beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Geef de reiziger dan de mogelijkheid om een e-ticket bv uit te printen bij de automaat en geef de reiziger de mogelijkheid om bij de automaat een kaartje te kopen met of zonder korting zonder 1 euro toeslag.

Er is geen enkele belemmering om het makkelijker te maken voor de reiziger. Je kan de eenmalige chipkaarten zo ontwerpen dat ze niet in kunnen checken tijdens spitsuren bv.

Ga eens kijken in het buitenland wat er allemaal mogelijk is.
Badge +3
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.
Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.
Badge +3

Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk

Bovendien zeer gevaarlijk bij een roltrap naar beneden, als poortjes niet heel snel open gaan of je je chipkaart moet zoeken in je tas!)

Oh wacht.. dan poortje voor de roltrap naar beneden kan ook bovenaan geplaatst worden natuurlijk... maar bij defect moet dan iedereen met de gewone trap of lift?[/i]

En dan moeten er ook poortjes bij de gewone trappen, en bij alle liften. Een station als Eindhoven heeft al ruim 40 poortjes, dat zouden er bij alle (rol)trappen en liften een veelvoud worden.
Misschien zeg ik wat doms, maar gewoon erkennen dat die hele OV-chipkaart geen succes is en erkennen dat het met de "ouderwetse" kaartjes eigenlijk prima ging, inclusief de strippenkaart voor tram en bus die gewoon bijna 40 jaar uitstekend werkte?
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk
Reputatie 5
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert... Met een Kids Vrij
abonnement
van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert...
Met een Kids Vrij abonnement van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Reputatie 7
Badge
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P
bij Culemborg is er een (mijn-naam-is-)hazenpaadje aan t eind van het perron.
Badge +3
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) 😛
Badge +3
Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Herstel, € 13,00 enkele reis, retour € 26,00
Jouw voordeel/verlies voor NS t.o.v. papieren ticket € 4,60 dus.
Kon het niet meer aanpassen... 😛
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! :Dnee hoor... Fietste zichtbaar langs de rijwielstalling de straat uit, het dorp in. Je kunt zo nog 2 uur thuis slapen, ontbijten, studeren, schoonmaken, bijv. en om 9 uur op bestemming zijn. Ook kan je op die manier 's-middags in de rookpauze even uit de kantoortoren "bliep" doen, en doorwerken. Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ofwel, met de OV-chipkaart is je service ingeperkt, ondanks dat gesteld werd dat dat niét zo zou zijn. Want een paar uur je reis onderbreken (op de route) is niet meer mogelijk zonder bijbetaling. En dan kan je er hele mooie verhalen aan hangen, maar aan het eind van de lijn komt er linksom of rechtsom gewoon uit dat je met die OV-chipkaart niét dezelfde mogelijkheden hebt als het kaartje van destijds, en dat ons dat wél voorgehouden is.
Badge +3
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.

Dat laatste betwijfel ik (of de 6 uur opnieuw ingaat bij een overstap), maar voor een reisje Helmond - Breda met een paar uurtjes winkelen in Eindhoven is er geen probleem, want Eindhoven heeft 25% open poortjes.

Maar ik denk dat het Pejeka meer om het principe gaat :? Geloof dat ik het niet duidelijker kan maken dan ik al geprobeerd heb.
Badge +3
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.
Oh ja, da's waar ook want dat is incheck geannuleerd en bestaat heel je 'reis' niet meer 🙂 Scherp!
Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.

Verder inderdaad wat @Robert zegt, het werkt zeker niet in alle gevallen, maar er is wel degelijk kans op problemen, afhankelijk van de situatie.
Badge +3
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Ehh ja, klopt. Waar ik Utrecht zei moet dus eerste stop zijn (Amstel of Bijlmer ArenA)...
Badge +3
Ja, maar dan moet je dus elk uur eventjes naar buiten en weer naar binnen, om je korting of vrij reizen te behouden. Zie dat dat dan maar als beloning voor de moeite.

Natuurlijk kan er van alles met wat creativiteit, en een HC kan daar inderdaad weinig van zeggen, behalve vermoedens uiten.

@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! 😃
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.

Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.
Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.
Badge +3
Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?

Ik schetste het al in mijn voorbeeld, langeafstandkorting.

Een retour is bij NS tegenwoordig even duur als twee enkeltjes. Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Bij je verhaal in Eindhoven kan na een paar uur later inchecken niet bepaald worden of je terug naar Helmond gaat of door naar Breda (of waar dan ook heen). Daarom is na 35 minuten Helmond - Eindhoven een losse reis geworden, en begin je een geheel nieuwe reis.

Dat het met een papieren kaartje wel kan is omdat het traject van tevoren bepaald (en betaald) is.
Reputatie 7
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.

Reageer