beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

175 reacties

Heel begrijpelijk, dat ben ik mij heel bewust van.

Badge +3

Ik vind dat bijzonder @Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je dus voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder basistarief van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug na contact met de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Reputatie 6

Dat verbaasd me niet

Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.
Badge +3
Aangepast, dank je.

Raar dat er voor Arriva dan nog € 0,90 gerekend wordt. Dat was de prijs in 2018. Misschien dat Flex dat nog hanteert? Zou een flinke blunder zijn 😂

Getoonde prijzen zijn natuurlijk incl. 9% BTW dus daar ligt het ook niet aan.
Badge +3

Ik vul dit topic nog even aan met een crosslink naar dit topic.

Arriva (en andere teinvervoerders?) kennen in sommige provincies blijkbaar geen middagspits.

Maar NS Flex denkt natuurlijk van wel, dus dat wordt onterecht gefactureerd. Met klassieke abonnementen op saldo zou het gewoon goed gaan.

Als er iets niet klopt dan mag je bellen en corrigeren we het… :disappointed_relieved:

En nu niet beginnen over de voorwaarden over reizen met een product van Arriva of van NS. Want of je een klassiek Dal Vrij of NS Flex abonnement maakt niet uit natuurlijk (voor een trein).

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Mag ik hieruit concluderen dat volgens de NS er geen probleem is? En dat jullie gecontroleerd hebben dat de tariefberekening correct wordt uitgevoerd? Dat lijkt mij wel het minste dat jullie kunnen doen.

 

 

Ik herleid wat jij stelt echt niet uit het antwoord van Emma. Het probleem is niet opgelost en NS doet vanuit zichzelf ook niets om het probleem op te lossen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Badge +3
Oh, en dan nog iets... Bij een gemiste in/uitcheck in een Arriva bus (of ander BTM) zou daar dan toch € 4,00 moeten staan?

Anders wordt niet uitchecken wel heel goedkoop met Flex. Niet te vaak doen natuurlijk, want je kaart blokkeert na ik meen 12 keer.
Reputatie 6

Uit ervaring (en dus uit eigen waarneming), weet ik zeker dat bij het reizen op saldo de overstappen, binnen de daarvoor gestelde 35 minuten van HTM (of EBS) naar RET (en andersom), ook al werd daartussen met NS gereisd, nooit en te nimmer het instaptarief dubbel in rekening werd gebracht.

Deze reizen maak ik zowel voor het werk als privé en bij het maken van declaraties voor de werkgever, heb ik nooit meegemaakt dat het instaptarief dubbel werd berekend, als binnen 35 minuten werd overgestapt.

Hoewel volgens NS in een ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch geval’ het voorkomt, dat er teveel wordt berekend: feit is dan deze problematiek dus niet is opgelost. En, in mijn waarneming is dit niet ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’, maar structureel, tenzij NS het zo probeert te verdraaien dat het alleen misgaat bij overstappen van HTM naar RET en het daarom maar ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’ is. Ofwel: recht praten wat krom is.

Ik begrijp nu waarom NS graag ziet, dat iedereen op rekening gaat rijden. En ook dat de ambitie dit op te lossen verdwenen is omdat NS nu te druk is, haar ‘service’ in te zetten, door haar klanten, zonder enig bewijs, te beschuldigen van fraude en misbruik.

Zou de ambtenaar die bij de Belastingdienst (Dienst Toeslagen) het veld moest ruimen, bij NS een nieuwe kans hebben gekregen?

Badge +3

De spelregels zijn echt niet veranderd, want dat zou tegen de basisregels van het ov-chipkaart systeem zijn.

NS mag dus niet zeggen dat bij Flex een btm-trein-btm reis anders berekend mag worden dan bij reizen op saldo (al dan niet met een abonnement).

De workaround is ook nog hetzelfde… neem maar contact op als het mis gaat (wat je dus zelf wel eerst moet signaleren via je reishistorie/factuur).

Of zoiets sporadisch (af en toe) of structureel is (bij deze specifieke reis oftewel HTM-RET met een NS ritje ertussen) laat ik even in het midden, dat mag @Bertus testen door dezelfde reis nogmaals te maken :rolling_eyes:

Reputatie 6

Ik vind dat bijzonder@Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder incheck van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug via de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Ik heb dus geen Flex (gelukkig niet, zou ik haast zeggen) maar het is inderdaad vreemd dat die korting door Flex niet gerespecteerd wordt. NS Flex wordt verkocht en aan de man gebracht als gemak, een product waar je verder geen omkijken naar hebt, maar in de praktijk komt het er dus op neer, dat de maandelijkse facturen moeten worden doorgespit en bij geconstateerde fouten, je eindeloos kunt wachten…

Wat ook nog zou kunnen zijn: een overstap van bijvoorbeeld HTM naar RET, waar een treinreis tussen zit, is geen overstap meer, maar omdat bij reizen op saldo, tussen de uitcheck bij HTM en incheck bij RET, de tussenliggende in- en uitcheck bij NS niet wordt herkend bij RET, en daarom toch als overstap wordt berekend.

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

 

Reputatie 6

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

Badge +3

Ik zei het al ergens anders,

Maar (heel veel) VDU houders weten sinds de recente mailing pas dat ze al jaren te veel betaalden! Die reisden in weekenden en vakanties.

Voor (veel) minder heb je Dal Voordeel of Flex Weekend Voordeel (slechts €2 per maand, en als je het een maand niet gebruikt zet je het gewoon uit!), en die zijn daar nu eventjes fijntjes op gewezen.

En als ik die (zijn niet altijd senioren of verstandelijk beperkten hoor) daarover vertel dan zeggen ze allemaal  “Waarom wist ik dat niet, ik heb gewoon een kortingsabonnement voor 40% buiten de spits, dus na 9:00 of in het weekend en zo?”

Ik zeg dan “Als je niets gehoord hebt (e-mail) dan heb je Dal Voordeel en verandert er niets!” En het is pas per 2021 dus hebben we het er voor die tijd nog wel over.

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

Als buskortingsabonnementen al niet werken met Flex …..  Maar goed, dat is wel bekend en wordt ook ergens gemeld op de website. 

Badge +3

Ook met de klassieke NS-abonnementen waarmee op saldo gereisd wordt, geldt bij Arriva gewoon een middagspits. Er is dus geen sprake van dat NS Flex hier anders werkt dan een klassiek abonnement, dus daarmee zou het niet “gewoon goed gaan”. Er zou dan hetzelfde bedrag berekend worden als met NS Flex en er wordt dus niet ten onrechte gefactureerd bij NS Flex.

Reputatie 6

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Kijk, en daar zit misschien ook wel de crux:

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Off-topic: er is in Delft onderzoek gedaan om de alsmaar groeiende fietsenchaos te verminderen. Uit dat onderzoek is inderdaad ook gebleken, dat voor het natransport, het openbaar vervoer veel te duur wordt gevonden. Daardoor zijn ook de vervoersprognoses voor tram 19 naar de TU bijgesteld. Naar beneden.

Bedankt voor de voorbeelden, ik ga contact opnemen met onze NS Flex afdeling.

Jullie horen van mij


@Emma NS : En is er al nieuws => ben echt zeer nieuwsgierig.
Reputatie 7
Badge +3

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Moet je eerst weten dat er een systeemfout door dit uit te zoeken. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet gebeurt, misschien wegens te weinig klachten erover. Een moderator kan dit wel naar eer en geweten doorzetten, als het daarna ergens onderaan een prioriteitenlijstje belandt dan kun je wachten tot je een ons weegt.

 

Off-topic reply:  nou, dat gaat zeker helpen om de fietschaos te verminderen en die tram rijdt nog niet eens. Tenminste niet naar de TU / Technopolis, dat is nog een brug te ver. :laughing:  Toen ons bedrijf in 2014 verhuisde naar Delft werd gezegd dat het OV echt prima was geregeld omdat het jaar erna een tram ging rijden, die was toen al jaren te uitgesteld. Nou, ik maak het niet meer mee. 

Eerst maar eens volgend jaar nog een fietsenstalling onder Antoni erbij, eens kijken hoe snel die vol is. Is er dan verder nog wel plek over om indien nodig (en er geld / subsidie voor is) nog meer stallingsplek te maken? Doek anders dat aan te leggen park Spoorloos maar (deels) op en maak weer een mooie bovengrondse stalling. Tip, doe er een bewaakte stalling bij, die werd node gemist bij de opening nieuwe station en stalling.

Update: Ook deze week heb ik geen verdere informatie gekregen. Ik heb er wederom een mailtje achteraan gestuurd.

Update: Inmiddels heb ik een reactie gekregen over de status van het oplossen. De afgelopen weken / maand heeft de prioriteit hiervan laag gelegen, gezien de vele storingen die onze systemen hebben platgelegd. In hoeverre er sindsdien wel verder gewerkt kon worden aan een oplossing durf ik niet te zeggen, ik heb bij deze om een nieuwe update gevraagd.

@De activist Ik heb Emma een berichtje gestuurd en die pakt het zo snel mogelijk weer op! 🙂
Badge +3
Daarom vreemd inderdaad. Benieuwd wat er (als je die correctie niet gedaan had) op je factuur zou komen te staan.

Apparaten in bussen zijn volgens mij net zoals paaltjes. Of je achteraan incheckt en vooraan uitcheckt of andersom maakt niets uit.

Vaak genoeg gedaan in een volle bus (achteraan instappen) die vervolgens leeg stroomt bij de chauffeur op de eindbestemming (met de neus naar het station).

Ik weet het niet hoor. Hier zijn mensen die, ik geeft toe meestal zonder het zelf te weten, dagelijks een te hoge rekening gepresenteerd krijgen van de NS. NS zegt nu al bijna 10 maanden: Ik krijg geen reactie van de desbetreffende afdeling.

 

Gaan die mensen ooit nog gecompenseerd worden door NS. Of vindt het wel best en denkt het pik in het is winter? Ik vind dat NS wel heel erg gemakzuchtig met dit probleem omspringt.

Reputatie 6

Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn, als NS klanten pro-actief informeert maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd. Treurig. Het weerhoudt mij ervan over te stappen naar Flex ook omdat andere issues, die allemaal in het nadeel van de klant uitpakken, maar niet opgelost worden...

Reageer