beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Laten we het proberen positief in te zien.
Ik kan weinig positiefs ontdekken in de 'rupsje nooitgenoeg'-houding van NS in deze.

Op basis van de voorwaarden kan het gewoon, maar owee, dan zou NS zomaar eens een paar euro inkomsten mis kunnen lopen, dat is niet de bedoeling! Laten we de voorwaarden maar gaan aanpassen zodat de klant nog meer lasten voor zijn kiezen krijgt.
Nogmaals gesteld : Zolang de voorwaarden niet zijn aangepast, mag het gewoon.

Al doen jullie daar 10 jaar over, je kan je daar niet op beroepen.

Als jullie de klant echt serieus nemen in deze, geef je de klant gelijk en zeg je dat gewoon, nu blijven jullie zeggen, ja je hebt misschien een punt, we gaan er naar kijken maar eigenlijk hebben wij gelijk en geven wij je gewoon een boete.
Je stelling zegt opnieuw dat NS gelijk heeft en de klant niet. Dat vind ik niet netjes, want het onderbreken van de reis staat duidelijk gedefinieerd en is de essentie van het hele verhaal.

Vraag het eens aan jullie juridische afdeling of een boete voor Michiel stand houdt voor de rechter op basis van het bovenstaande verhaal.
Terechte opmerking. Dit heeft blijvend mijn aandacht, maar ik kan je nu al zeggen dat dit niet binnen één dag geregeld is. Laten we het proberen positief in te zien. We zijn met elkaar in discussie en door jullie feedback ontstaat er intern bij ons ook serieuze aandacht voor dit issue. Eén van de redenen waarom we zo blij zijn met dit forum. We zijn als NS op Social Media en dit platform zo transparant mogelijk en gaan de discussie niet uit de weg. Alleen ik kan niet op commando voorwaarden (laten) aanpassen. Zo simpel is het niet en wordt het ook niet.
Klaas jan, dit bepaalt of je als klant een geldig kaartje hebt of niet, Dat moet nu duidelijk zijn, dus ja, dit moet wel binnen één dag worden veranderd, want nu lopen de klanten het risico dat ze een boete krijgen.
Het gaat niet alleen om Dal Vrij, het gaat om elk vorm van betaling van de treinreis in combinatie met de ov-chipkaart, uitgezonderd de vrij reis producten die ook in de spits geldig zijn.
De begrippenlijst komt inderdaad niet overeen met wat we in onze voorwaarden opnemen. Maar laat ik dan toch stellen dat je reist op basis van voorwaarden en niet op basis van een begrippenlijst. Hoe terecht jullie kritiek ook is. Maar zoals aangegeven ben ik hiermee bezig.
Het is echt onzin hoor KJ, het staat duidelijk bepaald en zolang jullie dat niet veranderen mag het gewoon.

Het is erg vervelend dat NS hier erg star is in en haar ongelijk niet wil toegeven. Bijna kinderlijk gedrag, net alle respect voor jou als boodschapper.
Ik ben het met jullie eens dat het niet 100% steekhoudend is. Maar dat zal ook niet ten alle tijde gaan gebeuren. We kunnen een product als Dal Vrij aanbieden voor de huidige prijs omdat het uitgangspunt is dat dit (voor een groot deel) een spitsvermijdend product is. Door dit topic speelt de discussie intern of we nog duidelijker moeten worden in onze bepalingen. Dat is al winst. Achter de schermen ben ik hier echt mee bezig, maar vooralsnog wil ik het laten bij de reactie gegeven op de initiële vraag met als toevoeging mijn opmerkingen hierboven over het in- en uitchecken bij onderbreken.

Dat er discussie is omdat niet alles voor de volle 100% met elkaar correspondeert is logisch. Jullie zijn terecht kritisch. Maar dit verander ik niet in één dag. We zijn constant op zoek naar verbeteringen en een topic als deze helpt daarin enorm. De discussie is hiermee dus niet afgedaan en mocht ik intern nog feedback krijgen die ook nuttig is voor jullie dan deel ik dit zeker.
In de voorwaarden van 'Reizen op Saldo' zijn we heel duidelijk.

Als het zo duidelijk is, zie ik graag de volledige tekst waaruit blijkt dat het verblijven van meer dan 35 minuten binnen een door NS lezers omzoomd gebied als reisonderbreking geldt.
Ik kan het nergens vinden.
En misschien de horeca- en winkeluitbaters die zich binnen zo'n zone bevinden, op cc zetten. Want ik denk ook niet dat zij dat weten. Kan namelijk nogal aan omzet schelen, als reizigers door het hapje en drankje geconfronteerd worden met een hogere ritprijs.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.


De begrippenlijst lijkt mij duidelijk.

Onderbreken/onderbroken: De
situaties waarbij u de laatste NS-
kaartlezer(s) passeert om het
station te verlaten of om gebruik
te maken van een voorziening
binnen het station die buiten het
door de NS-kaartlezers omsloten
gebied ligt.
Wat begrijpt NS niet van de laatste zin ?

In de voorwaarden reizen op saldo staat onderbreken gedefinieerd als het verlaten van het door kaartlezers omsloten gebied. Het langdurig verblijven binnen dit gebied is dus in de zin van deze voorwaarden geen onderbreking.


Voorwaarden Reizen op saldo bij NS
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die BUITEN (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
In de voorwaarden van 'Reizen op Saldo' zijn we heel duidelijk. Onder een treinreis (een rit) verstaan we met een check-in en check-uit gedefinieerde reisroute. Bij een overstap tussen twee NS-treinen hoeft niet uit- en ingecheckt te worden, tenzij wordt afgeweken van de toegestane reisroute of de reis wordt onderbroken. In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station.Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw
ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten. Doe je dit binnen de genoemde 35 minuten dan heb ik veel gevallen voordeel omdat je initiële check (met bijvoorbeeld Dal Vrij) geldig blijft en je dus 'vrij' blijft reizen.


Het onderbreken staat gedefinieerd als het verlaten van het door met lezers omzoomde gebied. Waarom blijven jullie ontkennen dat MIchiel dat niet doet ?

Je kan het nog 100x onderstrepen maar waarom citeer je bovenstaande artikel niet dat wij massaal genoemd hebben inmiddels ?
In de voorwaarden ROS staat deze bepaling inderdaad wel, maar met als definitie van onderbreken het passeren van de laatste kaartlezers. Binnen het poortjesgebied gebruikmaken van de voorzieningen zou geen onderbreking van de reis zijn.

In de voorwaarden (consumenten)abonnementen staat deze bepaling dan weer niet.
@KJ Er staat duidelijk in je eigen voorwaarden dat je reis onderbreken betekent dat je het door NS lezers omzoomde gebied verlaat, als je binnen dat gebied gaat ontbijten verlaat je dat gebied niet.

Dat is toch zo ? Graag Ja of Nee.
In de voorwaarden van 'Reizen op Saldo' zijn we heel duidelijk. Onder een treinreis (een rit) verstaan we met een check-in en check-uit gedefinieerde reisroute. Bij een overstap tussen twee NS-treinen hoeft niet uit- en ingecheckt te worden, tenzij wordt afgeweken van de toegestane reisroute of de reis wordt onderbroken. In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station.Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw
ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten. Doe je dit binnen de genoemde 35 minuten dan heb ik veel gevallen voordeel omdat je initiële check (met bijvoorbeeld Dal Vrij) geldig blijft en je dus 'vrij' blijft reizen.
Sorry Klaas Jan, maar ik kan niet anders concluderen dan dat je je toch weer met een kluitje in het riet hebt laten sturen door je collega's.

Ten eerste ging de vraag niet over de aanvang van de reis, maar een onderbreking tijdens de reis.
Ten tweede is het geen hypothetische situatie, maar geldt, zoals Henk al terecht aangeeft, voor vrijwel iedere situatie waar je bij een overstap niet de eerstvolgende trein neemt. maar eerst gebruik maakt van voorzieningen op het station, binnen de poortjes.
En ten derde hebben je fijne collega's ook nu weer verzuimd aan te geven waar het antwoord op is gebaseerd.
NS kan van zoveel dingen zeggen dat het niet de bedoeling is, leidend is uiteindelijk wat in de voorwaarden staat. En op dit moment is er volgens de voorwaarden geen sprake van een reisonderbreking als je binnen "het door de NS-kaartlezers omsloten gebied" blijft.
De krokodillentranen-opmerking dat daarmee niet te handhaven is op de check-in-tijd is het probleem van NS. Die hebben het gedrocht van de OV-chipkaart en de regels daaromheen mede de wereld in geholpen, niet de klant. Dan had NS maar iets moeten bedenken dat wel te handhaven is. Of neem gewoon eens een keer je verlies. Of is het echt zo erg dat je niet 100%, maar slechts 99% van de lasten van de OV-chipkaart bij de klant kunt leggen?

Dus in- en intriest, maar na een maand nog steeds geen antwoord op de vraag.
Daar is helaas geen simpel ja of nee op te geven. Dus helaas, daar kan niet 'gewoon' op antwoorden. In het geval van Dal Vrij dus in ieder geval niet. Je check bepaalt namelijk je tarief en we willen hier zo zuiver mogelijk mee omgaan. Dal Vrij is echt vanuit zowel klantvraag in de markt gezet - namelijk een aantrekkelijk geprijsd product voor reizen in de dalmomenten - als vanuit het bedrijf - namelijk het stimuleren van reizen buiten de spits. Er spelen dus altijd meer belangen mee dan enkel het juridische aspect. We bieden een behoorlijke mate aan flexibiliteit, iets wat de Dal Vrij reizigers zullen bevestigen. Met een e-ticket, mobile ticket of éénmalige chipkaart heb je die flexibiliteit uiteraard voor de volle pond, maar je betaalt ook volle pond. Onze abonnementen (op Altijd Vrij na) zijn nou eenmaal gebonden aan bepaalde restricties. Ze hebben niet voor niets allemaal hun eigen bepalingen en zijn allemaal voor een andere doelgroep in de markt gezet.

Ik wil echt voorkomen dat we allemaal hypotheses uit de kast trekken en die langs een bepaalde meetlat leggen. Wanneer je de randen van het toelaatbare opzoekt is de kans aanwezig dat je er overheen gaat. Als je de vrijheid wil die Michiel initieel aankaart in dit topic dan heb je met Dal Vrij misschien het verkeerde product gekozen en moet je upgraden naar Altijd Vrij, zodat je altijd en overal in- en uit kan checken. Kies dus het product dat past bij jou reisgedrag en -beleving. En daar helpen we graag mee.
De vraag uit de discussie die is ontstaan is van toepassing op praktisch alles waarmee je moet inchecken. Onderbreek je je reis wanneer je binnen het station, langer dan 35 minuten gebruikmaakt van de aanwezige voorzieningen. En vooral, waar blijkt dat uit. Daar kan toch gewoon antwoord op worden gegeven? Heeft verders niks met misbruik te maken volgens mij.

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/mag-ik-op-doorreis-uitgebreid-ontbijten-op-het-station-zonder-dat-ik-verplicht-moet-uitchecken-35542/index1.html#post228876
Ik wil graag nog even terugkomen op de discussie in dit topic (over de hypothese van Michiel). Dal Vrij is een prachtig product. Voor een aantrekkelijke prijs kun je onbeperkt inchecken tijdens de daluren en we hebben een grote groep reizigers die erg tevreden is met en over dit abonnement. Dal Vrij is met name bedoeld voor reizen tijdens de daluren. Zoals jullie weten willen we het reizen graag spreiden. We accepteren dat iemand in de spits reist wanneer hij/zij incheckt tijdens een dalmoment, maar dit product is niet in de markt gezet om even twee uur lang te ontbijten op een station en dan door te reizen in de spits.

De veronderstelde situatie is dan ook niet toegestaan. Er valt dan namelijk niet meer te handhaven op de check-in-tijd. Je checkt in en pakt de eerstvolgende trein om jouw reis te gaan maken. We kunnen wel allemaal hypothetische situaties gaan bedenken waarbij de voorwaarden, of die nu van het abonnement zijn of de algemene, ander geïnterpreteerd kunnen worden in relatie tot het reisproduct, maar dit neigt eerder naar misbruik.

Daarnaast wil ik wel gezegd hebben dat we jullie kritische bril waarderen. We dienen alleen wel op te passen dat we niet uit het oog verliezen waar het werkelijk om gaat. En dat is elkaar zo veel mogelijk helpen op dit mooie platform.
Dan is het antwoord blijkbaar dusdanig complex en/of voor meerdere uitleg vatbaar, dat niet in een keer duidelijk is wat wordt bedoeld. En dus hoogstwaarschijnlijk weer een antwoord met veel open einden waar de klant en de conducteur nog steeds niks aan hebben.
Ik snap je opmerking. Ik wil echter zeker weten dat wat ik schrijf klopt. Dat lijkt me bij soort situaties erg belangrijk.
Dat klinkt niet gek, maar meer verontrustend.
Hoe gek het ook klinkt; ik heb nog steeds geen 100% sluitend antwoord vanuit de organisatie. Ik ga er vandaag weer achteraan.
Terwijl het zo'n simpele vraag lijkt en alles duidelijk in de voorwaarden staat dat het wel mag :D

Ik ben benieuwd hoe ze zich hier uit gaan draaien.
Lees nog eens terug wat ik in mijn reacties precies heb geschreven en reageer dan eventueel nog een keer. Het is in ieder geval niet in tegenspraak met wat jij hier schrijft.
Ik laat het hier verder bij omdat het inmiddels zwaar off-topic is.

Waar het in dit topic echt om gaat, is helaas nog steeds niet door NS beantwoord. We zijn inmiddels 28 dagen verder.

Reageer