NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Stallen op rekening is eveneens een onderdeel van NS Flex. 

Badge +3

Vind deze zin wel grappig, op https://www.ns.nl/abonnementen/ns-flex/wat-is-ns-flex.html

Naast je reizen met trein, bus, tram en metro hoef je ook geen saldo meer te laden voor de huur van een OV-fiets of het plaatsen van je fiets in een van onze stallingen

Dûh! :rofl: saldo laden voor OV-fiets of stallen?

Reputatie 7
Badge +1

Ik gun de mensen die geen Nederlands kunnen dezelfde informatie als de mensen die wel Nederlands kunnen, dat is wel zo klantvriendelijk.

Daarbij gun ik ze dat ook zij een NS Flex Traject Vrij abonnement kunnen bestellen en niet de vermelding krijgen dat deze nog niet beschikbaar is.

https://www.ns.nl/en/season-tickets/traject-vrij.html

https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html

En nu ik het toch over de Engelstalige pagina heb, nog wat suggesties van mij:

De pagina over de basisdienstregeling kan in principe verwijderd worden. 2 juni is al bijna 3 maanden geleden.

Op de pagina Individual Tickets en in het dropdown menu bij Tickets & Supplements staat als vertaling van ‘Meest gekocht’, ‘Most wanted’. Ik wist niet dat de NS op zoek was naar vervoersbewijzen die in het criminele circuit zijn beland :joy: . Het gebruik van de woorden ‘most wanted’ is in principe correct, maar misschien is het beter om ‘most popular’ te gebruiken. Vind ik persoonlijk wat mooier staan.

Zo @loklok8, even op de verbeter-toer? :wink:  Even serieus, wel goed dat je het aangeeft. Het ‘most wanted’ is wel een beetje teveel van het goede. Ook dit heb ik samen met de rest van je punten doorgezet naar de afdeling die over de website gaan. Ik hoop dat het op korte termijn een stuk makkelijker wordt voor ons niet Nederlands sprekende/lezende reiziger om zich door onze website te navigeren.

Reputatie 7
Badge +1

Ja sorry, ik kom niet meer in aanmerking voor de jongerentoer, dus ga ik maar op de verbeter-toer. :grin:

De laatste dan van mij vandaag (denk ik). Graag op deze pagina ook de Intercity direct Altijd Toeslag Vrij verwijderen, naast Traject Vrij.

https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html

Alvast bedankt voor de moeite. Ik denk dat de webbouwers de komende periode hier wel zoet mee zijn met de suggesties die vandaag door verschillende mensen zijn gegeven.

@loklok8 Ik ga het doorgeven! 

Reputatie 6

Pardon, verkeerde plek gepost.

 Reis al meer dan 30 jaar met de trein maar waarom maakt de ns alles steeds moeilijker voor de reiziger reis altijd met een traject vrij abonnement Tussen zwolle en Hoogeveen koop dit elke maand online nu kan dit niet meer weet niet meer wat voor een abonnement ik nu moet nemen is niet echt duidelijk echt klantvriendelijk is dit niet jammer dat het zo moet echt teleurgesteld in de ns vriendelijke groet wim

Reputatie 7
Badge +3

 Reis al meer dan 30 jaar met de trein maar waarom maakt de ns alles steeds moeilijker voor de reiziger reis altijd met een traject vrij abonnement Tussen zwolle en Hoogeveen koop dit elke maand online nu kan dit niet meer weet niet meer wat voor een abonnement ik nu moet nemen is niet echt duidelijk echt klantvriendelijk is dit niet jammer dat het zo moet echt teleurgesteld in de ns vriendelijke groet wim


Er is nu een Flex traject-vrij abonnement te koop. Deze kun je na een maand op elk moment pauzeren en is goedkoper dan het maandabonnement wat je eerst had.

Hallo ik ben nieuw hier maar heb een vraagje.

Ik heb al enige jaar nu een traject vrij Ams Muiderpoort/ Schiphol voor 113€.

Begin dit jaar ben ik overgeplaatst en reis sindsdien Amsterdam Muiderpoort/Sloterdijk maar betaalde nog steeds 113€ maandelijks.

Nou werd ik wakker via Mijn NS dat ik voor traject Amsterdam Muiderpoort/ Sloterdijk met een NS FLEX maar 59.90€ maandelijks kwijt ben aan een abonnement ipv 113€.

Ik heb NS gebeld en uitgelegd mijn situatie en of ik recht hebt op restitutie want het gaat immers of een bedrag van meer dan 300 euro maar de dame die ik gesproken heb zegt restitutie is niet mogelijk.

Klopt dit wel???

Reputatie 7
Badge +3

Qua Traject Vrij abonnement maakt het niet uit of het wel of geen Flex is, de prijzen van Flex Traject Vrij zijn gelijk aan die van het jaarabonnement. En Flex Traject Vrij bestaat pas sinds kort, 1 of 2 maanden. Het verschil in prijs komt omdat het traject Muiderport - Sloterdijk korter en dus goedkoper is. Dat had u begin van dit jaar zelf kunnen checken en het is dan ook eigen verantwoordelijk om in zo'n situatie het traject aan te passen dmv een trajectwissel.

 

Hallo Momo daar heeft u wel gelijk in als eigen verantwoordelijkheid maar ik heb daar niet still bijgestaan omdat het bedrag werd iedere maand afgeschreven van mijn rekening en daar niet verder hebt aangedacht.

Ook als is het mijn verantwoordelijkheid geweest heeft de ns niet zoiets als coulance of begrijp? We hebben het over 440 euro en dat is best veel geld want mijn werkgever betaalt mij niet qua reiskosten, ik moet zelf deze iedere maand betalen.

Waar is sociale begrijp of coulanceheid ?

Reputatie 7
Badge +4

NS is vaak de Hof van Coulance, maar abonnementen worden niet achteraf gerestitueerd, dat is doorgaans het beleid. Sociaal begrip is rekbaar. Bij uw werkgever lijkt het niet aanwezig te zijn. Reiskostenvergoeding is een normaal recht.

Hallo Jodha, welkom op de NS Community.

 

De prijs van een trajectabonnement is trajectafhankelijk. Zoals aangegeven is het aan jou om dit te wijzigen wanneer je traject verandert. Wat mijn collega aan de telefoon heeft aangegeven is inderdaad correct. 

Bedankt voor uw berichtje Maxime,

maar ook al ben ik zelf schuldig hieraan, waar is de begrijp of klantvriendelijkheid gebleven?

Heb het uitgerekend en 450 of zelfs meer praten we hiervoor.

Ieder maakt weleens fouten en ook al ben ik degene die deze fout maakte is er bij de NS geen enige sympathie of maakt het jullie helemaal niets uit?

Stel dat dit jouw was overkomen zou je niet willen dat er een restitutie plaats had gevonden ipv onbegrijp?

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend baalt dat je zo lang een verkeerd abonnement hebt gehad. Mijn begrip heb je zeker, maar zoals Thom aangeeft is dit het beleid. Als je een abonnement 9 maanden niet gebruikt, wordt het ook niet met terugwerkende kracht beëindigd en wanneer je erachter komt dat je zoveel met je Dal Voordeel reist, dat een Dal Vrij abonnement je geld bespaart dan wordt dit ook niet met terugwerkende kracht in orde gemaakt. Bij een trajectwissel zou er dan ook bij elke reis buiten het traject gekeken moeten worden wat de prijs zou zijn geweest wanneer je het andere traject had gehad. Hier is geen beginnen aan. De klantenservice heeft hierin het laatste woord, voor het hebben van het verkeerde abonnement kan je geen restitutie afdwingen. Ik ben als consument zelf niet zo assertief en weet niet of ik, als het mij was overkomen, een klantenservice om restitutie zou vragen. Mijn excuses voor het ongemak.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor uw berichtje Maxime,

maar ook al ben ik zelf schuldig hieraan, waar is de begrijp of klantvriendelijkheid gebleven?

Heb het uitgerekend en 450 of zelfs meer praten we hiervoor.

Ieder maakt weleens fouten en ook al ben ik degene die deze fout maakte is er bij de NS geen enige sympathie of maakt het jullie helemaal niets uit?

Stel dat dit jouw was overkomen zou je niet willen dat er een restitutie plaats had gevonden ipv onbegrijp?


Je komt ¾ jaar nadat jij een korter traject bent gaan reizen met een vraag om restitutie en vind het niet klantvriendelijk omdat je geen restitutie over al die maanden krijgt? Je neemt een trajectabonnement om op een bepaald traject zonder extra kosten te reizen. Dat je maar op een deel van dat traject reist maakt voor dat abonnement niet uit, je had het hele traject kunnen reizen zonder extra kosten.

Reputatie 1

Hello,

 

Ik probeer een OV-kaart aan te maken voor het NS Flex Weekend Vrij abonnement aan te schaffen. 

Ik ben van België en ga elk weekend lange treinreizen maken vanaf komende weken. Echter kan ik niet mijn juiste adres invullen omdat de melding van ‘dit is geen correct NL postcode’ tevoorschijn komt. 

Een account heb ik al aangemaakt en hierbij kan ik wel mijn juiste adresgegevens invullen. 

Bij het inloggen en daarna willen aanschaffen van dit abonnement verwachtte ik dat het formulier netjes alles juist zou overnemen, maar dit gebeurd niet. Telkens weer de foutmelding over een verkeerde postcode en België kan ik niet aanvinken in het drop down menu.

Iemand enig idee om dit op te lossen?

 

Groetjes Martijn

Hallo Martijn D, welkom op de NS Community. 

 

Het is op te lossen, maar niet heel gemakkelijk. Je kan bij ons alleen een abonnement met een nieuwe kaart bestellen en betalen via iDeal en naar een adres in Nederland laten sturen. Je kan een OV-chipkaart los bestellen vanuit België. Als je de kaart hebt, kan de klantenservice er een regulier abonnement op bestellen. OV-fiets is mijn suggestie, want dat kost 1 cent. De klantenservice kan helaas niet direct Flex voor je bestellen en het duurt 10 dagen voordat we de bestelling in kunnen laten gaan. Als het bestelde abonnement is ingegaan kunnen we het voor je omzetten naar NS Flex. Excuses, super omslachtig maar wel mogelijk.

 

 

Badge +3

Via OV-chipkaart kan je inderdaad vanuit België een kaart bestellen (betalen met PayPal), maar dat kost dan wel € 7,50 terwijl die bij Flex Weekend Vrij gratis zou zijn.

Behalve de weg van de klantenservice (10 dagen doorlooptijd voor de incassomachtiging) kan je ook met je kaart naar een servicebalie op een station (bijv. Breda) gaan. Dan kan men er een tijdelijk product op zetten zodat je meteen kunt reizen.

Er was hier een uitgebreid topic over (titel “Een Belg met Flex, het kan echt!” o.i.d.) maar dat kan ik niet meer vinden. Bij de balie moest men wel eerst de handleiding raadplegen dus zorg dat je ruim de tijd neemt.

Reputatie 1

Hoi Maxime en Robert, bedankt voor de reacties! Ik heb zonet een OV-chipkaart besteld en hoop deze op goed geluk eind deze week nog te ontvangen. Dan kan ik mogelijk in het weekend nog naar het station in Maastricht gaan voor alles in orde te krijgen. Ik heb voor de ‘snelle weg’ gekozen omdat ik volgende week zaterdag al gebruik wil/moet maken van de trein.

Badge +3

Mooi zo, hopelijk op tijd de kaart binnen inderdaad.

Het tijdelijke product zal een klassiek abonnement zijn (op saldo), in afwachting van Flex, maar als dat om Weekend Vrij gaat is dat geen probleem natuurlijk.

Reputatie 1

Nogmaals dank!

Als alles rond is zal ik hier nog even een comment schrijven, dan is alles nog eens bevestigd ;)

Reputatie 1

Alles is ondertussen inorde gekomen met het ‘NS Flex Weekend Vrij voor een Belg’ :wink:

Zoals hierboven beschreven:

-Online een OV-kaart bestellen (7.5€)

-Naar een service station gaan en het abo er gewoon op laten opzetten! 

-Best wel een accountje maken op NS zelf, dit had het nog iets makkelijker gemaakt zeiden de behulpzame dames.

-Als je naar het service station gaat is alles ook al direct geactiveerd + reizen met bus/tram inbegrepen. Dat scheelt al wat! 

De kaart had ik vorige maandagavond besteld en deze was er deze week maandag op de middag. Nog sneller dan verwacht!

Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan,

Groetjes Martijn

Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel voor klanten die niet of minder digitaal zijn en dit zou dan ook mogelijk zijn voor klanten zonder een Nederlandse bankrekening (en dus geen iDeal).

Goed, via de winkel (servicebalie) is dus mogelijk zoals hierboven blijkt, nu nog telefonisch. Of is dit (vraagje voor een moderator) intussen ook al mogelijk? Het zou dan alleen nog mogelijk moeten worden om bij de aanvraag van Flex gelijk de OV-chipkaart er gratis bij te bestellen ipv dat men dan dat zelf moet doen bij OV-chikaart.nl voor €7,50. Zijn toch weer extra handelingen en kosten. 

 

 

Reageer