beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Update: Ook deze week heb ik geen verdere informatie gekregen. Ik heb er wederom een mailtje achteraan gestuurd.

Update: Inmiddels heb ik een reactie gekregen over de status van het oplossen. De afgelopen weken / maand heeft de prioriteit hiervan laag gelegen, gezien de vele storingen die onze systemen hebben platgelegd. In hoeverre er sindsdien wel verder gewerkt kon worden aan een oplossing durf ik niet te zeggen, ik heb bij deze om een nieuwe update gevraagd.

@De activist Ik heb Emma een berichtje gestuurd en die pakt het zo snel mogelijk weer op! 🙂
Badge +3
Daarom vreemd inderdaad. Benieuwd wat er (als je die correctie niet gedaan had) op je factuur zou komen te staan.

Apparaten in bussen zijn volgens mij net zoals paaltjes. Of je achteraan incheckt en vooraan uitcheckt of andersom maakt niets uit.

Vaak genoeg gedaan in een volle bus (achteraan instappen) die vervolgens leeg stroomt bij de chauffeur op de eindbestemming (met de neus naar het station).

Ik weet het niet hoor. Hier zijn mensen die, ik geeft toe meestal zonder het zelf te weten, dagelijks een te hoge rekening gepresenteerd krijgen van de NS. NS zegt nu al bijna 10 maanden: Ik krijg geen reactie van de desbetreffende afdeling.

 

Gaan die mensen ooit nog gecompenseerd worden door NS. Of vindt het wel best en denkt het pik in het is winter? Ik vind dat NS wel heel erg gemakzuchtig met dit probleem omspringt.

Reputatie 7

Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn, als NS klanten pro-actief informeert maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd. Treurig. Het weerhoudt mij ervan over te stappen naar Flex ook omdat andere issues, die allemaal in het nadeel van de klant uitpakken, maar niet opgelost worden...

Update: Helaas blijkt mijn verwachting te voorbarig te zijn, ik heb helaas tot op heden nog geen reactie gekregen sinds mijn contact vorige week. Ik heb vandaag een reminder verstuurd.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Mogen wij vanuit NS cq. Moderatorzijde een status update krijgen inzake dit topic.

 

Ik ben zeer benieuwd wat NS tot op heden zelf heeft gedaan om dit topic tot een oplossing te brengen.

Als ik overstap op R-net in de spits, krijg ik voltarief gefactureerd. De rest van de reis is gratis (dal-vrij abonnement).

Volgens mij geldt voor de hele reis hetzelfde tarief. Wat kan ik hier het best mee doen?

@De activist Ik heb Emma een berichtje gestuurd en die pakt het zo snel mogelijk weer op! :)
Wat is doorgaans de doorlooptijd voor iets opgepakt word? Het is nu 10 dagen en vraag me oprecht af of dit een snelle manier is om wat extra geld binnen te harken.

Het zal mij echt niks verbazen. Kijk naar de bizarre dure kosten voor het reizen met de ov. Het wordt ook maar steeds duurder. Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Reputatie 7
Badge +1

@Jwdeleeuw : zie dit topic en dan vooral de bijdrages van @Toefor Onijn . In Geldermalsen staat al jarenlang een paaltje verkeerd ingesteld. Qbuzz en NS weigeren tot op heden dit op te lossen.

 

 

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Daarnaast gaat de politiek niet over het tariefsysteem van NS, de afspraken met NS zijn vastgelegd in het exploitatiecontract. Binnen die afspraken is NS gewoon een onderneming die zijn eigen beleid mag voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

Badge +3

Wat er in dit besluit gezegd wordt is wel essentiëel, onderaan pagina 3… Besluit 1.a en 1.b

Helaas kan ik de tekst niet kopiëren maar het gaat er dus over dat BTM abonnementen in 2020 in ieder geval gerespecteerd gaan worden door Flex!

Hopelijk naar keuze of je die zelf op je kaart wilt zetten (dan maar geen Flex BTM) of gedwongen ‘ALLES volgens Flex want wij als NS willen al je reisbewegingen weten hoor, en regelen alles voor je!’

En als je niet wilt dat wij (de NS) alles van je mogen weten dan neem maar lekker een anonieme ov-kaart of koop (soms veel goedkoper, dagkaart Brabant) een kaartje bij de chauffeur.

Er valt nog genoeg aan te sleutelen dus, maar met Flex ben je al je privacy dus sowieso kwijt (Big Data, boze tongen, maar de waarheid “heb toch niets te verbergen” en zo).

Wordt dat ook duidelijk aangegeven bij een overstap van klassiek naar Flex, of ergens in de voorwaarden verstopt?

Of is privacy tegenwoordig totaal geen issue meer (want we weten toch wel waar je bent of bent geweest, en volgen je telefoon via onze app)?

Of (klassiek abonnement) na een overstap naar een andere vervoerder zijn we je kwijt en geen idee waar je verder geweest bent? De NS klantenservice/webcare kan dan inderdaad niets meer voor je betekenen. Jammer/pech van eventuele vertraging dan en zo, maar wél zo privé.

Dat laatste is wel zoals het hoort, maar het hele Flex systeem werkt dus wél met die gegevens en de NS kunnen daar dus hele ‘leuke’ eigen (of andere dingen) mee doen….

Bij Flex wil NS toch echt wel van Arriva o.i.d. (via TLS) willen weten waar je geweest bent, en wanneer… Prima, daar heb je toestemming voor gegeven (is een EIS bij Flex of je wilt of niet).

Bij een klassiek abonnement kunnen ze bij de NS fluiten zoveel ze willen naar die (persoonlijke) gegevens.

Badge +3

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

Dank voor de info, en je laatste zin klopt helemaal want bij Flex moet de NS het voor je corrigeren want zij berekenen de prijs en factureren jou. Als het bij reizen op saldo mis zou gaan (en dat gaat het zelden of nooit of hooguit in één richting zoals GVB - Connexxion) dan moet je inderdaad bij de stads/streekvervoerder zijn.

RET en HTM geven alleen maar (via TLS) de in/uitchecktransacties door, die kunnen echt niets voor je betekeken. Bij heen en terug kost dat je dus elke keer (onterecht) € 1,98

Het balletje wil blijkbaar maar niet gaan rollen, of wordt door de NS steeds weer terug gegooid over de schutting. En nu werkt blijkbaar de Klantenservice ook al niet meer mee! :tired_face:

Zonder NS Flex (je kunt ook alleen de BTM component uit laten zetten, dan kan je gewoon je treinabonnement houden) en dan automatisch opladen voor bus/tram/metro kom je een heel eind.

Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.

 

Ik krijg sterk de indruk dat jullie Flex-afdeling met de handen in het haar zit en hier dus maar de struisvogelpolitiek hanteert. Kop in het zand steken en wachten tot dit topic overwaait. 

Nognmaals jullie incasseren teveel en door hier echt helemaal niets aan te doen ondanks dat jullie hier al 6 maandengeleden de eerste berichten over ontvingen. @s1mon1 heeft 2 maanden geleden het probleem al uitgebreid toegelicht en we wachten nu al weer 2 maanden.@Emma NS heeft gezien bovenstaande een poging gedaan het te escaleren, maar ook dat wordt gevolgd door struisvogelpolitiek en als klap op de vuurpijl krijg je dan een melding van@Maxime NS dat je maar rustig moet blijven wachten.

Hallo; jullie incasseren teveel hoor.

Gezien het blijkbaar niet willen oplossen van dit topic heb ik een klachtenbrief geschreven t.a.v. de directie alsmede de programma’s Kassa en Radar.

 

Ik krijg het nog druk met al die klachtenbrieven. 

Goede morgen
Ik heb al een aantal keer gehad dat mij kosten van abboment niet klopt
Veel te veel betalen dat het niet is zoals nu 10dle is factuur dus zaterdag en maandag even weg geweest en gelijk 36 euro dat ik zelf uit reken onder de 20 uit komt
Hoe kan dit ?
Mvg rebekka

Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).Ja de tijden zie ik ook wel in de Reishistorie, maar zou ze liever ook op de factuur zien. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zo weinig mensen opvalt, omdat je niet zo snel ziet dat NS stiekem aan het overfactureren is.

In de reishistorie (23 juli, de NS moderators hebben ook inzicht):
HTM Uitcheck Delft Station 14:01
NS Incheck Delft 14:02
NS Uitcheck Den Haag Centraal 14:28
HTM Incheck 14:30 (overstap OK)

Factuur: voor de 2e HTM rit volledig met instaptarief gefactureerd. Zonder NS Flex kreeg ik bij dit type ritten altijd de tweede HTM rit met overstapkorting.


Ik denk dat we allemaal met smart zitten te wachten op een reactie vanuit NS-kant op bovenstaand relaas. Indien dit echt werkelijk het geval is, is het ronduit schandalig en dienen hier ook m.i. personele consequenties (R. van Boxtel??) aan te worden verbonden.

Het zou mij gezien de vele IT-ongelukjes bij NS nog geeneens verbazen, maar ik vind het wel bizar dat dit anno 2019 allemaal maar kan.
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Of toch maar een 2e ov chipkaart overwegen als dit vaak voor komt 9 keer of meer.
Zelf heb ik een 2e ov-chipkaart voor mijn kortingsabonnement voor de bus. En daar zit ook een systeemfout in. De overstap reis met korting op een reis zonder korting. Die systeemfout wordt niet opgelost, men heeft in dit laatste geval de voorwaarden aangepast.
Badge +3
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Dat is de reden voor dit hele topic, dus de fout is bekend. Je betaalt met Flex in zo'n geval €0,96 (het nationale instapbasistarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Hoe en wanneer het opgelost wordt? Geen idee, maar het heeft de aandacht dus!

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

 

We kunnen in ieder geval constateren dat dit echt te veel gevraagd was voor de NS. Als NS-personeel elke keer dat ze boodschappen doen in de supermarkt € 1,00 extra dienen te betalen omdat ze NS-personeel zijn. Vinden ze dat net als het uitblijven van een antwoord op dit topic ook normaal???

Badge +3
Succes ermee @Emma NS 😄
Badge +3

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Afgezien van die pilots (heb ik ook nog wel wat bedenkingen bij maar zal niet snel nadelig zijn voor de reiziger) is het gewoon een keiharde fout en tegen alle regels van het ov-chipkaart systeem in als men je niet wil compenseren wanneer een (bus/tram/metro) reis met Flex ineens € 0,99 duurder is dan bij reizen op saldo, wegens een overstap RET/HTM of zo.

Structureel en reproduceerbaar ook nog, dus zeker geen gevalletje “zeldzame afwijking, laat maar weten en we corrigeren het wel voor je”. Zucht… :sweat:

Reageer