Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam
Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.
De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.
Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
Anders wordt niet uitchecken wel heel goedkoop met Flex. Niet te vaak doen natuurlijk, want je kaart blokkeert na ik meen 12 keer.
Apparaten in bussen zijn volgens mij net zoals paaltjes. Of je achteraan incheckt en vooraan uitcheckt of andersom maakt niets uit.
Vaak genoeg gedaan in een volle bus (achteraan instappen) die vervolgens leeg stroomt bij de chauffeur op de eindbestemming (met de neus naar het station).

Graag nu dan ook (re)actie.
Zolang jij niet de behoefte hebt om regelmatig van abonnement te wisselen of je abonnement tijdelijk stop te zetten en er ook geen problemen mee hebt om op saldo te reizen en gebruik te maken van automatisch opladen kun je prima blijven reizen met een klassiek abonnement.
Ik snap dat het voor jou ook heel vervelend is. Maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Zoals ik het hier lees worden reizigers benadeeld door NS en weigert NS hier gewoon iets aan te doen. Anders dan in bijvoorbeeld het Sloterdijk-topic is er ook geen mogelijkheid om deze extra kosten te ontlopen. Jullie zijn hier dus al meerdere maanden mensen bewust extra geld aan het in rekening brengen. (en jullie hebben zelf de regels bedacht)
Volgens mij heeft het wetboek van Strafrecht voor een dergelijke handeling wel wat benamingen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat NS hier niet de hoogste prioriteit aangeeft.
Er stond nog een gratis eerste klas dagkaart op mijn account die ook onbereikbaar is geworden.
NS antwoordt helaas ook niet (meer) op chats.
Alle extra kosten die ik het betaald voor deze situaties (inmiddels tientallen euro's) zijn ook nog steeds niet vergoed.
Het begint er steeds meer op te lijken dat NS bewust haar reizigers geld probeert afhandig te maken. Ik wil NS nog steeds een kans geven en het te laten oplossen. Maar het kost nu al zoveel maanden, zoveel tijd, zoveel moeite, nu zelfs de vermoedelijke blokkering van m'n oude account, m'n oude tegoedbon voor een eersteklasdagkaart stelen, enzovoorts, terwijl ik tientallen euro's teveel heb betaald, dat ik nu langzamerhand wel vindt dat er wel een uitgebreid excuus moet komen. Het scenario van alle transacties terugboeken en "see you in court" begint een steeds serieuzere optie te worden... Ik wil het alleen altijd netjes oplossen, daarom dat ik er moeite mee heb en ik nog steeds NS een kans wil geven.
Beste NS, kom nu eens met een serieuze oplossing voor mijn problemen. Jullie hebben geld van mij gestolen (zo zie ik het inmiddels). Jullie hebben mijn oude account met eerste klaskaart geblokkeerd (of jullie hebben ernstige verzendproblemen met e-mails). Ik ben er echt klaar mee. Jullie moeten het nu eens goed oplossen. En laat we wel wezen, ik ben natuurlijk echt niet de enige met deze teveel betaalde facturen. Jullie hebben vele duizenden klanten teveel laten betalen met NS Flex.
ps: haal ook alsjeblieft eens die opgelost markering weg van mijn openingspost... Het is totaal niet opgelost, jullie hebben nog steeds teveel geincasserde facturen die bijna een jaar teruggaan... Het begint schandalig te worden. Ik heb inmiddels ook de Belbus van televisieprogramma Kassa gevraagd of zij iets kunnen in deze situatie.
Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.
Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?
Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.
Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?
Het nadeel is dat NS dan waarschijnlijk mijn abonnement gaat afsluiten, en ik wil natuurlijk wel blijven reizen. Daarom heb ik tot nu toe altijd netjes betaald (inclusief alle teveel betaalde kosten). Maar het is zeker een optie voor mensen die niet zo gehecht zijn aan hun abonnement.
Ik zou dan toch nog een telefoontje wagen voor wachtwoordherstel van je account, of uitleg vragen waarom die geblokkeerd zou zijn.
Dit is natuurlijk niet iets wat men zomaar doet zonder jou iets te laten weten (zoals een waarschuwing), en ik zie ook geen reden om dat te doen want je bent gewoon een betalende klant.
En wat je hier op de community ook zegt, dat kan nooit leiden tot het blokkeren van je Mijn NS account. Dat staat geheel los van elkaar.
Hallo s1mon1,
In het topic dat je linkt is Emma NS nog steeds druk bezig voor je. Het uitzoeken gaat erg langzaam, en dat spijt me, maar daar kan ik niets aan veranderen. Om het overzicht te bewaren wil ik je vragen om alles in dat topic te houden. (onderhavig topic dus)
Ik vraag mij zo langzamerhand toch af hoe serieus NS de rotzooi die ze zelf hebben veroorzaakt aanpakken.
Simon heeft 5 maanden geleden al aangegeven dat er iets fout gaat bij de reis bus-trein-bus en toen ook al voorbeelden aangedragen. Op verzoek heeft hij 1 1/2 maand geleden nogmaals een aantal voorbeelden verstrekt en nu wordt doodleuk gezegd: Ja we zijn er mee bezig. Sorry hoor jullie incasseren dagelijks teveel bij klanten zoals ik het begrijp. Dit dient toch a la minute te worden opgelost.
Ik vind dat NS hier wel heel erg laconiek mee omgaat. Krijgen de reizigers die het betreft ook de gelden terug die de afgelopen maanden teveel zijn geincasseerd?
Ik vul dit topic nog even aan met een crosslink naar dit topic.
Arriva (en andere teinvervoerders?) kennen in sommige provincies blijkbaar geen middagspits.
Maar NS Flex denkt natuurlijk van wel, dus dat wordt onterecht gefactureerd. Met klassieke abonnementen op saldo zou het gewoon goed gaan.
Als er iets niet klopt dan mag je bellen en corrigeren we het…
En nu niet beginnen over de voorwaarden over reizen met een product van Arriva of van NS. Want of je een klassiek Dal Vrij of NS Flex abonnement maakt niet uit natuurlijk (voor een trein).
Ook met de klassieke NS-abonnementen waarmee op saldo gereisd wordt, geldt bij Arriva gewoon een middagspits. Er is dus geen sprake van dat NS Flex hier anders werkt dan een klassiek abonnement, dus daarmee zou het niet “gewoon goed gaan”. Er zou dan hetzelfde bedrag berekend worden als met NS Flex en er wordt dus niet ten onrechte gefactureerd bij NS Flex.
Ik krijg sterk de indruk dat jullie Flex-afdeling met de handen in het haar zit en hier dus maar de struisvogelpolitiek hanteert. Kop in het zand steken en wachten tot dit topic overwaait.
Nognmaals jullie incasseren teveel en door hier echt helemaal niets aan te doen ondanks dat jullie hier al 6 maandengeleden de eerste berichten over ontvingen.
Hallo; jullie incasseren teveel hoor.
Gezien het blijkbaar niet willen oplossen van dit topic heb ik een klachtenbrief geschreven t.a.v. de directie alsmede de programma’s Kassa en Radar.
Ik krijg het nog druk met al die klachtenbrieven.
Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)
Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer!
Ik zie jullie berichten graag tegemoet.
Als aanvulling op mijn vorige reactie, er was blijkbaar sprake van een (aanvullend) Dal Vrij (of Voordeel) Noord abonnement van Arriva, waarbij er geen middagspits is.
Dit gaat prima samen met klassieke abonnementen, maar wordt schijnbaar ‘gekaapt’ door Flex (voor treinen maar wellicht ook bussen).
Het zou moeten werken, de eigen producten eerst aanspreken voordat teruggevallen wordt op Flex (en daarna eventueel op saldo voltarief).
Bij mijzelf werkt dat in ieder geval prima (Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven). Die reizen krijg ik natuurlijk niet terug te zien in mijn Flex reishistorie, hoeft ook niet natuurlijk want ze zijn vrij of (vóór 9:00) op saldo.
Bij Arriva (die ook treinen rijden) wellicht wat lastiger.
Geen idee wat de specs zijn, iets met CompanyId, SubscriptionId en zo (waar jij veel meer van weet) en daar de juiste uit pikken.
Hoe dan ook, het werkt niet alleen bij mij want van mensen met RET en GVB regio/zone/sterabonnementen hoor je eigenlijk ook niets anders dan dat het prima werkt, behalve dat je dan eventueel voor een positief/niet-negatief saldo moet zorgen, wat vervolgens niet aangesproken wordt behalve bij sommige nachtbussen.
Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Deze gegevens heb ik nodig om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden de mensen die hier last van hebben zo snel mogelijk contact met mij willen opnemen?
Wat ik voor nu kan doen is jouw signaal doorzetten naar de afdeling die dit het meest aangaat. Als we dit vaak genoeg aankaarten zal het duidelijk worden waar de prioriteit moet gaan liggen.
Of de TS al restitutie of een excuses van NS heeft gekregen is mij niet bekend. Daarvoor moet ik het dossier van de klant bekijken. De gegevens uit dat dossier mag ik hier niet delen.
Voor nu kan ik het beste de stap nemen die ik zojuist beschreef. Dat is voor mij de beste manier om het probleem aan te kaarten als moderator.
Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.
Heel begrijpelijk, dat ben ik mij heel bewust van.
Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.
De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.
.
Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren
Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren
Geen prioriteit?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.