beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Daarmee geef je in feite aan dat het huidige systeem niet geschikt is voor de trein.

Ik begrijp de logica, maar kloppen doet het niet.
1 dat kan nog steeds. Met een los kaartje of e-ticket.

2 omdat de prijzen gelijk zijn getrokken, een retourtje uit de automaat halen is net zo duur als de ov-chipkaart gebruiken (exclusief 1 Euro toeslag voor 't kaartje)
WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).
Tot een paar jaar geleden was een Dagretour of Weekendretour als gevolg van
de lange afstandskorting goedkoper dan de aanschaf van 2 enkele reizen.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om, net als in Londen, er voor te zorgen dat
de terugreis op basis van deze lange afstandskorting wordt berekend,
zodat de prijs van de reis, ongeacht of dat deze onderweg wordt onderbroken
op basis van her werkelijk afgelegd km's per dag of weekend wordt berekend?
Reputatie 2

Er zit dus verschil in het onderweg iets kunnen halen met of zonder uitcheck. Ga je bijv. in Arnhem of Utrecht even iets bij AH to Go halen, hoef je niet uit te checken, omdat op deze station AH To Go binnen het zog. Poortjesgebied ligt, (wat weer lastiger is als je als niet-treinreiziger even daar iets wilt kopen, omdat je zonder incheck daar niet legaal kunt komen). Als je in bijv. Leeuwarden, Nijmegen, Breda of Tilburg naar de AH to Go wil, moet je wél uit (en later) weer inchecken, omdat je daar juist door de poortjes moet de winkel te kunnen bereiken, (en dat is dan weer makkelijker voor als je niet met de trein reist en toch iets bij AH to Go wilt kopen). In Den-Bosch of Groningen (althans voorlopig nog), is een CICO weer moeilijker afdwingbaar, omdat daar geen poortjes staan en je dus het station kunt verlaten zonder uit en later weer in te checken, (als je weer verder reist) en dan is het aan zo'n conducteur weer een gepuzzel, als je een wat langere reis erop hebt zitten en op een poortjesloos station de reis voor meer dan 35 minuten onderbreekt, (de leugenaars onder de reizigers kunnen dan ook wat makkelijker met een smoes komen bijv. vertraging te hebben gehad, of om te moeten reizen).

 

Het mag nu niet meer, omdat de incheck bepaalt of je wel of niet in de spits reist en wel of geen korting krijg.

Het mag dus niet meer vanwege het verbeterde systeem...

Met een eenmalige chipkaart mag het overigens wel.
Simpel: Omdat na 35 minuten je reis opgesplitst wordt in twee losse reizen, en dus de langeafstandkoting Helmond - Breda vervalt. Je betaalt (voltarief) € 3,20 voor Helmond - Eindhoven en € 10,80 voor Eindhoven - Breda. Totaal dus € 14,00.


WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).

Dat is dus niet de bedoeling, DAAROM als je niet binnen 35 minuten verder (of terug) reist is het een nieuwe reis.

Maar wat je wilt kan dus gewoon nog steeds -een onderbreking van meedere uren in Eindhoven- als je reist op een e-ticket (uitgeprint of in de Reisplanner Xtra app).

Dat is dan precies het papieren/digitale kaartje waar je aan refereert, en scheelt je dus die € 1,00 voor als je het met een ov-chipkaart zou doen (in de daluren zelfs maar € 0,60)

Helder zo :?


Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
1 dat kan nog steeds. Met een los kaartje of e-ticket.

2 omdat de prijzen gelijk zijn getrokken, een retourtje uit de automaat halen is net zo duur als de ov-chipkaart gebruiken (exclusief 1 Euro toeslag voor 't kaartje)


Maar waar is dan die "korting" gebleven die je vroeger voor een retourtje had? Ofwel: een retourtje was zeg maar 30% goedkoper dan twee enkeltjes?
Reputatie 7
Badge
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor
Waar denk je ? 😃
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor


Maar ons werd destijds toch gezegd dat er niets zou veranderen dat je met de OV-chipkaart gewoon dezelfde voorwaarden en mogelijkheden had als met het papieren kaartje?
Reputatie 7
Badge +4
Niet waar je misschien denkt.:D Vlak voordat twee keer een enkele reis gold, is de enkele reisprijs verlaagd tot de helft van het retour. En daarmee kon het systeem van twee enkele reizen zonder prijsverhoging voor de consument ingevoerd worden.
Die korting is gebleven waar hij hoort, bij de consument.
Reputatie 7
Badge
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.

Ben het met je eens dat de invoering van de euro ons ook aardig wat gekost heeft, maar daar gaat het nu niet om.

Het gaat nu om de NS en de service die ze bieden. En toen de OV-chipkaart een paar jaar geleden werd ingevoerd, werd ons voorgehouden dat die kaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als het tot dan toe gebruikelijke papieren kaartje.

Dus nogmaals: waarom kon ik destijds, een paar jaar geleden, met het papieren kaartje mijn reis wel kosteloos onderbreken op iedere plaats op de route, en nu met de OV-chipkaart niet meer?
Reputatie 7
Badge +4
Lees nog maar eens na wat ik schreef. Het is aan te tonen dat de toenmalige retourprijs, gedeeld door de helft, tot enkele reisprijs is gemaakt.
Dat lijkt me toch vrij simpel, vroeger kon de NS niet zien dat je je reis voor lange tijd onderbrak. Nu met de chipkaart kan dat wel en dus kan zo'n actie extra belast worden. Het argument dat de NS niet weet of je na uitchecken later nog doorreist telt niet, want achteraf zouden ze eenvoudig de langeafstandskorting kunnen verrekenen.

Maar zoals ik al zei, zoek er niet teveel achter. De NS kan nu extra kosten in rekening brengen en doet dat ook. Blijkbaar is de verwachting dat deze strategie gunstig uitpakt.
Reputatie 4
Badge
In mijn herinnering is een enkele reis inderdaad relatief goedkoper geworden, maar een retour is wel extra in prijs omhoog gegaan. Dit zou "budget" neutraal gedaan zijn en aangezien er waarschijnlijk meer retouren (en weekendretouren) werden verkocht dan enkele reizen, hoefden de retouren procentueel minder te stijgen dan de enkele reizen procentueel goedkoper werden.

Er is wel een tijdje geweest, een jaar of zo, dat heen en weer reizen op saldo met de ov-chipkaart gelijk was aan de retour prijs. Het papieren enkele reis kaartje was echter duurder dan een enkele reis op saldo. In die tijd reisde ik bijna altijd nog op papier, met name omdat vaak op een andere vervoerder moest overstappen en de overgang met de ov-chipkaart niet goed geregeld was. Als ik echter een enkele reis met NS maakte, ging ik toch voor reizen op saldo.
Reputatie 7
Badge +3
Dat ligt puur aan het systeem waarvoor in Nederland is gekozen. De Oyster Card in Londen houdt gewoon bij wat je gedurende een dag aan trips maakt. Wanneer je het vergelijkbare bedrag van een dagkaart hebt bereikt dan zijn alle volgende trips gedurende die dag gratis. Men noemt dat de "price cap"
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/price-capping
Het grootste voordeel hiervan is de flexibiliteit. Wanneer je op saldo reist hoeft je nooit van te voren te bedenken of het misschien voordeliger zou kunnen zijn om een dagkaart te kopen.
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.
Reputatie 4
Badge
Even zoeken, maar het staat b.v. in dit advies aanvraag aan het locov uit 2009:
http://locov.nl/Images/Locov%202009-138%20Adviesaanvraag%20tarieven%202010%20getekend_tcm311-273881.pdf

Retouren zijn ongeveer 2% extra in prijs verhoogd, enkele reizen ongeveer 3% in prijs verlaagd.
Verder zijn er natuurlijk de via kaartjes afgeschaft.
Reputatie 7
Badge +3
En die angst voor fraude hangt weer samen met het gekozen systeem. Dat krijg je wanneer je niet goed nadenkt over de consequenties van bepaalde keuzes.
@Michiel,

Waar wil je eigenlijk een antwoord op en wat wil je bereiken.

Graag een reactie.
Reputatie 7
Badge
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.

en helaas zijn er zulke mensen: onlangs om 6.30 gezien: een meid komt aanfietsen, bliep, en fietst weer weg.
@Michiel,

Waar wil je eigenlijk een antwoord op en wat wil je bereiken.

Graag een reactie.


Graag een reactie.
Toch heb ik daar inmiddels ook mensen problemen mee zien krijgen, want het inchecktijdstip verraadt bij controle 2 uur later dat je niet binnen 30 (of 35?) minuten bent gaan reizen.
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?


Echt?

Reageer