Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
Beste antwoord door Klaas-Jan NS
Bekijk origineelBeste antwoord door Klaas-Jan NS
Bekijk origineelIn dit topic is de definitie van het onderbreken van een reis aan de orde geweest, maar die is alleen in de voorwaarden vermeld voor reizen op saldo. Voor bijvoorbeeld NS Flex Dal Vrij staat er alleen (in de algemene voorwaarden, in die voor Flex staat er niets over) "Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt”, zonder onderbreken te definiëren. We mogen aannemen dat ook hier bij binnen de poortjes/paaltjes blijven op een ander station dan het vertrekstation geen plicht tot uitchecken geldt.
Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?
Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?
Met een kaartje kan dat nog steeds, met OV-chipkaart ook, al wordt dan de reis door verplicht uitcheck en incheck wel duurder door minder langeafstandskorting.
Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?
Met een kaartje kan dat nog steeds, met OV-chipkaart ook, al wordt dan de reis door verplicht uitcheck en incheck wel duurder door minder langeafstandskorting.
Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar? Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?
Zucht.
Kan er een slotje op dit topic. Gaat nergens over en is al van een jaar of 6 terug.
Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar?
Juist, en wat is er raar aan om er bij een lange onderbreking twee reizen van te maken? Dat werkt al zo sinds 2004 of de invoering van de ov-chipkaart al zo.
Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?
Daarvoor moet je niet bij NS zijn maar bij OV-chipkaart. Bij langer dan 35 minuten uitgechect begint er een nieuwe reis als je daarna weer incheckt. Sinds 2014 of zo landelijk.
Dure koffie dan inderdaad, maar dat is dus al best lang zo, en met een e-ticket of los kaartje geen enkel probleem.
Waarom is het nodig iedere keer vragen te stellen die je al eerder heb gesteld
Rappel:
Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic, met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.
Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.
Ik deed nog een laatste poging (met uitleg en tips) maar nu ook wel klaar mee.
Voor een reis van Helmond naar Den Haag met (lange) onderbreking in Dordrecht, koop een e-ticket!
Of, (met NS kortingsabonnement) zorg inderdaad dat je niet hoeft uit en in te checken, dus doe je ding op Dordrecht of reis naar Dordrecht Zuid (geen poortjes?)
Een NS incheck is 6 uur geldig zolang je niet terug reist naar je vertrekpunt.
Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar?
Juist, en wat is er raar aan om er bij een lange onderbreking twee reizen van te maken? Dat werkt al zo sinds 2004 of de invoering van de ov-chipkaart al zo.
Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?
Daarvoor moet je niet bij NS zijn maar bij OV-chipkaart. Bij langer dan 35 minuten uitgechect begint er een nieuwe reis als je daarna weer incheckt. Sinds 2014 of zo landelijk.
Dure koffie dan inderdaad, maar dat is dus al best lang zo, en met een e-ticket of los kaartje geen enkel probleem.
Dus eigenlijk is een OV-kaart ónvoordeliger dan losse kaartjes? Want je moet én € 7,50 voor die kaart betalen, én zorgen dat er steeds een voorschot van € 20,00 op staat, terwijl je met een gewoon kaartje uit de automaat dus in feite in alle opzichten voordeliger uit bent.
Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.
Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.
Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.
Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.
Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?
Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.
Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?
Bij mijn weten nergens, want als je ergens vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je dat alsnog doen tot 6 uur na een (eerste) incheck. Klantenservice zegt dat ook op social media “zie je kans om alsnog uit te checken, doe dat dan vooral”… om je reis compleet te maken, want anders betaal je bij NS soms te veel (het instaptarief van €20 of €10).
Na 6 uur vervalt een incheck/reis incl. overstappen, en kan het via Mijn NS of Uitcheckgemist of de Klantenservice. Bij een paaltje krijg je daarna een nieuwe incheck namelijk.
Na een incheck wordt er wél van je verwacht om binnen 30 minuten te gaan reizen. Dat uiteraard i.v.m. spitsbeperkingen, dus om 15:59 inchecken en pas om 17:00 in een trein stappen telt niet!
Aan de andere kant, met een incheck om bijv. 10:00 in Eindhoven in een trein van 15:00 van Dordrecht naar Rotterdam zitten zal ook vraagtekens oproepen, maar de incheck (in dit geval daluren) telt en wat je in die tussentijd gedaan hebt doet er niet toe!
Maar na een ‘lang’ verblijf in Dordrecht kan je dus beter even uitchecken en weer inchecken. Ontkom je trouwens niet aan, als er poortjes zijn.
Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.
Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.
Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.
Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen? Vroeger was het toch ook niet zo dat je eerst 15 gulden moest aftikken voor een “bewijs” waarmee je vervolgens aan het loket een kaartje kon kopen?
Arikel 3.3 Wanneer dient u in- en uit te checken? van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoowegen (AVR-NS) begint (i.i.g. sinds 1 september 2020) met:
"Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein."
Dat is uiteraard behoorlijk vaag, maar Artikel 11.1 Welke sancties kan NS opleggen? is concreter. Hier staat (o.a.):
"Bij schending van deze Voorwaarden kan NS de volgende sancties opleggen:
(...)
- het achteraf in rekening brengen van het verschil tussen het voltarief en het kortingstarief indien u later dan 30 minuten na incheck uw reis bent gestart en u daarmee ten onrechte met korting hebt gereisd, tenzij dit een gevolg was van een vertraagde of uitgevallen NS trein".
Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen?
Vergelijkbaar met de kosten van een bankpasje. Je betaalt de bank voor het privilege om te mogen betalen.
In het verleden kocht je vervoerbewijzen als de strippenkaart ook door vooraf te betalen. Bij abonnementen betaal je nog steeds vooraf. Zo is dat nu eenmaal geregeld.
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.