beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Beste Emma,

Ik snap dat het voor jou ook heel vervelend is. Maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Zoals ik het hier lees worden reizigers benadeeld door NS en weigert NS hier gewoon iets aan te doen. Anders dan in bijvoorbeeld het Sloterdijk-topic is er ook geen mogelijkheid om deze extra kosten te ontlopen. Jullie zijn hier dus al meerdere maanden mensen bewust extra geld aan het in rekening brengen. (en jullie hebben zelf de regels bedacht)

Volgens mij heeft het wetboek van Strafrecht voor een dergelijke handeling wel wat benamingen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat NS hier niet de hoogste prioriteit aangeeft.

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

 

Zoals ik al heb aangegeven: Uitzendkrachten inhuren. Dan heb je gelijk persoonsgegevens. Het afwentelen van jullie probleem op de reiziger is onethisch.

 

Jullie weigeren jullie verantwoordelijkheid te nemen in dit dossier. 

De post van Momo laat niets aan onduidelijkheid over. Jullie zijn dus zwaar in overtreding.

 

Reputatie 5
Sorry dat ik even dit topic niet heb meegelezen (gek genoeg geen e-mails van gekregen) icm eigen drukte.

Maar in elk geval is het probleem nog zeker niet opgelost!! Ik krijg nog steeds elke maand te hoge facturen van NS doordat ik telkens maar weer teveel instapkosten gefactureerd krijg. Hier weer een voorbeeld van deze afgelopen factuur:

23-07-2019 HTM Lijn 1 **halte binnen Delft** Delft Station 2 € 1,43
23-07-2019 NS 40% korting buiten de spits Delft Den Haag Centraal 2 € 1,56
23-07-2019 HTM Lijn 9 Centraal Station Kurhaus 2 € 1,75

Op de incheck bij HTM op Lijn 9 op CS las ik "Overstap OK" op de in/uitcheckpaal. Een overstap van HTM lijn 1 op HTM lijn 9, omdat de overstap minder dan 35 minuten was. Maar alwéér is mij die overstapkorting niet gegeven, en betaalde ik voor deze reis dus alweer een keer teveel de instapkorting.

Kan het "beste antwoord" worden weggehaald aangezien het probleem nog steeds niet is opgelost. Vermoedelijk harkt NS op deze wijze elke maand miljoenen teveel weg van eerlijke reizigers.

Update: zowel Emma als Jouke hebben mijn gegevens ontvangen, waarmee onder meer bovenstaande transacties kunnen worden teruggevonden.


ps: is het een bewuste keuze van NS om geen tijden op de facturen te vermelden? Door goed op te letten bij de palen merk ik dat mij de overstapkortingen niet worden gegeven, maar ik kan me goed voorstellen dat bij de meeste reizigers het niet opvalt, omdat er simpelweg geen tijden op de facturen staan, en de treinreizen apart worden vermeld van de overige reizen.
Reputatie 7
Bij deze een reactie van de openingsposter.... Sinds mijn openingspost is mijn account onbereikbaar geworden, wachtwoord herstel werkt niet meer, ik weet niet of dit een bewuste actie is van NS.

Er stond nog een gratis eerste klas dagkaart op mijn account die ook onbereikbaar is geworden.

NS antwoordt helaas ook niet (meer) op chats.

Alle extra kosten die ik het betaald voor deze situaties (inmiddels tientallen euro's) zijn ook nog steeds niet vergoed.

Het begint er steeds meer op te lijken dat NS bewust haar reizigers geld probeert afhandig te maken. Ik wil NS nog steeds een kans geven en het te laten oplossen. Maar het kost nu al zoveel maanden, zoveel tijd, zoveel moeite, nu zelfs de vermoedelijke blokkering van m'n oude account, m'n oude tegoedbon voor een eersteklasdagkaart stelen, enzovoorts, terwijl ik tientallen euro's teveel heb betaald, dat ik nu langzamerhand wel vindt dat er wel een uitgebreid excuus moet komen. Het scenario van alle transacties terugboeken en "see you in court" begint een steeds serieuzere optie te worden... Ik wil het alleen altijd netjes oplossen, daarom dat ik er moeite mee heb en ik nog steeds NS een kans wil geven.

Beste NS, kom nu eens met een serieuze oplossing voor mijn problemen. Jullie hebben geld van mij gestolen (zo zie ik het inmiddels). Jullie hebben mijn oude account met eerste klaskaart geblokkeerd (of jullie hebben ernstige verzendproblemen met e-mails). Ik ben er echt klaar mee. Jullie moeten het nu eens goed oplossen. En laat we wel wezen, ik ben natuurlijk echt niet de enige met deze teveel betaalde facturen. Jullie hebben vele duizenden klanten teveel laten betalen met NS Flex.

ps: haal ook alsjeblieft eens die opgelost markering weg van mijn openingspost... Het is totaal niet opgelost, jullie hebben nog steeds teveel geincasserde facturen die bijna een jaar teruggaan... Het begint schandalig te worden. Ik heb inmiddels ook de Belbus van televisieprogramma Kassa gevraagd of zij iets kunnen in deze situatie.


Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?

Helaas hebben we ook deze week nog geen verdere informatie gekregen. We hopen snel meer te kunnen zeggen.

Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen nieuwe informatie gekregen.

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

Zoals bekend moeten we binnenkort allemaal aan het Flex gebeuren. Buitengewoon triest dat NS geen enkele prioriteit aan het oplossen van dit probleem geeft.Er worden hier dagelijks klanten benadeeld. Zou er eindelijk eens iemand wakker kunnen worden in het nieuwe jaar.

Badge +3

Voor wie dit overkomt kost het € 0,96 (landelijke basistarief voor BTM) dus vette diefstal is het niet, en boze opzet (zakkenvullerij) van de NS is het ook niet, want die wisten het dus niet eens.

Mocht de NS er niet ontvankelijk voor zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de BTM vervoerder voor die € 0,96, net als wanneer je incheckt bij een bus, toevallig iemand ziet met wie je mee kunt rijden en dus meteen weer uitcheckt voordat de bus ook maar één meter gereden heeft. Dat kost je ook die € 0,96 (zowel met als zonder Flex), of € 0,90 omdat Flex dom is en het tarief van 2018 hanteert, toch @Momo ? :joy:

 

On topic dan: ik overweeg NS Flex te nemen, maar ik reis ook wel eens korte stukjes met de bus. Zoals ik het ni hier lees gaat dat dus mis. Toch wel heel vreemd dat het zo lang moet duren voordat er een antwoord komt.
Badge +3
De situatie in dit topic is vrij specifiek: twee busreizen onderbroken door een treinreis, waarbij inchecken voor de tweede bus gebeurt binnen 35 minuten na uitchecken bij de eerste bus. Het blijkt dat dan bij NS Flex meer moet worden betaald dan bij reizen op saldo.

In andere situaties (losse busreis, of één busreis voor of na een treinreis, of twee busreizen met meer dan 35 minuten ertussen) betaal je met NS Flex evenveel als met reizen op saldo.
Reputatie 1

Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?


Het nadeel is dat NS dan waarschijnlijk mijn abonnement gaat afsluiten, en ik wil natuurlijk wel blijven reizen. Daarom heb ik tot nu toe altijd netjes betaald (inclusief alle teveel betaalde kosten). Maar het is zeker een optie voor mensen die niet zo gehecht zijn aan hun abonnement.

Kijk en zie dat er bij overstappen van RET naar HTM, ook al is tussentijds met de trein gereisd, het basistarief ( € 0,96) niet in rekening wordt gebracht.

@Emma NS: wat is er op tegen als NS de houders van Flex informeert dat er mogelijk te veel reiskosten in rekening worden gebracht en wanneer dat het geval is, dat te melden? Proactief heeft dat… 😉

 

Bedankt Bertus!!!

Bij geen flex gaat het dus wel goed @Emma NS : waarom kunnen jullie niet regelen dat het met Flex ook goed gaat? 

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Badge +3
Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).
Badge +3

Heeft de afdeling NS Flex al iets ondernomen om dit structurele probleem op te lossen?

Sinds juli 2022 ‘meld je maar bij de andere vervoerder voor vergoeding’. Dat werkt op zich wel (je krijgt je gelijk, na soms wat welles/nietes geneuzel).

Maar wie ben jij in hemelsnaam? (zegt die andere vervoerder). Iemand met NS Flex blijkbaar.

Welk abonnement je op het moment van die reis had weten wij helemaal niet (wegens AVG en zo) is géén oplossing!

Een mail conversatie van Connexxion (zal die niet delen, staat al ergens) was er duidelijk over.

Ik kreeg uiteindelijk de maar liefst € 1,01 (dubbel basistarief bus) terug en moest maar klagen bij NS Flex.

Wie factureert je?
NS!
Op basis van wat?
Transacties!
Waar?
Bus, Eindhoven
En wie heeft dat berekend?
NS Flex! 😥

Maak daar gerust iets zinnigers van voor de reiziger(s), beste NS 🤣

@Robert B : TS beweert hier iets anders:

 

Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?

 

Het is € 3,00 per dag. Toch gauw zo’n € 650,00 per jaar bij een volledige werkweek. Stel dit geldt voor 1000 mensen, dan zitten we al op 650.000,00 euro, en ik ben bang dat dit bij Flex voor kids echt wel vaker gaat voorkomen. 

Ik denk niet dat dit "probleem" veel prioriteit heeft. Daarnaast blijft dubieus of je wel kunt spreken van een overstap als er een treinreis tussen zit.

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Mag ik hieruit concluderen dat volgens de NS er geen probleem is? En dat jullie gecontroleerd hebben dat de tariefberekening correct wordt uitgevoerd? Dat lijkt mij wel het minste dat jullie kunnen doen.

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

 

Too Little, Too Late….

Reputatie 7
Badge +1

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

@Tamzin Zie bovenstaande reactie van Philned (van 3 jaar geleden!!!). Het mag natuurlijk helemaal niets uitmaken wat de reiziger in dat half uur doet.

Badge +3

Ik zou dan toch nog een telefoontje wagen voor wachtwoordherstel van je account, of uitleg vragen waarom die geblokkeerd zou zijn.

Dit is natuurlijk niet iets wat men zomaar doet zonder jou iets te laten weten (zoals een waarschuwing), en ik zie ook geen reden om dat te doen want je bent gewoon een betalende klant.

En wat je hier op de community ook zegt, dat kan nooit leiden tot het blokkeren van je Mijn NS account. Dat staat geheel los van elkaar.

Badge +3

Je hoeft mij (na 85 reacties hier sinds de start van dit topic) niet te vertellen waar het over ging.

Die € 3,00 maak jij ervan, terwijl het verschil gewoon € 0,96 is. Die BTM (tram en metro in dit geval) reiskosten heb je sowieso, hoe je het ook wilt wenden of keren.

Dat een overstap van HTM (tram) naar RET (metro) je het basistarief zou moeten besparen (zónder Flex is dat dus blijkbaar?) vind ik sowieso al vreemd, want HTM en RET zijn verschillende vervoerders.

Dat daar een korte treinreis tussen zit die roet in het eten gooit (of het feit dat Flex dat gewoon niet ziet als een overstap) is dus de vraag.

Als het een geldige overstap is dan zou de metro Schiedam - Rotterdam je dus niet € 1,53 maar € 0,57 (3 km à € 0,19 per km) moeten kosten, want zo werkt het dus blijkbaar zonder Flex?

Ik denk dat de RET en HTM daar ook nog wel wat over te zeggen hebben….

Reputatie 7
Badge +3

Die HTM €1,43 zal totale bedrag van het basistarief plus reiskosten zijn, evenals die €1,53  bij RET.

Zou het als een overstap gezien worden dan zou het RET bedrag €1,53 - €0.96 moeten zijn en de €1,43 bij de HTM is dan gewoon juist.

Badge +3

Als dit bij reizen op saldo (geen NS Flex) ook gebeurt is het een groot probleem, want volledig tegen de voorwaarden van de OV-chipkaart in.

Voor geld terug moet je dan bij HTM/EBS/RET zijn, soms kent men het ‘probleem’ zelfs!

Als dit bij NS Flex gebeurt (en dat is dus structureel!) dan moet het factureringssysteem van NS Flex maar aangepast worden, hoef je niemand proactief te informeren en hoef jij als klant ook niet te bellen :sweat_smile:

Voor geld terug bij Flex moet je in ieder geval bij NS zijn, en ook daar is het probleem dus bekend maar vindt men dat het om ‘sporadische’ afwijkingen gaat… (neem maar contact op als er iets niet klopt).

Reageer