Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Ik snap inderdaad niet zo goed hoe dit artikel (wat gaat over de mogelijkheden en komende toevoegingen bij NS Flex) te maken heeft met dit topic, waarin vragen zijn gesteld over een vergelijkbaar product van een andere vervoerder, GVB Flex.

Wij hebben als NS geen invloed op de informatie die wordt vrijgegeven over een product van een andere vervoerder. Hierin zijn we dus afhankelijk van de GVB, dit heeft niets te maken met onwil of onkunde aan onze kant.
@Stijn NS Op welke vraag die jij aan NS hebt gesteld, blijft het antwoord nu al meer dan een maand achterwege ? Dit ondanks alle moeite die je er voor gedaan hebt.

Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (☺/😉).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).
Badge +3
Bij mijn weten geeft GVB hun eigen Flex kaarten uit. Natuurlijk zijn dat 'gewone' ov-chipkaarten van TLS/OV-chipkaart maar dan waarschijnlijk met andere opdruk.

RET had trouwens al jaren Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC). Zie https://www.ov-chipkaart.nl/ABC
Reputatie 3
Volgens GVB kan hun Flex product op een kaart
waar al NS Flex op staat. Een NS Flex gebruiker heeft dit via Twitter gevraagd:

Ik heb een vraag over GVB Flex.
Sinds juli van dit jaar maak ik gebruik van NS Flex. Ik ben geïnteresseerd in GVB Flex Extra. Kan ik NS- en GVB Flex op 1 persoonlijke OV-chipkaart gebruiken? Wie factureerd dan mijn BTM-(korting)reizen?

Het antwoord van de GVB klantenservice was:

Hi Carl, je kunt straks GVB Flex aan dezelfde kaart koppelen. Het meest voordelige tarief wordt in rekening gebracht. Als dat GVB Flex Extra is dan krijg je van ons de factuur voor die gemaakte reizen.

https://twitter.com/GVB_klanten/status/1050764897674510337?s=19
Op welke vraag die jij aan NS hebt gesteld, blijft het antwoord nu al meer dan een maand achterwege ? Dit ondanks alle moeite die je er voor gedaan hebt.

Dit topic gaat over het (vermeende) gebrek aan samenwerking tussen de vervoerders waardoor abonnementen van verschillende vervoerders niet op 1 flexkaart passen.
In het artikel geeft NS aan, zelf alles op orde te hebben en er klaar voor te zijn (☺/😉).
De bal ligt dus bij de andere vervoerders. Zij moeten er voor zorgen technisch en operationeel zo ver te zijn dat ze kunnen aanhaken.
Heb door te verwijzen naar dit artikel willen aangeven dat je voor vragen over het bijvoorbeeld niet kunnen plaatsen van een GVB abonnement op een NS Flexkaart dus niet bij NS moet zijn (er vanuit gaande dat het verhaal in het artikel klopt !).

Ik heb contact gezocht met onze NS Flex afdeling om wat meer informatie te krijgen over hoe NS Flex gaat samenwerken met GVB Flex. Daar heb ik nog geen antwoorden op, waarom niet is voor mij ook een raadsel. Over de discussie die gaande was in dit topic met betrekking tot de samenwerking tussen vervoerders heb ik niets nagevraagd. Dat is sowieso ook een algemene discussie en was vooral gaande onderling tussen gebruikers.

In hoeverre de bal voor de combinatie NS Flex / GVB Flex bij andere vervoerders ligt kan ik dus nog niets over zeggen. Daarvoor wil ik juist meer informatie hebben.
Update: Ik heb nog steeds geen verdere informatie ontvangen.
Reputatie 3
Het GVB meldt, in hun Flex update november:

GVB Flex is straks goed te combineren met een ander reis-op-rekening product van een andere vervoerder, zoals NS Flex. Dat kan gewoon op 1 OV-chipkaart. Op deze manier ontvang je ook korting op het reizen met de andere vervoerder.

GVB Flex is niet te combineren met abonnementen, die je vooraf met een vast bedrag per maand betaalt, zoals een GVB Only of GVB Zone abonnement. Deze 2 verschillende typen reisproducten kunnen niet samen op 1 OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Lees voor de aardigheid de eerste pagina nog eens terug voordat je met al je misplaatste kwalificaties en beledigingen komt aanzetten.
In mijn eerste bericht heb ik niets anders gedaan dan een paar vragen gesteld. Omdat er vervolgens geen enkele inhoudelijke reactie kwam van de kant van NS is er door mij en anderen gespeculeerd over de gevolgen en hebben meerdere deelnemers aan de discussie kanttekeningen geplaatst.

Dat het maanden geduurd heeft voordat er inhoudelijke antwoorden kwamen van de kant van de vervoerders heeft bepaald niet geholpen in de discussie. Van valse beschuldigen etc. is dan ook alleen sprake in jouw beleving.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer er niet wordt samengewerkt en producten niet op 1 kaart passen dan noem ik dat een systeem dat is ontworpen door koekenbakkers.

Jij blijkt de kritiek persoonlijk op te vatten. Daar kan ik verder niets aan doen. Je hebt op dit forum nooit kenbaar gemaakt dat je persoonlijk betrokken zou zijn bij de ontwikkeling van Flex. Gezien de felheid en de beledigende en verongelijkte inhoud van je reacties ga ik bijna denken dat dat wel het geval is.

Heel leuk overigens dat je gezocht hebt naar de betekenis van koekenbakker. Jammer dat je net een andere betekenis (sukkel) hebt gebruikt dan de betekenis die ik bedoelde: prutser. Niet goed samenwerken leidt vaak tot prutswerk. Of om het wat mooier te formuleren: suboptimale oplossingen. En dat laatste is vooral jammer omdat voor hetzelfde geld (of minder) een veel betere of misschien wel optimale oplossing gevonden had kunnen worden.
Update: Ik zou graag willen dat ik iets anders kon aangeven, maar ik heb helaas nog steeds geen verdere informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Het doel is duidelijk geformuleerd: alle producten van alle vervoerders moeten gelijktijdig op de zelfde kaart kunnen staan.

Ik ben benieuwd of we gaan meemaken of dat inderdaad allemaal gaat werken, wat de weg naar het doel is en hoe lang de reis naar het doel gaat duren......
Er wordt gesteld dat het het streven van de vervoerders is om alles te laten samenwerken. Helaas staat er niet dat het een randvoorwaarde is.

De intentie tot samenwerking is er. Nu nog de praktijk. Eerst zien, dan geloven.

Zo vraag ik me af of ik GVB Flex zou kunnen combineren met mijn huidige Voordeelurenabonnement bij NS. Ik zou dan al mijn reizen met NS op saldo willen maken en mijn reizen met stad- en streekvervoer op rekening.
Badge +3
Sinds een dag of twee...

Rijdt R-net/Q-Buzz de Linge-Merwede lijn (Dordrecht - Geldermalsen, voorheen Arriva) en -u raadt het al- er wordt met klassiek Dal Vrij (en wellicht Flex dus ook) gewoon gecheckt op saldo (niet dat het verder aangesproken wordt, maar dus een 'instaptarief' nodig)?

Waar hadden we dat eerder gezien? Oh ja, Blauwnet.. Met een paar euro saldo op je kaart niets aan de hand... dat blijft ongemoeid, of krijg je bij een uitcheck wel terug. Maar inchecken ho maar!
Reputatie 3
In de maandelijkse update van het GVB het volgende:

Het reisproduct is in de basis klaar. De persoonlijke online omgeving waar je straks alles kunt beheren, is klaar voor de testdag.

We werken nu aan de mogelijkheid om ritten te kunnen downloaden. Dit is handig als je straks bijvoorbeeld ritten wilt declareren bij je werkgever. Ook werken we aan de registratie van gemiste check-in & check-outs.

De genoemde testdag is tweede helft januari, GVB Flex zal dus in februari of later in de verkoop gaan.
Badge +3

Grappig inderdaad. Betekent natuurlijk wel dat 1e klas altijd geregistreerd moet worden, maar da’s weinig extra werk voor een HC.

Reputatie 3
De vorige update was van december 2018. Die van februari 2019 luidde:

Ondanks dat er al vele onderdelen, zoals de online omgeving en het reisproduct zelf, in de basis klaar zijn, is er toch nog aardig wat werk nodig om een goed werkend reisproduct op te leveren. We hadden je nu al graag een datum gegeven waarop Flex beschikbaar komt, maar moeten hier helaas nog even voorzichtig mee zijn. Dit hadden we graag anders gezien, want we zijn heel benieuwd hoe dit nieuwe reisproduct ontvangen gaat worden.
We komen weer bij je terug als we nieuws hebben.
Reputatie 3
De laatste update is die van half mei:

Het testen van de zogenoemde ‘back office’ is in volle gang. Omdat met GVB Flex straks door heel Nederland gereisd kan worden met verschillende vervoerders, moet er veel afgestemd worden en moeten ook de systemen goed op elkaar aangesloten worden. Dit neemt helaas meer tijd in beslag dan we hadden gedacht.

Is het GVB opnieuw aan het ontwikkelen wat de NS eerder voor businesscard en Flex heeft gedaan? Of maken ze hun eerdere belofte waar dat meerdere flex / reizen-op-rekening producten op 1 kaart kunnen, en duurt het daarom zo lang?
Badge +3

Oh nee, laat maar want op trein krijg je nooit korting.

Badge +3

Tja, da’s wel handig inderdaad (zolang het duurt).

Is dus een soort van ABC (achteraf betalen consumenten) dat de RET/TLS al hadden maar dan ook je treinritten erbij, plus BTM bij andere vervoerders.

 

Inderdaad voorlopig. Spaar nu minstens 50 euro per maand uit. Nou lig ik daar niet zo wakker van, maar het is wel makkelijk dat ik kan gaan zitten waar plek is. Heb al teveel gegeven aan klassewissels om vervolgens niet te kunnen zitten. Geen last meer van voorlopig. NS Flex Gtbv-vergoeding op basis van vol tarief enkele reis zou ook voorlopig zijn en in 2019 gecorrigeerd worden naar een normale vergoeding vergelijkbaar met klassieke abonnementen, maar we zijn in 2020 en er is niets veranderd. Voorlopig kan dus ook langer dan een jaar zijn. :relaxed: 

Ik was ook verbaasd dat GVB Flex zichtbaar was. Ik had gewoon reizen op rekening o.i.d. verwacht. 

Niet handig dit. Tenzij GVB Flex met hun “heel Nederland”-belofte zich puur zou richten op het streek-en-stadsvervoer is er overlap met NS. NS Flex biedt korting of reisrecht bij alle spoorvervoerders in Nederland. Heb je dat, dan kan het handig zijn om met GVB Flex korting of reisrecht bij alle streek-en-stadsvervoerders te hebben. Dan kun je overal reizen met één kaart, maar alleen als je niet dubbel betaalt om bijv. bij NS en GVB recht te hebben op korting bij de NS.

 

Betaal zelf nu een euro of 130 voor Dal Vrij bij de NS + andere vervoerders op het spoor. Om voor een euro of 30-40 extra dan ook vrij te reizen met bus, tram en metro in iedere stad zou geweldig zijn.

Reputatie 7
Badge
Wat een mop 🤣
Wat is daar grappig aan dan? 😑
Reputatie 7
Badge
En hoezo moeten het GVB en NS samenwerken trouwens? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. GVB verzorgt het vervoer in Amsterdam en bied ritten aan met de tram, bus of metro.
NS verzorgt het vervoer door heel Nederland en bied eigenlijk alleen maar ritten aan met de trein.
Wat heeft het voor zin als die twee bedrijven samen gaan werken?
Als je een chipkaart hebt met een NS abbo erop (bijvoorbeeld Dal voordeel) dan zorg je gewoon dat je genoeg saldo op je kaart hebt zitten en daarmee kan je bij het GVB net zo goed met de zelfde kaart inchecken hoor. Zolang er maar genoeg saldo op je kaart staat.
Badge +3
Ik denk dat het gewoon samen kan op één kaart. Dit werkt namelijk ook al voor streekvervoerabonnementen zoals Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij e.d.

Bij de betreffende vervoerder wordt het juiste abonnement aangesproken als er ook NS Flex op de kaart staat.

Als dat een kortingsabonnement is heb je dan wel alsnog saldo nodig, maar als dat een reizen op rekening abonnement is moet dat ook kunnen lijkt me.

RET had al veel langer reizen op rekening, maar daarvoor moest je een zakelijke kaart hebben meen ik.
Badge +3
Het zou natuurlijk wel grappig zijn wanneer ik de OV-chipkaart waarop een ouderwets Voordeelabonnement staat zou kunnen gebruiken voor GVB Flex. Maar ik vermoed dat allerlei complicaties gaat opleveren waar we niet op zitten te wachten.🤔
Ik denk dat dit gewoon gaat lukken, want bij gebruik van je kaart bij een GVB apparaat ziet deze het betreffende abonnement en 'gebruikt' dat om je reis af te handelen. Staat er geen GVB abonnement op, dan valt het systeem terug naar NS Flex of reizen op saldo.

Bij NS Flex i.c.m. een GVB kortings/vrij/rekening abonnement precies hetzelfde. NS Flex wordt niet aangesproken bij reizen met GVB. NS krijgt die transacties dus helemaal niet door, net zoals je zonder Flex je bus/tram/metro reizen ook niet te zien krijgt in Mijn NS.

Je zult in geval van GVB Flex inderdaad twee facturen krijgen, eentje van GVB voor de bij hen gemaakte ritten en eentje van NS voor trein en andere streekvervoerders. Het rekeningnummer dat bekend is bij GVB mag natuurlijk verschillen van dat bij NS, en staat ook niet op de kaart zelf.
Reputatie 3

Bij het ophalen van de bestelling op de automaat wordt als product toegevoegd: Reizen op Rekening Bus Tram Metro, GVB. Daarnaast blijft Reizen op Saldo NS op de chipkaart staan. Vanaf dat moment zijn alle reizen met het GVB op rekening gegaan. Er is nog niet gereisd met andere regiovervoerders.

Inchecken bij de NS kan ook met dezelfde chipkaart. Daarvoor wordt het saldo en automatisch opladen aangesproken.

Wat niet werkt is op de kaart zetten van Samenreiskorting bij de NS-automaat. Die geeft de mededeling `u bent niet ingecheckt bij NS' of iets met die strekking. Bij Producten is Reizen op Saldo NS wel zichtbaar, maar bij aanbieden van de kaart komt het normale beginmenu (waar o.a. samenreiskorting kan worden gekozen) niet in beeld.

Het zou mooi zijn mocht dit opgelost kunnen worden, maar ik ben bang dat dit een beperking is van Reizen op rekening, of eigenlijk het ov-chipkaart systeem. Voorlopig gaan we een anonieme kaart gebruiken voor de samenreiskorting.

Reageer