Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Het is helemaal niet gezegd dat het om verschillende vormen van flex gaat. Het zou best wel eens 1 flex systeem kunnen zijn met de mogelijkheid om van verschillende abonnementen gebruik te maken.
Nogmaals: als ieder bedrijf zijn eigen factuur gaat sturen zul je met ieder bedrijf een overeenkomst moeten sluiten. Als jii geen flex overeenkomst hebt met een derde, zul je bij deze derde ook geen gebruik kunnen maken van flex.
Het is helemaal nog niet duidelijk of het zo gaat werken. De mogelijkheid van Translink als centraal administratiekantoor is volgens mij nog helemaal niet van de baan.
Nog niet duidelijk ?
Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde
Je moet natuurlijk ergens beginnen en outsourcing kan vervolgens altijd nog ! Van het feestje maak je dan een groot feest.
Viel mij trouwens op dat de GVB Flex website verrassend goed leek op de NS Flex website
Eerder heb ik al aangegeven dat het voortzetten van deze discussie zonder verdere inbreng van NS zelf, volgens mij, niet zo veel zin heeft.
En ja, ik filosofeer en fantaseer, tussen de bedrijven door, een stuk in het wilde weg. Maar volgens mij is het ook weer niet zo dat het kant nog wal raakt.
Waarom moet het GVB samenwerken met de NS? Het zijn twee hele verschillende vervoerders. En dat ze dan toevallig allebei Flex hebben....tja....
Transklink is trouwens de gene die een samenwerking moet regelen. Zij gaan over de OV chipkaart.
Ben je het er mee eens dat er op een Flex kaart zelf geen product staat, het product wordt achteraf gekoppeld.
Maak jezelf gebruik van Flex ?
Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde
volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over
Ik ga verder niet met je in discussie in dit topic. Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten.
Dat wij langs elkaar heen praten was mij al een tijdje duidelijk. Vandaar mijn poging om stap voor stap te bekijken waar het fout gaat. Op het moment dat je daartoe niet bereid bent, denk ik dat mijn eerdere omschrijving als hopeloos niet geheel onterecht was.
Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde
volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over
Ik heb deze beide producten op mijn chipkaart staan en als ik in gvb stap neemt die mijn korting flex van de GVB en omdat trein bij GVB uit staat neemt die voor de trein gewoon de NS Flex met mijn Dal vrij en schiphol pakt die uit zijn eigen JAS dus bij mijn doet die allemaal op 1 kaart werken
Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn.
En ja hoor… iemand met een VDU die GVB Flex nam voor bus/tram/metro en nu de nodige problemen heeft.
https://twitter.com/joostbaars/status/1198592594621677568
Het is dus kennelijk toch zo dat een GVB-flex abonnement je ov chipkaart onklaar maakt voor de NS, zeker als je ook bij de @NS_online een abonnement hebt lopen.
Eerste probleem is al dat je ook met GVB Flex dus geen saldo meer kunt laden bij NS automaten!
Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen.
Nou en. Dat is niet GVB's pakkie-an.
GVB Flex (bus/tram/metro) gaat voor op NS Flex dus dat is inderdaad geen probleem, omdat het beide ‘reizen op rekenining’ producten zijn. De problemen met NS Flex en stads/streekvervoer spelen eigenlijk alleen bij BTM (kortings)abonnementen op saldo.
Bij GVB Flex heb je trein niet nodig dus dat laat je uit, want heb je immers NS Flex voor.
Het BTM deel van NS Flex wordt wel aangesproken bij andere stads/streekvervoerders (RET/HTM/Arriva/Connexxion etc.) dus handig als je dat aan laat staan.
Die eigen producten worden toch pas achteraf gekoppeld, dat hoeft toch geen probleem te zijn, of wel ?
Kan mij heel goed voorstellen dat een busvervoerder niet dezelfde abonnementen als een treinvervoerder geschikt acht voor zijn doelgroep.
NS Flex heeft juist een lage prioriteit, waardoor streekvervoerabonnementen gewoon op dezelfde kaart kunnen staan en voorgaan. Dit is al uitgebreid door NS bevestigd in de grote Flex en Reizen op Rekening topics.
Bij een incheck in Alkmaar in de bus met beide abonnementen op één kaart krijgt het Connexxion abonnement dus de voorkeur, en wordt het ook als in/uitcheck CXX (CXX abonnement ×) geregistreerd in je transacties bij TLS.
Zonder Connexxion abonnement is dat Reizen op rekening NS (bus/tram/metro) NS Flex dus, wat dus geldig is bij alle vervoerders zoals afgesproken. Terzijde: Soms gaat/ging dat nog mis en valt de kaart terug op saldo, omdat NS Flex niet herkend wordt. Zie andere topics daar over.
Daarmee weet NS dat er een Connexxion abonnement van kracht was, en zie je die reis ook niet terug in je Flex reishistorie of op je factuur. NS doet daar verder dus niets mee, en Connexxion handelt die reis verder af. Het in/uitcheckappaat bepaalt aan de hand van je streekvervoerproduct of dat op voltarief, met korting of vrij reizen is, waardoor je in veel gevallen dus gewoon saldo nodig hebt, ook al heb je NS Flex.
Tot zover wat er al bekend en bevestigd is.
Een vierde variant van streekvervoerabonementen (naast voltarief, korting en vrij reizen) kan dan volgens mij gewoon 'op rekening' zijn (prijs wordt later bepaald door de vervoerder).
In dat geval zal je inderdaad een factuur gaan krijgen van de lokale vervoerder, en het IBAN daar (bij automatische incasso) kan natuurlijk verschillen van dat bij NS. Je hebt immers een contract daarvoor met GVB/CXX of andere vervoerder(s), en het NS Flex product wordt niet aangesproken voor die reizen.
Hopelijk is het zo wat duidelijker 🤔
Vervolgens wordt dus teruggevallen op het NS Flex (bus/tram/metro) product, wat wél herkend wordt bij CXX. De afrekening gaat dan via NS en is op voltarief, dus geen korting e.d. tenzij je jonger dan 12 of ouder dan 65 bent, want dan krijgt iedereen automatisch 34% korting. Je geboortedatum staat op een persoonlijke kaart.
Als ook het NS Flex product niet herkend wordt (zeldzame gevallen) wordt teruggevallen op het saldo op de kaart, en kost een incheck je dus € 4,-
Dat zou extra werk voor NS zijn, maar het staat je vrij om die dus gewoon bij GVB te bestellen.
Tot zover één kaart voor alle OV... Nu nog één factuur voor alle OV 😥
Het lijkt erop dat je bij NS geen kortingsformules van GVB kunt bestellen. Ik vind dat een heel klantonvriendelijke vorm van hokjesdenken.
Ook NS gaat hier niet (alleen) over. Je stelt een vraag die alle vervoerders aangaan. Ik bedoel....wat moet NS hier nou mee? Wat verwacht je nu van NS dan?
Dit hier is namelijk een NS forum. Geen GVB forum. Just saying. 😌
Okee, het zit iets anders namelijk CompanyID en SubscriptionID, waarbij 'eigen' producten voorrang krijgen.
En waarom wordt in een dergelijk geval niet teruggevallen op voltarief afrekenen bij GVB Flex?
Omdat NS Flex herkend wordt door GVB, en dus dat product aangesproken wordt, met bijbehorende afhandeling door NS (op voltarief, want NS weet niet of je korting krijgt of gratis reist bij GVB).
Het is eigenlijk heel simpel, en een CiCo apparaat zoekt het voor je uit, als volgt:
- Heb je een product van ONS (companyID)? Mooi, dan gebruiken we dat! Door naar stap 2 en anders naar stap 3.
- Welk product heb je bij ONS (SubscriptionID)? Korting, dan spreken we het saldo op de kaart aan! Vrij reizen, dan schrijven we alleen de incheck op de kaart als incheck bij ONS (op basis van abonnement ×). Klaar.
- Welke andere dingen staan er op de kaart? Oh, ik zie NS (CompanyID) en Reizen op Rekening bus/tram/metro (SubscriptionID). Mooi zo, dat is hier ook geldig! En NS zoekt het verder uit dus blijven we van je saldo af en schrijven een bijbehorende transactie weg (incheck ONS, op basis van NS Flex). Klaar.
- Wordt NS Flex niet herkend als geldig, dan betaal je de volle mep van je saldo (met eventuele leeftijdskorting als het een persoonlijke kaart is).
Ja ik snap je wel hoor. Je wilt graag dat alle vervoerders samen gaan werken aan Flex. En jij wilt graag maximaal 1 chipkaart kunnen gebruiken voor alle vervoerders zelfs als jij zelf ook gebruik maakt van Flex.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.