Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex



Toon eerste bericht

242 reacties

Reputatie 7
Badge
Je blijft in eilandjes werken waarbij iedere vervoerder zijn eigen eilandje is. Prima dat er een workaround is momenteel om alsnog producten en saldo op je kaart te laden, maar het hele concept van Flex is nou juist dat dat niet nodig is. En dán wordt het alsnog spannend.

Ik wil geen overeenkomst met NS, GVB en alle andere partijen waar ik misschien wel eens wil reizen moeten aangaan als ik dat ook allemaal via één loket, lees Translink, zou kunnen regelen.

Al zou het mogelijk zijn om GVB Flex en NS Flex samen op een kaart te hebben, dan wordt het alsnog gokken op welke factuur welke transacties gaan verschijnen én moet ik met beide partijen een overeenkomst afsluiten. Laat staan als je bij drie of vier vervoerders actief reist met een kortingsproduct.


Flex is een gloednieuw product. Je moet niet verwachten dat het nu al helemaal tip top werkt. Alles wat nieuw is heeft nou eenmaal kinderfoutjes in het begin.
Heb helaas geen tijd meer en ga deze arena verlaten.

Mijn stelling, op basis van hetgeen ik van Flex meen te begrijpen en eigen logica, is duidelijk:

GVB Flex en NS Flex zullen deel uit gaan maken van hetzelfde Flex systeem en beide vervoerders krijgen de mogelijkheid om hun abonnementen binnen dat ene systeem aan te bieden.

Mbt de facturering kan ik niets voorspellen, dat wordt centraal of decentraal.

Mocht tzt blijken dat ik het bij het verkeerde eind had, dan zal ik dat hier ruiterlijk komen toegeven.
Andersom verwacht ik natuurlijk wel enige excuses.
Reputatie 7
Badge
De truc die Flex doet is niet echt nieuw, die is al veelvuldig toegepast voor o.a. de Businesscard en andere reizen op rekening-toepassingen. Een aantal andere aspecten en deze specifieke implementatie zijn nieuw.
Wel waar gewoon nieuw. 😌
Reputatie 7
Badge
🤣
Badge +3
Waarom zou GVB Flex hier genegeerd worden? Hoezo is het niet geldig in Alkmaar? Zoals ik de info van de GVB lees, maakt GVB met dit product een factuur voor AL het ov, net als NS dat met NS Flex doet.
Oh, I stand corrected!
Als dát de insteek van GVB is dan wordt het problematisch.

Maar als GVB (blijkbaar) zegt dat je er niet met de trein of andere vervoerders mee kunt reizen op rekening (wel op saldo -en natuurlijk voltarief- is dan de vraag?) dan moet het haast wel een aparte kaart zijn!

En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).
Reputatie 7
Badge
En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).

GVB Flex is helemaal geen wanproduct. Voor de mensen die binnen Amsterdam reizen is het super handig. Omdat zij dan namelijk niet meer met saldo hoeven te reizen.
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
Reputatie 7
Badge
Feitelijk precies hetzelfde als NS Flex, maar dan met GVB kortingen in plaats van NS kortingen. En zo zijn de eerste eilandjes voor precies hetzelfde product aan het ontstaan... 😍

GVB regelt vervoer in Amsterdam. GVB heeft verder niks te maken met de abbo's van NS. Noch ook maar iets te maken met Conextion, Koalis, Bravo, Arriva, whatever.

En zolang er verschillende vervoerders zijn zullen de eilandjes blijven.
@iMark je bent weer ongenuanceerd bezig en volgens mij ook voorbarig met je conclusies en aanbevelingen. Flex is in ontwikkeling !!
Reputatie 7
Badge

En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).GVB Flex is helemaal geen wanproduct. Voor de mensen die binnen Amsterdam reizen is het super handig. Omdat zij dan namelijk niet meer met saldo hoeven te reizen.
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.


Om dezelfde reden dat flex überhaupt is/wordt geïntroduceerd (door NS en GVB) en ook kosten van andere vervoeders meeneemt op dezelfde factuur (gemak voor klanten), zouden beide bedrijven met dit product ook abonnementen van andere klanten hebben kunnen ondersteunen.

Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals @Henk_NL eerder suggereerde.
@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!
Reputatie 7
Badge
Om dezelfde reden dat flex überhaupt is/wordt geïntroduceerd (door NS en GVB) en ook kosten van andere vervoeders meeneemt op dezelfde factuur (gemak voor klanten), zouden beide bedrijven met dit product ook abonnementen van andere klanten hebben kunnen ondersteunen.

Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals @Henk_NL eerder suggereerde.


Maar Translink heeft dat nou eenmaal niet gedaan. NS en GVB hebben het gedaan. Dus deal er maar mee zou ik zeggen.
Als jullie een systeem willen waar je overal gebruik kan maken van de zelfde Flex dan moeten jullie aankloppen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
Reputatie 7
Badge
Die eilandjes zijn nu juist het probleem. Waarom geen landelijk systeem, OV Flex? We waren van eilandjes af en nu komen ze via de achterdeur terug. Het ministerie zou moeten ingrijpen.

We zijn nooit van de eilandjes af geweest hoor. Iedere vervoerder heeft zijn eigen regels en voorwaarden. Dat is altijd al zo geweest.

Kijk bij de NS was het altijd heel vervelend om een chipkaart te gebruiken met saldo omdat de borg daarvan zo hoog was. Mensen waren daar gewoon niet blij mee. En kregen dan het gevoel dat zij de chipkaart door de strot gedouwd kregen.
Maar bij het GVB lag dat al een beetje anders. Daar is het chipkaart systeem gewoon veel handiger. Ook als je op saldo reist. De borg die er af gaat na het inchecken is maar 4 euro. Dat betekent dat je niet steeds maar weer 20 euro op je kaart moest zetten (zoals bij NS).
Maar door Flex is dat nu allemaal verleden tijd. Bij NS hoef je niet meer steeds boven de 20 euro te staan, bij het GVB hoef je niet meer steeds boven de 4 euro te staan. Dat is een duidelijke verbetering.
Maar het zou zomaar kunnen dat als je met beide vervoerders reist en gebruik maakt van Flex er (nu nog) wat kleine haken en ogen in het systeem zitten. Ik bedoel....het is een nieuw product. Je moet het ook gewoon wat tijd geven.

Ik bedoel wat wil je anders.....weer steeds strippenkaarten en treinkaarten moeten kopen zoals vroeger?

Ik vind trouwens dat je deze suggestie beter bij @Trankslink neer kan zetten. Zij gaan hierover. Niet de vervoerders. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact

@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.


Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Reputatie 7
Badge
Weetje....mijn vriend werkt toevallig bij het GVB en ik heb hem ingelicht over deze discussie.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Weetje....mijn vriend werkt toevallig bij het GVB en ik heb hem ingelicht over deze discussie.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.


Kan je vriend geen ongelijk geven, maar dat vindt hij dan waarschijnlijk van meer hier.
Het dient blijkbaar toch een doel en komt aan een behoefte tegemoet.
Reputatie 7
Badge
Kan je vriend geen ongelijk geven, maar dat vindt hij dan waarschijnlijk van meer hier.
Het dient blijkbaar toch een doel.



Nee hoor. Niet iedereen hier😉Hij vind deze discussie een beetje geneuzel omdat hij (vooral) het probleem van de topic starter niet helemaal begrijpt.
Badge +3
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.

Mwah, wat weerhoudt mij er dan van om (simpel gezegd) een 25% kortingskaart van de Blokker én een kopen-op-rekening kaart van de HEMA én een €50 tegoedkaart van de Bijenkorf in mijn portemonnee (lees: op mijn ov-chipkaart) te stoppen?

En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg... 🤔Of als geen product geldig is (omdat ik bij de ETOS sta) toch maar cash of met PIN moet betalen?
Reputatie 7
Badge
Mwah, wat weerhoudt mij er dan van om (simpel gezegd) een 25% kortingskaart van de Blokker én een kopen-op-rekening kaart van de HEMA én een €50 tegoedkaart van de Bijenkorf in mijn portemonnee (lees: op mijn ov-chipkaart) te stoppen?

En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg... 🤔

Jij had toch al een Taxi auto van het bedrijf?😌
Badge +3
Met zoveel ruis op de lijn heeft discussie sowieso weinig zin. Kijk goed naar de businesskeuzes die nu worden gemaakt en lees de besluiten, vergelijk met enkele jaren geleden en je kunt het systeem behoorlijk doorzien.
Amen, en na 5 pogingen om het geloofwaardig uit te leggen dat meerdere 'producten' prima samen kunnen op één kaart geef ik het denk ik ook maar op.

Zodra TLS ook de facturering gaat doen zijn we klaar. Dat mogen ze van mij al voor automatisch opladen, maar van hun klantenservice (een 0900 nummer, beperkt bereikbaar en alleen tijdens kantooruren aanwezig zijn op Twitter) moet je het niet willen hebben.
Badge +3
Dat vind ik dan weer een gevaarlijke aanname ;)
Wij doen toch bij voorkeur niet aan aannames?

Note to self: Snel een paar eerdere pogingen m.b.t. logica aanpassen.. 😛
@iMark dit bedoel ik dus met voorbarig en pretentieus, zou er nu zelfs enige mate van misplaatste zelfoverschatting aan kunnen toevoegen

@Henk_NL blijkt dus dat van enige kennis mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken bij @iMark geen sprake is, aanname was dus juist, had mij graag van het tegendeel laten overtuigen

Waar blijft trouwens @Olav93 met de onderbouwing van zijn beweringen

Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.
Reputatie 7
Badge
Het verbaast me dat er nog geen mod is geweest die iets zegt als:

"Goh, daar waren wij nog niet van op de hoogte. Ik weet zelf het antwoord niet, maar ik ga onze Flex specialisten even raadplegen. Ik hou jullie op de hoogte."


Ja dat verbaast mij inderdaad ook. Ik had eigenlijk wel verwacht dat een moderator hier ook even zou reageren.
Zeer zeker niet bedoeld als persoonlijke beledigingen maar als opbouwende kritiek.
Dit om de bijdragen zo mogelijk te voorzien van een minder zwart-wit beeld en een iets positievere insteek.☺

Verder zie ik geen inhoudelijke reacties op mijn laatse opmerkingen.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23 Persoonlijke beledigen zijn persoonlijke beledigingen. Wanneer je je "opbouwende kritiek" niet wilt laten overkomen als persoonlijke beledigingen dan zul je je bijdragen anders moeten verwoorden.

Ga je nog iets interessants te berde brengen over het onderwerp van dit topic? Of zullen we het moeten doen met een "positievere insteek"? (Wat dat dan ook moge betekenen.)
@Olav93 vraag stond in mijn reactie van deze morgen.

Reageer