Nee ik ben niet alleen maar negatief, maar dit soort loze campagnes zijn er gewoon te veel bij NS. Echt het bedrijf spendeert wel heel veel geld aan allerlei campagnes. (Zet Flex aan), kom ik echt heel vaak tegen. Ga nu eerst je basisniveau eens op orde brengen. Een trein voorrijden die aan de buitenkant er niet uitziet alsof hij uit een oorlogsgebied is geïmporteerd. Ook de binnenkant van de treinen eens grondig aanpakken. Conducteurs verplichten om op 50% van de treinen te contoleren. En inderdaad meer boetes uitschrijven. Zo'n beetje terug qua mindset naar de jaren 80/90 waarin het volkomen normaal was dat je op het traject Castricum-Maastricht 4 keer een conducteur tegenkwam.
Kunnen jullie überhaupt ergens iets postiefs in zien of is het 1 en al grauw in de wereld?
In mijn vorige reactie had ik geen mening (positief of negatief) gegeven maar bij deze dan:
Campagnes kosten een boel geld (voor alleen een reclamespotje op de radio ben je bij de NPO/STER al met gemak 10.000 euro kwijt) en het resultaat weegt daar (in dit geval) volgens mij niet tegenop.
Iets soortgelijks was zeer recent in het nieuws over soa’s. De vrij veilig of vrij niet campagnes van vroeger zijn er niet meer zijn en zie het resultaat… (of daar een aantoonbaar verband is weet ik natuurlijk niet).
Maar goed, handhaving kost ook geld.
Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet?
Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.
Als dat het geval is, kan je die campagne ook wel stopzetten is dan ven geen toegevoegde waarde.
Ik denk dat het een goed begin is als niet elke poging tot iets goeds wordt afgekraakt, de campange zal dan wel maar een kleine groep mensen pakken. Het zijn toch weer extra mensen en dus minder rokers op het station en op het perron.
Het is tenminste een poging tot, beter dan niks doen.
Kunnen jullie überhaupt ergens iets postiefs in zien of is het 1 en al grauw in de wereld?
Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet?
Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.
Als dat het geval is, kan je die campagne ook wel stopzetten is dan ven geen toegevoegde waarde.
Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.
Dat betekent niet dat ze er niks aan kunnen doen.
Wat dan?
Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.
Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.
Dat betekent niet dat ze er niks aan kunnen doen.
Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet?
Er is vrees ik alleen budget voor deze campagne maar niet voor controles.
Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.
Dat is openbare ruimte waar NS en ProRail niet over gaan.
Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station.
Fijn dat je dit zo snel oppakt @Melissa NS Zeer verrassend dat die nooit verwijderd zijn.
Roken op het perron waar niemand er last van heeft kan ik opzich nog wel accepteren, ookal mag het niet.
Roken pal voor de ingang van een station of een plek waar mensen er last van hebben kan niet.
Ik zie het vaak op Utrecht Centraal net naast de ingang aan de kant van Hoog Catharijne en vaak is het ook nog eens personeel, als de wind dan net goed staat krijg je een lekkere walm van rook in je gezicht.
Of... Gewoon niet roken in het openbaar, stukken goedkoper en fijner... Misschien raak je zelfs je verslaving kwijt .
Persoonlijk vind ik de tekst in de publicaties nogal voorzichtig. “Nog niet iedereen weet dat stations rookvrij zijn, we brengen het daarom nogmaals onder de aandacht”. Mooi, maar wordt er beboet of niet? ik verwacht niet dat de rokers nu zullen denken, oei we roken maar niet meer op het station. Zeker de vapers niet. En zeker ook niet op kleinere (niet geheel overdekte) stations.
Kennelijk is er bij NS en ProRail weer een subbsidie budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen waaruit dit soort campagnes worden betaald.
Zoals al vaker gezegd en geldt voor heel veel dingen in deze maatschappij, zolang je niet handhaaft ben je alleen maar bezig met één grote poppenkast. Geldt voor zwartrijders en geldt dus ook voor rokers.
Ik ben benieuwd of het bedrijf eindelijk eens gaat doorpakken. Ik vrees echter het ergste.
Kennelijk is er bij NS en ProRail weer een subbsidie budget voor maatschappelijk verantwoord ondernemen waaruit dit soort campagnes worden betaald.
Zouden ze die video expres in Amersfoort hebben opgenomen… waar de president-directeur van NS eind vorig jaar werd betrapt op roken op het rookvrije stationsplein.
Kan goed zijn dat er op Buitenpost of Leeuwarden vlakbij de ingang een ‘doofpaal’ of asbaktegel o.i.d. is die voor rookpaal aangezien wordt (of in ieder geval op die manier gebruikt wordt).
Het wachthokje voor pendelbusjes of taxi’s hier bij een ziekenhuis idem, terwijl er toch echt staat dat het hele terrein inclusief de parking e.d. rookvrij is. Voorheen was dat hokje inderdaad een rookruimte.
Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station.
En ik neem aan dat je je vrienden ook even meedeelt dat het roken op die stations toch echt niet de bedoeling is. Zoals in het nieuwsbericht al aangegeven is de laatste rokerspaal naar het Spoorwegmuseum gaan. Volgens mij gebruiken je vrienden dus een imaginaire rokerspaal.
Maar Melissa zegt toch echt dit.
Het rookverbod is ook alleen van toepassing op NS stations. Nog niet elke vervoerder heeft hetzelfde beleid. Op station Buitenpost en in Leeuwarden staan bijvoorbeeld nog rookpalen.
Is het nu zo moeilijk om te bevestigen dat op geen enkel treinstation in Nederland gerookt mag worden?
Ja leuk, maar moderators zijn ook maar mensen en kunnen dus ook fouten maken...
Overigens had Melissa het niet helemaal fout "Het rookverbod is ook alleen van toepassing op NS stations", er zijn namelijk geen andere stations 🤪.
Mijn excuses voor de verwarring. In mijn omgeving heb ik rokende vrienden. Zij staan tijdens het reizen te roken bij de rokerspalen op het station. Nu rijden er in mijn omgeving andere vervoerders dan NS en daardoor dacht ik dat de stations niet geheel van NS zijn. Nu weet ik dat de stations echt alleen van NS, Prorail en de gemeente zijn. We nemen contact met de station managers waar een rokerspaal nog gezien is op het station.
Maar Melissa zegt toch echt dit.
Het rookverbod is ook alleen van toepassing op NS stations. Nog niet elke vervoerder heeft hetzelfde beleid. Op station Buitenpost en in Leeuwarden staan bijvoorbeeld nog rookpalen.
Is het nu zo moeilijk om te bevestigen dat op geen enkel treinstation in Nederland gerookt mag worden?
Dat zegt nog niet zoveel, NS denkt wel vaker dat ze zaken ook voor andere vervoerders mogen bepalen.
Ik zou eerder denken dat zoiets (zijnde een onderdeel van de stationsinfra) bij ProRail zou moeten liggen.
Volgens mij is het vastgoed inderdaad van NS, in ieder geval als je het hebt over stations als Buitenpost. Dat zie je ook min of meer terug aan de borden met de stationsnaam. Meubilair (inclusief de klokken en CTA's) vallen onder ProRail, maar de vervoerder is verantwoordelijk voor de getoonde informatie.
Nee. Je. Mag. Niet. Roken. Op. Perrons. En. Stations.
Geen. Enkele.
Punt.
Komma.
UITROEPTEKEN!
Klopt allemaal, maar dat iets in Nederland niet mag betekent niet dat het echt niet mag. Voor de meeste mensen is zo'n verbod meer een soort advies dat je naar eigen inzicht mag negeren.
Een goed begin bij de vraag "Mag ik hier roken?" Is aannemen dat het niet mag, anders zou je het niet hoeven vragen.
Maar goed dan rest de vraag, vragen de verslaafden zich dat af en zo ja hebben ze dan lak aan de regels?
Ik denk dat het antwoord op de 2e vraag vrij duidelijk is .
Nee. Je. Mag. Niet. Roken. Op. Perrons. En. Stations.
Geen. Enkele.
Punt.
Komma.
UITROEPTEKEN!
Hang dit a.u.b. op een groot wit bord met grote rode letters op alle perrons in Nederland.
Nee. Je. Mag. Niet. Roken. Op. Perrons. En. Stations.
Geen. Enkele.
Punt.
Komma.
UITROEPTEKEN!