Krijg nu melding dat dat abonnement wordt stopgezet. Dat is (natuurlijk) niet de bedoeling. Kan toch wel op 1 pas?

Badge +3

OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.

Reputatie 7
Badge +1

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Gedaan. Bedankt voor de oplettendheid loklok8.

OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.

Aha, top! Geldt dat ook voor stallen op rekening?

Reageer