Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Ik begrijp dat ik dit als vraag om een onderbouwing had moeten lezen en niet als een aanval.
Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals
Oeh leuk man. Veel plezier alvast in de VS. Ik hoop dat je niet al te veel last krijgt van de jatleg. Dat schijnt erg vervelend te zijn soms.
Hoe dan ook...ik wens je iig veel vakantie plezier. 😉
GVB heeft laten weten dat een GVB flex abonnement met korting het OV abonnement bij NS flex (met daluren) ‘overruled’.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Uiteraard maken NS en GVB gebruik van diensten van Translink. Translink stuurt transacties door aan het bedrijf achter het product waarmee deze gemaakt zijn. Bij NS Flex factureert NS en heeft NS toestemming nodig om transacties van andere vervoerders te ontvangen. Dat product is dus duidelijk niet uitsluitend van Translink. Ik wil ook best geduld hebben, maar enige reactie van de zijde van de NS is wel nodig om mij te overtuigen dat dit niet - zoals
Prima uitgangspunt, eerst onderzoeken en daarna oordelen. Niets op aan te merken !
Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.
Administratief wel gedoe. Voor je GVB Flex reizen een factuur van GVB, voor je treinreizen de factuur van NS en voor je RET reizen een factuur van RET. Dat hebben ze al in de vorm van ABC (achteraf betalen voor consumenten).
Dat GVB ook je treinreizen kan factureren is prima (kan je NS Flex opzeggen maar GVB zal geen korting/vrij reizen abonnementen aanbieden voor trein, dus hooguit als vervanging voor Flex Basis)
En dan moet je natuurlijk bij een HTM Flex abonnement o.i.d. niet aangeven dat die óók je treinreizen moeten afhandelen...
Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.
Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.
Fraai betoog en mooi streven maar niet met de meest geschikte grondhouding en op de meest geschikte plek.
Ga er verder niet over.
Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
Blijf wel kritisch tav je opereren en dat betreft niet enkel dit topic.
Tja. Excuses aanbieden en in de volgende zin weer beledigen. Dat schiet lekker op.
Dat maak jij niet uit.
Ga er verder niet over.
Gelukkig niet, zou ik willen zeggen.
Zou mij verder niet heel erg verbazen als je het gehele OV het liefst weer zou willen omvormen tot Staatsbedrijf
Ook dat heb je verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen het principe van marktwerking in het OV. Maar er moet wel krachtige sturing van de overheid zijn om te voorkomen dat de verschillende bedrijven alleen nog naar hun eigen belang kijken en het grote geheel uit het oog verliezen. Het OV is een systeem dat de verschillende vervoerders overstijgt.
Zelfs dat verkeerd begrepen. Dom, dom, dom, natuurlijk die Perron23.
Heb echter niet aangegeven dat ik iets begrepen zou hebben, heb slechts aangegeven dat iets mij niet heel erg zou verbazen.
Interessanter is de voorgestelde combinatie van marktwerking en krachtige sturing door de overheid. Met name ook omdat dit op het eerste gezicht paradoxaal klinkt.
De kracht van marktwerking is dat bedrijven in hun ondelinge concurentiestrijd het beste bij elkaar naar boven halen. Samenwerking kan hierbij zeker voorkomen maar zal slechts (voort)bestaan zolang dat in het voordeel is van de deelnemende bedrijven. Zo kun je niet verwachten dat een bedrijf langdurig het algemeen belang laat prevaleren boven het eigen belang, zou namelijk zijn ondergang kunnen betekenen.
Voorbeelden van een, middels krachtige sturing, afgedwongen vergaande samenwerking in combinatie met marktwerking schieten mij niet onmiddelijk te binnen en ik kan mij deze figuur verder ook niet zo goed voorstellen. Misschien dat
Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.
Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Bedankt,
Mijn vragen zijn voor zover NS er iets mee kan (en ze niet het GVB of Translink aangaan) hiermee beantwoord. Ik zal me daarom niet verder mengen in deze discussie, tenzij er nog een heel nieuw punt aangaande NS ter sprake komt.
Als je een discussie wilt starten over marktwerking in het OV dan staat niets je in de weg om een nieuw topic te starten in de categorie "off topic".
Dit topic gaat over het vermeende gebrek aan samenwerking tussen de OV bedrijven en je oproep tot krachtig ingrijpen en sturen door de overheid. Leek mij interessant, zeker omdat je hier aangeeft niet tegen marktwerking te zijn en ik er vanuit ben gegaan dat het geen loze kreten waren.
Als je dit vervolgens niet wil toelichten dan is dat jammer, maar je zult er vast wel een reden voor hebben. Daar moeten we dan maar naar raden.
Het betreft dus geen nieuwe discussie over de marktwerking in het OV, maar dat had je natuurlijk wel begrepen.
Overigens sprak ik diegene met een VDU en GVB Flex later nog, en eigenlijk was het enige probleem het laden van saldo, waarvoor hij dus voortaan bij een niet-NS automaat moet zijn, of automatisch opladen of online saldo bestellen (dat kan je wel ophalen bij NS). Dus de ‘paniek’ viel achteraf mee.
Bovenstaande komt uit de opening van je topic en verderop geef je aan dat de oplossing gelegen is in een krachtige sturing door de overheid.
Merk dat je er alles aan blijft doen om de vraag betreffende een toelichting, te ontlopen. Ga er dus van uit dat je het niet kunt of aandurft. Spijtig, was voor het forum, zoals ook
Voor een discussie dien je elkaar te kunnen en willen begrijpen, de hoop daarop heb ik al een tijdje geleden laten varen, maar dat neemt niet weg dat ook ik jouw zienswijze mbt de sterke sturing door de overheid met belangstelling zou hebben gelezen.
Ps de reis betreft geen Amerika reis, toch bedankt voor de belangstelling.
Kom op
Elders wordt, heel dapper, de top van NS en Pro Rail beticht van gezwam en gekakel zonder enige kennis van zaken.
Zal toch niet zo zijn dat daar ook hier sprake van is en wij in vertwijfeling achter blijven.
Dat het niet altijd opportuun is om een vraag mbt het beleid hier te beantwoorden, begrijp ik. Waarom kan men echter niet tijdig aangeven dat men de vraag hier niet wil/kan beantwoorden ?
Ondertussen heeft NS elders wel het volgende wereldkundig gemaakt:
https://www.telegraaf.nl/c/2805884/
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.