Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Moet dit afsluiten,vlieg morgenvroeg naar de VS en ga slapen. Zal af en toe dit forum nog wel bezoeken. Als mij zaken zoals hierboven omschreven opvallen, zal ik daar melding van maken. Dat werkt misschien beter.
Reputatie 7
Badge


@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.


Ik begrijp dat ik dit als vraag om een onderbouwing had moeten lezen en niet als een aanval.

Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals @Henk_NL al aangaf te vermoeden - weer de traditionele eilandjesvorming is en vervoerders gaan negeren dat reizigers producten va meerdere vervoerders af te nemen.
Reputatie 7
Badge
Moet dit afsluiten,vlieg morgenvroeg naar de VS en ga slapen. Zal af en toe dit forum nog wel bezoeken. Als mij zaken zoals hierboven omschreven opvallen, zal ik daar melding van maken. Dat werkt misschien beter.

Oeh leuk man. Veel plezier alvast in de VS. Ik hoop dat je niet al te veel last krijgt van de jatleg. Dat schijnt erg vervelend te zijn soms.
Hoe dan ook...ik wens je iig veel vakantie plezier. 😉

GVB heeft laten weten dat een GVB flex abonnement met korting het OV abonnement bij NS flex (met daluren) ‘overruled’.

Reputatie 7
Badge
Ik ga morgen trouwens lekker naar Amsterdam toe. 😌 Heb er zin in.



@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Ik begrijp dat ik dit als vraag om een onderbouwing had moeten lezen en niet als een aanval.

Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals @Henk_NL al aangaf te vermoeden - weer de traditionele eilandjesvorming is en vervoerders gaan negeren dat reizigers producten va meerdere vervoerders af te nemen.


Prima uitgangspunt, eerst onderzoeken en daarna oordelen. Niets op aan te merken !
Badge +3

Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.

Administratief wel gedoe. Voor je GVB Flex reizen een factuur van GVB, voor je treinreizen de factuur van NS en voor je RET reizen een factuur van RET. Dat hebben ze al in de vorm van ABC (achteraf betalen voor consumenten).

Dat GVB ook je treinreizen kan factureren is prima (kan je NS Flex opzeggen maar GVB zal geen korting/vrij reizen abonnementen aanbieden voor trein, dus hooguit als vervanging voor Flex Basis)

En dan moet je natuurlijk bij een HTM Flex abonnement o.i.d. niet aangeven dat die óók je treinreizen moeten afhandelen...

Mijn realistische benadering van dit soort onderwerpen heeft te maken met een langjarig gevormd wantrouwen ten opzichte van de samenwerking tussen de verschillende vervoersbedrijven in Nederland.

Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.

Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.


Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.

Ga er verder niet over.

Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
Reputatie 7
Badge +3
@iMark het is nooit mijn intentie om in het openbaar aan personen minder fraaie eigenschappen toe te dichten of te beledigen. Zie wel dat de misplaatste zelfoverschatting, in de haast,minder gelukkig geformuleerd is. Sorry. Maak er het verwijt van dat jezelf de reikwijdte van dit forum overschat.
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.

Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.
Reputatie 7
Badge +3
Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.
Dat maak jij niet uit.

Ga er verder niet over.

Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.

Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf

Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.
Reputatie 7
Badge
Nog even oftopic. Het zou mogelijk kunnen gebeuren dat het GVB in de toekomst ook een klantenservice forum (als extra kanaal) erbij gaat nemen (net zoals hier).

Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot StaatsbedrijfOok dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.


Zelfs dat verkeerd begrepen. Dom, dom, dom, natuurlijk die Perron23.
Heb echter niet aangegeven dat ik iets begrepen zou hebben, heb slechts aangegeven dat iets mij niet heel erg zou verbazen.

Interessanter is de voorgestelde combinatie van marktwerking en krachtige sturing door de overheid. Met name ook omdat dit op het eerste gezicht paradoxaal klinkt.

De kracht van marktwerking is dat bedrijven in hun ondelinge concurentiestrijd het beste bij elkaar naar boven halen. Samenwerking kan hierbij zeker voorkomen maar zal slechts (voort)bestaan zolang dat in het voordeel is van de deelnemende bedrijven. Zo kun je niet verwachten dat een bedrijf langdurig het algemeen belang laat prevaleren boven het eigen belang, zou namelijk zijn ondergang kunnen betekenen.

Voorbeelden van een, middels krachtige sturing, afgedwongen vergaande samenwerking in combinatie met marktwerking schieten mij niet onmiddelijk te binnen en ik kan mij deze figuur verder ook niet zo goed voorstellen. Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.
Reputatie 7
Badge
Nou, dan toch even iets van ons laten horen. Laat ik eerst even aangeven dat we discussies zoals die in dit topic zijn gestart uiteraard enorm waarderen, maar zoals ook al door gebruikers aangegeven helpt het niet om te discussiëren over (het nut van) de discussie zelf, of vingers te wijzen naar elkaar voor het hebben van een ander standpunt of mening. Laten we het wel leuk houden. :)

Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.

Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.


Bedankt, @Stijn NS. Prettig om te horen dat dit voor NS Flex het plan is. Dat klinkt in ieder geval als nog een stap in de goede richting.

Mijn vragen zijn voor zover NS er iets mee kan (en ze niet het GVB of Translink aangaan) hiermee beantwoord. Ik zal me daarom niet verder mengen in deze discussie, tenzij er nog een heel nieuw punt aangaande NS ter sprake komt.

Misschien dat @iMark zou kunnen aangeven of hij voorbeelden kent en zou kunnen toelichten hoe hij dat mbt OV (in grote lijnen) ziet functioneren.Dat kan ik wel maar dat ga ik in dit topic niet doen. Ik ben dit topic gestart met een vraag over GVB Flex. en de mogelijke raakvlakken of frictie met NS Flex. Daar wil ik het verder graag toe beperken. Gelukkig heeft @Stijn NS de bedoeling van het topic begrepen en is het weer in het vaarwater beland waar het zou moeten zijn.

Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".



Dit topic gaat over het vermeende gebrek aan samenwerking tussen de OV bedrijven en je oproep tot krachtig ingrijpen en sturen door de overheid. Leek mij interessant, zeker omdat je hier aangeeft niet tegen marktwerking te zijn en ik er vanuit ben gegaan dat het geen loze kreten waren.
Als je dit vervolgens niet wil toelichten dan is dat jammer, maar je zult er vast wel een reden voor hebben. Daar moeten we dan maar naar raden.
Het betreft dus geen nieuwe discussie over de marktwerking in het OV, maar dat had je natuurlijk wel begrepen.
Badge +3

Overigens sprak ik diegene met een VDU en GVB Flex later nog, en eigenlijk was het enige probleem het laden van saldo, waarvoor hij dus voortaan bij een niet-NS automaat moet zijn, of automatisch opladen of online saldo bestellen (dat kan je wel ophalen bij NS). Dus de ‘paniek’ viel achteraf mee.

Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen?

Bovenstaande komt uit de opening van je topic en verderop geef je aan dat de oplossing gelegen is in een krachtige sturing door de overheid.

Merk dat je er alles aan blijft doen om de vraag betreffende een toelichting, te ontlopen. Ga er dus van uit dat je het niet kunt of aandurft. Spijtig, was voor het forum, zoals ook @Stijn NS duidelijk aangeeft, wel interessant geweest. Nu dreigen het holle kreten te blijven. Misschien dat anderen, met al dan niet dezelfde ideeen, er iets over kunnen vertellen.

Voor een discussie dien je elkaar te kunnen en willen begrijpen, de hoop daarop heb ik al een tijdje geleden laten varen, maar dat neemt niet weg dat ook ik jouw zienswijze mbt de sterke sturing door de overheid met belangstelling zou hebben gelezen.

Ps de reis betreft geen Amerika reis, toch bedankt voor de belangstelling.
Zie dat @iMark weer boven water is, maar nog altijd zonder toelichting op de benodigde krachtige sturing door de overheid.
Kom op @iMark laat ons zien hoe de overheid ons kan verlossen van het o zo slechte OV. Bovendien dreigt nu ook nog eens de hel los te barsten, daar mogelijk niet alles op 1 Flexkaartje kan. De tijd dringt.

Elders wordt, heel dapper, de top van NS en Pro Rail beticht van gezwam en gekakel zonder enige kennis van zaken.
Zal toch niet zo zijn dat daar ook hier sprake van is en wij in vertwijfeling achter blijven.
Update: Nog steeds geen nieuws! Zodra er meer informatie over is zal ik dat hier delen.
Update: Ik heb wederom nog geen verdere informatie.
Update: Ook deze week kan ik nog niets verder delen. Ik heb nogmaals om extra informatie gevraagd.
Reputatie 3
Het GVB laat er ook nog weinig over los. Ik heb wel interesse in dit product, niet voor mijzelf, maar voor de puber hier in huis. Met leeftijdskorting krijgt die 40% korting bij het GVB voor 7,50 in de maand. Hebben we er zo uit. Wordt wel een tweede OV kaart aanschaffen ben ik bang.
Waarschijnlijk is dat ook een reden dat ik er nog niets over heb gehoord denk ik. Ik heb nog steeds niets nieuws te vertellen namelijk. Als GVB er zelf al weinig over informeert, zullen ze dat al helemaal niet doen richting andere vervoerders gok ik zo. 😕
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.
Update: Helaas ook deze week nog geen nieuws.

Dat het niet altijd opportuun is om een vraag mbt het beleid hier te beantwoorden, begrijp ik. Waarom kan men echter niet tijdig aangeven dat men de vraag hier niet wil/kan beantwoorden ?

Ondertussen heeft NS elders wel het volgende wereldkundig gemaakt:

https://www.telegraaf.nl/c/2805884/
Reputatie 3
In "NS Flex is officieel van start!" zijn de in dat artikel genoemde plannen al eerder beschreven. Wat heeft dat met de vragen uit dit topic te maken?

Reageer