beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex

Toon eerste bericht

175 reacties

Reputatie 6
Bij deze een reactie van de openingsposter.... Sinds mijn openingspost is mijn account onbereikbaar geworden, wachtwoord herstel werkt niet meer, ik weet niet of dit een bewuste actie is van NS.

Er stond nog een gratis eerste klas dagkaart op mijn account die ook onbereikbaar is geworden.

NS antwoordt helaas ook niet (meer) op chats.

Alle extra kosten die ik het betaald voor deze situaties (inmiddels tientallen euro's) zijn ook nog steeds niet vergoed.

Het begint er steeds meer op te lijken dat NS bewust haar reizigers geld probeert afhandig te maken. Ik wil NS nog steeds een kans geven en het te laten oplossen. Maar het kost nu al zoveel maanden, zoveel tijd, zoveel moeite, nu zelfs de vermoedelijke blokkering van m'n oude account, m'n oude tegoedbon voor een eersteklasdagkaart stelen, enzovoorts, terwijl ik tientallen euro's teveel heb betaald, dat ik nu langzamerhand wel vindt dat er wel een uitgebreid excuus moet komen. Het scenario van alle transacties terugboeken en "see you in court" begint een steeds serieuzere optie te worden... Ik wil het alleen altijd netjes oplossen, daarom dat ik er moeite mee heb en ik nog steeds NS een kans wil geven.

Beste NS, kom nu eens met een serieuze oplossing voor mijn problemen. Jullie hebben geld van mij gestolen (zo zie ik het inmiddels). Jullie hebben mijn oude account met eerste klaskaart geblokkeerd (of jullie hebben ernstige verzendproblemen met e-mails). Ik ben er echt klaar mee. Jullie moeten het nu eens goed oplossen. En laat we wel wezen, ik ben natuurlijk echt niet de enige met deze teveel betaalde facturen. Jullie hebben vele duizenden klanten teveel laten betalen met NS Flex.

ps: haal ook alsjeblieft eens die opgelost markering weg van mijn openingspost... Het is totaal niet opgelost, jullie hebben nog steeds teveel geincasserde facturen die bijna een jaar teruggaan... Het begint schandalig te worden. Ik heb inmiddels ook de Belbus van televisieprogramma Kassa gevraagd of zij iets kunnen in deze situatie.

Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?

Helaas hebben we ook deze week nog geen verdere informatie gekregen. We hopen snel meer te kunnen zeggen.

Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen nieuwe informatie gekregen.

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

Zoals bekend moeten we binnenkort allemaal aan het Flex gebeuren. Buitengewoon triest dat NS geen enkele prioriteit aan het oplossen van dit probleem geeft.Er worden hier dagelijks klanten benadeeld. Zou er eindelijk eens iemand wakker kunnen worden in het nieuwe jaar.

Badge +3

Voor wie dit overkomt kost het € 0,96 (landelijke basistarief voor BTM) dus vette diefstal is het niet, en boze opzet (zakkenvullerij) van de NS is het ook niet, want die wisten het dus niet eens.

Mocht de NS er niet ontvankelijk voor zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de BTM vervoerder voor die € 0,96, net als wanneer je incheckt bij een bus, toevallig iemand ziet met wie je mee kunt rijden en dus meteen weer uitcheckt voordat de bus ook maar één meter gereden heeft. Dat kost je ook die € 0,96 (zowel met als zonder Flex), of € 0,90 omdat Flex dom is en het tarief van 2018 hanteert, toch @Momo ? :joy:

On topic dan: ik overweeg NS Flex te nemen, maar ik reis ook wel eens korte stukjes met de bus. Zoals ik het ni hier lees gaat dat dus mis. Toch wel heel vreemd dat het zo lang moet duren voordat er een antwoord komt.
Badge +3
De situatie in dit topic is vrij specifiek: twee busreizen onderbroken door een treinreis, waarbij inchecken voor de tweede bus gebeurt binnen 35 minuten na uitchecken bij de eerste bus. Het blijkt dat dan bij NS Flex meer moet worden betaald dan bij reizen op saldo.

In andere situaties (losse busreis, of één busreis voor of na een treinreis, of twee busreizen met meer dan 35 minuten ertussen) betaal je met NS Flex evenveel als met reizen op saldo.
Reputatie 1

Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?

Het nadeel is dat NS dan waarschijnlijk mijn abonnement gaat afsluiten, en ik wil natuurlijk wel blijven reizen. Daarom heb ik tot nu toe altijd netjes betaald (inclusief alle teveel betaalde kosten). Maar het is zeker een optie voor mensen die niet zo gehecht zijn aan hun abonnement.

Kijk en zie dat er bij overstappen van RET naar HTM, ook al is tussentijds met de trein gereisd, het basistarief ( € 0,96) niet in rekening wordt gebracht.

@Emma NS: wat is er op tegen als NS de houders van Flex informeert dat er mogelijk te veel reiskosten in rekening worden gebracht en wanneer dat het geval is, dat te melden? Proactief heeft dat… 😉

Bedankt Bertus!!!

Bij geen flex gaat het dus wel goed @Emma NS : waarom kunnen jullie niet regelen dat het met Flex ook goed gaat? 

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Badge +3
Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).

@Robert B : TS beweert hier iets anders:

Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?

Het is € 3,00 per dag. Toch gauw zo’n € 650,00 per jaar bij een volledige werkweek. Stel dit geldt voor 1000 mensen, dan zitten we al op 650.000,00 euro, en ik ben bang dat dit bij Flex voor kids echt wel vaker gaat voorkomen. 

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Mag ik hieruit concluderen dat volgens de NS er geen probleem is? En dat jullie gecontroleerd hebben dat de tariefberekening correct wordt uitgevoerd? Dat lijkt mij wel het minste dat jullie kunnen doen.

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Too Little, Too Late….

Badge +3

Ik zou dan toch nog een telefoontje wagen voor wachtwoordherstel van je account, of uitleg vragen waarom die geblokkeerd zou zijn.

Dit is natuurlijk niet iets wat men zomaar doet zonder jou iets te laten weten (zoals een waarschuwing), en ik zie ook geen reden om dat te doen want je bent gewoon een betalende klant.

En wat je hier op de community ook zegt, dat kan nooit leiden tot het blokkeren van je Mijn NS account. Dat staat geheel los van elkaar.

Badge +3

Je hoeft mij (na 85 reacties hier sinds de start van dit topic) niet te vertellen waar het over ging.

Die € 3,00 maak jij ervan, terwijl het verschil gewoon € 0,96 is. Die BTM (tram en metro in dit geval) reiskosten heb je sowieso, hoe je het ook wilt wenden of keren.

Dat een overstap van HTM (tram) naar RET (metro) je het basistarief zou moeten besparen (zónder Flex is dat dus blijkbaar?) vind ik sowieso al vreemd, want HTM en RET zijn verschillende vervoerders.

Dat daar een korte treinreis tussen zit die roet in het eten gooit (of het feit dat Flex dat gewoon niet ziet als een overstap) is dus de vraag.

Als het een geldige overstap is dan zou de metro Schiedam - Rotterdam je dus niet € 1,53 maar € 0,57 (3 km à € 0,19 per km) moeten kosten, want zo werkt het dus blijkbaar zonder Flex?

Ik denk dat de RET en HTM daar ook nog wel wat over te zeggen hebben….

Reputatie 7
Badge +3

Die HTM €1,43 zal totale bedrag van het basistarief plus reiskosten zijn, evenals die €1,53  bij RET.

Zou het als een overstap gezien worden dan zou het RET bedrag €1,53 - €0.96 moeten zijn en de €1,43 bij de HTM is dan gewoon juist.

Badge +3

Als dit bij reizen op saldo (geen NS Flex) ook gebeurt is het een groot probleem, want volledig tegen de voorwaarden van de OV-chipkaart in.

Voor geld terug moet je dan bij HTM/EBS/RET zijn, soms kent men het ‘probleem’ zelfs!

Als dit bij NS Flex gebeurt (en dat is dus structureel!) dan moet het factureringssysteem van NS Flex maar aangepast worden, hoef je niemand proactief te informeren en hoef jij als klant ook niet te bellen :sweat_smile:

Voor geld terug bij Flex moet je in ieder geval bij NS zijn, en ook daar is het probleem dus bekend maar vindt men dat het om ‘sporadische’ afwijkingen gaat… (neem maar contact op als er iets niet klopt).

Wat ik voor nu kan doen is jouw signaal doorzetten naar de afdeling die dit het meest aangaat. Als we dit vaak genoeg aankaarten zal het duidelijk worden waar de prioriteit moet gaan liggen.

Of de TS al restitutie of een excuses van NS heeft gekregen is mij niet bekend. Daarvoor moet ik het dossier van de klant bekijken. De gegevens uit dat dossier mag ik hier niet delen.

Voor nu kan ik het beste de stap nemen die ik zojuist beschreef. Dat is voor mij de beste manier om het probleem aan te kaarten als moderator.

Badge +3

Die eerste € 1,43 bij HTM is natuurlijk altijd juist want dat is gewoon basistarief plus grofweg € 0,16 voor 3 kilometer met de tram in Delft. Men heeft geen idee wat je verder gaat reizen natuurlijk.

Dat je daarna géén instaptarief zou hoeven betalen voor de (RET, metro, andere plaats en andere vervoerder) kilometers van Schiedam naar Rotterdam lijkt me heel vreemd. Maar misschien werkt het wel zo "je hebt minder dan 35 minuten geleden een bus/tram verlaten dus mag je ‘overstappen’ op de metro en dus geen basistarief” :thinking:

Blijkbaar lukt dat wél zonder Flex! En dan is er dus een bug geconstateerd omdat zoiets nooit zou moeten lukken, tenzij HTM en RET een of andere afspraak hebben waar de NS (Flex) niets van weet.. voor overstappen tussen hen, en van bus/tram naar metro of zo.

En nu hou ik er over op! Totdat iemand weer gaat drammen dat het toch echt €3,00 scheelt en de NS dat bewust doen wegens zakkenvullerij of zoiets (waarom zouden die trouwens geld moeten overhouden aan ritten/reizen met andere vervoerders?) :disappointed_relieved:

Ik ben op vakantie geweest, excuses voor de late response. Ik ben gisteren teruggekomen en dat betekent dat ik hier zo snel mogelijk naar ga kijken. Komende woensdag heb ik een volle dienst en dan ga ik onze NS Flex afdeling even aan de tand voelen.
Reputatie 6

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Het lijkt me dus dat er een ‘bug’ in NS-Flex zit: als een overstap binnen 35 minuten van HTM naar RET (met daartussen een treinreis) door HTM en RET niet gezien zouden worden als overstap, dan zou toch ook voor reizen op saldo dat allang ongedaan zijn gemaakt? 

Reputatie 7
Badge +3

Maar heb jij dan Flex of klassiek NS abonnement?

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

Reputatie 6

Ik heb een (zeer) klassiek abonnement. Ik durf het bijna niet te zeggen: Voordeelurenabonnement. 

Dat heb ik echt al zo lang als het bestaat: toen het nog dalurenkaart en Rail-actief-kaart werd genoemd. Ik kan me overigens nog goed herinneren, dat toen met de invoering van de OV-Chipkaart, verschillende abonnementen op één kaart ook al voor conflicten zorgden.   Ik heb toen een tijdje drie OV-Chipkaarten gehad: een voor het HTM abonnement, een voor de RET en een voor de NS…

Reageer