Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Een maandje Flex Dal Voordeel is altijd gunstig want het scheelt je sowieso al € 7,50 voor de nieuwe ov-chipkaart.
Mijn huidige OV chipkaart (non-NS) is binnenkort verlopen. Kan ik nu een NS Flex aanvragen met Dalvoordeel (5 euro) om een nieuwe OV-chipkaart te ontvangen met een maand Dalvoordeel.
Heeft u nu op de bijna verlopen OV-chipkaart nog een (Dal Voordeel) abonnement staan? Denk er dan vooral wel aan om die op te zeggen. Doet u dat niet dan loopt het abonnement gewoon door, ook al is de kaart waar het abonnement staat straks verlopen.
Kunt u mij alstublieft uitleggen?
Ik wacht op een kaart wanneer deze zal komen.
Zal ik elke maand regelmatig betalen?
Heb ik 34 euro betaald voor gebruik in het weekend
krijg ik ook 40 procent korting?
Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.
Als je een OV-Chipkaart bij je NS Flex abonnement hebt besteld krijg je binnen 1 week de kaart thuis. Mocht je deze kaart nog niet binnen een week hebben, dan is het aan te raden om contact te leggen met de klantenservice van de OV-Chipkaart.
Elke maand krijg je rond dezelfde datum waarop het abonnement afgesloten is een factuur binnen in je Mijn NS. Enkele dagen later wordt het geld van je rekening afgeschreven. Je betaald maandelijks voor de eerstvolgende volgende maand.
Je hebt €31 betaald voor een Weekend Vrij abonnement en daarbij de optie genomen om voor €3 extra korting te krijgen tijdens de daluren. Alleen tijdens de daluren op de weekdagen krijg je korting. Vrijdag vanaf 18:30 tot de volgende maandag om 04:00 reis je vrij.
Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.
Op welke website ben je lid geworden en zie je geen foto van? Die vraag begrijp ik niet helemaal.
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging. Ik heb overigens ook geen mail gehad op 1 januari, toen ik mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas heb gewijzigd in NS Flex Dal Vrij 1e klas in een poging de abonnementskosten met een euro per maand te verlagen.
Dat is vreemd. Zal ik dat voor je nakijken, Tochjo?
Als het niet te veel moeite is. In een privébericht van ruim een jaar geleden vind je nog een paar dagen mijn persoonlijke gegevens
Top. Ik geef morgen of donderdag een update vanwege het feit dat mijn pc (die 2 jaar niet heeft aangestaan) even tegenwerkt. Morgen krijg ik een nieuw systeem. :D
ik heb Flex, en moet straks veel reizen in bijvoorbeeld Rotterdam met lokaal OV. Ik wil daar een dagkaart voor aanschaffen. Kan dit gewoon op dezelfde OV-chipkaart?
Indien je een actieticket wilt aanschaffen kan je deze niet op jouw OV-chipkaart laden. Daarvoor kan je onze app gebruiken of de ticket uitprinten.
Indien je een actieticket wilt aanschaffen kan je deze niet op jouw OV-chipkaart laden. Daarvoor kan je onze app gebruiken of de ticket uitprinten.
Geen actiekaarten, maar ik bedoel dat ik bij de RET/GVB of whatever een dagkaart voor het stadsnet kan laden op de ov-chipkaart. Als zijnde extra product zodat ik dus geen ‘reizen op rekening’ gebruik bij de RET, omdat ik die dag afgekocht heb OP hun net in Rotterdam stad. Bedoel dus geen NS dagkaart.
ik heb Flex, en moet straks veel reizen in bijvoorbeeld Rotterdam met lokaal OV. Ik wil daar een dagkaart voor aanschaffen. Kan dit gewoon op dezelfde OV-chipkaart?
Als ik het goed begrijp wilt u een regionaal product aanschaffen en heeft u op dit moment NS Flex.
Dagkaarten voor de RET/GVB zijn verkrijgbaar als eenmalige chipkaarten bij o.a de kaartautomaten op de metrostations. Hiervoor heeft u geen eigen OV-Chipkaart nodig. Het is niet mogelijk om deze te combineren met NS Flex. Mogelijk kunnen ze wel gecombineerd worden als het BTM gedeelte wordt uitgezet op uw NS Flex kaart.. Zie de websites van het GVB en de RET voor meer informatie.
Ik vermoed echter dat u het hebt over een Sterabonnement. Daarbij is zowel NS Flex als een regionaal afgekocht abonnement zoals door Stijn NS in dit topic is aangegeven geen probleem.
Bedankt voor het antwoord loklok8. Bedoel je een Sterabonnement, DHoutsma?
Hi, i got my first NS flex receipt of a higher amount than expected. The subscription i have taken worh NS flex costs me 413 euros but i received a receipt of 458 euros. Pls can you help me with the same?
Also another question is, i wont be traveling with rhe trains for the next 2 weeks cause of coronavirus, can i oause my subscription during this time and resume ot again when i get back to traveling??
Based on the amount of 413 euros you have NS Flex Altijd Vrij combined with IC Direct Toeslagvrij, which allows for unlimited travel on all trains, including Intercity direct.
Did you by any chance travel by bus, tram or metro? Costs for those modes of transport are not included in your subscription and will be billed afterwards. In Mijn NS you can go to Facturen (Invoices) to see a detailed specification of the costs you are being charged for.
You can change your subscription to NS Flex zonder abonnement (NS Flex without subscription) in Mijn NS, effectively cancelling it. Then you can change it again after one month has passed. This means you may have to pay the full fare for the two weeks after the following two weeks, but that might still be cheaper than keeping your subscription. And perhaps the period of two weeks in which you won’t travel will be extended, or customer service is willing to help you change back to your subscription before the month is over.
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging.
De mail met de wijziging op het NS Flex-contract komt nét binnen,
Edit: en om 9:23 ook de mail met de bevestiging!
Ik heb vandaag mijn abonnement gewijzigd in NS Flex Dal Voordeel en hoewel dat in Mijn NS keurig zichtbaar is, heb ik geen mail gehad met een bevestiging van deze wijziging.
De mail met de wijziging op het NS Flex-contract komt nét binnen,
Edit: en om 9:23 ook de mail met de bevestiging!
Bedankt voor de update, ik zal Erryt op de hoogte brengen! Er zijn mij gisteren zelf ook situaties opgevallen van vertraagde zendingen.
Hello.
In current situation I'm obligated to work from home for the next 2-3 weeks minimum. I have an unlimited subscription started at the beginning of the month. Taking into account unforseeable nature of the current situation, is there an opportunity to pause the subscription or cancel it with pro-rata refund?
If you have a NS Flex subscription, you can change it to NS Flex zonder abonnement (without subscription) for free, if you haven't changed the subscription within 1 month. You will only be charged if you use your OV-Chipcard and the remaining amount for the days you haven't travelled will be refunded to you. After 1 month has lapsed you can change it again to any other subscription should you need it.
If you have a classic yearly season ticket you can change it to a NS Flex zonder abonnement at any time and the remaining amount for the days you haven't travelled will also be refunded to you. You can change it back to a subscription afterward when you need it. Should you want a classic season ticket again instead of Flex, you can contact customer service to organize that for you.
If you have a classic monthly season ticket you cannot change or cancel it.
To change your season ticket, simply go to your Mijn NS account and click on: Bekijk en wijzig uw abonnement. (see and change your subscription)
If you have started your subscription for your season ticket within the past 14 days and you have not used it to travel with during that period, try contacting customer service to see if you can get a refund.
. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.
Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?
Met NS Flex reis je op rekening, dat geldt niet alleen voor trein reizen, maar ook voor bus, tram en metro. Eens per maand ontvang je een factuur voor alle gemaakte trein, bus, tram of metro reizen. Daarom heb je geen saldo nodig.
. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.
Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?
Bij overstappen naar NS Flex moet Automatisch saldo laden uitgezet worden.
Dat is een technisch dingetje om het saldo van je kaart (bij Flex niet meer nodig) te kunnen verwijderen. Al je reizen vanaf dan zonder saldo (maar voltarief voor bus/tram/metro) gaan via NS Flex!
Als je (met een stads/streekvervoer kortingsabonnement) daarmee in de knoop komt en toch saldo nodig hebt, dan kan je het gewoon weer aan zetten via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/wat-is-automatisch-opladen.htm
De insteek van Flex was dat dat de NS alles voor je zou regelen verder, maar dat is dus niet zo, want ze hebben echt geen idee welk sads/streekvervoer abonnement je eventueel hebt (privacy, gaat ze ook niets aan eigenlijk, maar goed bij Flex mogen ze het toch zien...).
Dus als je een stads/streekvervoer abonnement hebt met korting en de melding krijgt over saldo, dan is het juist goed (Flex wordt dan niet aangesproken dus ook geen voltarief op je factuur!) en kan je gewoon Automatisch Opladen weer aanvragen of zelf zorgen voor voldoende saldo zoals voorheen..
Bovendien kan de NS het BTM (bus tram metro) deel van Flex voor je uit zetten, en dan werkt elk stad/streek abonnement, maar op saldo dus.
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
Ja zeker als dat naast staat ken overstappen dan word via factuur berekend het resterende bedrag
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
U kunt met een Dal Vrij jaarabonnement op ieder moment, dus ook binnen het eerste contractjaar, wijzigen naar NS Flex. Via uw Mijn NS kunt u deze wijziging aanvragen.
Na de aanvraag kunt u binnen 1 uur NS Flex ophalen bij een kaart- of oplaadautomaat. Pas dan wordt uw oude abonnement stopgezet.
Het bedrag voor de resterende, niet gebruikte, dagen wordt op een tussentijdse factuur aan u verrekend en teruggestort. Als u nog saldo op uw kaart had staan wordt deze verrekend op uw eerstvolgende factuur.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.