"Loop zelf door" audio onderaan de roltrappen op spoor 5-7 op Utrecht Centraal

  • 4 September 2019
  • 79 reacties
  • 5465 Bekeken

Reputatie 1
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).
Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.
ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

79 reacties

Vreemde strategie, misschien de reizigers dusdanig irriteren dat ze helemaal de trein niet meer nemen?
Jij snapt het, dat is spoorweglogica. De beste overweg is geen overweg, de beste wissel is geen wissel en de beste reiziger is geen reiziger.

Die vervelende reizigers hinderen alleen maar het proces van het treintjesrijden.

Wat maakt chat, Twitter, Facebook of dit forum informeel? Helemaal gezien NS zo ongeveer al het verkeer die kant op wil sturen. E-mail bestaat voor consumer niet eens meer. 

Zoals ik inmiddels begrepen heb is dit een proef van ProRail en ik heb hem van de week ook gehoord en de boodschap had inderdaad een stukje vriendelijker gekund en heeft een hoog Efteling gehalte, alleen het 'papier hier, papier hier' mist nog.

Het is heel irritant in ieder geval en jammer dat er blijkbaar nog steeds niets mee gedaan is om dit te verbeteren, klachten genoeg lijkt mij.
Vreemde strategie, misschien de reizigers dusdanig irriteren dat ze helemaal de trein niet meer nemen?
Mijn excuses voor de late reactie.

Ik heb de volgende reactie ontvangen:

...... En hopelijk lopen de mensen dus verder door, omdat die stem zo irritant is als je deze om de 5 seconden hoort. In dat geval blijf je dus te dicht bij de (rol)trapafgang staan."

Ik heb doorgegeven dat het geluid verder ook te horen is. Dus niet alleen rondom de roltrap.

Dit gaat toch wel een beetje heel erg veel in tegen een positieve klantbeleving bij een treinreis, is dit echt het officiële statement ??? 🤔 🤔🤔

Overigens hoor je het zelfs boven in de hal op Utrecht Centraal als je enigszins in de buurt van spoor 5 en de roltrap komt.

Ik ging voor optie 1 :grin:

Voor optie 2 is deze nodig. Dergelijke dispensers zag ik 21 september op de open dag al wel hangen in de werkplaats in Haarlem.

Op basis van hoe snel deze leeg is kan NS beoordelen wat reizigers van deze omroep vinden :joy:

 

 

Haha die dingen zijn toch voor reizen per helicopter? Triest dat die nu ook al voor reizen per trein nodig zijn. 

Het gaat hier niet om een persoon, het is een bloed irritante opgenomen boodschap "Loop je even door" die elke 10 seconden of zo afgedraaid wordt bij de trappen op Utrecht CS. Beledigend, hoop dat ze er snel mee stoppen. Loop zelf door, inderdaad.
Reputatie 7
Badge
Die mensen staan daar omdat het perron bij spoor 5 ter hoogte van die roltrappen behoorlijk smal is en de trein met een aardig vaartje binnen komt rollen.
Die boodschap wordt je voor je eigen veiligheid gegeven en niet omdat men het zo leuk vindt om voor de zoveelste keer een slimme opmerking te krijgen.
Merkwaardig. Aan de ene kant organiseerd de overheid propagandacampagnes in het kader van de #doeslief, die het respect en de vriendelijkheid jegens onder meer conducteurs moeten bevorderen.
Aan de andere kant heeft NS daar in dit geval kennelijk in het geheel geen boodschap aan als het om het bejegenen van betalende klanten gaat.
Reputatie 7
Badge +3

Straks behalve deze irritante omroep ook dranghekken, luchtstromen en lichteffecten?

 

Het aantal treinreizigers groeit zó veel sneller dan verwacht, dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om risico’s van ongevallen op overvolle perrons te beperken. Daarvoor waarschuwt NS.

„We testen al gerichte in- en uitstapzones. Straks zijn ook hekken op perrons van de drukste stations niet meer te vermijden om de veiligheid van reizigers te waarborgen”, aldus ProRail.

Komende vijf jaar groeit het aantal treinreizigers volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid met zeker 16% – bus, tram en metro met 10%. „Als er niet extra wordt geïnvesteerd, loopt het ov vast. We moeten meer en langere treinen kunnen inzetten”, stelt een NS-woordvoerder. Veel stations moeten volgens een ProRail-zegsman worden uitgebreid. „We verlengen en verbreden waar mogelijk perrons en we halen obstakels weg. Reizigers moeten beter worden gespreid. Ook experimenteren we met luchtstromen en lichteffecten om mensen beter te sturen in de juiste richting.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1434233067/dranghekken-op-perrons 

Ik vraag me echt af of er bij de NS geen zelf regulatie is dat als iemand met zo'n idee als dit komt dat men even toets, goh wat zouden onze reizigers hiervan vinden?

Misschien een tip maar zoek oplossingen niet in het bewust irriteren van je klanten, maar door je klanten te verleiden om het juiste te toen. Misschien deze afdeling eens een cursus usability laten doen? In de IT is namelijk al heel lang bekend dat om een gebruiker het juiste te doen je moet zorgen dat de werking van je applicatie zo is dat de gebruiker intuïtief aanvoelt wat de juiste handeling is.

Een mooi voorbeeld zijn de pontjes bij Amsterdam Centraal, daar was een probleem dat de afstappen de reizigers door de wachtende mensen massa moesten. Heel simpele oplossing was om bij de opstap plek de ruimte die nodig is om weg te rijden een rode kleur te schilderen en de beoogde wachtruimte met een groene kleur. Werkt natuurlijk niet 100%, maar het verschil was enorm en direct merkbaar.

Zo zou je je kunnen zorgen dat je boven aan de roltrap met pijlen op de grond vermeld waar de reizigers heen moet, zet daar gelijk bij welke kan het A gedeelte is en welke kant het B gedeelte (Voor onbekende reizigers is dat vaak onduidelijk en daarom blijven ze staan in het midden).
Combineer dat met een roodvlak op de plek waar je niet wil de reigers blijven staan, dit geeft veel mensen namelijk het gevoel daar fout te staan en gaan ze op zoek naar waar ze wel kunnen staan.

Ach @AbbeyRoad je weet hoe het werkt, vandaag mocht ik me ook weer irriteren aan dit bandje met deze tekst. Gelukkig was het alleen op het moment dat ik van de trein naar het verblijf onderweg was en helaas aangekomen was op spoor 5 met de trein.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ging voor optie 1 :grin:

Voor optie 2 is deze nodig. Dergelijke dispensers zag ik 21 september op de open dag al wel hangen in de werkplaats in Haarlem.

Op basis van hoe snel deze leeg is kan NS beoordelen wat reizigers van deze omroep vinden :joy:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS durft schijnbaar gewoon geen keuze te maken. De ene communicatie is in jij-vorm, de andere weer in u-vorm, soms zelfs gecombineerd binnen één bericht. En ik snap op zich wel dat je met zo'n brede doelgroep iedereen tevreden wil stellen, maar juist die inconsequentie stelt mij ontevreden :slight_smile:

 

Niet alleen de inhoud van het bericht, maar ook de frequentie en de toon. Lijkt wel een kleuterklas….

Kunnen we die boodschap alsjeblieft vervangen met een zichtbaar bordje? Die gesproken boodschap is inderdaad ontzettend irritant.
Reputatie 7
Badge +3

 

 

Reputatie 6

Er is een team die gaat over deze pilot en de mogelijke aanpassingen. Het enige wat ik kan doen is alle reacties doorzetten. Alle feedback wordt meegenomen, meer kan ik helaas nu niet betekenen. Laat vooral je ervaring achter in dit topic.

 

Ik zal de titel aanpassen zodat deze beter vindbaar is voor bezoekers.

 

De pilot duurt nog steeds. Vandaag voor het eerst dit mee mogen maken. De trein van Schiphol van 7.41 had vertraging en het perron stond overvol. Ik paste er nog net bij (ik wachtte op de trein van 7.48 richting Enkhuizen).  Nou doorlopen had echt geen zin hoor. Dan is zo'n bericht irritant. 

Reputatie 7

Is toch te gek voor woorden.. 

  • Efteling toontje
  • Blijft herhalen ook al staat er bijna niemand
  • Als er een korte trein komt mag je terug lopen/rennen naar een deur
  • Werkt blijkbaar op telefoon/wifi/bluetooth signalen, dus misschien worden die uit de stationshal ook wel opgevangen? Dan is er echt niet over nagedacht...

Heb er nog niemand over gehoord die het positief vond. Zal nog even deze pagina met reacties (vanaf reactie 50+ inmiddels) door tweeten naar ProRail.

What’s next? Een scheet/fartmachine met bijbehorende zwavel/rotte eierengeur onderaan de (rol)trappen?

 

Ik dacht zelf meer aan een rookmachine. Dat je dan door een walm van sigarettenrook moet.

NS draait daar ook al een hoop pilots mee.

 

Badge +3
Op Twitter ook veel geklaag inderdaad.

NS ^webcare zegt dat die boodschap (automatisch) afgespeeld wordt als er op een gegeven moment te veel mensen staan op een bepaalde plaats... met als doel om reizigers te spreiden over het perron dus. Weg van de (rol)trappen dus.

Prima, we kunnen immers niet allemaal die trein in door één deur! De Beste Reizigers in de spits weten dat niet zelf natuurlijk?

En als ze dan allemaal ergens anders heen lopen.. blijft die Efteling boodschap gewoon klinken, zelfs al staat er bijna niemand! Gewoon elke 10 seconden (iemand zei al 7 seconden).

En de klap op de vuurpijl.. Dan staan we allemaal netjes gespreid (die suffe omroep mag uit..want die signaleert dat dus allemaal automatisch volgens de NS ?!)

Dan komt er een ieniemienie treintje aan en mogen we alsnog terug lopen/rennen naar de dichtsbijzijnde deur, liefst voordat er gefloten wordt?

Heel snel mee stoppen dus, die proef... spoor 5/7 Utrecht.
Beste lezers.

Graag kijk ik of hierin iets kan worden aangepast. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de manier van aanspreken wellicht op een betere manier had gekund dan nu het geval is. Wat Jeroen al aangeeft, zijn er signalen genoeg om hier iets mee te doen.
De vraag is of vriendelijk vragen via de omroep wel zou helpen. In Japan geeft het stationspersoneel vaak de aanwijzing om door te lopen en ben je net als hier verplicht aanwijzingen van het personeel op te volgen.
De boodschap is te horen als je de normale trap op loopt (en dus niet sneller kan doordat er een massa mensen voor je loopt). Het zijn geen mensen, het is een opgenomen geluid. En als ze geen slimme opmerkingen willen, moeten ze er een iets beleefdere oproep van maken, "loop je even door" zeg je tegen een kleuter, niet tegen een klant.
Het is inderdaad een vervelende toon die wordt aangeslagen. Ook dat het iedere 10 seconden wordt afgespeeld.
Reputatie 7
Badge
Sinds enkele dagen word ik zeer dwingend toegesproken als ik op Utrecht CS het perron oploop: ‘Loop je even door!? Dan is er ruimte voor iedereen’ (bis).
Vervolgens prop ik me in de spits in -alweer- een extra korte trein.
ik wil hier van verschoond blijven. Loop zelf door!

Lekker klantvriendelijk weer. Altijd jammer dit. 😔

Reageer