Skip to main content

Goedendag

Ik heb een vraag en een klacht over het roken op stations en perrons.

Nergens op het perrons of om de stations staat duidelijk dat dat niet (meer) mag.

Ik heb daar veel last van, zeker als je staat te wachten met een mondkapje om, want de rook blijft daar "achter hangen".

 

Ik reis van Obdam naar Amsterdam Centraal en op de terugweg doe ik de overstap in Heerhugowaard en vooral daar zijn veel mensen (jongeren) aan het roken (en hebben hun mondkapje niet op!). Ik spreek ze er vaak op aan (meeste antwoorden: "dat wist ik niet" en "waar staat dat dan?"), maar ik blijf aan de gang en ik kan ook nergens naar verwijzen op het perron.

 

En wat wordt bedoeld met de stations? En hoever reikt het station? Ik stap dus uit op Amsterdam Centraal (en ook weer in op terugweg) en net buiten de uitgang wordt veel gerookt. Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

 

Wanneer wordt dit aangepakt? Wanneer komen er overal borden te hangen? Wanneer wordt het NS-personeel geïnstrueerd dat als zij hun outfit aan hebben van de NS, het niet netjes is om te roken, zeker niet op het station zelf? Je ruikt het ook in de trein als een conducteur gerookt heeft (hoewel dat minder is met een mondkapje om 😉 ).

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Marc 

 

  • Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod. Onder dit rookverbod valt ook het gebruik van elektronische sigaretten en dergelijke.

De aandacht ervoor is wel oké, maar met halfslachtige probeersels schiet je niet zoveel op ben ik bang, het kost alleen maar heel veel geld dat beter aan zoiets als handhaving besteed had kunnen worden…. én /of grote opvallende stickers of borden met “roken en vapen verboden” op iedere perron. Dat is veel en veel effectiever denk ik. 

 

In principe is het niet een halfslachtige probeersel want de campagne wordt daadwerkelijk overal getoond op het perron en station (mits er natuurlijk digitale reclame borden aanwezig zijn) tenzij dat niet gedaan wordt maar dat lijkt me oliedom.

 

Wellicht dat het ook nog in de trein getoond kan worden :)

 

Oh of het elke 5 minuten omroepen op het station en of in de trein, dan komt het vast wel binnen 😅


Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station. 

Volgens mij is er dan ook een probleem met deze quizvraag:

En in het genoemde artikel:

Minstens 1 paal blijkt immers nog niet te zijn opgeruimd...


Vrijwel niemand heeft daadwerkelijk last van iemand die in de open lucht een sigaretje opsteekt dus het heeft ook geen zin om hier allerlei BOA-achtige types achteraan te gaan sturen. 

Dat bijna niemand daadwerkelijk last heeft van roken in de open lucht betwijfel ik. Dat hangt ook van de plek af. Off topic: Er is steeds meer animo voor rookvrije terrassen las ik vorige week. Zelf ga ik bij drukke terrassen al snel toch maar naar binnen, niet zo fris om in de langstrekkende schadelijke rook van een ander te zitten.

En zo heb ik dat ook in wachthokjes, op bankjes enz. op stations. Volgens mij ben ik lang niet de enige.


 

Dan. Moet. Daar. Het. Geld. Voor. Zijn. En. Dat. Is. Er. Niet.

Wanneer houdt het constante gebruik van deze dooddoener eens op? Ga gewoon treinen schoonmaken en controleren.

Als jij het vrijwillig wilt doen, dan moet je dat maar doen of betaal jij de personeelskosten uit jouw eigen zak?

Ik heb al vaker gezegd dat er voor zulke zaken een maatschappelijke dienstplicht mag komen. Spoorwegen, gemeentelijke diensten, en dergelijke zijn prima geschikt als werkplek voor onze jongeren, vooral voor enkele jaren. Uiteraard kosten die ook geld. Vrijwilligerswerk is een verkapte vorm van diefstal.

Verder kost schoonmaken en controleren niks extra zolang er nog overduidelijk sprake is van een gebrekkige mentaliteit op de werkvloer. Ga daar eerst eens naar kijken. En houd op om nieuwe en onzinnige taken voor bestaand personeel in te vullen zoals "servicerondjes" of "peukpolitie". Vrijwel niemand heeft daadwerkelijk last van iemand die in de open lucht een sigaretje opsteekt dus het heeft ook geen zin om hier allerlei BOA-achtige types achteraan te gaan sturen. Dat kost pas geld.


Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.

In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.

Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

3 ½ jaar geleden plaatste @iMark al dit Engelse bord in dit “draadje”. Ik denk dat NS gewoon helemaal niets wil behalve wat zachte boodschappen als deze campagne weer. Ik denk dat plaatsing van dit soort borden op het station een stuk goedkoper is dan de huidige campagne. 


het kost alleen maar heel veel geld dat beter aan zoiets als handhaving besteed had kunnen worden…. én /of grote opvallende stickers of borden met “roken en vapen verboden” op iedere perron. Dat is veel en veel effectiever denk ik. 

Die kunnen toch best deel zijn van deze campagne? Lijkt me inderdaad een goed idee.


 

Dan. Moet. Daar. Het. Geld. Voor. Zijn. En. Dat. Is. Er. Niet.

Wanneer houdt het constante gebruik van deze dooddoener eens op? Ga gewoon treinen schoonmaken en controleren.

Als jij het vrijwillig wilt doen, dan moet je dat maar doen of betaal jij de personeelskosten uit jouw eigen zak?


Het is tenminste een poging tot, beter dan niks doen.

Kunnen jullie überhaupt ergens iets postiefs in zien of is het 1 en al grauw in de wereld?

 

Positief, positief….. ik ben gewoon realistisch.

Ik ben meer van directe daadkracht en niet van zachte handschoentjes.

De aandacht ervoor is wel oké, maar met halfslachtige probeersels schiet je niet zoveel op ben ik bang, het kost alleen maar heel veel geld dat beter aan zoiets als handhaving besteed had kunnen worden…. én /of grote opvallende stickers of borden met “roken en vapen verboden” op iedere perron. Dat is veel en veel effectiever denk ik. 

 


 

Dan. Moet. Daar. Het. Geld. Voor. Zijn. En. Dat. Is. Er. Niet.

Wanneer houdt het constante gebruik van deze dooddoener eens op? Ga gewoon treinen schoonmaken en controleren.


Bij campagnes voor preventie gaat de kost voor de baat uit. Op de lange(re) termijn zijn er grote maatschappelijke voordelen als er niet meer gerookt wordt. Hetzelfde geldt voor campagnes tegen soa’s.

Vast wel, maar dan zullen ze het voor de jeugd of wie het nog niet wist wel moeten blijven benadrukken (de soa's)… 

Maar je hebt gelijk, op schoolpleinen wordt er tegenwoordig nauwelijks meer gerookt door (groepjes) ouders die hun kids komen halen en hun sigaret doven als de kids naar buiten komen… 


Bij campagnes voor preventie gaat de kost voor de baat uit. Op de lange(re) termijn zijn er grote maatschappelijke voordelen als er niet meer gerookt wordt. Hetzelfde geldt voor campagnes tegen soa’s.


Duurdere kaartjes willen we niet, besparen ook niet. Wat is dan de oplossing?

De oplossing is (mijn mening) in ieder geval niet een ‘ene oor in andere oor uit’ campagne tegen roken/vapen om een huisregel te benadrukken. De meesten wisten het toch al wel… 

Maar goed, als dat in totaal zeg een ton kost (conservatieve schatting) is dat misschien peanuts voor de afdeling marketing & communicatie? 🤔


Nee ik ben niet alleen maar negatief, maar dit soort loze campagnes zijn er gewoon te veel bij NS. Echt het bedrijf spendeert wel heel veel geld aan allerlei campagnes. (Zet Flex aan), kom ik echt heel vaak tegen. Ga nu eerst je basisniveau eens op orde brengen. Een trein voorrijden die aan de buitenkant er niet uitziet alsof hij uit een oorlogsgebied is geïmporteerd. Ook de binnenkant van de treinen eens grondig aanpakken. Conducteurs verplichten om op 50% van de treinen te contoleren. En inderdaad meer boetes uitschrijven. Zo'n beetje terug qua mindset naar de jaren 80/90 waarin het volkomen normaal was dat je op het traject Castricum-Maastricht 4 keer een conducteur tegenkwam. 

 

Dan. Moet. Daar. Het. Geld. Voor. Zijn. En. Dat. Is. Er. Niet.

Duurdere kaartjes willen we niet, besparen ook niet. Wat is dan de oplossing? De overheid smeken om meer geld zodat de belastingbetaler betaald in plaats van de reiziger?


Nee ik ben niet alleen maar negatief, maar dit soort loze campagnes zijn er gewoon te veel bij NS. Echt het bedrijf spendeert wel heel veel geld aan allerlei campagnes. (Zet Flex aan), kom ik echt heel vaak tegen. Ga nu eerst je basisniveau eens op orde brengen. Een trein voorrijden die aan de buitenkant er niet uitziet alsof hij uit een oorlogsgebied is geïmporteerd. Ook de binnenkant van de treinen eens grondig aanpakken. Conducteurs verplichten om op 50% van de treinen te contoleren. En inderdaad meer boetes uitschrijven. Zo'n beetje terug qua mindset naar de jaren 80/90 waarin het volkomen normaal was dat je op het traject Castricum-Maastricht 4 keer een conducteur tegenkwam. 

 


Kunnen jullie überhaupt ergens iets postiefs in zien of is het 1 en al grauw in de wereld?

In mijn vorige reactie had ik geen mening (positief of negatief) gegeven maar bij deze dan:

Campagnes kosten een boel geld (voor alleen een reclamespotje op de radio ben je bij de NPO/STER al met gemak 10.000 euro kwijt) en het resultaat weegt daar (in dit geval) volgens mij niet tegenop.

Iets soortgelijks was zeer recent in het nieuws over soa’s. De vrij veilig of vrij niet campagnes van vroeger zijn er niet meer zijn en zie het resultaat… (of daar een aantoonbaar verband is weet ik natuurlijk niet).

Maar goed, handhaving kost ook geld.


Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet? 

Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.

Als dat het geval is, kan je die campagne ook wel stopzetten is dan ven geen toegevoegde waarde.

Ik denk dat het een goed begin is als niet elke poging tot iets goeds wordt afgekraakt, de campange zal dan wel maar een kleine groep mensen pakken. Het zijn toch weer extra mensen en dus minder rokers op het station en op het perron.

 

Het is tenminste een poging tot, beter dan niks doen.

 

Kunnen jullie überhaupt ergens iets postiefs in zien of is het 1 en al grauw in de wereld?


Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet? 

Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.

Als dat het geval is, kan je die campagne ook wel stopzetten is dan ven geen toegevoegde waarde.


.

Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.

Dat betekent niet dat ze er niks aan kunnen doen.

Wat dan?


Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.

Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.

Dat betekent niet dat ze er niks aan kunnen doen.


Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet? 

Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.


Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.

Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.


Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station. 

Fijn dat je dit zo snel oppakt @Melissa NS Zeer verrassend dat die nooit verwijderd zijn.


Roken op het perron waar niemand er last van heeft kan ik opzich nog wel accepteren, ookal mag het niet.

Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.

Ik zie het vaak op Utrecht Centraal net naast de ingang aan de kant van Hoog Catharijne en vaak is het ook nog eens personeel, als de wind dan net goed staat krijg je een lekkere walm van rook in je gezicht.

 

Of... Gewoon niet roken in het openbaar, stukken goedkoper en fijner... Misschien raak je zelfs je verslaving kwijt 😁.


Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet? ik verwacht niet dat de rokers nu zullen denken, oei we roken maar niet meer op het station. Zeker de vapers niet. En zeker ook niet op kleinere (niet geheel overdekte) stations.

 


Kennelijk is er bij NS en ProRail weer een subbsidie budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen waaruit dit soort campagnes worden betaald. 

Zoals al vaker gezegd en geldt voor heel veel dingen in deze maatschappij, zolang je niet handhaaft ben je alleen maar bezig met één grote poppenkast. Geldt voor zwartrijders en geldt dus ook voor rokers. 

Ik ben benieuwd of het bedrijf eindelijk eens gaat doorpakken. Ik vrees echter het ergste.


Reageer