beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

175 reacties

Badge +3

Ik weet 100% zeker dat iemand iets over het hoofd gezien heeft, en dit dus voor (niet zo veel) mensen geld kost. Maar dat is dus het leuke, want die €0,96 elke keer valt ineens iemand op in die bijzondere of misschien wel dagelijkse situatie.

En dat is dan inderdaad hun (Flex) probleem! Wat kost die reis me dan eigenlijk?

13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

 

Reputatie 7
Badge +3
Van de kaart waarop nog saldo stond en waarmee ik op busstation Leiden Centraal had ingecheckt (en dus mee had moeten uitchecken ipv de Flex kaart) was wel €4,00 afgeschreven. Na correctie via Uitcheck gemist daar €2.52 van terug ontvangen.

Met Flex wordt blijkbaar niet het instaptarief berekend met inchecken maar het basistarief, al is dit dan ook weer niet het juiste basistarief. Ik had ook verwacht dat er €4,00 zou worden afgeschreven, daarom wilde ik dit ook zo graag laten corrigeren. Dat het maar om 90 cent ging zag ik pas nadat ik de correctie al had gedaan.
Reputatie 7
Badge +3

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Ik lees ondertussen gewoon mee!
Reputatie 7
Badge +3
Voor de correctie verwerkt was gaf het blok "kosten deze periode" alleen de €0.90 van die Arriva incheck. Neem aan dat dat bedrag dan ook gefactureerd zou zijn zonder de correctie.
De gister ontvangen factuur geeft dit aan:

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Lijkt mij eerlijk gezegd ook. Al zou ik mijn hand er niet voor in het vuur willen steken wat betreft 50+. :older_woman_tone1::older_man:

Ik durf niet precies te zeggen wat er aan de hand is, wel ben ik blij dat dit wordt aangekaart, zodat we er wat mee kunnen doen. Het is nooit onze bedoeling geweest om dergelijke steekjes te laten vallen en daarom probeer ik dit recht te zetten. Het is alleen zo dat ik, net als jullie, jammerlijk lang moet wachten op een inhoudelijke reactie. Nogmaals, dat spijt me. Ik zal met mijn collega's overleggen hoe ik dit mogelijk kan escaleren.

Excuses.
Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het overigens wel een prestatie om binnen 1 uur met 4 verschillende vervoerders te reizen :smile:

Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
Reputatie 6

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

In 5 maanden nog geen enkele zinnige reactie vanaf NS-kant. Ik krijg niet de indruk dat dit topic een hoge prioriteit heeft bij NS. Maar NS incasseert teveel. Bij het doorlopen van topics op dit forum ben ik al meermalen tegengekomen dat de prioriteit bij NS dan aan de lage kant is.....

Geeft te denken.
Volgens mij betaal je deze kosten omdat je niet overstapt van trein naar trein maar van tram naar trein en vervolgens naar Metro. Ik weet dit echter niet 100% zeker en ga het voor je uitzoeken, s1mon9!
Badge +3
Jouke: bij reizen op saldo wordt het basistarief niet opnieuw berekend voor de tweede BTM-reis, maar bij NS Flex wel. Dat zou niet moeten; reizen op rekening en reizen op saldo zouden in deze situatie hetzelfde moeten werken.

Deze situatie is eerder gemeld, maar kon toen helaas niet worden uitgezocht omdat de betreffende gebruiker geen voorbeelden meer heeft aangeleverd. Hopelijk kan er nu wel gericht onderzoek plaatsvinden.
Reputatie 6
Badge +1
In principe wel, maar hier is NS geheel afhankelijk van hoe de concullega"s het in hun systeem verwerken. En dat ging/ of gaat nog/ bij dat Q-Buzz (nu van trenItalia, destijds opgezet als kwaliteitsOV-bedrijf van NS zelf) in veel gevallen mis. Misschien hebben/hadden ze geen programmeur die op de hoogte was van de treintariefsystematiek voor dat ene lijntje-tot dan hadden ze enkel bus.
Wat NL dus in wezen nodig heeft is een op de klant gericht en ONafhankelijke tarief-incasseerder met een uniform systeem. In Zwitserland en Denemarken kunnen ze dat wel en vechten die bedrijven elkaar niet de tent uit om het laatste dubbeltje.
Wij zijn nog steeds erg benieuwd! 🙂
Reputatie 6

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

De conclusie is dus dat Flex toch niet zo gemakkelijk is dan wat NS altijd beweerde: om te voorkomende dat er ongemerkt teveel wordt geïncasseerd, moet de klant dus het werk van NS doen. Je kunt er als klant niet op vertrouwen dat de facturen correct zijn en mag dus maandelijks de factuur doorspitten en bij de klantenservice het teveel betaalde terug vragen.

Wat een gemak! Vooral ook, zoals ook uit meerdere topics op dit forum blijkt, er geen mogelijkheid is, de facturen in te zien en NS weigert die op te sturen…

Is dit een voorbeeld van hoe NS de klant op plaats 1, 2 en 3 zet?

@Momo

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Dat is jouw mening dan en was dus niet de dagelijkse gang van zaken. Ik vind dat je nu echt te trollen. 

 

Badge +3

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadeel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:

Ik lees ondertussen gewoon mee!


Graag nu dan ook (re)actie.
Reputatie 7
Badge +3
Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
Zolang jij niet de behoefte hebt om regelmatig van abonnement te wisselen of je abonnement tijdelijk stop te zetten en er ook geen problemen mee hebt om op saldo te reizen en gebruik te maken van automatisch opladen kun je prima blijven reizen met een klassiek abonnement.
Daar wacht ik ook nog steeds op @Woefdram! Mijn oprechte excuses, maar voor ons beide is het ook afwachten.
Beste Emma,

Ik snap dat het voor jou ook heel vervelend is. Maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Zoals ik het hier lees worden reizigers benadeeld door NS en weigert NS hier gewoon iets aan te doen. Anders dan in bijvoorbeeld het Sloterdijk-topic is er ook geen mogelijkheid om deze extra kosten te ontlopen. Jullie zijn hier dus al meerdere maanden mensen bewust extra geld aan het in rekening brengen. (en jullie hebben zelf de regels bedacht)

Volgens mij heeft het wetboek van Strafrecht voor een dergelijke handeling wel wat benamingen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat NS hier niet de hoogste prioriteit aangeeft.

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

 

Zoals ik al heb aangegeven: Uitzendkrachten inhuren. Dan heb je gelijk persoonsgegevens. Het afwentelen van jullie probleem op de reiziger is onethisch.

 

Jullie weigeren jullie verantwoordelijkheid te nemen in dit dossier. 

De post van Momo laat niets aan onduidelijkheid over. Jullie zijn dus zwaar in overtreding.

 

Reputatie 5
Sorry dat ik even dit topic niet heb meegelezen (gek genoeg geen e-mails van gekregen) icm eigen drukte.

Maar in elk geval is het probleem nog zeker niet opgelost!! Ik krijg nog steeds elke maand te hoge facturen van NS doordat ik telkens maar weer teveel instapkosten gefactureerd krijg. Hier weer een voorbeeld van deze afgelopen factuur:

23-07-2019 HTM Lijn 1 **halte binnen Delft** Delft Station 2 € 1,43
23-07-2019 NS 40% korting buiten de spits Delft Den Haag Centraal 2 € 1,56
23-07-2019 HTM Lijn 9 Centraal Station Kurhaus 2 € 1,75

Op de incheck bij HTM op Lijn 9 op CS las ik "Overstap OK" op de in/uitcheckpaal. Een overstap van HTM lijn 1 op HTM lijn 9, omdat de overstap minder dan 35 minuten was. Maar alwéér is mij die overstapkorting niet gegeven, en betaalde ik voor deze reis dus alweer een keer teveel de instapkorting.

Kan het "beste antwoord" worden weggehaald aangezien het probleem nog steeds niet is opgelost. Vermoedelijk harkt NS op deze wijze elke maand miljoenen teveel weg van eerlijke reizigers.

Update: zowel Emma als Jouke hebben mijn gegevens ontvangen, waarmee onder meer bovenstaande transacties kunnen worden teruggevonden.


ps: is het een bewuste keuze van NS om geen tijden op de facturen te vermelden? Door goed op te letten bij de palen merk ik dat mij de overstapkortingen niet worden gegeven, maar ik kan me goed voorstellen dat bij de meeste reizigers het niet opvalt, omdat er simpelweg geen tijden op de facturen staan, en de treinreizen apart worden vermeld van de overige reizen.

Reageer