Door poortjes bij sloterdijk extra betalen



Toon eerste bericht

129 reacties

Reputatie 7
Badge
Treurig, omdat het primaire probleem de onlogische plaatsing van de poortjes betreft.

Eigenlijk zou je gewoon moeten tailgaten in het geval van een overstap, al riskeer je dan wel een boete, terwijl het NS blijkbaar wel is toegestaan om reizigers te frustreren en duurder uit te laten zijn.
Reputatie 6
Maar bij NSFlex gebeurt toch niet anders dan het reisgedrag monitoren? Daar zou een correcte berekening van de reiskosten toch geen probleem moeten zijn?
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.

Zou je dan ook de moeite willen nemen om aan te geven welke privacy wet de NS hiermee zou overtreden en dat dan ook fatsoenlijk willen onderbouwen.
En daarbij graag ook uitleggen waarom het verplichten van opgeven van NAW bij het indienen van een restitutie verzoek volgens de NS geen (veel grotere) schending van die privacy regels zou zijn.

De NS kan het teveel berekende bedrag beschikbaar stellen als saldo (reuzen op saldo) of bij traject vrij /Flex dit gelijk aanpassen bij opstellen van de rekening.
In de privacy informatie bij die abonnementen geeft de reiziger al toestemming aan de NS om de reis historie te gebruiken voor het bepalen van de prijs. Dus juist voor de prijsbepaling mogen deze gegevens wel gebruikt worden.
Reputatie 7
Badge +3
Juist bij een systeem dat nota bene kijkt naar je reishistorie zou het niet al te ingewikkeld moeten zijn om correctiefactoren in te bouwen. NS Flex zou de reizigers moeten en kunnen behoeden voor het moeten terugvragen van teveel berekende reiskosten. Het is niet uit te leggen waarom dit niet geautomatiseerd zou kunnen worden.
Badge +3
Zolang het maar binnen deze Community blijft is er voor de NS helemaal niets aan de hand.
Ik meen dat het grote Sloterdijk topic ook een tijdje gesloten was voor reacties... omdat alles al gezegd was 🤔

In dat topic al een hoop technische tips (tot 'virtuele overstapstations' aan toe, die je -15 TE opleveren, geniaal!) maar de NS houden vast aan hun verhaal dat het echt niet anders kan en de mogelijkheden binnen het systeem uitgeput zijn.

code:
We hebben geen robot die je lekke fietsband kan plakken -en die komt er ook niet- maar de klantenservice wil dat best handmatig voor je doen, als je maar even met je fietsbel belt!


Mocht je in Zaandam precies dezelfde overstap kunnen maken (overkant perron), dan geen probleem natuurlijk. Maar dat willen ze dan weer niet in de reisplanner zetten.
Reputatie 7
Badge
Het valt me ook bij dit voorbeeld weer op hoe stug NS omgaat met vragen en opmerkingen waarbij wellicht toegegeven moet worden dat er een stukje kritiek terecht is en hoezeer het bedrijf de moderatoren op dit forum laat zwemmen. Wanneer die moderatoren tenminste al een contactpersoon kunnen vinden die niet op vakantie is, of juist een andere functie heeft.

Het kan toch niet zo zijn dat een probleem al bijna twee jaar zweeft, zoals het "Terugsteekprobleem Rotterdam-Lombardijen", dat Heel Ingewikkeld is, en waarbij Vele Afdelingen Betrokken zijn. Of het "Overstapprobleem Sloterdijk", waar helaas niets aan wordt gedaan en waar de Privacywetgeving kennelijk een soepele terugbetaling in de weg staat (terwijl op MijnNS alle transacties gekoppeld zijn aan een OV-Chipkaart op naam). Of het weghalen van de gele stationsvertrekstaten van de website ("dat hebben we besloten"). Of het ontbreken van schuilgelegenheid op een station, waarna een verhaal volgt over de gescheiden verantwoordelijkheden van NS Stations, NS Reizigers en ProRail - alsof dat een afdoende verklaring is waarom de reiziger maar in de regen moet staan.

Maar het meest opvallende vind ik nog een regelmatig voorkomende opmerking van een moderator in de trant van "ik zal het doorgeven, maar verwacht daar geen reactie op". Een professioneel bedrijf zou zich doodschamen voor zo'n houding tegenover een (behoorlijk loyale) community, waarbij de goedwillende moderatoren kennelijk niet veel meer zijn dan een bliksemafleider voor een weinig bewegelijk bedrijf.

"Helaas" zou ik bijna zeggen, heb je dit treffend verwoord.

Een toevoeging nog: Probleem of bewijslast ligt vaak bij de klant. Pech, jammer, helaas.
Reputatie 6
[...] Ik wil vooral voorkomen dat er een discussie ontstaat tussen moderator en reizigers. Dat heeft geen enkel nut en zal de situatie niet veranderen. Voel je vrij je ongenoegen via dit topic, een ander bestaand topic of een andere weg kenbaar te maken. Wij als moderator kunnen helaas niet meer voor jullie betekenen.

Met deze constatering (verzuchting?) ben ik het (ook weer: helaas) geheel eens. Van mijn zijde geen kritiek op de moderatoren.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kunnen de moderators eens een manager uitnodigen om in dit topic uit te leggen wat precies de belemmeringen zijn om de problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld de suggestie om bij reizen met Flex na de reis een correctie door te voeren zodat de juiste ritprijs gefactureerd wordt.

Deze 'community' zit vol met reizigers die precies kunnen vertellen wat er aan schort. Maar ook vol met mensen die graag willen meedenken over oplossingen. In de ivoren torens van NS staat men toch wat ver van de werkelijkheid en werken er te veel mensen in bureaucratische bullshitbanen die niets bijdragen aan de samenleving.
https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/Mijn-bullshitbaan.html#
Misschien kunnen de moderators eens een manager uitnodigen om in dit topic uit te leggen wat precies de belemmeringen zijn om de problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld de suggestie om bij reizen met Flex na de reis een correctie door te voeren zodat de juiste ritprijs gefactureerd wordt.
Dat is al gebeurd (Henk-Wim). Zoals gezegd is er niet meer mogelijk dan dat wat al gedaan is.
Reputatie 7
Badge +3
Natuurlijk is er meer mogelijk wanneer je buiten de gebaande kaders wilt kijken. Maar verbeteringen beginnen bij het erkennen dat er een grote ontwerpfout is gemaakt die hersteld moet worden.

Misschien kunnen de moderators eens een manager uitnodigen om in dit topic uit te leggen wat precies de belemmeringen zijn om de problemen op te lossen, zoals bijvoorbeeld de suggestie om bij reizen met Flex na de reis een correctie door te voeren zodat de juiste ritprijs gefactureerd wordt.Dat is al gebeurd (Henk-Wim). Zoals gezegd is er niet meer mogelijk dan dat wat al gedaan is.

Kunnen jullie er mee ophouden om antwoorden van collega's te liken. Vindt het een beetje goedkoop
Reputatie 1

Na al mijn kritiek nu dan toch een (betrekkelijk) positief bericht mijnerzijds. Hoewel het nog steeds een continue ergernis is dat veel reizigers door de poortjes bij Sloterdijk structureel te veel betalen voor hun reis merk ik de laatste tijd dat het indienen van een declaratie via Messenger snel en vriendelijk behandeld wordt. Dit in tegenstelling tot de telefonische helpdesk waar men nog steeds géén idee heeft waar je het over hebt wanneer je na lang wachten eindelijk iemand aan de lijn krijgt (dit overkwam laatste een kennis van me). Het meest stoort het me nog dat veel reizigers absoluut niet weten dat ze te veel betalen voor hun reis (toch gemiddeld zo'n 1,50 per enkele reis) en dat men hiervoor nergens gewaarschuwd wordt. Misschien een idee om dit in de reisplanner te vermelden??

Fijn dat het in ieder geval voor jou zo opgelost is. Er hangen overigens wel een beperkt aantal posters op Sloterdijk waarop dit probleem staat uitgelegd. De stationsmanager heeft deze posters wel goed verstopt. 

 

Er hangt er bijvoorbeeld één bij de wand van de AKO. Probleem is dus dat de reizigers deze nauwelijks zien. 

Reputatie 3

De stationsmanager heeft deze posters wel goed verstopt. 

In tegenstelling tot Amsterdam Zuid, waar het het juist moeilijk is om deze waarschuwingen te missen.

Wat er daar trouwens vaak gebeurt is dat het reizigers, voor wie het meestal compleet niet uitmaakt, verwart en vervolgens naar andere trappen lopen om uit te checken zonder dat dit nodig is.

De stationsmanager heeft deze posters wel goed verstopt. 

In tegenstelling tot Amsterdam Zuid, waar het het juist moeilijk is om deze waarschuwingen te missen.

Wat er daar trouwens vaak gebeurt is dat het reizigers, voor wie het meestal compleet niet uitmaakt, verwart en vervolgens naar andere trappen lopen om uit te checken zonder dat dit nodig is.

Die waarschuwing op Amsterdam Zuid heb ik ook gezien. Ik denk dat de vaste reizigers het nu wel weten wat betreft Sloterdijk. Ik vind het alleen bijzonder kwalijk dat bij omleidingen van treinen er niets wordt omgeroepen. (werkzaamhenden tussen Haarlem en Leiden bijvoorbeeld)

Bedankt voor alle reacties. Ik ga het nu per mail proberen (nsklantenservice@ns.nl) en houd jullie op de hoogte.

 

Hi @LoesJM : Hoe staat het er nu mee? Krijg je nu gemakkelijk je geld terug. Kom zelf bijna dagelijks op Sloterdijk en er hangen nu geen posters over een omlooproute.

 

Is het probleem dan nu eindelijk opgelost??

 

Reputatie 1

Goedemiddag,

Nadat ik een tijd mijn declaraties via het emailadres NSKlantenservice@ns.nl heb kunnen indienen, blijkt dat inmiddels niet meer te kunnen. Telefonisch (“het is momenteel drukker dan u gewend bent…..”) werd mij geadviseerd het via de live chat te proberen maar…."daar is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent”  dus daar sta ik inmiddels bijna 2 uur in de wacht. Ik denk dat ik het voor vandaag voor gezien moet houden. Zou het echt de bedoeling van de NS zijn dat we het uiteindelijk opgeven?? Waarom is er anders niet een makkelijke manier om het te veel betaalde geld terug te kunnen krijgen??? Als hier iemand van de NS meekijkt zou ik graag van hem/haar horen wat ik moet doen.

Reputatie 7
Badge +3

  

Goedemiddag,

Nadat ik een tijd mijn declaraties via het emailadres NSKlantenservice@ns.nl heb kunnen indienen, blijkt dat inmiddels niet meer te kunnen. Telefonisch (“het is momenteel drukker dan u gewend bent…..”) werd mij geadviseerd het via de live chat te proberen maar…."daar is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent”  dus daar sta ik inmiddels bijna 2 uur in de wacht. Ik denk dat ik het voor vandaag voor gezien moet houden. Zou het echt de bedoeling van de NS zijn dat we het uiteindelijk opgeven?? Waarom is er anders niet een makkelijke manier om het te veel betaalde geld terug te kunnen krijgen??? Als hier iemand van de NS meekijkt zou ik graag van hem/haar horen wat ik moet doen.

 

Tja, door het corona-gedoe is het momenteel gigantisch druk bij de klanteNService, daar is weinig aan te doen ben ik bang. En aangezien NS nooit iets aan het Sloterdijk-probleem heeft gedaan, zit u nu met de zgn. gebakken peren. Het is natuurlijk geen bewuste keuze om te hopen dat mensen het opgeven, maar wel het logische gevolg van problemen niet daadwerkelijk oplossen, maar iedereen die er last van heeft maar contact op te laten nemen.

Goedemiddag,

Nadat ik een tijd mijn declaraties via het emailadres NSKlantenservice@ns.nl heb kunnen indienen, blijkt dat inmiddels niet meer te kunnen. Telefonisch (“het is momenteel drukker dan u gewend bent…..”) werd mij geadviseerd het via de live chat te proberen maar…."daar is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent”  dus daar sta ik inmiddels bijna 2 uur in de wacht. Ik denk dat ik het voor vandaag voor gezien moet houden. Zou het echt de bedoeling van de NS zijn dat we het uiteindelijk opgeven?? Waarom is er anders niet een makkelijke manier om het te veel betaalde geld terug te kunnen krijgen??? Als hier iemand van de NS meekijkt zou ik graag van hem/haar horen wat ik moet doen.

 

Zou de moderator van dienst hier vandaag even kunnen op reageren zie ook de vorige 2 posts van mij, waarin NS een duidelijke belofte doet aan de klanten die dit betreffen.

Wat betreft het terugvragen van je geld zit er helaas niks anders op dan contact op te nemen via Chat, Facebook of Twitter. Zoals mrfreeze al aangeeft is het momenteel drukker dan normaal. Uiteraard krijg je, wanneer je ons een bericht stuurt, hier vanzelf een reactie op. Mocht je na 2 dagen geen reactie van ons hebben gekregen dan kan je het beste even opnieuw aan de bel trekken. Ik wou dat ik er een betere oplossing voor had maar helaas...

Badge +3

Waarom werkt de emailoplossing nu ineens niet meer??

Het e-mailformulier is al maanden geleden verwijderd. Een inhoudelijke reactie daar liet toch al vaak maanden op zich wachten, dus zijn andere kanalen de aangewezen weg. Niet ideaal, maar beter dan niets.

 

 

Reputatie 5

De poortjes staan gewoon op de verkeerde plaats!

Waarom niet buiten voor de ingang?

Reputatie 1
Pro-actief vergoeden is helaas vanwege de privacywet niet mogelijk, LoesJM. We mogen niet je gegevens monitoren en op basis van je reisgegevens je restitutie geven. Je dient hierover echt zelf contact met ons op te nemen. Zoals al eerder in dit topic is aangegeven gaan we vooralsnog behalve betere informatievoorziening niks aanpassen.
Dat weet ik inmiddels wel maar wat is de makkelijkste manier om te declareren? Telefonisch lukt het niet ( vandaag 2 x geprobeerd).
Dat het vanwege de privacywet niet mogelijk zou zijn is onzin.
Dat het technisch niet mogelijk zou zijn is onzin.
NS kiest er heel bewust zelf voor om dit probleem niet op te lossen en het terugvragen van het gestolen geld voor de reiziger zo inefficiënt mogelijk te maken.
Reputatie 1
Dat het inefficiënt is klopt inderdaad. De telefoniste durfde me zelfs te zeggen dat ik het maximum aantal declaraties voor dit jaar al ingediend heb dus naar de rest kan fluiten.

Reageer