Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/
Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?
Bladzijde 7 / 10
Ik wil geen overeenkomst met NS, GVB en alle andere partijen waar ik misschien wel eens wil reizen moeten aangaan als ik dat ook allemaal via één loket, lees Translink, zou kunnen regelen.
Al zou het mogelijk zijn om GVB Flex en NS Flex samen op een kaart te hebben, dan wordt het alsnog gokken op welke factuur welke transacties gaan verschijnen én moet ik met beide partijen een overeenkomst afsluiten. Laat staan als je bij drie of vier vervoerders actief reist met een kortingsproduct.
Flex is een gloednieuw product. Je moet niet verwachten dat het nu al helemaal tip top werkt. Alles wat nieuw is heeft nou eenmaal kinderfoutjes in het begin.
A
Heb helaas geen tijd meer en ga deze arena verlaten.
Mijn stelling, op basis van hetgeen ik van Flex meen te begrijpen en eigen logica, is duidelijk:
GVB Flex en NS Flex zullen deel uit gaan maken van hetzelfde Flex systeem en beide vervoerders krijgen de mogelijkheid om hun abonnementen binnen dat ene systeem aan te bieden.
Mbt de facturering kan ik niets voorspellen, dat wordt centraal of decentraal.
Mocht tzt blijken dat ik het bij het verkeerde eind had, dan zal ik dat hier ruiterlijk komen toegeven.
Andersom verwacht ik natuurlijk wel enige excuses.
Mijn stelling, op basis van hetgeen ik van Flex meen te begrijpen en eigen logica, is duidelijk:
GVB Flex en NS Flex zullen deel uit gaan maken van hetzelfde Flex systeem en beide vervoerders krijgen de mogelijkheid om hun abonnementen binnen dat ene systeem aan te bieden.
Mbt de facturering kan ik niets voorspellen, dat wordt centraal of decentraal.
Mocht tzt blijken dat ik het bij het verkeerde eind had, dan zal ik dat hier ruiterlijk komen toegeven.
Andersom verwacht ik natuurlijk wel enige excuses.
Wel waar gewoon nieuw. 😌
Oh, I stand corrected!
Als dát de insteek van GVB is dan wordt het problematisch.
Maar als GVB (blijkbaar) zegt dat je er niet met de trein of andere vervoerders mee kunt reizen op rekening (wel op saldo -en natuurlijk voltarief- is dan de vraag?) dan moet het haast wel een aparte kaart zijn!
En dus is het een wanproduct behalve voor mensen die alleen met GVB willen reizen. En dan zou TLS daar dus ver vandaan moeten blijven (mijn mening).
GVB Flex is helemaal geen wanproduct. Voor de mensen die binnen Amsterdam reizen is het super handig. Omdat zij dan namelijk niet meer met saldo hoeven te reizen.
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
GVB regelt vervoer in Amsterdam. GVB heeft verder niks te maken met de abbo's van NS. Noch ook maar iets te maken met Conextion, Koalis, Bravo, Arriva, whatever.
En zolang er verschillende vervoerders zijn zullen de eilandjes blijven.
A
En tja....de andere overige vervoerders in Nederland moeten dan maar hun eigen Flex systeem ontwerpen ofzo.
GVB is er alleen maar voor Amsterdam. Dus alles buiten Amsterdam heeft het GVB niks mee te maken.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
Om dezelfde reden dat flex überhaupt is/wordt geïntroduceerd (door NS en GVB) en ook kosten van andere vervoeders meeneemt op dezelfde factuur (gemak voor klanten), zouden beide bedrijven met dit product ook abonnementen van andere klanten hebben kunnen ondersteunen.
Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals
A
Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals
Maar Translink heeft dat nou eenmaal niet gedaan. NS en GVB hebben het gedaan. Dus deal er maar mee zou ik zeggen.
Als jullie een systeem willen waar je overal gebruik kan maken van de zelfde Flex dan moeten jullie aankloppen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
We zijn nooit van de eilandjes af geweest hoor. Iedere vervoerder heeft zijn eigen regels en voorwaarden. Dat is altijd al zo geweest.
Kijk bij de NS was het altijd heel vervelend om een chipkaart te gebruiken met saldo omdat de borg daarvan zo hoog was. Mensen waren daar gewoon niet blij mee. En kregen dan het gevoel dat zij de chipkaart door de strot gedouwd kregen.
Maar bij het GVB lag dat al een beetje anders. Daar is het chipkaart systeem gewoon veel handiger. Ook als je op saldo reist. De borg die er af gaat na het inchecken is maar 4 euro. Dat betekent dat je niet steeds maar weer 20 euro op je kaart moest zetten (zoals bij NS).
Maar door Flex is dat nu allemaal verleden tijd. Bij NS hoef je niet meer steeds boven de 20 euro te staan, bij het GVB hoef je niet meer steeds boven de 4 euro te staan. Dat is een duidelijke verbetering.
Maar het zou zomaar kunnen dat als je met beide vervoerders reist en gebruik maakt van Flex er (nu nog) wat kleine haken en ogen in het systeem zitten. Ik bedoel....het is een nieuw product. Je moet het ook gewoon wat tijd geven.
Ik bedoel wat wil je anders.....weer steeds strippenkaarten en treinkaarten moeten kopen zoals vroeger?
Ik vind trouwens dat je deze suggestie beter bij @Trankslink neer kan zetten. Zij gaan hierover. Niet de vervoerders. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact
A
Hoe weet jij dat Flex niet in ontwikkeling is bij Translink. Volgens mij maken beide aanbieders namelijk gebruik van hezelfde systeem van Translink.
Het uiteindelijke doel van Flex is duidelijk aangegeven, alleen is het nog niet zover.
Voor het ontbreken van geduld hoef je geen excuses aan te bieden. Gezien de omvang en complexiteit van de systemen, zou ik het wel fair vinden om de betrokken bedrijven enige tijd en ruimte te gunnen.
Weetje....mijn vriend werkt toevallig bij het GVB en ik heb hem ingelicht over deze discussie.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
A
Hij vind dit allemaal een beetje geneuzel gewoon.
Kan je vriend geen ongelijk geven, maar dat vindt hij dan waarschijnlijk van meer hier.
Het dient blijkbaar toch een doel en komt aan een behoefte tegemoet.
Het dient blijkbaar toch een doel.
Nee hoor. Niet iedereen hier😉Hij vind deze discussie een beetje geneuzel omdat hij (vooral) het probleem van de topic starter niet helemaal begrijpt.
Dus kan je moeilijk gaan verwachten dat GVB een Flex systeem ontwerpt die goed samen gaan met alle NS abbo's of andere vervoerders.... Waarom zou het GVB dat moeten doen. Het zijn hun eigen abbo's niet namelijk.
Mwah, wat weerhoudt mij er dan van om (simpel gezegd) een 25% kortingskaart van de Blokker én een kopen-op-rekening kaart van de HEMA én een €50 tegoedkaart van de Bijenkorf in mijn portemonnee (lees: op mijn ov-chipkaart) te stoppen?
En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg... 🤔Of als geen product geldig is (omdat ik bij de ETOS sta) toch maar cash of met PIN moet betalen?
En bij het laten zien van mijn portemonnee de betreffende toko lekker uit te laten zoeken of ik daar recht heb op korting, tegoed heb bij ze, of achteraf een incasso krijg... 🤔
Jij had toch al een Taxi auto van het bedrijf?😌
Amen, en na 5 pogingen om het geloofwaardig uit te leggen dat meerdere 'producten' prima samen kunnen op één kaart geef ik het denk ik ook maar op.
Zodra TLS ook de facturering gaat doen zijn we klaar. Dat mogen ze van mij al voor automatisch opladen, maar van hun klantenservice (een 0900 nummer, beperkt bereikbaar en alleen tijdens kantooruren aanwezig zijn op Twitter) moet je het niet willen hebben.
Wij doen toch bij voorkeur niet aan aannames?
Note to self: Snel een paar eerdere pogingen m.b.t. logica aanpassen.. 😛
A
Waar blijft trouwens
Ben zelf altijd open geweest over de bij mij aanwezige kennis terzake en het gebrek daaraan. Zie echter niet waarom er telkens weer zo'n negatieve insteek gekozen moet worden.Dat is niet constructief en helpt niemand verder.
"Goh, daar waren wij nog niet van op de hoogte. Ik weet zelf het antwoord niet, maar ik ga onze Flex specialisten even raadplegen. Ik hou jullie op de hoogte."
Ja dat verbaast mij inderdaad ook. Ik had eigenlijk wel verwacht dat een moderator hier ook even zou reageren.
A
Zeer zeker niet bedoeld als persoonlijke beledigingen maar als opbouwende kritiek.
Dit om de bijdragen zo mogelijk te voorzien van een minder zwart-wit beeld en een iets positievere insteek.☺
Verder zie ik geen inhoudelijke reacties op mijn laatse opmerkingen.
Dit om de bijdragen zo mogelijk te voorzien van een minder zwart-wit beeld en een iets positievere insteek.☺
Verder zie ik geen inhoudelijke reacties op mijn laatse opmerkingen.
Ga je nog iets interessants te berde brengen over het onderwerp van dit topic? Of zullen we het moeten doen met een "positievere insteek"? (Wat dat dan ook moge betekenen.)
A
Bladzijde 7 / 10
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.