beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Update: Helaas heb ik deze week nog geen verder nieuws. Ik heb de situatie via een andere route geëscaleerd, ik hoop dat ik via dit wel iets te horen krijg.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik me dan wel een beetje over verbaas is dat er tot nu toe maar 1 persoon over deze gemiste overstapkorting hier is komen klagen. Veel meer reizigers zouden hier toch mee te maken moeten hebben?

Of is het simpel een kwestie dat al die anderen het niet opmerken omdat het maar om €0,96 per keer gaat?  Ik bedoel, 96 cent is wel van een heel andere orde dan de onterechte correctietarieven van €50, waar je bovendien een mail van krijgt en je dan de pleuris van schrikt. 96 cent valt de meeste mensen misschien niet op.

En zolang er niet grote aantallen reizigers komen klagen zal het wellicht ook geen prioriteit krijgen. Dan misschien maar af en toe wat restitutie, net als bij de extra bedragen die reizigers kwijt zijn op Sloterdijk, als ze het al weten. Gewoon wachten tot de klant piept. En piept die niet, dan doen we niets.

Badge +3

Ik weet 100% zeker dat iemand iets over het hoofd gezien heeft, en dit dus voor (niet zo veel) mensen geld kost. Maar dat is dus het leuke, want die €0,96 elke keer valt ineens iemand op in die bijzondere of misschien wel dagelijkse situatie.

En dat is dan inderdaad hun (Flex) probleem! Wat kost die reis me dan eigenlijk?

13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

 

Reputatie 7

Uit ervaring (en dus uit eigen waarneming), weet ik zeker dat bij het reizen op saldo de overstappen, binnen de daarvoor gestelde 35 minuten van HTM (of EBS) naar RET (en andersom), ook al werd daartussen met NS gereisd, nooit en te nimmer het instaptarief dubbel in rekening werd gebracht.

Deze reizen maak ik zowel voor het werk als privé en bij het maken van declaraties voor de werkgever, heb ik nooit meegemaakt dat het instaptarief dubbel werd berekend, als binnen 35 minuten werd overgestapt.

Hoewel volgens NS in een ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch geval’ het voorkomt, dat er teveel wordt berekend: feit is dan deze problematiek dus niet is opgelost. En, in mijn waarneming is dit niet ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’, maar structureel, tenzij NS het zo probeert te verdraaien dat het alleen misgaat bij overstappen van HTM naar RET en het daarom maar ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’ is. Ofwel: recht praten wat krom is.

Ik begrijp nu waarom NS graag ziet, dat iedereen op rekening gaat rijden. En ook dat de ambitie dit op te lossen verdwenen is omdat NS nu te druk is, haar ‘service’ in te zetten, door haar klanten, zonder enig bewijs, te beschuldigen van fraude en misbruik.

Zou de ambtenaar die bij de Belastingdienst (Dienst Toeslagen) het veld moest ruimen, bij NS een nieuwe kans hebben gekregen?

Reputatie 7
Badge +3
Van de kaart waarop nog saldo stond en waarmee ik op busstation Leiden Centraal had ingecheckt (en dus mee had moeten uitchecken ipv de Flex kaart) was wel €4,00 afgeschreven. Na correctie via Uitcheck gemist daar €2.52 van terug ontvangen.

Met Flex wordt blijkbaar niet het instaptarief berekend met inchecken maar het basistarief, al is dit dan ook weer niet het juiste basistarief. Ik had ook verwacht dat er €4,00 zou worden afgeschreven, daarom wilde ik dit ook zo graag laten corrigeren. Dat het maar om 90 cent ging zag ik pas nadat ik de correctie al had gedaan.
Reputatie 7
Badge +3

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Ik lees ondertussen gewoon mee!

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

 

Ik zie dat dit probleem al bijna drie jaar speelt en niet wordt opgelost. Naar mijn mening is hier sprake van misleiding (door op de website niet over dit probleem te communiceren) en nalatigheid (door het niet binnen een redelijke termijn op te lossen).

 

Ik ga z.s.m. NS Flex stopzetten, ik voel me belazerd door NS.

Reputatie 7
Badge +3
Voor de correctie verwerkt was gaf het blok "kosten deze periode" alleen de €0.90 van die Arriva incheck. Neem aan dat dat bedrag dan ook gefactureerd zou zijn zonder de correctie.
De gister ontvangen factuur geeft dit aan:

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Lijkt mij eerlijk gezegd ook. Al zou ik mijn hand er niet voor in het vuur willen steken wat betreft 50+. :older_woman_tone1::older_man:

Ik durf niet precies te zeggen wat er aan de hand is, wel ben ik blij dat dit wordt aangekaart, zodat we er wat mee kunnen doen. Het is nooit onze bedoeling geweest om dergelijke steekjes te laten vallen en daarom probeer ik dit recht te zetten. Het is alleen zo dat ik, net als jullie, jammerlijk lang moet wachten op een inhoudelijke reactie. Nogmaals, dat spijt me. Ik zal met mijn collega's overleggen hoe ik dit mogelijk kan escaleren.

Excuses.
Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het overigens wel een prestatie om binnen 1 uur met 4 verschillende vervoerders te reizen :smile:

Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
Reputatie 7

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

In 5 maanden nog geen enkele zinnige reactie vanaf NS-kant. Ik krijg niet de indruk dat dit topic een hoge prioriteit heeft bij NS. Maar NS incasseert teveel. Bij het doorlopen van topics op dit forum ben ik al meermalen tegengekomen dat de prioriteit bij NS dan aan de lage kant is.....

Geeft te denken.
Volgens mij betaal je deze kosten omdat je niet overstapt van trein naar trein maar van tram naar trein en vervolgens naar Metro. Ik weet dit echter niet 100% zeker en ga het voor je uitzoeken, s1mon9!
Badge +3
Jouke: bij reizen op saldo wordt het basistarief niet opnieuw berekend voor de tweede BTM-reis, maar bij NS Flex wel. Dat zou niet moeten; reizen op rekening en reizen op saldo zouden in deze situatie hetzelfde moeten werken.

Deze situatie is eerder gemeld, maar kon toen helaas niet worden uitgezocht omdat de betreffende gebruiker geen voorbeelden meer heeft aangeleverd. Hopelijk kan er nu wel gericht onderzoek plaatsvinden.
Reputatie 7
Badge +1
In principe wel, maar hier is NS geheel afhankelijk van hoe de concullega"s het in hun systeem verwerken. En dat ging/ of gaat nog/ bij dat Q-Buzz (nu van trenItalia, destijds opgezet als kwaliteitsOV-bedrijf van NS zelf) in veel gevallen mis. Misschien hebben/hadden ze geen programmeur die op de hoogte was van de treintariefsystematiek voor dat ene lijntje-tot dan hadden ze enkel bus.
Wat NL dus in wezen nodig heeft is een op de klant gericht en ONafhankelijke tarief-incasseerder met een uniform systeem. In Zwitserland en Denemarken kunnen ze dat wel en vechten die bedrijven elkaar niet de tent uit om het laatste dubbeltje.
Wij zijn nog steeds erg benieuwd! 🙂
Reputatie 7

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

De conclusie is dus dat Flex toch niet zo gemakkelijk is dan wat NS altijd beweerde: om te voorkomende dat er ongemerkt teveel wordt geïncasseerd, moet de klant dus het werk van NS doen. Je kunt er als klant niet op vertrouwen dat de facturen correct zijn en mag dus maandelijks de factuur doorspitten en bij de klantenservice het teveel betaalde terug vragen.

Wat een gemak! Vooral ook, zoals ook uit meerdere topics op dit forum blijkt, er geen mogelijkheid is, de facturen in te zien en NS weigert die op te sturen…

Is dit een voorbeeld van hoe NS de klant op plaats 1, 2 en 3 zet?

@Momo

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Dat is jouw mening dan en was dus niet de dagelijkse gang van zaken. Ik vind dat je nu echt te trollen. 

 

Badge +3

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadeel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:

Ik lees ondertussen gewoon mee!


Graag nu dan ook (re)actie.
Reputatie 7
Badge +3
Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
Zolang jij niet de behoefte hebt om regelmatig van abonnement te wisselen of je abonnement tijdelijk stop te zetten en er ook geen problemen mee hebt om op saldo te reizen en gebruik te maken van automatisch opladen kun je prima blijven reizen met een klassiek abonnement.
Daar wacht ik ook nog steeds op @Woefdram! Mijn oprechte excuses, maar voor ons beide is het ook afwachten.

Reageer