Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

@iMark Open je blik en blijf niet steken in je eigen gedachten. Probeer te begrijpen wat ik je hier probeer duidelijk te maken.

Het is helemaal niet gezegd dat het om verschillende vormen van flex gaat. Het zou best wel eens 1 flex systeem kunnen zijn met de mogelijkheid om van verschillende abonnementen gebruik te maken.

Nogmaals: als ieder bedrijf zijn eigen factuur gaat sturen zul je met ieder bedrijf een overeenkomst moeten sluiten. Als jii geen flex overeenkomst hebt met een derde, zul je bij deze derde ook geen gebruik kunnen maken van flex.
Het is helemaal nog niet duidelijk of het zo gaat werken. De mogelijkheid van Translink als centraal administratiekantoor is volgens mij nog helemaal niet van de baan.

Nog niet duidelijk ?
Reputatie 1

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

Als dat niet wijzigt dan blijft de andere mogelijkheid over. Maar dan nog zou het volgens mij om 1 flex systeem kunnen gaan, maar minder efficient.

Je moet natuurlijk ergens beginnen en outsourcing kan vervolgens altijd nog ! Van het feestje maak je dan een groot feest.

Viel mij trouwens op dat de GVB Flex website verrassend goed leek op de NS Flex website
@iMark Hopeloos ! Maak jij zelf eigenlijk wel gebruik van Flex ? Je begrijpt volgens mij niet hoe flex, in grote lijnen, in elkaar zit. Natuurlijk kun je bij een bedrijf dat geen 1e klas kent, niet 1e klas reizen. Dat zal je dan ook niet in rekening worden gebracht.

Eerder heb ik al aangegeven dat het voortzetten van deze discussie zonder verdere inbreng van NS zelf, volgens mij, niet zo veel zin heeft.

En ja, ik filosofeer en fantaseer, tussen de bedrijven door, een stuk in het wilde weg. Maar volgens mij is het ook weer niet zo dat het kant nog wal raakt.
Reputatie 7
Badge
Ik hoop oprecht dat er alsnog tijdig ingegrepen wordt en de vervoerders onderling betere afspraken gaan maken om in ieder geval maximaal in te zetten op de 'één kaart voor al het OV' gedachte, het liefst inclusief 'één contactpunt voor de gebruiker bij vragen'. Eigenlijk precies de gedachte achter (het vroegere) Translink. Inclusief de pepermuntjes bij de receptie graag! 😏

Waarom moet het GVB samenwerken met de NS? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. En dat ze dan toevallig allebei Flex hebben....tja....
Transklink is trouwens de gene die een samenwerking moet regelen. Zij gaan over de OV chipkaart.
Reputatie 7
Badge
En uh.... @iMark. Misschien kan je deze vraag beter even neerleggen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
@iMark Nog een poging.

Ben je het er mee eens dat er op een Flex kaart zelf geen product staat, het product wordt achteraf gekoppeld.

Maak jezelf gebruik van Flex ?
Reputatie 7
Badge
Zeker niet @iMark, met mijn vraag bedoelde ik exacte hetzelfde als de jouwe. De enige reactie daarop was echter dat @Trein-D en @Perron23 mij verweten dat ik me niet had ingelezen. Mijn vraag was: als ik op 1 ov-chipkaart (wie hem heeft geleverd en wat voor plaatje er op staat zal me worst wezen) NS Flex en GVB Flex zet, welk product gebruik ik dan als ik incheck bij Connexxion en de zogenaamd centrale backoffice van welk bedrijf stuurt mij dan een factuur voor die reis, NS of GVB? Beide producten beweren alle reizen af te vangen. Als dat beide echt zo werkt, krijg ik in dit geval een dubbele rekening.
😮
Reputatie 4

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk  misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over @Robert B 

@Perron23

Ik ga verder niet met je in discussie in dit topic. Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten.


Dat wij langs elkaar heen praten was mij al een tijdje duidelijk. Vandaar mijn poging om stap voor stap te bekijken waar het fout gaat. Op het moment dat je daartoe niet bereid bent, denk ik dat mijn eerdere omschrijving als hopeloos niet geheel onterecht was.
@Henk_NL Meen te begrijpen wat je bedoelt. Waarom zou het GVB geen gebruik kunnen maken van hetzelfde universele product op de kaart ?
Reputatie 1

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk  misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over @Robert B 

Ik heb deze beide producten op mijn chipkaart staan en als ik in gvb stap neemt die mijn korting flex van de GVB en omdat trein bij GVB uit staat neemt die voor de trein gewoon de NS Flex met mijn Dal vrij en schiphol pakt die uit zijn eigen JAS dus bij mijn doet die allemaal op 1 kaart werken 

@Henk_NL Als het aan mij ligt moet je het maar even aangeven, geen punt, dan stop ik er ook mee.

Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn.
@iMark Waarop baseer je jouw stelling dat GVB Flex iets anders is dan NS Flex ? Is dat enkel omdat GVB andere abonnementen aanbiedt dan NS ?
Badge +3

En ja hoor… iemand met een VDU die GVB Flex nam voor bus/tram/metro en nu de nodige problemen heeft.

https://twitter.com/joostbaars/status/1198592594621677568

Het is dus kennelijk toch zo dat een GVB-flex abonnement je ov chipkaart onklaar maakt voor de NS, zeker als je ook bij de @NS_online een abonnement hebt lopen.

Eerste probleem is al dat je ook met GVB Flex dus geen saldo meer kunt laden bij NS automaten!

Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.

Nou en. Dat is niet GVB's pakkie-an.
Badge +3

GVB Flex (bus/tram/metro) gaat voor op NS Flex dus dat is inderdaad geen probleem, omdat het beide ‘reizen op rekenining’ producten zijn. De problemen met NS Flex en stads/streekvervoer spelen eigenlijk alleen bij BTM (kortings)abonnementen op saldo.

Bij GVB Flex heb je trein niet nodig dus dat laat je uit, want heb je immers NS Flex voor.

Het BTM deel van NS Flex wordt wel aangesproken bij andere stads/streekvervoerders (RET/HTM/Arriva/Connexxion etc.) dus handig als je dat aan laat staan.

@Henk_NL Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Maar ik zie daar geen antwoord in op mijn vraag:

Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn, of wel ?
Kan mij heel goed voorstellen dat een busvervoerder niet dezelfde abonnementen als een treinvervoerder geschikt acht voor zijn doelgroep.
Badge +3
Voor @iMark (Connexxion abonnement i.c.m. NS Flex):

NS Flex heeft juist een lage prioriteit, waardoor streekvervoerabonnementen gewoon op dezelfde kaart kunnen staan en voorgaan. Dit is al uitgebreid door NS bevestigd in de grote Flex en Reizen op Rekening topics.

Bij een incheck in Alkmaar in de bus met beide abonnementen op één kaart krijgt het Connexxion abonnement dus de voorkeur, en wordt het ook als in/uitcheck CXX (CXX abonnement ×) geregistreerd in je transacties bij TLS.

Zonder Connexxion abonnement is dat Reizen op rekening NS (bus/tram/metro) NS Flex dus, wat dus geldig is bij alle vervoerders zoals afgesproken. Terzijde: Soms gaat/ging dat nog mis en valt de kaart terug op saldo, omdat NS Flex niet herkend wordt. Zie andere topics daar over.

Daarmee weet NS dat er een Connexxion abonnement van kracht was, en zie je die reis ook niet terug in je Flex reishistorie of op je factuur. NS doet daar verder dus niets mee, en Connexxion handelt die reis verder af. Het in/uitcheckappaat bepaalt aan de hand van je streekvervoerproduct of dat op voltarief, met korting of vrij reizen is, waardoor je in veel gevallen dus gewoon saldo nodig hebt, ook al heb je NS Flex.

Tot zover wat er al bekend en bevestigd is.

Een vierde variant van streekvervoerabonementen (naast voltarief, korting en vrij reizen) kan dan volgens mij gewoon 'op rekening' zijn (prijs wordt later bepaald door de vervoerder).

In dat geval zal je inderdaad een factuur gaan krijgen van de lokale vervoerder, en het IBAN daar (bij automatische incasso) kan natuurlijk verschillen van dat bij NS. Je hebt immers een contract daarvoor met GVB/CXX of andere vervoerder(s), en het NS Flex product wordt niet aangesproken voor die reizen.

Hopelijk is het zo wat duidelijker 🤔
Badge +3
Met een NS Flex en GVB Flex abonnement zal een apparaat van Connexxion het GVB Flex (hogere prio dan NS Flex) wel zien, maar zal dat negeren, want het is niet geldig in Alkmaar.

Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wél herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.

Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus € 4,-
Badge +3
Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Dat zou extra werk voor NS zijn, maar het staat je vrij om die dus gewoon bij GVB te bestellen.

Tot zover één kaart voor alle OV... Nu nog één factuur voor alle OV 😥
Reputatie 7
Badge
Ik geloof niet je helemaal begrijpt wat het probleem is. Flex-formules van verschillende vervoerders die je niet kun combineren op één OV-chipkaart is een aantasting van het principe van de OV-chipkaart: één kaart voor alle vormen van openbaar vervoer.

Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.


Ook NS gaat hier niet (alleen) over. Je stelt een vraag die alle vervoerders aangaan. Ik bedoel....wat moet NS hier nou mee? Wat verwacht je nu van NS dan?

Dit hier is namelijk een NS forum. Geen GVB forum. Just saying. 😌
Badge +3
Waar baseer je die prioreitenvolgorde op? Het alfabet?
Okee, het zit iets anders namelijk CompanyID en SubscriptionID, waarbij 'eigen' producten voorrang krijgen.

En waarom wordt in een dergelijk geval niet teruggevallen op voltarief afrekenen bij GVB Flex?

Omdat NS Flex herkend wordt door GVB, en dus dat product aangesproken wordt, met bijbehorende afhandeling door NS (op voltarief, want NS weet niet of je korting krijgt of gratis reist bij GVB).

Het is eigenlijk heel simpel, en een CiCo apparaat zoekt het voor je uit, als volgt:
  1. Heb je een product van ONS (companyID)? Mooi, dan gebruiken we dat! Door naar stap 2 en anders naar stap 3.
  2. Welk product heb je bij ONS (SubscriptionID)? Korting, dan spreken we het saldo op de kaart aan! Vrij reizen, dan schrijven we alleen de incheck op de kaart als incheck bij ONS (op basis van abonnement ×). Klaar.
  3. Welke andere dingen staan er op de kaart? Oh, ik zie NS (CompanyID) en Reizen op Rekening bus/tram/metro (SubscriptionID). Mooi zo, dat is hier ook geldig! En NS zoekt het verder uit dus blijven we van je saldo af en schrijven een bijbehorende transactie weg (incheck ONS, op basis van NS Flex). Klaar.
  4. Wordt NS Flex niet herkend als geldig, dan betaal je de volle mep van je saldo (met eventuele leeftijdskorting als het een persoonlijke kaart is).
Reputatie 7
Badge
Jouw bijdrage sterkt me in de mening dat je nog steeds niet helemaal begrijpt wat het probleem is. 🤔

Ja ik snap je wel hoor. Je wilt graag dat alle vervoerders samen gaan werken aan Flex. En jij wilt graag maximaal 1 chipkaart kunnen gebruiken voor alle vervoerders zelfs als jij zelf ook gebruik maakt van Flex.

Reageer